کائنات به بهانه رونمایی از بستههای پرورشی برای سال تحصیلی جدید گزارش میدهد
راه میانبر برای تعامل با جوانان
مازیار زارعیان- در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعالم کرد: »مدارس همانند سالهای گذشته در موعد مقرر یعنی اول مهر باز می شوند و جشن شکوفه ها نیز یک روز پیش از آغاز سال تحصیلی برگزار خواهد شد. پیش فرض اصلی آموزش و پرورش تحصیل در فضای کلاس و تعامل حضوری بین معلم و دانش آموز است؛ اما در صورت بروز شرایط خاص، سناریوهای مختلف برنامه ریزی شده تا در هر شرایطی جریان تعلیم و تربیت متوقف نشود.«
آموزش و پرورش رکن اساسی و بنیان توسعه همه جانبه در آرمان شهر هر کشوری محسوب می شود, آرمان شهری که تربیت یافتگان آن و تولید و خروجی نسلی که موارد زیر را مد نظر قرار بدهد: نسلی تربیت شود که به هویت ملی خود علاقه مند باشد و در مواقع خطر و تهدید خود را نبازد و به جانبازی در راه فرهنگ و اصالت و دفاع سرزمینی افتخار کند, چگونه زیستن و چگونه با هم زیستن را بلد باشد و در هنگامه مشکلات آنچه برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد و بنی آدم اعضای یگدیگرند را بخوبی پذیرا باشد. نسلی تربیت شود که محیط زیست و منافع و منابع ملی را دوست بدارد و در نگاهداری و نگاهبانی آن کوشا بوده واز ضربه های سهوی و عمدی به طبیعت, منابع آب, ناهنجاری در زمین, آلودگی محیط زیست به هر شکل ممکن خوداری نموده و در مبارزه با کجروی های احتمالی خود را موظف و مسئول بداند. نسلی تربیت شود که مهارت های زندگی و آداب اجتماعی را بلد باشد و از قوانین بخشی و بین بخشی فردی و عمومی آگاهی داشته باشد و همواره قانون و اجرای آن را اصل بداند. آموزش و پرورش محور توسعه و سنگ زیربنایی در استقلال کشورهاست که برهمه نهادها و دستگاه های جامعه تاثیر می گذارد و توسعه کشورها در تمامی ابعاد نیازمند توجه به آموزش و پرورش است.
عارف: مدرسه باید محور امور تربیتی و آموزشی
معاون اول رئیسجمهور با تأکید بر اینکه مدرسه باید محور امور تربیتی و آموزشی باشد، گفت: ۷۷۰۰ فضای آموزشی در دستور ساخت قرار گرفته که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش مهر ماه امسال بیش از ۲۴۰۰ فضا که شامل ۱۱۴۸۸ کلاس میشود، افتتاح خواهد شد. همچنین تا پایان سال نیز ۱۱۰ هزار کلاس درس افتتاح میشود.
محمدرضا عارف در جلسهای در خصوص آغاز سال تحصیلی جدید با تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اول و دوم اظهار کرد: این شهدا موجب عزت و غرور ملی شدهاند. دستاوردهای ارزشمند کشور مرهون خون این شهدا است.
وی همچنین با تبریک سال تحصیلی جدید افزود: امسال با هماهنگی، همراهی و همدلی همه نهادهای دست اندرکار، سال تحصیلی خوبی را در مدارس و دانشگاهها آغاز خواهیم کرد. بر اساس گزارش وزیر آموزش و پرورش امسال کیفیت آموزش و پرورش وضعیت بهتری خواهد داشت.
معاون اول رئیسجمهور با تاکید بر اینکه مشکل خاصی در بازگشایی مدارس وجود ندارد، خاطرنشان کرد: وضعیت قابل قبولی در زمینه کلاسهای درس و تأمین لوازم التحریر وجود دارد، البته در زمینه لوازمالتحریر برخی گرانیهایی وجود دارد، اما نمایشگاههایی از سوی اصناف نیز برگزار شده و امیدواریم همه خانوادهها بتوانند نیازهای فرزندان خود را تأمین کنند.
عارف همچنین با اشاره به اقداماتی از جمله تأمین سرویس مناسب برای دانش آموزان و برنامهریزی برای حمل و نقل عمومی و نظم شهری بخصوص در مقطع بازگشایی مدارس اظهار کرد: با همه این اقدامات انجام شده سال آموزشی خوبی در پیش خواهیم داشت، البته اقداماتی که تاکنون انجام شده باید در هفتههای اول مهر با همان روند ادامه یابد تا مدارس فعالیت خود را بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده آغاز کرده و ادامه دهند. تمام دستگاههای مربوطه تا کنون تمام تلاش خود را به خوبی انجام دهند تا خاطره خوبی برای دانش آموزان شکل بگیرد.
وی با اشاره به راهبرد دولت درخصوص عدالت آموزشی و تکمیل نهضت توسعه فضاهای آموزشی گفت: ۷۷۰۰ فضای آموزشی در دستور ساخت قرار گرفته که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش مهر ماه امسال بیش از ۲۴۰۰ فضا که شامل ۱۱۴۸۸ کلاس میشود، افتتاح خواهد شد. همچنین تا پایان سال نیز ۱۱۰ هزار کلاس درس افتتاح میشود.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امسال نسبت به سالهای اخیر بهترین هماهنگی در بین نهادهای مختلف برای بازگشایی مدارس انجام شده است، گفت: وقتی مردم در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه با وحدت و انسجام خود حماسه خلق کردند ما هم وظیفه داریم تا خدماتی در شأن آنها ارائه کنیم.
عارف تاکید کرد: هزینهکرد برای نوجوانان و جوانان سرمایه گذاری با سود بالایی است. نباید نگاه به این حوزه به مثابه هزینه باشد.
معاون اول رئیسجمهور با تأکید بر اینکه مدرسه باید محور امور تربیتی و آموزشی باشد، گفت: این رویکرد ممکن است در سال اول برخی مشکلات را ایجاد کند اما در درازمدت مسئولان مدرسه بهتر میتوانند مسائل مدرسه را مدیریت کنند. انجمن اولیا و مربیان هم باید به صورت واقعی در مسائل مدرسه درگیر شوند.
عارف خاطرنشان کرد: در بخش تربیتی فراز و نشیبهایی داشتهایم در حالی که اصول ما روشن است. شاید آنگونه که ما فکر میکنیم، نوجوان و جوان فکر نکنند، بنابراین ما باید در این مسیر بررسی کنیم که سیره ائمه چگونه بوده و آنها با چه رویکردی با نوجوان و جوان تعامل داشتهاند. ما باید نوجوان وجوان را تحمل کنیم، زیرا در این شرایط نتیجه بهتری از تعامل با آنها میگیریم.
وی همچنین بیان کرد: برخی شاخصهای مدارس مقداری نگرانکننده شده است که اگر بخواهیم این شاخصها را با جامعه مقایسه کنیم، میتوانیم بگوییم خیلی وضع ما بد نیست در حالی که نباید شاخصهای مدرسه و دانشگاه با شاخصهای جامعه مقایسه شود.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما باید نسلی آماده به کار و متعهد به کشور تربیت کنیم گفت: خانوادهها باید اطمینان داشته باشند که ما دغدغه آموزش و تربیت دانش آموزان را داریم و همان حساسیتی که نسبت به فرزندان خود داریم همان حساسیت را به همه دانشآموزان داریم.
عارف همچنین بر پیگیری و برنامهریزی مناسب برای کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس و توجه به معیشت معلمان تأکید کرد.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به لزوم اهمیت توزیع شیر در مدارس خاطرنشان کرد: یکی از اولویتهای دولت توزیع شیر رایگان در مدارس دولتی است. این اقدام یک سرمایهگذاری برای تأمین سلامت دانش آموزان بوده و هزینه نیست. باید حداکثر تا ۱۰ مهر توزیع شیر در مدارس دولتی در همه کشور آغاز شود. توزیع شیر رایگان اقدام ضروری است که باید با کیفیت و نظارت خوب انجام شود.
در این نشست همچنین برنامهها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس از جمله بهبود فضای آموزشی، تأمین تجهیزات آموزشی و ورزشی، کیفیت بخشی به آموزش، آموزش به تمام معلمان و مدیران، تهیه بستههای پرورشی، جذب نیروی انسانی، تأمین سرویس و تمهیدات ترافیکی، اقدامات انجام شده برای تهیه لباسهای فرم، توزیع کتابهای درسی، برنامه ریزی برای توزیع شیر رایگان، برنامهریزی برای پرسش مهر ریاست جمهوری ارائه شد. بر اساس این گزارش تا کنون بیش از ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار کتاب درسی ثبت سفارش و توزیع شده که معادل ۹۹ درصد نیازهای دانش آموزان برای سال تحصیلی پیش رو است.
همچنین در حاشیه این جلسه، از بستههای پرورشی برای سال تحصلی جدید توسط معاون اول رئیسجمهور رونمایی شد.
۲۰ بسته تربیتی با رویکرد مدرسهای
جشن جوانه ها به مناسبت آغاز سال تحصیلی با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد . علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم جشن جوانهها به مناسبت آغاز سال تحصیلی گفت: سه ویژهنامه برای دانش آموزان دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در قالب یک کتاب تدوین کردیم که روایت فوق العاده و زیبایی از جنگ ۱۲ روزه در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد. وی افزود: ۲۰ بسته تربیتی آماده کردیم با رویکرد مدرسهای که در اختیار مدیران مدارس و مربیان پرورشی قرار داده میشود که در حضور آقای عارف رونمایی شد. کاظمی بیان کرد: یک بخشی از این بسته روایت قدرت موشکی ایران است و یک بخش دیگر شامل روایت جنگ ۱۲ روزه بوده و عنوان بخش دیگر «سیلی سخت» است.
مجید پارسا مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در مراسم جشن جوانهها به مناسبت آغاز سال تحصیلی گفت: امروز در شهر تهران میزبان ۹۴ هزار دانش آموز پایه هفتم در بیش از ۱۱۵۰ مدرسه هستیم.
وی افزود: با توجه به شرایطی که پیش آمد و جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و اتفاقاتی که در منطقه و کشورمان افتاد تصمیم داریم هویت ایرانی و اسلامی را تقویت بکنیم.
کاظمی بیان کرد: برای ۴۵۰۰ مدرسهای که در سطح شهر تهران بود پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و نقشه ایران اسلامی عزیز را آماده و برای نصب در مدارس ارسال کردیم.
پرسش مهر؛ مسیری برای ریلگذاری وحدت و مشارکت
۸ صبح سه شنبه در هفته پیشِ رو همزمان با اول مهر ۱۴۰۴ زنگ آغاز سال تحصیلی ۴۰۵-۴۰۴ با حضور رئیس جمهور و وزراء در سطح مدارس کشور نواخته و احتمالا مانند بسیاری از سالهای گذشته پرسش مهر دیگری طرح خواهد شد.
سال گذشته، اول مهر ۱۴۰۳ بیست و پنجمین پرسش مهر ریاست جمهوری با عنوان راه وفاق در مدرسه و تاثیر آن در فردای کشورمان ایران از سوی مسعود پزشکیان رئیسجمهور دولت چهاردهم مطرح شد.
پرسشمهر، مجموعه پرسشهایی است که در مراسم آغازین سال تحصیلی و نواختن زنگ شروع مدارس توسط رئیسجمهور وقت با هدف پرورش روحیه مشارکت جویی، پرسشگری و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری برای دانشآموزان مطرح میشود و علاقهمندان میتوانند در قالب مسابقات فرهنگی و هنری در رشتههای گوناگون و در سطح واحدهای آموزشی دورههای تحصیلی مختلف در این طرح ملی شرکت کنند و به این پرسشها پاسخ دهند.
همچنین پرورش روحیه جستجوگری و پژوهشگری، ترویج و تقویت امر تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش، افزایش روحیه نشاط، شادابی و امید در جامعه و دانشآموزان، ایجاد تعامل بین معلمان و دانش آموزان، گسترش و تقویت فعالیتهای گروهی، افزایش خلاقیت و بروز استعدادهای دانشآموزان در تولید آثار، تقویت روحیه مشارکت، همدلی و همکاری بین دانشآموزان و معلمان از دیگر اهداف پرسش مهر عنوان شده است.
مخاطب این پرسش دانش آموزان دختر و پسر تمام دورههای تحصیلی سراسر کشور و مدارس ایرانی خارج از کشور همچنین فرهنگیان و معلمان تمام دورههای تحصیلی شاغل در وزارت آموزش و پرورش و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان هستند.
مسعود پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی سال گذشته، با طرح این پرسش که راه وفاق در مدرسه و تاثیر آن در فردای کشور چیست؟ تصریح کرد: مشکل ما در کشور دعوای بی خود است و سر این دعواها همدیگر را بیرون می کنیم و نتیجه این می شود که قدرت ما کم می شود و نمی توانیم مشکل مردم را حل کنیم و در برابر دشمن نمیتوانیم یدواحده شویم. وحدت ما موجب قدرت ما می شود. دشمنی و خراب کردن یکدیگر، کشور را خراب می کند. دل ما باید برای هم بتپد. باید یار یکدیگر باشیم.
وی افزود: اگر یاد گرفتید که چگونه با هم کار کنید و دست به دست هم دهید، فردا در کشور می توانید با رفاقت و دوستی با دیگران حرکت کنید و جلو بروید و با قدرت کشور را بسازید البته ما باید کمک کنیم تا شما بتوانید این راه را بروید.
قرار بود تیرماه ۱۴۰۴ کنگره پرسش مهر برگزار شود. احتمالا همزمانی آن با تجاوز رژیم صهونیستی به کشورمان مانع برگزاری این رویداد شد ولی پس از آن و ورود فضای کشور به ثبات، هنوز گزارشی از واکنشها، پاسخها یا پیشنهادات برای پرسش مهر سال گذشته ارائه نشده و شاید بتوان این انتظار را از وزارت آموزش و پرورش به عنوان مخاطب و متولی اصلی پیگیری این پرسش مطرح کرد که طرح پرسش مهر در یکسال گذشته چه تاثیری در رویکردهای آموزشی داشته است، از این جهت که مبادا در نگاه دانشآموزان طرح چنین مباحثی تنها یک تکرار بینتیجه و بدون پگیری تلقی شود.
طی دو دهه گذشته روسای جمهور در اولین روز از آغاز سال تحصیلی و مراسم نواختن زنگ مدرسهای به شکل نمادین، پرسشی را هم مطرح کردهاند، این ابتکار را سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور دولتهای هفتم و هشتم آغاز کرد و تا پایان دولت دوازدهم به همین عنوان تکرار میشد. در دولت سیزدهم سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور فقید این دولت ، عنوان پرسش مهر را به پویش مهر تغییر داد ولی در دولت چهاردهم دوباره با همان عنوان اولیه مطرح شد. در برخی از سالها هم به دلیل رویدادهایی مانند سفر نیویورک جهت سخنرانی سالانه در سازمان ملل متحد یا کرونا مراسم آغاز سال تحصیلی بدون حضور روسای جمهور و طرح پرسش مهر برگزار شده است.
سال تحصیلی ۸۳ - ۸۲ حضور سیدمحمد خاتمی در مدرسه شهید رجایی واقع در منطقه ۵ تهران: موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از جنگ و ترور چیست؟ چگونه با حفظ هویت دینی و ملی، میتوان پیشرفت همهجانبه داشت؟
سال تحصیلی ۸۴- ۸۳ حضور سیدمحمد خاتمی، در دبیرستان دخترانه الغدیر واقع در منطقه ۱۵ تهران: فلسفه مهدویت چیست؟ آشنایی دانشآموزان با تاریخ اصلاحات در ایران به چه میزان است؟
سال تحصیلی ۸۶- ۸۵ حضور محمود احمدینژاد در دبستان پسرانه شاهد کوثر منطقه ۱۹ : نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه چیست؟
سال تحصیلی ۸۷ – ۸۶ محمود احمدینژاد پس از نواختن زنگ مجتمع آموزشی پاسداران آسمان در نیروی هوایی (مهرآباد جنوبی) پرسش خاصی را مطرح نکرد ولی با اشاره به تصمیم دولت نهم برای کاهش سن رای دهندگان به ۱۵ سال، خاطرنشان کرد: این هدیه دولت در آغاز سال تحصیلی به جوانانی است که به مرز ۱۵ سال نزدیک میشوند و امیدوارم نمایندگان مجلس نیز به این نکته توجه کنند.
سال تحصیلی ۹۲ _ ۹۱ حضور محمود احمدینژاد در مدرسه مرضیه یزدی واقع در منطقه خزانه بخارایی: پرسش من درباره اینکه میخواهید در آینده چه کاره شوید، نیست، بلکه این است که میخواهید چه کار کنید؟
سال تحصیلی ۹۳-۹۲ حضور حسن روحانی در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فاطمةالزهرا(س) منطقه ۱۸ تهران: اگر پدر شما رییسجمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه میکنید که بتواند اعتدال و میانهروی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟
سال تحصیلی ۹۴ -۹۳ زنگ آغاز سال تحصیلی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور در دبستان دخترانه حضرت زینب (س) منطقه ۵ تهران به صدا درآمد؛ چراکه حسن روحانی در سفر نیویورک به سر میبرد با این حال او در پیامی پرسش مهر را مطرح کرد: ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبرو است، هر کدام از ما چگونه از آبهای ایران میتوانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟
سال تحصیلی ۹۵-۹۴ حضور حسن روحانی در دبستان پسرانه باقرالعلوم منطقه ۱۴ تهران: بعد از انجام توافق هستهای با شش قدرت بزرگ دنیا چه فرصتهای تازهای پیش روی ما گشوده شده است؟ به نظر شما از لحاظ علم و فناوری، محیط کار، اقتصاد روابط ما با همسایگان و دنیا شرایط بهتر در زندگی حل مشکلات محیط زیست، آب، خاک، جامعه، اشتغال و جوانان ما بعد از پایان تحریم و ماههای آینده فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید از این فرصت استفاده کنیم؟
سال تحصیلی ۹۷-۹۶ حضور حسن روحانی در هنرستان دخترانه شهید مدرس منطقه ۵ تهران: در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟
سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حضور حسن روحانی در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی عترت منطقه ۹ تهران: پارسال چه مهارتهایی آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟
سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حضور حسن روحانی در مدرسه دخترانه شاهد حضرت خدیجه (س) منطقه ۱۸ تهران: محیط مدرسه از نظر شما چگونه است؟ دولت، معلمان و خانوادهها برای دلپذیرتر و شادتر شدن محیط مدارس چه کاری باید انجام دهند؟
سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، حضور سید ابراهیم رئیسی در آموزشگاه شهید کمندی شهرستان بهارستان تهران: امسال به جای پرسش مهر، قصد دارم پویش مهر .کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفتهای بسیاری در همه بخشها و مناطق کشور داشته است. شما دانشآموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب است که از وضع گذشته باخبر بشوید و بدانید که چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم. شما دانشآموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، میتوانید پیشرفتهای کشور را به تصویر بکشید.
نتایج جمعآوری پاسخها اگر به درستی تحلیل و بازخورد داده شود، میتواند تاثیر بسزایی در بهبود رویکردهای آموزشی، ارتقای مهارتهای اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان و تقویت همبستگی ملی داشته باشد. این فرآیند نباید صرفاً یک حرکت نمادین و تکراری تلقی شود بلکه لازم است دستگاههای متولی مانند وزارت آموزش و پرورش به صورت مستمر آن را دنبال کرده و دستاوردهای آن را در سیاستگذاریهای آموزشی و تربیتی به کار گیرند تا افقهای توسعه و وفاق اجتماعی در فردای کشور تحقق یابد.
در مجموع، پیگیری مستمر پرسش مهر و بهرهگیری از نتایج آن، نقش کلیدی در ایجاد فضای مثبت، مشارکتی و همدلانه در حوزه آموزش و پرورش و جامعه ایران خواهد داشت.
هدف پرسش مهر تقویت نوآوری دانشآموزان در مواجهه با چالشهای ملی است
وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف پرسش مهر نخست ایجاد زمینهای برای تفکر منطقی، نگاه خلاقانه، نوآوری، مسأله شناسی و ارائه راهحل از سوی دانشآموزان؛ دوم توجه به یک مسأله ملی که از سوی رئیسجمهور مطرح میشود و ذهن همه مردم، بهویژه نسل آینده را به آن معطوف میکند.
علیرضا کاظمی در اختتامیه بیست و پنجمین کنگره ملی پرسش مهر، با تشریح اهداف محوری این پرسش، اظهار کرد: این جشنواره دو هدف مهم را دنبال میکند: نخست ایجاد زمینهای برای تفکر منطقی، نگاه خلاقانه، نوآوری، مسأله شناسی و ارائه راهحل از سوی دانشآموزان؛ دوم توجه به یک مسأله ملی که از سوی رئیسجمهور مطرح میشود و ذهن همه مردم، بهویژه نسل آینده را به آن معطوف میکند.
وی در ادامه با تأکید بر اهمیت پیام وحدت و همدلی، گفت: پیش از جنگ ۱۲ روزه، رئیسجمهور، بارها بر این نکته تأکید میکردند که با وفاق و انسجام ملی، دشمن میخورد و حوادث اخیر هم این واقعیت را اثبات کرد و ما باید بتوانیم این وفاق و همدلی را در کلاس درس و محیط خانواده نهادینه کنیم، تا در جامعه نیز امکانپذیر، محقق شود.
کاظمی با بیان اینکه دامنه اثرگذاری این رویداد باید همه دانشآموزان کشور را در بربگیرد، گفت: با اختصاص یک ساعت از زنگ انشا به این موضوع، میتوان ۱۷ میلیون دانشآموز را درگیر یک سؤال ملی کرد تا نظرات و اندیشههای خود را مکتوب کنند.
کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت فعالیتهای پرورشی اشاره کرد و افزود: ما باید برای تمامی ۱۷ میلیون دانشآموز برنامهریزی کنیم تا تربیت عقلانی شکل بگیرد و دانشآموزان اندیشیدن و توانایی حل مسأله را بیاموزند و در فعالیتهای گروهی شرکت و در تشکیلات مدرسه نقشآفرینی کنند و مهارتهای اجتماعی خود را تقویت نمایند. وی افزود: فعالیتها میتوانند شامل شعر، داستان، انشا، هنرهای تجسمی، آوایی و نمایشی یا فعالیت گروهی باشند. وزیر آموزش و پرورش به نتایج دوره گذشته اشاره کرد و گفت: از میان ۶۰۰ هزار شرکتکننده در پرسش مهر، حدود ۳۰۰ نفر برگزیده شدند. به گفته وی؛ این فاصله نشان میدهد که هنوز بخش زیادی از دانشآموزان درگیر مسأله نشدهاند و ما باید برنامهای ملی برای درگیر کردن همه دانش آموزان به این موضوع، طراحی کنیم.
کاظمی تأکید کرد: در کنار تشویق دانشآموزان، باید از مدیران و معاونان پرورشی مدارس تجلیل کرد، چرا که مربیان بخش بزرگی از دانشآموزان را درگیر فعالیتهای تربیتی میکنند و این هنر یک مربی و مدیر موفق، نقش محوری در نظام تعلیم و تربیت دارد.
کاظمی درباره نقش والدین، گفت: انجمنهای اولیا و مربیان میتوانند والدین را در این برنامه مشارکت دهند. به جای چاپ برگههای فراخوان، پیامک یا برگه پاسخ به پرسش مهر برای والدین ارسال شود تا خانوادهها نیز در جریان این تجربه تربیتی قرار گیرند. وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هدف ما ساده و در دسترس بودن فعالیتهای آموزشی و تربیتی است تا دانشآموزان سراسر کشور درگیر این جریان شوند و تجربه بزرگی از تفکر، مشارکت و نقشآفرینی تربیتی شکل گیرد.
چالش های تحصیل و سرگردانی خانوادهها
علیرضا پوربخش، کارشناس آموزش، گفت: خانوادهها با مشکلات مالی، اداری و روانی دست و پنجه نرم میکنند و بسیاری از مدارس نیز بیتوجه به بخشنامههای وزارت آموزش و پرورش عمل میکنند. اگر این روند اصلاح نشود، عدالت آموزشی که ستون فقرات نظام تعلیم و تربیت است بیش از پیش به حاشیه رانده خواهد شد.
به گزارش تجارت نیوز، ثبتنام دانشآموزان در مدارس، بهویژه در آغاز هر سال تحصیلی، به یکی از مهمترین دغدغههای خانوادهها تبدیل میشود. در حالیکه طبق قوانین و بخشنامههای رسمی وزارت آموزش و پرورش، فرآیند ثبتنام باید شفاف، رایگان و عادلانه باشد، واقعیت میدان نشان میدهد که بسیاری از خانوادهها درگیر مشکلات متعدد و فرساینده هستند. این مشکلات گاهی به حدی گسترده میشود که آینده تحصیلی دانشآموزان و آرامش روانی خانوادهها را تحت تأثیر قرار میدهد.
ازدحام و صفهای طولانی در مدارس
یکی از نخستین مشکلات، شلوغی و ازدحام در مدارس دولتی پرمتقاضی است. والدین برای ثبتنام فرزندان خود مجبورند ساعتها و گاه روزها در صف بمانند. این وضعیت بهویژه در مناطق پرجمعیت شهری و مدارس با کیفیت نسبی بالاتر تشدید میشود. در چنین شرایطی، خانوادهها نگران هستند که مبادا ظرفیت تکمیل شود و فرزندشان مجبور به ثبتنام در مدرسهای با کیفیت آموزشی پایینتر گردد.
دریافت وجه اجباری به بهانههای مختلف
طبق بخشنامههای وزارت آموزش و پرورش، ثبتنام در مدارس دولتی باید رایگان باشد و هرگونه دریافت وجه اجباری ممنوع است. اما گزارشهای میدانی نشان میدهد بسیاری از مدارس، با عنوانهایی مانند «کمک به مدرسه»، «هزینه کلاس فوقبرنامه»، «تعمیرات»، یا حتی «هدیه فرهنگی»، از خانوادهها پول طلب میکنند. خانوادههای کمدرآمد، که توان پرداخت این مبالغ را ندارند، اغلب با تحقیر و فشار مواجه میشوند.
بیتوجهی مدارس به بخشنامههای آموزش و پرورش
وزارت آموزش و پرورش هرساله بخشنامههای متعددی درباره شرایط ثبتنام منتشر میکند؛ از جمله ممنوعیت دریافت وجه، لزوم ثبتنام بدون تبعیض، رعایت محدوده جغرافیایی محل سکونت، و توجه به شرایط خاص دانشآموزان. با این حال، بسیاری از مدارس دولتی و غیردولتی این قوانین را نادیده میگیرند. والدین بارها گزارش دادهاند که مدیران مدارس، صراحتاً اعلام میکنند «بدون پرداخت هزینه» یا «بدون داشتن آشنای خاص» امکان ثبتنام وجود ندارد.
این بیتوجهی به بخشنامهها، نشانگر ضعف نظارت دستگاههای بالادستی است. حتی زمانیکه خانوادهها شکایت خود را به آموزش و پرورش منطقه میبرند، رسیدگیها کند، غیرموثر یا مقطعی است.
والدین برای ثبتنام مجبور به جابهجاییهای مکرر بین مدارس هستند / برخی مدارس تنها به بهانه «تکمیل ظرفیت» از پذیرش دانشآموزان سر باز میزنند علیرضا پوربخش، کارشناس آموزش، اما یکی دیگر از دلایل سرگردانی والدین برای ثبت نام دانشآموزان را کمبود مدارس استاندارد در برخی مناطق شهری و روستایی دانسته و در اینباره به تجارتنیوز میگوید: والدین برای ثبتنام مجبور به جابهجاییهای مکرر بین مدارس هستند. برخی مدارس تنها به بهانه «تکمیل ظرفیت» از پذیرش دانشآموزان سر باز میزنند، در حالیکه طبق قانون باید همه کودکان در سن تحصیل تحت پوشش آموزش قرار بگیرند.
برخورد مدیران و کارکنان در برخی مدارس با خانوادهها بهطور آشکار تبعیضآمیز است
او میافزاید: از سوی دیگر در برخی مدارس، برخورد مدیران و کارکنان با خانوادهها بهطور آشکار تبعیضآمیز است. خانوادههایی که توان مالی یا روابط اجتماعی قویتری دارند، بدون مشکل ثبتنام میکنند؛ اما خانوادههای ضعیفتر یا مهاجران با بهانههای مختلف از ثبتنام محروم میشوند. این تبعیض، احساس بیعدالتی اجتماعی را در جامعه تقویت میکند.
بسیاری از والدین از اینکه فرزندشان در مدرسه دلخواه یا حتی در مدرسهای نزدیک به منزل پذیرفته نمیشود، دچار اضطراب میشوند
این کارشناس آموزش ادامه میدهد: اما مشکلات ثبتنام تنها به بُعد مالی و اداری ختم نمیشود. بسیاری از والدین از اینکه فرزندشان در مدرسه دلخواه یا حتی در مدرسهای نزدیک به منزل پذیرفته نمیشود، دچار اضطراب میشوند. گاه کودکان ناچارند مسافتهای طولانی طی کنند یا به مدارسی بروند که از نظر کیفیت آموزشی و امنیت محیطی وضعیت مطلوبی ندارند.
نظارت مستمر و قوی برای اجرای کامل بخشنامهها و دستورات وزارتخانه در مدارس وجود ندارد
پوربخش در پاسخ به این سوال که چطور میتوان این دغدغههای خانوادهها را کمتر کرد، میگوید: متاسفانه نظارت مستمر و قوی برای اجرای کامل بخشنامهها و دستورات وزارتخانه در مدارس وجود ندارد. مساله بعدی این است که نظارت دقیقی بر مبحث مالی و دریافتیهای مدارس از اولیا دانشآموزان نیست. اگر این مسایل به طور درست و شفاف مورد بررسی و نظارت قرار بگیرد قطعا بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
او میافزاید: البته کشور نیازمند ساخت مدارس و کلاسهای درس جدید است تا مساله ظرفیت هم حل و فصل شود. به هر حال آنچه باید مورد توجه قرار گیرد زیرساختهای آموزشی در کشور است.
پوربخش در پایان میگوید: ثبتنام دانشآموزان در مدارس ایران، بهجای آنکه فرآیندی ساده، شفاف و عادلانه باشد، به بحرانی اجتماعی تبدیل شده است. خانوادهها با مشکلات مالی، اداری و روانی دست و پنجه نرم میکنند و بسیاری از مدارس نیز بیتوجه به بخشنامههای وزارت آموزش و پرورش عمل میکنند. اگر این روند اصلاح نشود، عدالت آموزشی که ستون فقرات نظام تعلیم و تربیت است بیش از پیش به حاشیه رانده خواهد شد.
ایمنسازی فضاهای فیزیکی مدارس و خیابانها
همزمان با آغاز سال تحصیلی، ترافیک شهری تا ۳۰ درصد افزایش می یابد و پلیس راهور طرح ویژه ایمنی مدارس را اجرا میکند.
سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، از افزایش محسوس حجم سفرهای شهری و شکلگیری ترافیک سنگین در کلانشهرها خبر داد و بر ضرورت همراهی والدین، رانندگان و دانشآموزان برای تأمین ایمنی و روانسازی ترددها تأکید کرد.
وی گفت: با شروع سال تحصیلی، پیشبینی میشود حجم ترافیک صبحگاهی در معابر شهری بهویژه در کلان شهرها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد. افزایش استفاده از خودروهای شخصی یکی از عوامل اصلی ایجاد گرههای ترافیکی در اطراف مدارس است و به همین دلیل استفاده از ناوگان حملونقل عمومی میتواند نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی داشته باشد.
اجرای طرح ویژه ترافیکی پلیس راهور در مدارس
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور اعلام کرد: به منظور ارتقای ایمنی تردد دانشآموزان و تأمین نظم و آرامش در آغاز سال تحصیلی، پلیس راهور طرح ویژه ترافیکی در سراسر کشور اجرا میکند. رفع نواقص تابلوها و خطکشیهای اطراف مدارس، ایمنسازی معابر بهویژه در حاشیه راهها و همچنین تشدید نظارت بر سرویسهای مدارس از نظر داشتن مجوز، رعایت ظرفیت و قوانین رانندگی، بخشی از اقدامات در این طرح است.
توصیههای مهم به والدین
سرهنگ شیرانی خطاب به والدین دانشآموزان اظهار داشت: توقف خودروها در زمان ورود و خروج دانشآموزان باید در مکانهای مجاز و بدون سد معبر انجام شود. توقفهای نابجا نهتنها باعث ایجاد گلوگاه ترافیکی میشود بلکه استرس و اضطراب مضاعفی را به دانشآموزان منتقل میکند.
وی ادامه داد: ضروری است والدین پیش از شروع سال تحصیلی، فرزندان خود را با علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نحوه صحیح عبور از عرض خیابان و استفاده از پیادهرو آشنا کنند. انجام تمرین عملی در این زمینه تأثیر بسزایی در ایمنی رفتوآمد دانشآموزان دارد. سرهنگ شیرانی تاکید کرد: در صورتی که دانشآموز به تنهایی مسیر خانه تا مدرسه را طی میکند، باید به او آموزش داده شود که صرفاً از گذرگاه عابر پیاده یا پلهای عابر استفاده کند و از عبور ناایمن در خیابان خودداری کند.
توصیهها به دانشآموزان و رانندگان سرویس مدارس
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور درباره ایمنی سرویس مدارس افزود: دانشآموزان باید صرفاً در زمان توقف کامل خودرو، سوار یا پیاده شوند و این کار فقط از سمت پیادهرو انجام گیرد. بیرون بردن سر و دست از پنجره خودرو به شدت خطرناک است و باید از آن پرهیز شود. عبور از جلوی سرویس مدارس یا خودروهای بزرگ به دلیل محدود بودن میدان دید راننده ممنوع است. جابهجایی دانشآموزان بیش از ظرفیت خودرو و ایستادن در سرویس مدرسه ممنوع و تهدیدی جدی برای جان دانشآموزان است.
وی ادامه داد: رانندگان سرویسهای مدارس مسئولیتی سنگین بر عهده دارند. این رانندگان باید ضمن رعایت قوانین و مقررات، از سوار کردن بیش از ظرفیت دانشآموزان خودداری کنند. بستن کمربند ایمنی، رعایت سرعت مطمئنه و توجه به حقوق عابران پیاده از الزامات رانندگان سرویس است. آنان باید بدانند که به عنوان الگو برای دانشآموزان شناخته میشوند.
سرهنگ شیرانی در پایان تأکید کرد: از همه رانندگان تقاضا داریم در ایام بازگشایی مدارس، دقت و احتیاط خود را در اطراف مراکز آموزشی دوچندان کنند. نباید انتظار داشت دانشآموزان همیشه همه توصیههای ایمنی را به یاد داشته باشند؛ این رانندگان هستند که باید با رعایت حقوق عابران پیاده و کاهش سرعت، ایمنی آنان را تضمین کنند. آغاز سال تحصیلی جشن شکوفههاست و پلیس راهور تلاش میکند با تأمین نظم و امنیت، این جشن باشکوه را برای خانوادهها و دانشآموزان شیرینتر کند.
لزوم ایمنسازی فضاهای فیزیکی مدارس همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید
سخنگوی سازمان آتشنشانی تهران از لزوم ایمنسازی فضاهای فیزیکی مدارس با آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد.
، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتشنشانی تهران با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: با آغاز سال تحصیلی، مدیران مدارس باید نسبت به نصب پوششها و ضربهگیر بر روی اشیا و اجسام لبهدار، تیز و برنده اقدام کنند. وی افزود: بخشهایی مانند لبه دیوارها، پلهها و ستونها باید توسط پوششهای اسفنجی و ضربهگیر پوشیده شود تا از آسیبهای احتمالی جلوگیری شود. ملکی با تأکید بر اهمیت این موضوع در مدارس ابتدایی تصریح کرد: در مقاطع ابتدایی که دانشآموزان دائم در حال دویدن و بازیگوشی هستند، احتمال برخورد با این بخشها و آسیبدیدگی بسیار زیاد است؛ بنابراین مدیران مدارس باید ایمنی این نقاط را در اولویت قرار دهند.