گزارش کائنات از آنچه مسعود پزشکیان در نیویورک به انجام خواهد رساند
همه در انتظار اقتدار دیپلماتیک
نیره اشتهاردی- سفر مسعود پزشکیان به نیویورک موج حملات زودهنگام به رئیس جمهور بابت یک دیدار شکل نگرفته با همتای آمریکایی وی آغاز شده است. همچنین، بیش از ۷۰ نماینده مجلس در نامهای به شورایعالی امنیت ملی و روسای سه قوه با اشاره به ضرورت بازنگری در دکترین دفاعی ایران تاکید کردند.
دومین سفر مسعود پزشکیان در قامت رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک و حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درحالی انجام می شود که تحولات یکساله اخیر در ایران و منطقه، اهمیت این سفر را دوچندان کرده است، افزایش فشارهای سیاسی و تحریم های اقتصادی از سوی دولت آمریکا در دومین دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی با حمایت و هدایت آمریکا به ایران و جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، اقدام غیرحقوقی و غیرقانونی تروئیکای اروپایی برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران پس از گذشت ۱۰ سال مذاکره و گفت و گو و بی عملی و بی تعهدی اروپا در معاهده برجام و همچنین تداوم زیاده خواهی ها و یکجانبه گرایی آمریکا و غرب در طول این مدت برغم آمادگی ایران برای گفت و گو و حل و فصل اختلافات از مسیر دیپلماسی، بر حساسیت های این سفر افزوده و توجه و نگاه رسانه های بین المللی را به خود معطوف کرده است.
بررسی اهمیت و ضرورت انجام این سفر و اینکه پزشکیان در سفر به نیویورک چه بگوید و چگونه از فرصت این نشست بین المللی برای تببین مواضع، سیاست ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران درخصوص مسائل داخلی، دوجانبه، منطقه ای و بین المللی استفاده کند به موضوع و سوژه داغ این روزهای کنشگران سیاسی، شخصیت ها و سران احزاب و گروه های سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است.
قرار است ترامپ و پزشکیان در نیویورک دیدار و توافق کنند!
بیژن نوباوه نماینده مجلس شورای اسلامی درباره سفر پزشکیان به نیویورک مدعی شد برنامهای چیده شده که پزشکیان و ترامپ دیدار کنند! او مدعی شد قرار است توافق بر غنی سازی صفر و موشکی شود و دوباره برجام بعدی! گفتی است در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ امانوئل مکرون و بوریس جانسون تلاش شدید برای ملاقات حسن روحانی و دونالد ترامپ کرد که ویدیوهای آن را در خبرهای مرتبط میتوانید ببینید اما روحانی به گفته خودش چون اجازه نداشت، زیر بار نرفت. حسن روحانی گفته بود: «شرط اصلی ترامپ برای توافق با ایران، ملاقات با من بود، من گفتم بگذارید ملاقات کنم اگر هم خراب شد من خراب میشوم، به خاطر کشور و ملت به عهده میگیرم.»
ایران نیاز به یک تکنیک دیپلماسی جدید دارد
جلال ساداتیان دیپلمات پیشین ایران و تحلیلگر سیاست خارجی به سایت فرارو گفته است: «استدلال من این است که آقای پزشکیان به عنوان فردی که نه تخصص مسائل فنی و هسته ای و نه تخصص مسائل حقوقی دارد و قرار است از طریق مترجم سخن بگوید، در نهایت برخی کلیات را به عنوان مسائل بین الملل با سران برخی کشورها مطرح می کند. بحث اصلی این نیست که اصلا ایشان بلد است یا می تواند یا نمی تواند. بلکه صحبت در این باره است که اصلا صلاح نیست ایشان وارد برخی جزئیات حساس شوند.»
وی افزود: «آقای پزشکیان تعداد کمی از افراد را با خود در این سفر همراه کرده است. آقای عراقچی به عنوان وزیر خارجه که در این سفر آقای پزشکیان را همراهی می کند نیز در این مدت اخیر، لااقل در چارچوب قواعد بین الملل نتوانسته راه به جایی ببرد و نزد طرف غربی آن اعتبار خاص را ندارد. حتی آقای مکرون نیز ایشان را نماینده ایران نداسته است. بنابراین اکنون نیاز به یک تکنیک جدید وجود دارد. این تکنیک می تواند شامل اذن رهبری و دریافت حکم نماینده ویژه باشد.»
سفر پزشکیان به نیویورک به حمایت قوی نیاز دارد
دیپلمات پیشین ایران در انگلستان در ادامه گفت: «در واقع اگر رهبری به آقای پزشکیان حکم ویژه اعطا کنند، این وجهه را برای آقای پزشکیان ایجاد می کنند، که آقای پزشکیان با اذن کامل در حال رایزنی با طرف مقابل هستند. این موضوع همچنین می تواند پاسخی روشن و واضح به منتقدان اخیر آقای پزشکیان و آنانی باشد که مخالف هر نوع رایزنی و مذاکره اند. با توجه به فرصت بسیار کوتاهی که تا فعال شدن اسنپ بک باقی مانده است، اگر فرض کنیم روسیه و چین در کنار ایران بایستند، می توانیم این موضوع را مطرح کنیم که ادامه مقاومت در شرایط موجود، امکان پذیر است.»
وی افزود: «اما اگر مسیر به سمتی حرکت کند که چین و روسیه به هر دلیلی دست از حمایت از ایران بکشند و تابع منافع خود حرکت کنند یا خود را کنار بکشند و در باره قطعنامه های آتی منفعل عمل کنند، در چنین شرایطی، قطعا ماجرا بسیار دشوارتر خواهد بود. یک حقیقت را باید بی تعارف بپذیریم که بعید است بر اساس سفر رئیس جمهور، فعال سازی مکانیسم ماشه متوقف شود. اما اگر این سفر از مسیر دیپلماسی قدرتمند پیش برود و شواهد نشان دهد که مسیر به سمت نرمش دیپلماتیک در جریان است، طرف غربی هم متوجه می شود که ما برای انعطاف آماده ایم.»
در نقطه تاریک دیپلماتیک قرار گرفتهایم
در همین باره علی بیگدلی استاد روابط بین الملل و کارشناس ارشد مطالعات آمریکا در پاسخ به سایت خبرآنلاین میگوید همگی امیدوار هستیم که پزشکیان حامل پیام آشتی باشد در غیر اینصورت جنگ حتمی است. و اگر حامل پیامی نباشد چه تدبیری برای مردمی که گرفتار معیشت اقتصادی شدهاند داریم و چه پاسخی به آنها خواهیم داد؟ بیگدلی می گوید مهمترین و بزرگتری لابی که عراقچی در سازمان ملل می تواند انجام دهد این است که شرایط دیدار و ملاقات پزشکیان را با رهبران سه کشور اروپایی فراهم کند تا آنها مستقیما مذاکره کنند، ضمن اینکه ایران همکاری خود را با آژانس مانند گذشته با نصب دوربینها از سر بگیرد تا بتوانیم کشور را از این بحران عبور دهیم.
مذاکره همیشه لازم و منطقی است. اگر پرونده ما که به شورای امنیت بازگشتهاست در شورا باقی بماند، باز هم باب مذاکره مسدود نمیشود. هنوز فرصت وجود دارد. سفر رئیس جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل، موقعیت بسیار مناسبی را فراهم میآورد که او با رهبران سه کشور اروپایی ملاقات کند و حامل پیام امیدبخش باشد. این ملاقات و این سفر اگر حامل پیام آشتی نیست، بهتر است که ایشان اصلا نمیٰرفت. برای اینکه وقتی آغاز به سخنرانی کند، مانند دوره احمدی نژاد سالن تخلیه میشود و باعث ابروریزی است. هنوز فرصت وجود دارد. سفر رئیس جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل، موقعیت بسیار مناسبی را فراهم میآورد که او با رهبران سه کشور اروپایی ملاقات کند و حامل پیام امیدبخش باشد. این ملاقات و این سفر اگر حامل پیام آشتی نیست، بهتر است که ایشان اصلا نرود. برای اینکه وقتی آغاز به سخنرانی کند، مانند دوره احمدی نژاد سالن تخلیه میشود و باعث ابروریزی است.ما امیدواریم و این امیدواری تا حدودی قابل قبول است که پزشیکان حامل پیام اشتی باشد. چرا که واقعیت این است که شرایط داخلی و بینالمللی به نفع ما پیش نمیرود و آرمانهای گذشته باید فراموش شود. دوران آن سیاست آرمانی که در گذشته داشتیم به پایان رسیده است و باید واقع نگرانه به محیط بینالملل بنگریم و با عقلانیت سیاسی و با واقیعت ها روبرو شویم.
بنابراین آن معدود صداهایی که در داخل اجازه نمیدهند سیاست مطلوب مطرح و اجرا شود، اشتباه بزرگی می کنند چراکه معتقدند به اینکه تحریمهای شورای امنیت هیچ تاثیری ندارد. مطلقا این چنین نیست، بازگشت تحریمهای شورای امنیت بسیار تاثیر بالایی خواهد داشت، اگر قطعنامه شورای امنیت بازگرداندهشود و ما از فرصتی که داریم استفاده نکنیم، ذیل فصل هفتم و در ماده ۴۱ منشور ملل متحد قرار میگیریم. همه کشورهای جهان باید ما را تحریم کنند و متاسفانه بدتر اینکه بستر حمله نظامی هم فراهم خواهد شد. شرایط بسیاربسیار حساس است، خصوصا با مشکلاتی که درد داخل در جهت معیشت مردم داریم، دولت باید به این موضوع فکر کند.
امیدواریم پزشکیان با دست پر و پیام های ارام بخشی به نیویورک برود. پزشکیان گفته است که تلاش می کنیم اسنپ بک اجرا نشود، این پیام خوب و امیدوارکنندهای است اگر گوش به فرمان دلواپسان نباشد.
به این روند ادامه دهیم، اینبار نه فقط برای مردم بلکه برای کل نظام هم خطرناک خواهد بود
سیاست یک امر سیال است تابع زمان و مکان است. نمی توانیم بگوییم چون چهل و پنجاه سال پیش این تصمیم را گرفتیم باید تا آخر ادامه دهیم. شاید اصلا این تصمیم از اساس اشتباه بوده آیا باید ادامه داد؟ باید به شرایط بین المللی توجه کرد. شرایط ما از ۵۰ سال پیش به این طرف بسیار تغییر کرده است.
آن آرمانگرایی که ما در اوایل انقلاب داشتیم مبتنی برعقلانیت سیاسی نبود بلکه بار ایدئولوژی داشت.اعتقاد داشتیم از جنبشهای آزادی بخش جهان حمایت می کنیم،نمیدانم چه کسی این ماموریت را به ما داد. تفکر آن زمانی اشتباه بوده که الان به این نتیجه رسیدیم که اشتباه بوده، پس باید تغییرش داد.
الان در شرایطی هستیم که اروپا که زمانی همراه ما بود، جمهوری اسلامی را در فشار و تنگنای بسیار شدیدی قرار داده است. سطح انتظارات آنها بسیار بالا است و شاید غیرمنطقی باشد ولی واقعیت این است در روابط بین المل همیشه حق با قدرت است. بنابراین باید از آن آمالهای ارمانی و ایدئولوژی که دنبال میکردیم فاصله بگیریم و با واقعیت های امروز مواجه شویم. نه با انتظاراتی که ۵۰ سال پیش مطرح کردیم. حالا امروز با واقعیت هایی مواجه شدیم که اگر نپذیریم به زیان کل نظام تمام می شود اینبار دیگر فقط مردم زیان نمیبینند.
فشار خیلی زیاد است سطح انتظارات بسیار بالا است. اتحادیه اروپا در دیگر شروطش گفته است که با آمریکا مذاکره کنیم. این هم یکی دیگر از شروط غیرمنطقی آنها است چون آمریکا اصلا شریک برجام نیست.
ولی الان همانطور که گفتم در روابط بین الملل حق با قدرت است و ما با این شرایط و واقعیتها مواجه هستیم و بنابراین باید تصمیمی بگیریم که متناسب با واقعیتهای امروز باشد. اگر بخواهیم مقاومت کنیم مورد حمله نظامی قرار میگیریم و همینطور درگیر شورش های های داخلی میشویم. برای نظام خیلی سخت است که ۵۰ سال، ۴۰ میلیون دلار خرج هستهای کرده است و حالا آنها می گویند درش را ببندید.اگر بخواهیم مقاومت کنیم مورد حمله نظامی قرار میگیریم و همینطور درگیر شورش های های داخلی میشویم. خیلی سخت است که ۵۰ سال، ۴۰ میلیارد دلار خرج هستهای کنیم و حالا آنها بگویند که تعطیلش کنید. پذیرش این موضوع برای حکومت خیلی سخت است و باعث ریزش حامیان خواهد شد. ولی اگر بخواهیم به این روند ادامه دهیم، برای کل نظام هم خطرناک است. به نظرم باید عاقلانه شرایط را به سمت انعطاف پذیری پیش ببریم.
ما بین تنش و بحران میان امریکا، اسراییل، اروپا و آژانس قرار گرفتیم. بهترین کار برای خروج از این وضعیت، گفتگو با اژانس است. اجازه دهیم که بازرسان برگردند و دوربین ها را نصب کنند و بر اساس تصمیمی که شورای حکام گرفته است، گروسی گزارش کامل از تاسیسات هستهای ایران به آژانس بدهد. چیزی که اروپا انتظار ان را دارد.
این محور سطح تنش ها را کاهش میدهد. متاسفانه ما هیچکاری نمیکنیم. مشکل ما این است که دریک بیعملی، بیتفاوتی و یک سرگردانی دیپلماتیک قرار گرفتیم و مدام امروز و فردا کردیم و موقعیتها را از دست دادیم و الان در نقطه تاریک دیپلماتیک قرار گرفتیم. و به همین دلیل هم اتحادیه اروپا فشار را زیاد کرده است و راهی نداره جز اینکه باب مذاکره را با آژانس باز کنیم که این می تواند سطح تنش ما در رابطه با غرب را کاهش دهد.
خروج از انپیتی بستر جنگ و حمله اسرائیل، ناتو و امریکا را به ایران فراهم خواهد کرد
نمایندگان مجلس و آنهایی که در مقالات و تریبونها خواستار خروج ایران از انپیتی هستند، دچار نافهمی سیاسی هستند یا اینکه عمدا این کار را می کنند. به قول حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین، کاسبان تحریم هستند. فهمیدن این موضوع سخت نیست که ایران کره شمالی نیست که گوشه دنیا افتادهایم هرکاری انجام دهیم و کسی هم کاری به کارمان نداشته باشد. ما در حساس ترین نقطه ژئوپلتیک دنیا قرار گرفتهایم ۴۰درصد انرژی جهان از منطقه ما خارج میشود.آنها که این صحبتها را میکنند نمیفهمند که ما نمیتوانیم سیاست خودسرانه مبتنی بر ارمانهای ضدامپریالیستی را دنبال کنیم.
اگر ما از پیمان عدم اشاعه هستهای (NPT) خارج شویم، کاملا بستر حمله نظامی را مهیا کردهایم. امکان ندارد که ما بتوانیم مانند کره شمالی باشیم.
مگر دنیا، غرب و کشورهای منطقه اجازه می دهند که ما از NPT خارج شویم و بمب بسازیم؟ برفرض که بمب هم ساختیم. جواب مردم را با این تنگی معیشت که آنها را گرفتار کرده است را چه میخواهیم بدهیم؟ این اظهار نظربسیار بیپایهای است.خروج از انپیتی بستر جنگ و حمله اسرائیل، ناتو و امریکا را به ایران فراهم خواهد کرد.
لابیهایی که ممکن است عراقچی داشته باشد باید از قبل تعیین شده باشد. مثلا اینطور نیست که در حاشیه با وزیر خارجه یک کشور صحبت کند اینها باید از قبل مشخص شده باشد وقت ملاقات گرفته شود.بر اساس اداب دیپلماسی باید از قبل هماهنگ شده باشد و ما نمی دانیم که انها با کدام کشورها قرار است صحبت کنند. اما کشورهایی که بتوانیم با آنها کانال دیپلماتیک باز کنیم تقریبا محدود است.
اهمیت دیدارها در این است که تشریفات وزارت خارجه با سفارتخانههای، انگلیس، فرانسه و المان هماهنگی کرده باشند که بتواند شرایط ملاقات پزشکیان با رهبران این سه کشور را فراهم آورند. رئیس جمهور باید با رهبران این ۳ کشور ملاقات کند . در غیراینصورت ملاقاتهای عراقچی چندان اهمیتی ندارد که مثلا با وزرای خارجه مثلا چین، روسیه یا .... ملاقات کند!ما با اینها که فعلا مشکلی نداریم که ملاقات کنیم.مشکل ما الان با این سه کشور است قدم اول عراقچی در سازمان ملل باید لابیگری دیدار پزشکیان با رهبران این ۳ کشور باشد.اهمیت دیدارها در این است که تشریفات وزارت خارجه با سفارتخانههای، انگلیس، فرانسه و المان هماهنگی کرده باشند که بتواند شرایط ملاقات پزشکیان با رهبران این سه کشور را فراهم آورند. رئیس جمهور باید با رهبران این ۳ کشور ملاقات کند . در غیراینصورت ملاقاتهای عراقچی چندان اهمیتی ندارد که مثلا با وزرای خارجه چین، روسیه یا کشورهای دیگر ملاقات کند. ما با خیلی از این کشورها فعلا مشکلی نداریم که در ملاقات دیپلماتیک حل و فصل کنیم.
مشکل ما الان با سه قدرت اروپایی است قدم اول عراقچی در سازمان ملل باید لابیگری دیدار پزشکیان با رهبران این ۳ کشور باشد.
مثلا دیدار با کشورهای امریکای لاتین چه مشکلی حل میکند؟ چراکه اساسا ما با این کشورها چندان مشکلی نداریم. حالا اینکه این کشورها درشورای امنیت رای بدهند یا ندهند بحث رای گیری در آنجا مطرح نیست که وزیر خارجه بخواهد وقت ملاقات با آنها بگذارد. مجمع عمومی سالانه، درباره سطح انتظارات کشورها و همی نشینی های کشورها صورت میگیرد و جنبه حقوقی خاصی ندارد که تمرکز خود را بر کشورهای دیگر هدر دهیم.
برهمین اساس در شرایط فعلی هیچ لابی گری به اندازه لابی با سه کشور اروپایی اهمیت ندارد. حتی با امریکا هم خیلی احتیاج نداریم الان گفتگو کنیم یا لابی کنیم. برخی می گویند برویم کدخدا را ببینیم. تا حدودی درست است. اما برای گفتگو با کدخدا باید سد اروپا رو برداریم و بعد برویم برای مذاکره با امریکا. ما باید اول با اروپا مذاکره کنیم چراکه امریکا عضو برجام نیست.
برای گفتگو با کدخدا باید سد اروپا رو برداریم و بعد برویم برای مذاکره با امریکا ما باید اول با اروپا مذاکره کنیم چراکه امریکا جز برجام نیست. ما برای حل این بحران، باید برجامی با اتحادیه اروپا مشکل را حل کنیم.ما از دریچه اروپا باید به سمت آمریکا برویم. نمیشود ما برویم با آمریکا مذاکره کنیم بعد برویم سراغ تروئیکای اروپا چون شدنی نیست آمریکا جزء برجام نیست که این راهکار عاقلانه باشد.
این شرط غیرمنطقی است. این شرط اروپا غیرقانونی است امریکا جز برجام نیست. چون الان اروپا درگیر جنگ اوکراین است و نیاز به ترامپ دارند، می خواهد به او امتیاز بدهد و در کنار آن از ایران هم خشم دارد به خاطر کمک های پهپادی ما به اوکراین که شمشیر را برای ما ار رو بسته است .
بنابراین امریکا سهمی در برجام ندارد. ترامپ ۲۰۱۸ از برجام خارج شد. انها چون فشار را بر ما زیاد کردهاند میخواهند بر اساس منافع خود امریکا را هم شریک کنند و خواستهاند که ایران مذاکره مستقیم با آمریکا داشته باشد. در قطعنامه ۲۲۳۱ جایی برای امریکا نمانده است که طرف اصلی مذاکره با ما باشد.
خیلی ساده و عامیانه بیان کنم که الان زور بالاسر ماست. اقرار میکنم که واقعا سطح انتظارات غربیها خیلی بالا و غیر منطقی است ولی چه کار می توانیم بکنیم غیر از اینکه مذاکره کنیم ؟ چه کنیم؟ الان که به اینجا رسیدهایم؟ ما در گذشته بی محابا بدون توجه به شرایط منطقهای و بینالمللی کشور را به این سمت بردیم و بازوهای امینیتی که داشتیم تمام شد همه از بین رفتند. این همه خرج سوریه کردیم به راحتی احمد شرع در عرض ۱۵ روز سوریه را گرفت، از آن سو پوتین و ترامپ هم ملاقات میکنند. سیاست خارجی اینگونه است. دیپلماسی باید انعطاف پذیر باشد.
در پایان تاکید میکنم که امیدوارم پزشکیان حامل پیام آشتی به سه کشور اروپایی باشد و حامل پیامهای آرام بخش برای جامعه تا کمی التهابات و تنش ها کمتر شود.
رئیس جمهور در نیویورک از دیدار با سران سه کشور اروپایی خودداری کنند
ناصر ایمانی در گفتوگو با ایرنا درباره سفر آقای پزشکیان، رئیسجمهور کشورمان به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: پیشنهاد من این است که آقای رئیسجمهور، برخلاف نظر برخی در داخل کشور، از دیدار با سران سه کشور اروپایی—فرانسه، آلمان و انگلستان—که اکنون در پی اجرای مکانیزم اسنپبک هستند، خودداری کنند. البته موضوع وزیر خارجه بحثی جداگانه است، اما بهنظر من ملاقات رئیسجمهور با سران این سه کشور، در شرایط فعلی مطلوب نیست.
وی افزود: نکته دوم اینکه به اعتقاد من آقای رئیسجمهور در سخنرانی و دیدارهای جنبی خود با صراحت اعلام کنند که ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی در حال رفتار خلاف قواعد و قوانین بینالمللی هستند. آنها نهتنها نهادهای بینالمللی را که خود بنیانگذارشان بودهاند و قوانین آن را خودشان نوشتند تضعیف کردهاند، بلکه اصول حقوق بینالملل، حقوق بشر و قواعد تجارت آزاد جهانی را نیز زیر پا گذاشتهاند.
تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: غرب امروز با اقدامات خود نهادهای معتبر حقوقی همچون دیوان بینالمللی دادگستری (لاهه) را تضعیف میکند، تعرفههای تجاری را بهصورت یکجانبه تحمیل میکند، و در قبال آنچه در سرزمینهای اشغالی رخ میدهد، عملاً حقوق بشر و حقوق بینالملل را نادیده میگیرد. این وضعیت باید بهصراحت در مجمع عمومی سازمان ملل بیان شود.
ایمانی تصریح کرد: امروز جهان با تحولات عمدهای مواجه است که منشأ آن خود کشورهای غربی هستند. آنان بدون مجوزهای بینالمللی اقدام به حملات نظامی میکنند و به هیچیک از قواعد حقوق بینالملل پایبند نیستند. این روند، در حقیقت، به معنای پایان اعتبار نهادها و سازمانهای بینالمللی است.
دیدار پزشکیان با ترامپ خودکشی سیاسی است
کامران غضنفری در گفتوگو با تابناک، با اشاره به طرح برخی جریانها برای دیدار مستقیم مسعود پزشکیان با دونالد ترامپ اظهار داشت: افرادی که چنین پیشنهاداتی به آقای پزشکیان میدهند، به نظر میآید نه تنها دوست او نیستند بلکه دشمن او هستند. چرا که دیدار با ترامپ به منزله خودکشی سیاسی رئیسجمهور است. اگر ـ خدای نکرده ـ چنین اتفاقی رخ دهد، معنایش این است که رئیسجمهور اسلامی ایران با خبیثترین دشمن خود، کسی که مرتکب هزاران جنایت و خباثت علیه کشور شده، پای میز مذاکره مینشیند. این چیزی جز انتحار سیاسی نیست و عملاً به معنای پایان عمر سیاسی آقای پزشکیان خواهد بود. او دیگر نمیتواند بهعنوان رئیسجمهور ادامه دهد.»
دیدار با ترامپ به منزله خودکشی سیاسی رئیسجمهور است. اگر ـ خدای نکرده ـ چنین اتفاقی رخ دهد، معنایش این است که رئیسجمهور اسلامی ایران با خبیثترین دشمن خود، کسی که مرتکب هزاران جنایت و خباثت علیه کشور شده، پای میز مذاکره مینشیند. این چیزی جز انتحار سیاسی نیست و عملاً به معنای پایان عمر سیاسی آقای پزشکیان خواهد بود. او دیگر نمیتواند بهعنوان رئیسجمهور ادامه دهد.
غضنفری افزود: معنای این پیشنهاد تسلیم در برابر خواستههای نامشروع آمریکا و سر فرود آوردن در برابر ترامپ است؛ اقدامی که مطلقاً به مصلحت کشور نخواهد بود و یک خطای تاریخی محض است.
افتخار ظریف به گنجاندن ماشه در برجام
وی با اشاره به پشت پرده این پیشنهادات تصریح کرد: بیشترین القائات از جانب آقای ظریف است. کسی که زمانی بزرگترین خیانت را با گنجاندن مکانیسم ماشه در برجام انجام داد و ضربهای حیثیتی به کشور وارد کرد. او ابتدا وجود چنین بندی را تکذیب میکرد و میگفت چیزی به نام اسنپبک وجود ندارد. بعدها وقتی آقای عراقچی اعتراف کرد که چنین بندی هست و اروپاییها میخواهند از آن برای فشار به ایران استفاده کنند، ظریف گفت که موضوع را اعضای تیمش بدون اطلاع او پذیرفتهاند. اما در ادامه ورق برگشت و خودش ادعا کرد که ابتکار اسنپبک متعلق به او بوده است! یعنی از انکار مطلق رسید به افتخار کردن به این خیانت. این تناقضگوییها نشاندهنده ماهیت واقعی اوست.
این نماینده مجلس ادامه داد: امروز همان فرد کذاب و دروغگو مشاور رئیسجمهور شده است. در ظاهر استعفا داده اما در واقع همیشه بیخ گوش رئیسجمهور است؛ در سفرها همراه اوست، نطقها را مینویسد و تعیین میکند چه بگوید و چه نگوید. بسیاری از رفتارهای نابهنجار سیاست خارجی دولت نتیجه مشورتهای همین فرد است. توصیه ما به آقای پزشکیان این است که بهشدت از ظریف احتذار کند. او خیرخواه رئیسجمهور و جمهوری اسلامی نیست و حضورش تهدیدی برای منافع ملی است.
برجام سنگین ترین ضربه ای بود که توسط ظریف به کشور وارد شد
وی یادآور شد: یکی از سنگینترین ضرباتی که ظریف به جمهوری اسلامی زد، برجام بود. خسارتهای این توافق بر صنعت هستهای و توانمندیهای کشور در ده سال گذشته غیرقابل انکار است و امروز هم آثار آن همچنان گریبانگیر کشور است.
خروج از ان پی تی حداقل ترین کاری است که باید صورت بگیرد
غضنفری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدام خصمانه سه کشور اروپایی در فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: حداقلترین اقدام ما باید خروج از انپیتی میبود. شورای عالی امنیت ملی باید چنین تصمیمی میگرفت. اما متأسفانه در بیانیه اخیر حتی اشارهای به این موضوع نشده است. نه تنها خروج از انپیتی مطرح نشد بلکه اعلام کردند که مذاکرات با همان سه کشور ادامه خواهد داشت! این دقیقاً همان اشتباه دوره روحانی است که پس از خروج ترامپ از برجام گفت با اروپاییها ادامه میدهیم. نتیجه هم این شد که اروپاییها کوچکترین تعهدی انجام ندادند.
مذاکره با تروئیکای اروپایی جز ارسال پالس ضعف معنای دیگری ندارد
وی افزود: این موضع شورای عالی امنیت ملی جای تعجب دارد. به جای واکنش قاطع، عملاً موضعی منفعلانه گرفتند و حالا هم خبر رسیده که آقای عراقچی قصد دارد مذاکرات با سه کشور اروپایی را در نیویورک ادامه دهد. این جز ارسال پالس ضعف و ذلت به دشمن چه معنایی دارد؟ وقتی شما در برابر دشمن انفعال نشان میدهید، او نه تنها امتیازی نمیدهد بلکه مواضع خصمانه خود را تشدید میکند.
غضنفری تأکید کرد: «اگر در برابر دشمن ضعف نشان دهید، توقعاتش بالاتر میرود. همین حالا رهبران سه کشور اروپایی گفتهاند که ایران باید نه تنها موضوع هستهای بلکه غنیسازی را هم کنار بگذارد، توان موشکیاش را روی میز بگذارد و موشکها را حذف کند. این نتیجه همان سیاست غلطِ مذاکرهخواهی و امتیازدهی است.
پزشکیان تحت تاثیر توصیه های اطرافیان قرار نگیرد
وی در پایان هشدار داد: آقای پزشکیان باید بهشدت مراقب باشد در سفر نیویورک تحت تأثیر توصیههای غلط اطرافیان خود، بهویژه ظریف، قرار نگیرد. هرگونه تمایل به دیدار با ترامپ یا مذاکره با تروئیکای اروپایی هم به زیان خود او تمام خواهد شد و هم به زیان جمهوری اسلامی.
پیگیری طرح خروج از ان پی تی در مجلس
این نماینده مجلس تصریح کرد: مجلس هم هفته آینده موضوع خروج از انپیتی را پیگیری خواهد کرد، حتی اگر دولت موافق نباشد. زیرا وظیفه ما دفاع از منافع مردم و نظام است.
چگونه پزشکیان باب بزرگی را می تواند باز کند؟
حمید آصفی، تحلیلگر سیاسی مقیم ایران در گفتوگو با یورونیوز گفت: «پزشکیان مذاکره و دیدار رودررو و علنی با آقای ترامپ انجام دهد و این تابو را بشکند. در این مذاکره شاید اتفاقی هم نیفتد و جلوی بازگشت تحریمها را نگیرد ولی باب بزرگی باز میشود که بتواند یک ماه بعد، جلویش را بگیرد.»
در حالی که کمتر از هشت روز به بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران باقی مانده است، به نظر میرسد که حکومت ایران مشغول آخرین تلاشهایش برای ممانعت از بازگشت این تحریمها است. دو روز قبل، امواجمدیا به نقل از منابع آگاه از برقراری تماس مستقیم میان عباس عراقچی و استیو ویتکاف و ارائۀ نقشۀ راهی از سوی عراقچی برای توافق ایران و آمریکا خبر داد، مسعود پزشکیان نیز برای شرکت در اجلاس سالانۀ سازمان ملل راهی نیویورک میشود. در داخل ایران علی مطهری و مصطفی کواکبیان، سیاستمداران همسو با دولت پزشکیان، صریحا خواستار دیدار ترامپ و پزشکیان شدهاند، عباس عبدی و ابراهیم اصغرزاده و برخی دیگر از اصلاحطلبان مشهور نیز تلویحا چنین خواستهای را مطرح کردهاند. حسین مرعشی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی نیز گفته است اسنپبک اعمال نخواهد شد؛ حدسی ناشی از امیدواری به اقدامات دولت پزشکیان. اینکه آیا جمهوری اسلامی در روزهای اندک باقیمانده، شانسی برای ممانعت از بازگشت تحریمهای سازمان ملل دارد و چطور میتواند این هدف را محقق کند، سؤالی است که یورونیوز در گفتوگو با حمید آصفی، روزنامهنگار و تحلیلگر مسائل سیاسی، مطرح کرده است.
آقای آصفی دربارۀ اقدامات وزیر خارجۀ ایران و بخصوص سفر پزشکیان به نیویورک گفت: «نظر خود من این است که این آخرین فرصت است و این فرصت اگر از دست برود، [با بازگشت تحریمها] قطعا به طور خیلی دقیقتر و قویتر از قبل - یعنی دوازده سال قبل که این تحریمهای سازمان ملل شامل حال ایران بودند، با توجه به امکاناتی که الان هست و با توجه به اینکه قبل از این ماجرا یک جنگ دوازده روزه هم شکل گرفته و قبح حمله به جمهوری اسلامی و ایران شکسته شده - راه باز است برای عملیاتهای خرابکارانه، بازرسیها و تحریم خطوط هوایی.»
این تحلیلگر سیاسی بازگشت تحریمهای سازمان ملل را زمینهساز وقوع جنبشهای معیشتی در ایران توصیف کرد و گفت: «حتی در دریاهای آزاد و اقیانوسها هم میتوانند هر محمولهای را که به سمت ایران میآید یا از ایران خارج میشود، کنترل یا توقیف کنند و با توجه به بحران اقتصادی فعلی ایران، که در حال حرکت به سمتی است که تابآوری جامعه به نقطۀ اوج خودش برسد و فورانی از اعتراضها و جنبشهای معیشتی در ایران شکل بگیرد، میتوانند مشکلات عدیدۀ وسیعی را برای ایران ایجاد کنند.»
حمید آصفی پذیرش شرایط مطرح شده از سوی آژانس بینالمللی انرژی اتمی و کشورهای غربی برای توافق با ایران و بویژه دیدار و مذاکرۀ علنی پزشکیان با ترامپ در روزهای آینده را تنها راه جمهوری اسلامی برای ممانعت از بازگشت تحریمهای سازمان ملل یا برطرفساختن این تحریمها در کوتاهمدت، در صورت بازگشت آنها میداند و میگوید: «با تلفیقی از فشارهای داخلی که مطمئنا به عرصۀ اجتماعی کشیده میشوند و نیز مسائل تحریمی، زمینهسازی برای جنگ دوم فراهم میشود. به همین دلیل من فکر میکنم آقای پزشکیان آخرین شانس جمهوری اسلامی است که برود با سه کشور اروپایی قرارداد بنویسد، سه شرط آژانس را هم بپذیرد. قبلا که نظارت آژانس وجود داشته، الان هم بگذارند چنین نظارتی باشد. جمهوری اسلامی که مدعی است [فعالیت هستهایاش] صلحآمیز است... بسیار خوب، شما بگویید ۴۰۰ کیلو اورانیوم غنیشده کجاست؛ مشکلی برای شما پیش نمیآید.»
وی افزود: «پزشکیان این قرارداد را با اروپاییها ببندد و مذاکره و دیدار رودردو و علنی با آقای ترامپ انجام دهد و این تابو را بشکند. در این مذاکره شاید اتفاقی هم نیفتد و جلوی فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمها را نگیرد ولی باب بزرگی باز میشود که بتواند ده روز بعد، یک ماه بعد، جلویش را بگیرد.»
این تحلیلگر سیاسی منتقد در پایان به یورونیوز گفت: «وضعیت سیاست بینالملل آنقدر سیال هست که ممکن است کشورهای اروپایی طرحی را [به شورای امنیت سازمان ملل] ببرند و به مدت سه ماه یا شش ماه تنفس بدهند و شرط سوم آژانس که مذاکرۀ مستقیم ایران با آمریکا باشد، محقق شود و ایران از این شر ۲۲ ساله رها شود. مذاکرات دو جنگ جهانی ده سال طول کشید ولی درگیری ما با اروپا و آمریکا سر برنامۀ هستهایمان بالای بیست سال طول کشیده. این شر باید از سر منافع ملی کشور برداشته شود.»