روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين - شماره 4578

جزییات عملکرد دولت سیزدهم در زمینه جذب سرمایه‌ گذاري


 جمع‌ کل ‌تعداد طرح های سرمایه گذاری خارجی دولت سیزدهم ٦٤٣طرح و ١١٥٣٩میلیون دلار بوده است که روسیه، چین، امارات متحده عربی، ایرانیان مقیم خارج، ترکیه، عراق، هندوستان و عمان بیشترین سرمایه‌گذاری را طی این مدت در ایران انجام داده‌‌‌اند.
تشکیل‌ سرمایه‌ ثابت‌ ناخالص‌ در پاییز ١٤٠٢ نسبت‌ به‌ پاییز ١٤٠١ رشد ٤.٣ درصدي داشته است. سرمایه‌ گذاري در کشور در سال ١٤٠١ نسبت‌ به‌ سال ١٤٠٠ نیز رشد ٥.٢ درصدي داشت.  همچنین متوسط‌ رشد سالانه‌ سرمایه‌ گذاري طی‌ دهه‌ ٩٠ منفی‌ بوده و تغییرات آن از سال ١٤٠٠ مثبت‌ شده است.
جذب حجمی‌ معادل ١٣٣٥ میلیون دلار سرمایه‌ گذاري خارجی‌ از ابتداي دولت‌ مردمی‌ تا پایان مردادماه سال ١٤٠٢ بوده که میزان سرمایه‌ گذاري خارجی‌ مصوب معتبر ١٣ برابر ٩ سال گذشته‌ است‌.
تصویب‌ تعداد ٦٤٣ طرح سرمایه‌گذاري خارجی‌ به‌ ارزش سرمایه‌گذاري خارجی‌ مصوب معتبر ٥٣٩/١١ میلیارد (یازده میلیارد و پانصد و سی‌ و نه‌ میلیون) دلار توسط‌ هیات سرمایه‌گذاري خارجی‌ از ابتداي دولت‌ مردمی‌ تا پایان سال ١٤٠٢ (تعداد ٤٦٥ طرح اصلی‌ به‌ ارزش ٨٢٦٨ میلیون دلار و تعداد ٥٨ طرح افزایش‌ سرمایه‌ گذاري خارجی‌ و سرمایه‌ گذاري مجدد به‌ ارزش ١٠٢٣ میلیون دلار)، افزایش‌ ٢٨٤ درصدي تعداد طرحهاي سرمایه‌ گذاري خارجی‌ مصوب در دو سال و نیم‌ فعالیت‌ دولت‌ مردمی‌ نسبت‌ به‌ دو سال و نیم‌ پایانی‌ دولت‌ قبل‌ و  افزایش‌ ٣٤٠ درصدي حجم‌ سرمایه‌ گذاري خارجی‌ مصوب در دو سال و نیم‌ فعالیت‌ دولت‌ مردمی‌ نسبت‌ به‌ دو سال و نیم‌ پایانی‌ دولت‌ قبل‌ از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در زمینه سرمایه گذاری بوده است.
طرحهاي سرمایه‌گذاري خارجی‌ از ابتداي دولت‌ سیزدهم‌ تا پایان سال ١٤٠٢  به‌ تفکیک‌ بخش‌ اقتصادي به شرح زیر است.
در زمینه نفت‌ و گاز ٥ طرح ٤٨٢٦ میلیون دلار حجم سرمایه گذاری مصوب صورت گرفت. در حوزه صنعت‌٤٢٨ طرح با سرمایه گذاری ٤٠٩٧ میلیون دلار، در حوزه تامین‌ آب، برق و گاز١٨ طرح با سرمایه گذاری خارجی ٨٠٤ میلیون دلار در حوزه خدمات٥١ طرح با سرمایه گذاری خارجی ٦٢٥میلیون دلار، در حوزه کشاورزي٦٧ طرح با ٧١٨ میلیون دلار، در زمینه ساختمان ٢٢ طرح با سرمایه گذاری١٧٥ میلیون دلار، حمل‌ و نقل‌ و ارتباطات با ١٦ طرح و سرمایه گذاری ١٤٢ میلیون دلار در حوزه معدن ١٢ طرح با سرمایه گذاری ١٩ میلیون دلار صورت گرفت. جمع‌ کل‌ تعداد طرح های سرمایه گذاری٦٤٣طرح و ١١٥٣٩ میلیون دلار بوده است.


طرح اصلاح مجازات سرقت‌ها و جرائم زیر ۲۰ میلیون تومان تصویب شد
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات و جزئیات طرح اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مجازات اسلامی که درباره مجازات سرقت‌ها و جرائم زیر ۲۰ میلیون تومان است، موافقت کردند.
سیدکاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی، در توضیح این طرح گفت: «در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به تصویب مجلس دهم رسید و اصلاح شد و مصادیق جرائم قابل گذشت توسعه یافت که طبق آن جرائم تعزیری با اراده قانونگذار، قابل گذشت شد. این ماده دوباره توسط کمیسیون در مجلس یازدهم اصلاح شد. در این طرح این موضوع پیگیری می‌شود که جرائم مال غیر زیر ۱۰۰ میلیون تومان و همچنین سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان، که پیش از این مورد پیگیری قرار نمی‌گرفت، مورد پیگیری قرار بگیرد. در شهرهای مختلف ایران سرقت کابل‌های تلفن، سیم‌های برق و لوازم خانگی وجود دارد که سبب شده سارقین دستگیر شوند، ولی به دلیل اینکه این سرقت‌ها زیر ۲۰ میلیون تومان است، آزاد می‌شوند. به عبارتی، در این طرح تلاش شده هر سرقتی و هر جرمی مورد رسیدگی قرار گیرد تا هیچ فردی جرئت سرقت نداشته باشد و نگرانی‌ها در بین مردم کاهش یابد.»

تصمیم گروسی برای سفر به تهران
 مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد در راستای بهبود سطح همکاری آژانس اتمی با تهران هفته‌های آینده به ایران سفر خواهد کرد.
رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که به نیویورک سفر کرده است در جمع خبرنگاران، توضیح داد: «بازرسان ما در ایران روز دوشنبه از سوی دولت این کشور مطلع شدند که تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم بنا به دلایل امنیتی تعطیل است. این مراکز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند اما من تصمیم گرفتم که بازرسان ما تا زمانی که اوضاع آرام نشود بازنگردند. بنابراین ما کار خود را از روز چهارشنبه از سر می‌گیریم. من در حال برقراری تماس با دولت ایران هستم. امیدوارم در یک یا دو هفته آینده به تهران بروم تا شرایط را به مسیر اصلی خود برگردانم. امیدوارم بتوانم وضعیت را از نظر افزایش سطح همکاری بهبود بخشم.»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تاکید کرد که مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تنش‌های اخیر تاثیری بر فعالیت‌های آژانس نداشته است، افزود:‌ «ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه