روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1404 شنبه 21 تير - شماره 4867

رئیس شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران خبر داد؛

ارزیابی بیش از ۲ هزار خودروی آسیب دیده از جنگ

 رئیس شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران با بیان اینکه بیش از ۲ هزار خودرو در سراسر کشور برای ارزیابی خسارت ناشی از جنگ ثبت شده اند، گفت: ارزش ریالی خسارات اولیه این خودروها حدود ۱۵۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
به گزارش کائنات، علی جباری با تشریح روند ارزیابی خسارات و حمایت ویژه دولت از آسیب‌دیدگان حملات اخیر رژیم صهیونیستی و پوشش های بیمه ای ارائه شده اظهار داشت: در سطح بین‌المللی، شرکت‌های بیمه از پوشش خسارات ناشی از جنگ معاف هستند اما د ر حملات اخیر رژیم صهیونیستی، ایران با اتخاذ رویکردی متفاوت و با تشکیل جلسه‌ای فوری به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی، دو هدف اصلی تداوم ارائه خدمات بیمه‌ای بدون وقفه و ایجاد آرامش خاطر برای مردم در خصوص سرمایه‌هایشان را دنبال کرد.
وی افزود: پس از این جلسه، اقدامات فنی و محاسباتی لازم صورت گرفت و از روز چهارم جنگ، پوشش بیمه‌ای برای خسارات جنگی به منازل مسکونی و خودروها از سوی بیمه ایران ارائه شد.
*صدور بیش از ۷۰ هزار بیمه نامه با پوشش جنگ
جباری با بیان اینکه در تهران حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار بیمه‌نامه با پوشش جنگ صادر شده گفت، شهروندان می‌توانند با مراجعه به شعب سراسر کشور، بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی منازل و بیمه بدنه خودرو را به پوشش جنگی مجهز کنند. مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به پرسشی درباره تعداد خودروهای آسیب‌دیده، گفت: تا کنون بیش از ۲ هزار خودرو از سراسر کشور برای ارزیابی خسارت ثبت شده‌اند که از این تعداد، ۱۷۸۰ خودرو ارزیابی شده‌اند. ارزش ریالی خسارات اولیه این خودروها حدود ۱۵۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است. جباری با تفکیک این خودروها افزود: خسارات مربوط به سه دسته خودرو شخصی، دولتی و نظامی است که تاکنون فقط خودروهای شخصی ارزیابی شده‌اند. برخی خودروها هنوز زیر آوار مانده‌اند و برخی دیگر نیز به‌علت تعطیلات تاسوعا و عاشورا هنوز مراجعه نکرده‌اند.
این مدیر صنعت بیمه درباره پراکندگی جغرافیایی خودروهای آسیب‌دیده گفت: حدود ۸۵۷ خودرو در تهران، ۴۵۶ مورد در استان البرز، ۳۲۷ خودرو در کرمانشاه و باقی در سایر استان‌ها خسارت دیده‌اند.
وی با اشاره به اینکه پرداخت خسارت‌ها بدون دریافت فرانشیز یا کارمزد خواهد بود و دولت نیز نگاه حمایتی دارد از مردم خواست در صورت آسیب‌دیدگی خودرو، به استانداری‌ها مراجعه کنند تا تیم‌های ارزیابی بیمه ایران برای بررسی و ارزیابی اعزام شوند. رئیس شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران با بیان اینکه هفته آینده ردیف بودجه مشخصی برای این موضوع معرفی خواهد شد، اعلام کرد: از میان خودروهای ارزیابی‌شده، تنها ۲۷۰ خودرو بیمه بدنه داشتند؛ با این حال، دولت برنامه‌ریزی کرده تا حتی خودروهایی که فاقد بیمه بدنه بودند نیز تحت پوشش حمایتی قرار گیرند.
مدیرعامل بیمه ایران در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی از پایین بودن نرخ بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی منازل، گفت: متأسفانه تنها حدود ۵ درصد ساختمان‌های کشور دارای بیمه آتش‌سوزی هستند. از میان حدود ۴ هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده در حملات اخیر، تنها ۲۷ واحد تحت پوشش بیمه ایران و کمتر از ۱۰۰ واحد در مجموع سایر شرکت‌های بیمه بوده‌اند.
جباری افزود: بنیاد مسکن مسئولیت جبران خسارت ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ واحد آسیب‌دیده را برعهده گرفته است؛ صنعت بیمه نیز برای همکاری در ارزیابی این خسارات آمادگی کامل دارد؛ طبق برآوردهای اولیه، مجموع خسارات وارده به واحدهای مسکونی حدود ۳ تا ۴ همت برآورد می‌شود.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بیمه ایران در پایان با دعوت از مردم برای استفاده از فرصت ایجادشده جهت پوشش بیمه‌ای خطر جنگ برای خودروها و منازل، خاطرنشان کرد: این طرح تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با نرخ مناسب از آن بهره‌مند شوند.

بیمه مرکزی اعلام کرد؛
ثبت۴۷۵۰ شکایت
 در رشته‌های مختلف بیمه‌ای در فصل بهار
 بیمه مرکزی اعلام کرد: در سه ماهه نخست امسال، در مجموع ۴ هزار و ۷۵۰ شکایت در رشته‌های مختلف بیمه ثبت شده که از این تعداد ۳ هزار و ۳۸۱ شکایت مختومه شده و یک هزار و ۳۶۹ شکایت همچنان در حال رسیدگی است.
به گزارش کائنات، آمار شکایات صنعت بیمه در راستای مأموریت‌های نهاد ناظر و با هدف شفافیت عملکردی، افزایش رقابت، آگاهی بیمه‌گذاران و سایر ذینفعان، تشویق شرکت‌های بیمه به بهبود فرآیندهای ارائه خدمات و رسیدگی به شکایت بیمه‌گذاران به صورت ماهانه از سوی بیمه مرکزی منتشر می‌شود. این آمار نشان‌ دهنده عملکرد رسیدگی به شکایات بیمه‌ای در سه ماه اول سال جاری است که در برخی رشته‌ها، شکایات بیشتری ثبت شده و در پاره‌ای موارد وضعیت رسیدگی به شکایات به‌طور نسبی بهتر بوده است.
*شکایات در رشته‌های مختلف بیمه
رشته بیمه شخص ثالث با ثبت ۲ هزار و ۱۱۹ شکایت، بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده است. از این تعداد، یک هزار و ۵۱۸ شکایت رسیدگی شده که ۸۲۸ شکایت وارد و ۶۹۰ شکایت ناوارد بوده است. همچنین ۶۰۱ شکایت در حال رسیدگی است.
رشته بیمه درمان نیز با یک هزار و ۲۲۸ شکایت ثبت‌ شده در جایگاه دوم قرار دارد. از این تعداد ۸۶۳ شکایت رسیدگی شده که ۳۶۵ شکایت در این رشته همچنان در حال رسیدگی است. در رشته بیمه بدنه اتومبیل،۵۷۷ شکایت ثبت شده که از این تعداد ۴۴۲ شکایت رسیدگی شده است. این در شرایطی است که ۱۳۵ شکایت در حال رسیدگی است.
*رشته‌های با کمترین تعداد شکایات
در رشته‌ بیمه اعتبار در سه ماه نخست ۱۴۰۴ تنها یک شکایت ثبت شده که ناوارد بوده و به آن رسیدگی شده است. این آمار نشان‌دهنده روند رسیدگی به شکایات بیمه‌ای و توجه به شکایات وارد و ناوارد در تمامی رشته‌های بیمه‌ای است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که رشته‌های شخص ثالث، بیمه درمان و بدنه اتومبیل بیشترین تعداد شکایات را داشتند و نیاز به بررسی و رسیدگی سریع‌تر در این حوزه‌ها احساس می‌شود. شایان ذکر است آمار شکایات می‌تواند برای ارزیابی رویه‌ها و فرآیندهای ارائه خدمات و سنجش رضایت بیمه‌گذاران شرکت‌های بیمه مورد استفاده قرار گیرد. توصیه می‌شود این آمار با سایر شاخص‌ها چون نسبت سهم از شکایات به سهم از بازار شرکت‌ها در هر رشته و درصد شکایات وارد هر شرکت نسبت به متوسط شکایات وارد بازار در هر رشته مورد استفاده قرار گیرد تا استنتاج‌ها قابل قبول و صحیح‌تر باشد.

ساعت تسویه سامانه پایا تغییر کرد
 ساعات چرخه‌های دوم و سوم تسویه سامانه پایا در تمامی ایام هفته در راستای ارائه خدمت بهینه به آحاد مردم تغییر کرد. به گزارش کائنات، در راستای تصمیمات اتخاذ شده توسط هیات دولت در خصوص کاهش ساعت کاری بانک‌ها و ادارات با هدف مدیریت بهینه مصرف انرژی در کشور، ساعات چرخه‌های دوم و سوم تسویه سامانه پایا در تمامی ایام هفته در راستای ارائه خدمت بهینه به آحاد مردم به شرح زیر مطابق با ساعات کاری جدید تغییر می‌یابد:
ساعت تسویه چرخه اول ۳:۴۵
ساعت تسویه چرخه دوم ۹:۴۵
ساعت تسویه چرخه سوم ۱۲:۴۵
ساعت تسویه چرخه چهارم ۱۸:۴۵
لازم به ذکر است؛ تک چرخه روزهای تعطیل تا اطلاع ثانوی نیز به ساعت ۱۲:۴۵ موکول شده و چرخه اول تسویه شاپرکی (۳:۴۵) در ایام مزبور هیچگونه تغییری نخواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه