روزنامه کائنات
1

صفحه اول

1404 چهارشنبه 29 مرداد - شماره 4896

ریشه یابی مشکلات صنعت خودرو

چه زمانی نیاز به شورای رقابت نیست؟

 معاون اسبق صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، درباره موضوع قیمت خودرو و خروج دوباره شورای رقابت از قیمت‌گذاری، اظهار کرد: در دنیا دو مدل بیشتر وجود ندارد. یا خود خودروساز می‌آید این کار را انجام می‌دهد، اما ممکن است یک برچسب به خودروساز بزنند که چون می‌خواهد قیمت را ببرد بالا، تولید را می‌آورد پایین؛ بنابراین می‌گویند یک مرجع بالاتر برود و این کار را انجام دهد. تقریباً وزارت صمت مرجع بهتری است که دو وظیفه دارد؛ هم وظیفه دارد رشد تولید انجام دهد و هم یعنی یک مسئولیت اجتماعی دارد که حفاظت از حقوق مصرف‌کننده‌هاست و باید آن را هم کنترل کند. قاعدتاً در این سطح قیمت‌گذاری بهتر صورت می‌گیرد. خود وزارت صمت می‌داند چه کار کرده است. منوچهر منطقی، عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به این پرسش که «پس شما با شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار خیلی موافق نیستید»؟ تاکید کرد: خیر؛ بنده اصولش را گفتم. هرقدر که مرجع قیمت‌گذاری واقعیت‌های تولید و واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی را دقیق‌تر بداند، قیمت‌گذاری بهتری را انجام می‌دهد. زمانیکه شورای رقابت باشد، صرفاً می‌آید یکسری پارامترهای اقتصادی را در نظر می‌گیرد و آن اقتصادی را هم اگر نگاه کنیم باز هم در فضای تحریم و … نیست؛ در فضای عمومی است و براساس فرمول‌هایی هستند که عمدتاً در بحث‌های نظری است.
وی افزود: بنابراین اگر خودروساز را مرجع خوبی برای تعیین قیمت نمی‌دانیم، وزارت صمت باید به دو وظیفه خود (هم تیراژ را بالا ببرد و هم مسئولیت اجتماعی داشته باشد) را ایفا کند. اما در مورد شورای رقابت، طبق قانون این نهاد، مرجع است. دو قاعده وجود دارد که شورای رقابت می‌تواند بعد از مدتی، مسئولیت را واگذار کند. نکته خیلی مهم این است که شورای رقابت می‌گوید تفاوت قیمت کارخانه با بازار زیاد است؛ بطور مثال در حال حاضر ۳۰ درصد است. منطقی خاطرنشان کرد: دو رابطه وجود دارد؛ اگر شورای رقابت به صورت علمی عمل می‌کرد، خودبه‌خود این اختلاف از بین می‌رفت؛ همچنین اگر می‌گفت به جای اینکه یکباره، ۱۵ درصد یا ۲۰ درصد اضافه کینم، به‌عنوان مثال هر سه ماه یکبار دو درصد یا پنج درصد اضافه می‌کنم. این تغییر را مصرف‌کننده می‌پذیرفت؛ چراکه دو تا پنج درصد خیلی احساس نمی‌شود؛ خود این باعث می‌شود آن اختلاف قیمت بازار طبق محاسبات، ۱۲ تا ۱۴ درصد نسبت به آن ۳۰ درصد، پایین بیاید. نکته دوم این است که اگر ۲۰ درصد افزایش دهند، این ۲۰ درصد اثرش در قیمت بازار موثر است.
مدیر سابق پروژه ارتقاء و نوآوری در صنعت خودرو متذکر شد: بنابراین اگر شورای رقابت به صورت علمی بیاید بررسی کند، باید در وهله‌ اول، قیمت را به صورت تدریجی (نه اینکه مثلاً شش ماه یک بار یا سالی یکبار) بالا ببرد و  دوم اینکه به ازای کاهش درصدی که می‌دهد، افزایش تولید را هم در برنامه خودروساز بگذارد. بطور مثال با افزایش ۲۰ درصد قیمت خودرو، تولید حدود ۵ درصد بیشتر شود. در اینصورت در عرض حداکثر ۱.۵ سال، بازار به تعادل می‌رسد و دیگر نیازی به شورای رقابت هم نیست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه