شهرستان
بوشهر - به همت انجمن اهل قلم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمین جلسه بادبان های کلام با حضور پرشور نویسندگان و هنرجویان برگزار شد. در ابتدای جلسه عبدالحمید جنگی، مدرس کارگاه آموزشی "بادبانهای کلام"، در سخنرانی خود بر اهمیت خلق دنیای روایت زیبا و جذاب تأکید کرد. این پژوهشگر بیان کرد: که ساختن یک داستان مانند یک معمار ماهر است که تنها به دیوارها توجه نمیکند، بلکه به نور، رنگ، عطر، صدا و حس فضا نیز اهمیت میدهد. این پژوهشگر تأکید کرد که دنیای روایت باید صرفاً ماجرا نداشته باشد، بلکه باید حسی و جاندار باشد. او عواملی را معرفی کرد که بر بهتر ساختن جهان داستانی تأثیرگذارند: استفاده از تخیل زنده، شناخت قانونمندی جهان زیستبوم، خلق شخصیتهای باورپذیر، ورود حس و عاطفه، و نقاشی با زبان. مدرس بادبانهای کلام در پایان اذعان کرد که استفاده هوشمندانه از این عناصر میتواند به ساختن دنیای زیبا و جذاب در روایت کمک شایانی کند و نویسنده را در خلق داستانی به یاد ماندنی یاری دهد. مسعود عربزاده: نویسندگی فراتر از یک مهارت کلامی در ادامه مسعود عربزاده، مدرس و پژوهشگر، در کارگاه آموزشی “بادبانهای کلام”، بر این نکته تأکید کرد که نویسندگی تنها یک مهارت کلامی نیست، بلکه فرایندی خلاقانه و چندبعدی است. عضو هیئت رئیسه انجمن اهل قلم استان بوشهر، با اهمیت دانستن خلاقیت، مسئولیتپذیری و همکاری در فرایند نوشتن گفت: "نویسندگی به درک عمیقتری از خود، احساسات و جهان اطراف نیاز دارد و باید به عنوان یک سفر خلاقانه و مشارکتی نگریسته شود. " این پژوهشگر در ادامه افزود که نوشتن، فرصتی برای ابراز خود و آشنایی با تجربیات دیگران است. مسعود عرب زاده با ارائه تمرین گروهی، شرکتکنندگان در این کارگاه با تمرینات مختلف علاوه بر یادگیری تکنیکهای نوشتاری، به اهمیت تعامل و استفاده از تجربیات جمعی در فرآیند یادگیری پی بردند. وی با اشاره به این که هر کلمه میتواند دریچهای به دنیای جدیدی باشد، پیام خود را به نویسندگان رساند که نویسندگی، پتانسیل آنها را برای خلق و ابداع محدود نمیکند، بلکه به آنها کمک میکند تا با پیچیدگیهای زندگی و فرهنگ خود بهتر آشنا شوند. اقامتی عمیق در شهر ششم منطق الطیر عطار؛ گامی در جهت کنکاش ذهنی و سوژهپردازی هنرمندانه نویسندگی ویژه هنرجویان کارگاه "بادبان های کلام" حامد يوسفی در چهارمین نشست از سلسله کارگاه های آموزشی "بادبان های کلام "،به استمرار و پیوستگی معنادار عقل به عنوان فانوس و چراغ راه وادی عشق اشاره نمود و خاطرنشان کرد :در شهر ششم منطق الطیر عطار که با عنوان "تحیر" شناخته میشود، به معنای حيرت از دو منظر لغوی و اصطلاحی پردازش خواهیم نمود. وی حيرت در اصطلاح و در گفتمان عمومی جامعه را به مفهوم سردرگمی، حیران بودن و پوچ پنداری توصيف نمود و گفت:اين مفهوم از حيرت و تحیر مذموم و ناپسند است و بايستی از زاويه علم لغت به مفهوم "تحیر" و کارکردهای آن بپردازيم. این پژوهشگر تحیر از زاويه لغوی را به معنای مات و مبهوت بودن انسان از عمق و عظمت مراد خویش برشمرد که مصداق آن در غزل "هُمای رحمت" شهریار و در بیت "متحیرم چه نامم شه مُلک لا فتی را "در وصف مولای متقیان امام علی علیه السلام دانست. مدرس کارگاه نویسندگی بادبان های کلام تحیر در شهر ششم عطار را از نوع تعریف دوم قلمداد نمود و ابراز داشت :تحیر در این گفتمان در مفهوم کنکاش گری ،جستجوپردازی و کالبدشکافی نويسنده حول موضوعات انتخابی خویش از زوایا و ابعاد مختلف عنوان نمود و گفت:مصداق بارز تحليل پردازی تحیرمحور در کلام مولا و داستان های "کدبانو و نخود " و "جدال رومیان و چینیان "است که نویسنده برجسته مثنوی معنوی از یک موضوع ساده و ابتدایی، مفاهیمی عمیق و عرفانی را استخراج نموده است که این معارف هيچگاه در گذر زمان تازگی و طراوت خود را از دست نمی دهد.