روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 سه‌شنبه 29 مهر - شماره 4936

صابر ابر:

عوامل «کنکل» حقشان این نبود


 صابر ابر بازیگر سینما که اخیرا با سریال «کنکل» به کارگردانی رامتین لوافی به شبکه خانگی برگشت، با اشاره به حواشی پیش آمده برای این مجموعه گفت که عوامل «کنکل» حقشان این نبود.
صابر ابر در فضای مجازی نوشت: به زودی درباره پلتفرم "استارنت" خواهم نوشت. او افزود: به احترام مخاطب و گروهم که بسیار زحمت کشیدند و این حقشان نبود. «کنکل» سریالی که به همت رامتین لوافی شکل گرفت، کارگردانی که شبیه بهش رو کم دیدم. کاش قدرش رو می‌دونستید.
سریال «کنکل» ۱۴ قسمت خود را در پلتفرم استارنت پخش کرد و اکنون دو ماه است پخش آن از این پلتفرم متوقف شده است.
توقف پخش این سریال حواشی بسیاری را به دنبال خود داشت.
استارنت یک پلتفرم تازه‌کار بوده که با پخش اولین مجموعه این گونه حواشی بسیاری را به دنبال داشت و اعتبار خود را با چالش‌های جدی مواجه کرد.
 
به بهانه اکران آنلاین فیلم «نانوشته»؛
سرنوشت مهاجران غیرقانونی
 از نگاه دوربین یک سینماگر
مسیر مهاجرت غیرقانونی از مبدا تا دادگاه چگونه است؟، فیلم «نانوشته» با روایت چهار داستان واقعی از مهاجرانی از ایران، افغانستان، لهستان، الجزایر و دیگر کشورها، پاسخی سینمایی به این پرسش می‌دهد.
امین بخشیان -تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده فیلم «نانوشته»- که هم‌اکنون فیلمش اکران آنلاین شده است، درباره ایده اولیه این فیلم گفت: من هنگام تحصیل سینما در انگلستان، به طور اتفاقی با مساله مهاجران غیرقانونی روبه‌رو شدم و مستند و فیلم کوتاه کار کردم. پس از آن با حضور در دادگاه‌های مربوطه و مصاحبه با مهاجران، پژوهش گسترده‌ای انجام دادم و ایده اولیه فیلم شکل گرفت. هدف این بود که مسیر مهاجرت غیرقانونی را از مبدا تا مقصد که به دادگاه ختم می‌شود، در چهار اپیزود روایت کنیم.
بخشیان با بیان اینکه مهاجرت همیشه دغدغه او بوده است، افزود: در دوران کودکی در اهواز و در سال‌های جنگ، مهاجرت‌های کوتاه و بلندمدت را تجربه کردم. بعدها نیز خودم با مهاجرت تحصیلی به انگلستان رفتم و حدود یک دهه خارج از ایران زندگی کردم. این تجربیات در کنار دیدار با ایرانیان و دیگر اتباع خاورمیانه که به شکل غیرقانونی وارد شده بودند، مرا به فکر ساخت چنین اثری انداخت. کارگردان «نانوشته» درباره شخصیت‌های فیلم توضیح داد: این فیلم داستان مهاجران از ملیت‌های مختلف از جمله ایران، افغانستان، لهستان، الجزایر، سوریه و عراق را روایت می‌کند. چهار اپیزود فیلم بر اساس چهار پرونده واقعی ساخته شده است. ما با ده‌ها داستان واقعی مواجه شدیم که پتانسیل تبدیل به فیلم را داشتند و در نهایت این چهار داستان انتخاب و دراماتیزه شدند.
* سرنوشت مهاجران غیرقانونی از نگاه دوربین یک سینماگر
بخشیان درباره شرایط تولید فیلم نیز گفت: از زمان پژوهش تا اتمام پروژه زمان زیادی صرف شد. حدود یک سال و نیم فقط روی پژوهش کار کردیم. به دلیل محدودیت بودجه، فیلمبرداری اپیزودها پشت سر هم انجام نشد و گاهی بین دو اپیزود، یک سال وقفه می‌افتاد. این فیلم با بودجه‌ای بسیار حداقلی و به صورت کار رفاقتی در سه کشور ساخته شد.
وی درباره اکران فیلمش بیان کرد: به شخصه از اکران «نانوشته» در سینما هنر تجربه راضی بودم. اگرچه به دلیل تمام شدن قرارداد حوزه هنری با هنر تجربه، بسیاری از سینماهای شهرستان‌ها را از دست دادیم و جای رشد بیشتری وجود داشت، اما برای این فیلم، هنر تجربه بهترین مکان بود.
بخشیان در پایان در مورد اثر جدید خود نیز گفت: فیلم دوم خودم را کامل کرده‌ام و در مرحله پست‌پروداکشن است. امیدوارم محصول نهایی تا یکی دو ماه آینده تمام شود تا برای اکران و حضور در جشنواره‌ها آماده شویم.
 
جزئیات سرقت از موزه لوور منتشر شد؛
ماجرای دزدی بزرگ در روز روشن!
در پی سرقت از موزه «لوور»، وزارت فرهنگ فرانسه اعلام کرد که ۸ قطعه جواهر به سرقت رفته‌اند اما تاج بسیار ارزشمند همسر ناپلئون سوم، در میان آن‌ها نبود.
موزه‌ لوور پربازدیدترین موزه‌ جهان، ‌روز یکشنبه (۱۹ اکتبر)، پس از آن‌که در گالری آپولون، که محل نگهداری جواهرات سلطنتی فرانسه است،  سرقتی رخ داد، به سرعت بسته شد و  در جریان این دزدی، که در روشنای روز رخ داد جواهرات بی‌قیمت دوران ناپلئونی به سرقت رفت.
«گاردین» ‌ نوشت، درحالی که پلیس فرانسه به دنبال سارقانی است، که هشت قطعه جواهر تاریخی را دزدیدند، پرسش‌هایی درباره‌ چگونگی انجام این کار و این‌که چه کسانی ممکن است خریدار اقلام بی‌قیمت، از جمله گردنبندی که ناپلئون به همسرش داده بود، باشند، مطرح شده است.
* سارقان چگونه وارد «لوور» شدند؟
چهار سارق نقاب‌دار در یک یورش بسیار حرفه‌ای در روشنای روز، در جاده‌ای در امتداد رود سِن، بیرون از موزه «لوور» توقف کردند. حدود ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی؛ یعنی حدود نیم ساعت پس از آن‌که ورد بازدیدکنندگان به موزه آغاز شد، سارقان در سمت جنوبی ساختمان، در کامیونی که دارای سبد بالابر و نردبان تلسکوپی بود، که به بالکنی در طبقه‌ی دوم می‌رسید، منتظر بودند. طبق گفته‌ی مقامات موزه، سارقان با استفاده از ‌سنگ‌فرز (angle grinder) و دیگر ابزارهای برقی از آنجا وارد شدند. آن‌ها شیشه‌های ویترین‌ها را شکستند و جواهرات گران‌بها را برداشتند، درحالی که آژیرهای هشدار در موزه به صدا درآمد و نگهبانان را مطلع کرد، دزدان به سرعت گریختند و با موتورسیکلت فرار کردند. طبق گفته‌ «لوران نونز» (Laurent Nunez)، وزیر کشور فرانسه کل عملیات کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشیده است.
او گفت: این کار توسط «تیمی باتجربه که آشکارا محل را از پیش بررسی کرده بود» انجام شده است.
* چه چیزهایی از «لوور» دزدیده شد و چه چیزهایی جا ماند؟
وزارت فرهنگ فرانسه گفت: ۸ قطعه جواهر به سرقت رفته‌اند، ‌ اما تاج بسیار ارزشمند همسر ناپلئون سوم، ملکه «اوژنی»، که سارقان هنگام خروج آن را انداختند، در میان آن‌ها نبود. آنها همچنین الماس «ریجنت» را از دست دادند، که طبق برآورد حراجی ساتبیز بیش از ۶۰ میلیون دلار (۴۵ میلیون پوند) ارزش دارد و آن هم در همان گالری قرار داشت.
* ماجرای دزدی در روز روشن از «لوور»
سایر اقلام سرقت‌شده شامل یک تاج، گوشواره‌ها و گردنبند یاقوت کبود از مجموعه‌ جواهرات ملکه «ماری ـ آملی» و ملکه «Hortense» و نیز قطعاتی از مجموعه‌ ماری ـ لوئیز است. این جواهرات در گالری آپولون نگهداری می‌شدند، که در سال ۱۶۶۱ میلادی به دستور «لویی چهاردهم» ساخته شد. این تالار، مملو از ورق‌های طلا و نقاشی‌ها، الگویی شد برای «تالار آینه» کاخ ورسای که در سراسر جهان معروف است.
* واکنش‌ها تاکنون چه بوده است؟
این سرقت بلافاصله وارد عرصه‌ سیاست شد. «ژوردان باردلا» (Jordan Bardella)، ‌ رهبر جناح راست افراطی، از این رویداد برای حمله به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که با پارلمانی متزلزل روبه‌رو است، استفاده کرد.
او در شبکه‌ی X (توییتر سابق) نوشت: «لوور نماد جهانی فرهنگ ماست. این سرقت، که به سارقان اجازه داد جواهرات فرانسه را بدزدند، تحقیر غیرقابل‌تحملی برای کشور ماست. انحطاط دولت تا کجا پیش خواهد رفت؟»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه