روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 دوشنبه 23 تير - شماره 4869

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «صبح اعدام»:

معیار قضاوت فیلم خوب‌وبد، فروش نیست

 علی شیرمحمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «صبح اعدام» با اشاره به شرایط اکران و فروش کم این فیلم گفت که «صبح اعدام» می‌تواند در آینده مخاطبان خودش را پیدا کند.
علی شیرمحمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «صبح اعدام»، درباره شرایط اکران این فیلم عنوان کرد: متأسفانه با توجه به شرایط سینمای ایران و مخاطبان سینما، این پیش‌بینی وجود داشت که «صبح اعدام» فروش زیادی نداشته باشد. عموما توزیع سانس‌ها به ناعادلانه‌ترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد و طبیعتا ترجیح سینماداران این است که فیلم‌های کمدی اکران کنند که فروش زیادی دارند. البته ای‌کاش این فیلم‌ها، کمدی‌های فاخری بودند، زیرا آدم دوست دارد خنده روی لبان هموطنانش بیاید اما متأسفانه فیلم‌های کمدی چند سال اخیر سینمای ایران بیشتر شبیه هجو هستند و ذائقه مخاطبان و سینماداران را شکل داده‌اند. با این اتفاق هم نمی‌توان جنگید، دیگر انقدر از زبان دیگر دوستان تهیه کننده شنیده شده است که به گمانم اثربخشی خود را از دست داده است.
وی با اشاره به نوع سانس‌دهی سینماداران گفت: در شرایطی که فیلمی ۸۰۰ سالن داشت، فیلم ما فقط ۳۰ سالن در اختیار داشت. این اتفاقات بی‌انصافی است، اما کاری نمی‌توان کرد.
شیرمحمدی با اشاره به بودجه ساخت این فیلم تصریح کرد: «صبح اعدام» با ۵ میلیارد تومان بودجه ساخته شد و در همان زمان جشنواره موفقیت های خود را کسب کرد. این فیلم حتی با کمتر از دستمزد یک بازیگر سینما ساخته شده است اما شکر خدا سربلند شده‌ایم و این فیلم نامزد چند سیمرغ بلورین شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند. این جوایز در خور شأن فیلمی در این اندازه بود.
وی با اشاره به اهمیت ساخت فیلم‌های پرتره بیان کرد: فیلم‌های پرتره در ساحت فرهنگ کشور بسیار ضروری هستند و این اتفاق باید به بهترین شکل ممکن در کشور ما پیگیری شود. به عنوان مثال ما اکرانی در پیشوای ورامین داشتیم و خانمی به من گفت که پسر ۶-۷ ساله‌اش می‌خواهد با من صحبت کند. این پسر بچه به من گفت؛ بعد از دیدن فیلم «صبح اعدام» متوجه شدم که باید تاریخ بخوانم. این جمله خیلی برای من تکان‌دهنده بود و گواهی بر اهمیت ساخت فیلم های پرتره و تاریخی است.
شیرمحمدی متذکر شد: وقتی شخصی تاریخ خودش، کشورش و هنرمندان و قهرمانان معاصرش را نشناسد، قطعا فریب اتفاقات بی‌بنیان را می‌خورد و در برهه‌ای از تاریخ، جای قهرمان و ضدقهرمان برایش جابه‌جا می‌شود. به نظرم ما کار خودمان را درست انجام دادیم و از شکل، فرم و محتوای «صبح اعدام» راضی هستیم.
وی افزود: این فیلم قصه سرراستی دارد و کاملا سینماست است. اما اینکه چه فیلمی در سینما می‌فروشد و چه فیلمی نمی‌فروشد، متر و معیار سنجش یک فیلم نیست. این اتفاق در سینمای هیچ‌کجای دنیا وجود ندارد. در دنیا فیلم‌های کالت وجود دارند که به مرور زمان خودشان را نشان می‌دهند و مخاطبان خود را در بستر تاریخی و کاتالیزور زمان پیدا می‌کنند. شاید کمی زود باشد که «صبح اعدام» را در زمره فیلم‌های کالت بررسی کنیم اما می‌توان حدس زد که این اتفاقات برایش رخ خواهد داد و در آینده مخاطبانش را پیدا می‌کند.
این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه چرا تبلیغات کافی برای این فیلم‌ انجام نشد، گفت: در ساختار سینما، بخشی از تبلیغات برعهده پخش‌کننده است اما برای «صبح اعدام» این اتفاق رخ نداد و تبلیغات فیلم به شکل مهجوری پیش رفت. به یاد دارم که آقای افخمی زمان اکران فیلم «سن پطرزبورگ» به من گفتند که فیلم خوب مخاطب خودش را پیدا می‌کند. امروز پس از گذشت سال‌ها هرکجا که از فیلم «سن پطرزبورگ» صحبت می‌کنم، همه به نیکی از این فیلم یاد می‌کنند و بارها توسط مخاطبان تماشا شده است.
شیرمحمدی در پایان درباره همکاری جدیدش با بهروز افخمی گفت: بهروز افخمی فیلمی الهام‌گرفته از فیلم «دکتر استرنجلاو» کوبریک ساخته است که من هم این فیلم را تهیه کردم. این اثر که فرم و فضای جالب و منحصر به فردی دارد اکنون در مرحله پس‌تولید قرار دارد.
فیلم سینمایی «صبح اعدام» ساخته بهروز افخمی و تهیه‌ کنندگی علی شیرمحمدی، با روایتی متفاوت از تیرباران طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی در دادگاه ۱۵ خرداد برهه ای از زندگی این ۲ شخصیت را به تصویر کشیده است. مسعود شریف، ارسطو خوش رزم، محسن آوری، داوود فتحعلی‌بیگی، مهرداد نیکنام، پوریا منجزی، فریبا آذرشب و کاوه دارابی در این فیلم سینمایی به ایفای نقش می‌پردازند.

انتشار رایگان اجراهایی از قطعات جنگ
که هنوز منتشر نشده است
 بنیاد فرهنگی هنری رودکی در اقدامی تازه و تأثیرگذار، قطعاتی ویژه تحت عنوان «هشت سال و این روزها» را منتشر خواهد کرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد رودکی، این اجراها، برگرفته از موسیقی حماسی و ارزشمندی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس تولید و توسط ارکستر سمفونیک تهران و دیگر گروه‌های هنری، در تالارها، موزه‌ها، پادگان‌ها و مکان‌های عملیاتی اجرا شده‌اند. این اجراها که تاکنون برای عموم منتشرنشده، برای نخستین بار به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان، پژوهشگران، هنرمندان و عموم مردم قرار می‌گیرد. هدف از این اقدام، پاسداشت یاد و خاطره‌ سال‌های ایستادگی و مقاومت ملت ایران در برابر تجاوز رژیم بعث عراق، و همدلی با دلاوری‌های این روزهای مردم ایران در مواجهه با تجاوز ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی به مرزهای میهن است.
* موسیقی؛ زبان مشترک مقاومت و همدلی
این اجراها با نگاهی عمیق به نقش موسیقی به عنوان زبان مشترک همدلی، امید و ایستادگی در بحران و جنگ انتخاب شده‌اند. موسیقی‌هایی که در دل آتش و آوار، نوای اتحاد و تسکین روان رزمندگان بودند، امروز نیز می‌توانند پلی میان نسل‌ها برای درک بهتر مفاهیم فداکاری، میهن‌دوستی و پایداری باشند. بسیاری از این قطعات در شرایطی سخت و با امکانات محدود، توسط هنرمندانی متعهد و دلسوز خلق و اجرا شده‌اند. آنان با تمام توان کوشیدند تا از طریق موسیقی، روحیه و انگیزه مردم را تقویت کنند.
* میراثی زنده برای امروز
انتخاب عنوان «هشت سال و این روزها» از سوی بنیاد رودکی، تلاشی هنرمندانه برای پیوند دادن گذشته‌ مقاومت‌برانگیز ملت ایران با روزگار کنونی است؛ روزهایی که بار دیگر غرور و غیرت ایرانیان در برابر تجاوز و دشمنی به نمایش گذاشته شده است. شنیدن این آثار همچنین فرصتی ارزشمند برای بازخوانی و بازشناسی نقش موسیقی در تاریخ مقاومت فرهنگی ایران به شمار می‌آید؛ نقشی که کمتر بدان پرداخته شده اما عمقی قابل توجه در خاطره جمعی ایرانیان دارد؛ صدایی که از دیروز برخاسته، اما برای امروز و فردا حرفی نو دارد. بنیاد رودکی اعلام می‌دارد که این آثار، پس از مراحل نهایی فنی به‌صورت دیجیتال و رایگان در پایگاه اینترنتی این بنیاد در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه