روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت - شماره 4584

روایت گاردین از حمایت فلسطینی‌های اردوگاه‌های لبنان از حماس


  روزنامه گاردین نوشت: حمایت از حماس میان فلسطینی‌های ساکن در اردوگاه‌های لبنان افزایش یافته و نسل جوان فلسطین اکنون رویای بازگشت به کشور مستقل خود را در سر می‌پرورانند.
گاردین افزود: مثلث قرمز رنگ وارونه (نماد پرچم فلسطین) همه جا دیده می شود و با شابلون بر روی دیوارها، کرکره مغازه ها پاشیده شده است و بازدیدکنندگان را در مسیر کوچه‌های تنگ و باریکی که اردوگاه پناهندگان برج البراجنه را در بیروت مجزا می کند، هدایت می‌کند.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، وجود نشان واره هایی از پرچم فلسطین، تصاویر حمله حماس به مواضع رژیم صهیونیستی در دیوارهای این اردوگاه ۲۷۰ کیلومتری تغییر در دیدگاه ساکنان آن به نفع مبارزات مسلحانه را نشان می‌دهد.
نیهان ایمن ابراهیم هنرمند ۲۵ ساله فلسطینی که نقاشی هایش دیوارهای این اردوگاه را مزین کرده است گفت احساس افتخار می کنیم و از دلیل (این حمله) بیشتر آگاه هستیم. در یکی از نقاشی ها چتربازان به تصویر کشیده شده که یادآور فرود آمدن نیروهای مقاومت در حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر) علیه مواضع رژیم اسرائیل است. در این نقاشی های دیواری تصویر ابوعبیده سخنگوی حماس که صورتش با چفیه پوشانده شده مشاهده می شود.
این هنرمند گفت: «به رغم همه آنچه که در غزه رخ داده و همه قربانیان»،«ما با آنها هستیم».
گاردین نوشت: صدها هزار فلسطینی چندین دهه است که در اردوگاه های آوارگان فلسطینی در لبنان زندگی می کنند بی آن که تابعیتی داشته باشند. آنها در جوامع میزبان خود منزوی شده اند و امیدی به آینده ندارند. تا همین چند وقت پیش دیوارهای ساختمان فرسوده این اردوگاه حاوی نقاشی های دیواری و دیوارنویسی های رنگ و رو رفته ای بود که نشان از یک دلیل از یاد رفته و کهنه شده داشت اما اقدام حماس علیه رژیم اسرائیل و جنگ غزه آرزوهای فلسطینی ها برای تشکیل کشور مستقل خود را زنده کرد و رویای بازگشت به وطن را که فقط در خاطرات دور نسل قدیمی تر بود، بازگرداند. جنگ غزه روال عادی زندگی را در این اردوگاه تغییر داده است، کودکان پسر مسلح به مسلسل های پلاستیکی بازی جنگی می کنند، در خیابان های شلوغ می دونند و پشت دیوارهایی که با مثلث قرمز رنگ آمیزی شده سنگر می گیرند. بزرگسالان نیز در کافه ها پوشش جنگ غزه را دنبال می کنند.
گاردین در ادامه گزارش خود با اشاره به افزایش تنش در مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان و تبادل آتش روزانه نیروهای صهیونستی با نیروهای حزب الله آورده است: کشورهای غربی حماس را سازمان تروریستی معرفی کرده اند اما فلسطینی ها آنها را نیروهای مقاومت می خواهند. حمله هفتم اکتبر اقدام تروریستی قلمداد نمی شود بلکه الهام بخش است و نمادهایی همچون مثلث قرمز، چتربازان نیروهای مقاومت و تصاویر ابوعبیده سخنگوی حماس با چفیه بر روی سنجاق‌ها، تی ‌شرت‌ها و لیوان ‌های قهوه نقش بسته و جذب فرهنگ عامه شده‌اند و جذابیت آن‌ها فراتر از جوامع فلسطینی است.
گاردین به نقل از یک مقام محلی حماس نوشت در شهر صیدا در جنوب لبنان «صدها» جوان در ماه های اخیر با او تماس گرفته اند و خواستار ملحق شدن به مقاومت مسلحانه هستند.
این مقام حماس گفت آنها از ما می خواهند به آنها سلاح بدهیم تا از جنوب لبنان به میدان جنگ ملحق شوند. گاردین نوشت: صیدا در جنوب لبنان محل اردوگاه عین الحلوه است. بزرگترین اردوگاه پناهندگان در لبنان که حدود ۱۲۰ هزار آواره فلسطینی در زمینی به مساحت کمتر از نصف یک کیلومتر مربع در آن زندگی می کنند. یکی از مبارزان حماس که خواست نامش فاش نشود درباره این اردوگاه گفت، زمانی که جنگ غزه شروع شد، «بسیج عمومی» در اردوگاه شکل گرفت و مردان جوان برای پیوستن به نیروهای مقاومت حماس صف کشیدند.


۶ مرزبان ایرانی بازداشت‌شده
 توسط طالبان آزاد شدند
 ۶ مرزبان ایرانی که توسط نیروهای طالبان بازداشت شده بودند، پس از رایزنی مسئولان انتظامی، به کشور برگشتند. عصر پنجشنبه گذشته 6 مرزبان ایرانی توسط نیروهای طالبان بازداشت و به خاک افغانستان برده شدند. این مرزبانان با رایزنی مقامات انتظامی ایرانی و طالبان آزاد و در صحت و سلامت به خاک کشور بازگردانده شدند

واکنش کنعانی به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛
مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی
اظهارنظر در خصوص حقوق‌بشر را ندارند
  سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کشورمان در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.» ناصر کنعانی با بازنشر ویدئویی از خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی، در این نوشته آورده است: «انتشار تصاویر تأسف‌بار از برخورد خشن پلیس آمریکا با اساتید دانشگاهی حامی فلسطین و معترض به سیاست حمایتی آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی، فاصله میان شعار و عمل در رفتار دولت آمریکا را در معرض قضاوت جهانی قرار داده است.»

وزیر کشور: کشور آماده برگزاری
 دور دوم انتخابات مجلس است
  وزیر کشور گفت: «مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس فراهم شده است.» احمد وحیدی در حاشیه سفر به مشهد مقدس گفت: «همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه فراهم شده است. این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام‌الکترونیک برگزار خواهد شد.» دومین دور انتخابات برای شکل‌گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

فرمانده ارتش:
 پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهیم داد
  فرمانده‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال گسترش جنگ نیست، لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.» امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، «وعده صادق» را جلوه زیبایی از وحدت و هم‌افزایی ارتش و سپاه و وزارت دفاع عنوان کرد. فرمانده‌کل ارتش افزود: «این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم‌افزایی ارتش و وزارت دفاع و هدایت ستادکل نیروهای مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد. به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست‌مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان عزیز نقش‌آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و خانواده محترم فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیروهای مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.»

اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی
از شهید گمنام برگزار می‌شود
  اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود. شنبه 15 اردیبهشت 1403، از ساعت 10 صبح، عزاداران مکتب جعفری به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام برای بیست‌و‌چهارمین سال برگزاری تجمع در میدان صادقیه، جمع می‌شوند و به اقامه عزا می‌پردازند. در این مراسم که با قرائت قرآن توسط استاد هادی موحد امین و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی همراه خواهد بود، مداحان حاج سعید حدادیان، حاج امیر عباسی، حاج عبدالرضا هلالی، کربلایی علی پورکاوه و کربلایی محمدحسین حدادیان، در عزای این امام همام مداحی خواهند کرد. تشییع پیکر مطهر شهید گمنام، فعالیت ده‌ها موکب مردمی، حضور دسته‌های عزاداری از مساجد و هیئت‌های شمال‌غرب تهران در این اجتماع از دیگر برنامه‌های این رویداد مذهبی مهم در پایتخت خواهد بود.

خطیب نمازجمعه تهران:
در مسئله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود
  خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به موضوع حجاب گفت: «به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم. تقاضا دارم در مسئله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید؛ به اندازه کافی دوقطبی‌ها وجود دارد، منطقی و استدلالی بحث کنید.» سید احمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به موضوع حجاب گفت: «حجاب از ضروریات دین است. 10آیه قرآن درباره حجاب است صد‌ها روایت درباره حجاب آمده است. رهبری فرمودند بی‌حجابی هم خلاف شرع و هم خلاف قانون است و نظام اسلامی در مقابل این ناهنجاری خواهد ایستاد. نظام در مقابل ناهنجاری خواهد ایستاد و عقب‌نشینی هم ندارد، اما در مسئله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید. به اندازه کافی دوقطبی‌ها وجود دارد. منطقی و استدلالی بحث کنید، به یکدیگر انگ نزنید. انگ زدن به یکدیگر مشکل بی‌حجابی را حل نمی‌کند.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه