اقتصاد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین تجلیل از پیشکسوتان و فعالان گردشگری کشور با اشاره به پیوند عمیق میان فناوریهای نوین و صنعت گردشگری، هوش مصنوعی را ابزاری مؤثر برای معرفی جاذبههای ایران دانست. به گزارش کائنات، سید ستار هاشمی، در این مراسم که در «کوشک باغ هنر» برگزار شد، با اشاره به نقش متقابل فناوری و گردشگری گفت: اتصال همه روستاهای کشور به اینترنت تا پایان برنامه هفتم توسعه یکی از اهداف اصلی وزارت ارتباطات است و تحقق آن میتواند به رونق گردشگری و معرفی بهتر ظرفیتهای بومی کمک کند. وی ضمن گرامیداشت هفته گردشگری، این صنعت را غرورآفرین برای همه کشورها دانست و افزود: گردشگری در اقتصاد جهانی نقشی بنیادی دارد و بخشی از توسعه اقتصادی از مسیر بهرهوری میگذرد. هاشمی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد از رشد اقتصادی به بهرهوری مربوط است و اگر سخن از اقتصاد میگوییم، باید سهم گردشگری را نیز جدی بگیریم. وزیر ارتباطات با اشاره به سفر اخیر خود به استان خراسان جنوبی یادآور شد: در برخی شهرستانهای این استان شاهد حضور گردشگران اروپایی هستیم، اما این ظرفیتها به درستی معرفی نشده است. وی تصریح کرد: بخشی از معرفی این قابلیتها بر عهده وزارت ارتباطات از طریق توسعه فناوری و بخش دیگر بر عهده متولیان گردشگری است. هاشمی با تأکید بر اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین در معرفی جاذبههای ایران بیان کرد: انسانها دارای سلایق گوناگون هستند؛ برخی زیستبوم کویری، برخی جلگهای و برخی دیگر مناطق دریایی را میپسندند. وی افزود: در چنین شرایطی هوش مصنوعی میتواند با شناسایی علایق افراد، محتوای متناسب ارائه دهد و حتی استانهای مختلف کشور را متناسب با سلایق گردشگران معرفی کند. وزیر ارتباطات تأکید کرد: همین مسئله در حوزههای دیگر همچون پزشکی نیز مصداق دارد و نمیتوان انتظار داشت همه افراد واکنش یکسانی داشته باشند. وی ادامه داد: یکی از کارکردهای مهم هوش مصنوعی، تولید محتوا است که فرآیند معرفی جاذبههای گردشگری را بسیار ساده کرده است. در گذشته نیاز به تیمهای محتوایی گسترده وجود داشت، اما تنها با داشتن یک سناریو میتوان با کمک مولدهای هوش مصنوعی تصاویر و محتواهای متنوع و جذابی خلق کرد.