روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين - شماره 4577

گزارش کائنات در مورد هماهنگی «میدان» و «دیپلماسی» در مقابله با رژیم صهیونیستی

دنیا پیام «وعده صادق» را گرفت

 وحید سفری- یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که اقدامات دیپلماتیکی که از سوی وزارت امور خارجه برای توجیه و تبیین اهداف ایران از انجام عملیات «وعده صادق» انجام شد و هماهنگی و اطلاع رسانی‌ به کشورهای منطقه و آمریکا بسیار به‌جا و خوب بود.
حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در نشستی توجیهی و تبیینی با حضور سفرا، کارداران و رؤسای نمایندگی‌های بین‌المللی مقیم تهران که در محل وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد از هماهنگی‌ها و رایزنی های دیپلماتیک قبل از انجام عملیات «وعده صادق» با کشورهای منطقه و جهان سخن گفت و اعلام کرد که «پیش از پاسخ نظامی، به همسایگان و دوستان خود اطلاع دادیم که پاسخ ما در قالب دفاع مشروع، قطعی و مسلم است، لیکن ما امنیت همسایگان و امنیت منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و هدف ما در دفاع مشروع، صرفا تنبیه رژیم متجاوز اسرائیل است و ما به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.”
امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از توسعه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کند، اما معادله ما در پاسخ به رژیم صهیونیستی از این به بعد متفاوت خواهد بود و چنانچه منافع ما در منطقه توسط رژیم صهیونیستی تهدید شود و تعرضی به منافع ما ایجاد شود، پاسخ جمهوری اسلامی ایران متفاوت از گذشته خواهد بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد که نیروهای مسلح کشور حدود ۱۰ روز منتظر اقدامات و تلاش‌های دیپلماتیک همکارانم در عرصه بین‌المللی بودند.
امیرعبداللهیان گفت: ما با نگاه به حساسیت‌های منطقه و اعتقاد به خویشتن‌داری و عدم گسترش دامنه تنش و جنگ در منطقه بر مسیر حقوقی، سیاسی و بین‌المللی تمرکز کردیم.
این اظهارات وزیر امور خارجه ناظر به هماهنگی و همراهی میدان و دیپلماسی در یکی از مهم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تصمیمات کشور در چارچوب اقدام نظامی و دیپلماتیک است که نشان از اهمیت نگاه مسوولان کشور نه تنها به ضربه نهایی، بلکه به پیش درآمد و نتایج عملیات مذکور بوده است.
««وعده صادق» خردمندانه مدیریت‌ شد
حسن بهشتی‌پور» درباره مدیریت عملیات «وعده صادق» و هماهنگی «میدان» و «دیپلماسی» در این رابطه گفت: از بدیهیات است که در هر کشوری بین نهادهای دیپلماتیک با نهادهای نظامی در چنین مواقع و موضوعاتی هماهنگی و همراهی کامل باشد و در کشور ما هم از گذشته تا کنون اینگونه بوده است. تمامی اقدامات در شورای عالی امنیت ملی هماهنگ می‌شود و این یک اقدام از پیش تعریف شده و مشخص است.
وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان درباره انجام عملیات و انتظار میدان برای انجام برخی امور دیپلماتیک قبل از حمله گفت: اینکه کارهای دیپلماتیک را باید انجام می‌دادند و حدود ۲ هفته این اقدمات زمان برده، کار درستی بوده است. به هر حال ارزیابی و انجام کارها برای یک پاسخ مناسب و کافی به اقدام رژیم صهیونیستی لازم بوده است که مهم ترین آن هماهنگی کشورهای منطقه و فضای بین‌المللی در این رابطه بوده است. ما می توانستیم همان روزی که رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد، واکنش نشان دهیم اما خردمندانه میدان بازی را مدیریت کردیم.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم عملیات ایران این بود که ما مشابه اسرائیل کار نکردیم، افزود: اگر می‌خواستیم می‌توانستیم به یکی ازسفارت‌خانه‌های اسرائیل در منطقه حمله کنیم، مشابه کاری که اسرائیل انجام داد اما این کار ایران نقض قوانین بین‌المللی بود و همان طور که ما اقدام اسرائیل را محکوم کردیم، جامعه بین‌المللی هم ما را محکوم می کرد به علاوه ما نمی‌خواستیم اشتباه آنها را تکرار کنیم و شبیه آنها شویم. از این رو ایران مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل را شناسایی کرد و به آن مراکز حمله کرد. ایران میدان، زمان و نحوه بازی را خودش تعیین کرد و این کار به خوبی هم انجام شد و بهترین نتیجه را هم دریافت کرد.
بهشتی پور گفت که اینها نتیجه هماهنگی دقیق و کامل میدان و دیپلماسی در سطح عالی بود.
این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی با آمریکا برای انجام عملیات مذکور اتمام حجت کرد و به کشورهای منطقه و طرف‌های ذی نفوذ از چند روز قبل اطلاع داد تا کاملا نشان دهد اقدام ایران دفاعی و پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق بوده است.
وی خاطرنشان کرد که ایران سیاست تنش‌زدایی در منطقه را بر خلاف اسرائیل دنبال می‌کند و پاسخی که به حمله اسرائیل به کنسولگری‌اش در دمشق داد گویای این مساله است که نمی‌خواهد تنش را در منطقه افزایش دهد. پاسخ ایران به اسرائیل مقتدرانه و واکنشی به تجاوز این رژیم به خاک ایران بود اما کاملا خردمندانه و مدیریت‌ شده بود.
بهشتی پور اظهار کرد: هرگونه عجله در این اقدامات خطاست، اینکه دشمن دست شما را بخواند، موضوعیتی ندارد و به نظرم مقامات کشور در دستگاه‌های مختلف عجله‌ای در پاسخ کشور به اسرائیل نداشتند و این رویکرد درست هم بود. همچنین اقدامات دیپلماتیکی که از سوی وزارت امور خارجه برای توجیه و تبیین اهداف ایران از انجام این عملیات انجام شد و هماهنگی و اطلاع رسانی‌ به کشورهای منطقه حتی کشورهایی که آمریکا در آن جا پایگاه نظامی دارد بسیار به‌جا و خوب بود. انجام این اقدامات از کارویژه‌های ذاتی وزارت امور خارجه است و در این رابطه تمامی افراد و متخصصان در سطح ملی اقدام و همکاری کردند.
وی تاکید کرد که دستگاه دیپلماسی ایران توانست با افراد و کشورهای مختلف وارد گفت‌وگو شود و اقدامات ایران را تبیین کند که به نظرم بسیار خوب از پس این کار برآمد. اینکه کشورها ایران را به خویشتن‌داری دعوت می‌کردند درست است اما این سفارش‌ها و توصیه‌ها باید قبل از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران انجام می‌شد اما وقتی تجاوز آشکار به حریم و خاک یک کشور انجام شد که خلاف تمام قواعد بین‌المللی است دیگر نمی‌توان از ایران انتظار خویشتن داری داشته باشند. هر چند ایران در دفاع از خود حق ذاتی داشت اما برای انجام این کار نیاز بود تا کشورهای مختلف و منطقه آماده این رویداد شود.
پیروزی دیپلماتیک ایران در نشست شورای امنیت نتیجه هماهنگی میدان و دیپلماسی بود
یک کارشناسی مسائل سیاسی گفت: اینکه ما توانستیم در نشست شورای امنیت وقفه ایجاد کنیم و آنها نتوانستند به هیچ تصمیمی برسد، محصول هماهنگی حوزه دیپلماسی با میدان بود.
محمد صادق کوشکی ، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این ماجرا ـ از وقتی تهاجم به کنسول‌گری ایران در دمشق صورت گرفت و ما در شورای امنیت طرح شکایت کردیم ـ تا امروز نمونه یک روند موفق دیپلماسی و هماهنگ با میدان را به نمایش گذاشت، گفت: اینکه ما توانستیم در نشست شورای امنیت وقفه ایجاد کنیم و شورای امنیت نتوانست به هیچ تصمیمی برسد، محصول هماهنگی حوزه دیپلماسی ما میدان بود و طبیعتا این دو عرصه چون به درستی یکی فرض شدند، این دستاورد برای ما شکل گرفت.
وی به نقش کشورهای دوست جمهوری اسلامی در این قضیه اشاره و تصریح کرد: طبیعتا همکاری بعضی از کشورهای دوست ما در این قضیه نیز قابل توجه است، هم چین و هم روسیه و مخصوصا الجزایر دفاع خیلی خوبی از ما داشتند و به نحوی رفتار کردند که در شورا کار حتی به تصمیم‌گیری هم نرسید.
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حمله موشکی و پهپادی ایران به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی، گفت: عملیات بامداد یکشنبه جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی درواقع تلاش برای ترمیم ساختار بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی در برابر تهاجمات این رژیم بود.
وی با بیان این‌که وظیفه بدیهی هر حاکمیتی حفظ امنیت شهروندان و منافع و داشته‌های او است، خاطرنشان کرد: بهترین روش برای حفظ امنیت ملی در برابر تهدیدات خارجی ایجاد سامانه بازدارندگی، به صورتی که احتمال تهاجم و تجاوز قدرت‌های بیگانه به آن کشور و شهروندان و منافع و امکانات آن به حداقل ممکن برسد است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ساختار دفاعی و بازدارنده جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل نظام بر اساس نگرش‌های دینی و رهنمودهای قرآنی مدنظر رهبران جمهوری اسلامی، هم امام راحل (ره) و هم مقام معظم رهبری به عنوان فرماندهان کل قوا بوده از این رو ساختار نیروهای مسلح ما بر مبنای بازدارندگی و افزایش بنیه دفاعی شکل گرفته است.
پیام «وعده صادق» به صهیونیست‌ها
کوشکی با تأکید بر این نکته که ما نیروی تهاجمی نداریم و نیروهای مسلح ما بر مبنای دکترین دفاعی و بازدارنده شکل گرفته و توسعه پیدا کرده‌ است، گفت: لازم بود جمهوری اسلامی چاره‌ای بیاندیشد، بنابراین اولین و جدی‌ترین هدفی که ما از عملیات موشکی و پهپادی علیه رژیم صهیونیستی دنبال می‌کردیم این بود تا به رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دشمن‌مان در منطقه غرب آسیا این مطلب را بفهمانیم که هر حمله‌ای علیه جمهوری اسلامی، اتباع و منافع ما پاسخ سنگینی به دنبال خواهد داشت. درواقع ما به دنبال آن بودیم که هزینه تهاجم به جمهوری اسلامی، شهروندان و منافع و امنیت خودمان را بالا ببریم و اکنون این اتفاق هم رخ داده است.
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه هدف این عملیات برخلاف آنچه در نبردهای کلاسیک رخ می‌دهد، گرفتن تلفات و تخریب زیرساخت‌های اسرائیل نبود، بیان کرد: هدف ما رساندن این پیام بود که جمهوری اسلامی اجازه آسیب زدن به خودش را به هیچ موجودیتی از جمله اسرائیل نخواهد داد، از این‌رو هر کس بخواهد به جمهوری اسلامی آسیبی وارد کند هزینه بسیار بالایی باید بپردازد و به همین دلیل عملیات هشدار دهنده بود.
پاسخ ایران در صورت تهاجم رژیم صهیونیستی جدی تر خواهد بود
کوشکی اضافه کرد: ما به دنبال کشتار شهروندان غیرنظامی اسرائیل و تخریب زیرساخت‌های نظامی او نبودیم، چون درصدد انتقال یک پیام بودیم و صهیونیست‌ها این پیام را دریافت کردند و امیدواریم از این پس دیگر شاهد ترور شهروندان و تهاجم به تأسیسات هسته‌ای و دفاعی و فعالیت های ضدامنیتی اسرائیل علیه خودمان نباشیم که اگر چنین باشد طبیعتا پاسخ‌ ما جدی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این حمله به معنای عبور ایران از قدرت بازدارندگی به قدرت تهاجمی است؟ تأکید کرد: دکترین دفاعی دینی ما که از سوی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان فرماندهان کل قوا ابلاغ و دنبال شده، صرفا دکترین بازدارندگی است و دین ما اجازه مهاجم بودن را نمی‌دهد. هم‌چنان که حضرت امام (ره) در ابتدای جنگ تحمیلی مطرح کردند «ما دنبال تهاجم به کشوری نبوده و نیستیم، اما اگر کسی به ما تعدی کند دهان او را خرد می کنیم» دقیقا برگرفته از چارچوب‌های قرآنی در حوزه نظریه دفاع و امنیت در اسلام است و به این دلیل ساختار نیروهای مسلح ما بر مبنای دکترین دفاعی و نه تهاجمی شکل گرفته است.
این استاد دانشگاه هم‌چنین درخصوص چگونگی نقش‌آفرینی کشورهای مسلمان در حمایت از مردم غزه، گفت: نحوه نگاه و عملکرد کشورهای مسلمان در مواجهه با مساله فلسطین باید به چند دسته تقسیم کنیم؛ نخست کشورهایی که مساله فلسطین را به طور جدی مساله خود می‌دانند و تا سر حد توان در خصوص آن تلاش کردند.
وی دولت انصارالله مستقر در بخش شمالی یمن را در صدر کشورهایی عنوان کرد که مساله فلسطین را مساله جدی خود می‌داند و افزود: انصارالله یمن با حداکثر توان حتی به شکل نظامی وارد این مساله شد و تلاش کرد مانع از رسیدن کالا و خدمات به رژیم صهیونیستی شود. شبیه یمن نمونه‌ای در کشورهای مسلمان نداریم که تا سرحد توان با این مساله مواجه شده باشد. به گونه‌ای که حتی شدت بمباران‌ها و فشارهای آمریکا و انگلیس هم باعث نشد یمن از حمایت خودش از غزه دست بردارد.
کشورهای اسلامی در حمایت از غزه همانند آفریقای جنوبی و نیکاراگوئه عمل کنند
کارشناس سیاسی، الجزایر را نمونه دیگری از کشورهایی دانست که برای مساله فلسطین اولویت قائل است و تصریح کرد: الجزایر به عنوان کشوری که عضو غیردائم شورای امنیت است، در این مدت در حوزه دیپلماسی تلاش حداکثری داشت و بخصوص در قطعنامه‌هایی که با موضوع آتش بس در شورای امنیت مطرح می‌شد، اقدامات موثری انجام داد و مساله فلسطین جزء اولویت‌های ملت و دولت الجزایر بوده است.
کوشکی در نقطه مقابل یمن و الجزایر، به کشورهایی اشاره کرد که در نسبت با مساله فلسطین یا اقدامات محدودی انجام داده‌اند و این موضوع جزء اولویت‌های آنها نبوده، یا اینکه اساسا حرکتی به نفع فلسطین انجام نداده و بلکه در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند.
وی عربستان، اردن و امارات را از جمله کشورهایی دانست که در ۶ ماه اخیر برای کمک به رژیم صهیونیستی سنگ تمام گذاشتند و اظهار کرد: این کشورها برای کمک به اسرائیل هر کاری‌که می توانستند انجام دادند، مهم‌ترین مثال آن آماده کردن مسیر زمینی برای کاستن فشار بر رژیم صهیونیستی و انتقال کالا و خدمات به آنها بود.
کارشناس سیاسی افزود: کشورهایی هم هستند که به نحو محدود و در حد مسائل حاشیه‌ای تحرکاتی داشته‌اند، اما مساله فلسطین دغدغه اصلی آنها نیست. در این راستا می توان به مالزی، اندونزی و قطر اشاره کرد.
کوشکی در ادامه به مواجهه کشورهایی مثل آفریقای جنوبی و نیکاراگوئه با مساله فلسطین اشاره کرد و گفت: با اینکه این دو دولت، مسلمان هم نیستند اما آفریقای جنوبی با استفاده از ظرفیت مجامع بین المللی تلاش کرد رژیم صهیونیستی را به دادگاه بکشاند و تا حدی هم در این کار موفق بود. نیکارگوئه نیز به عنوان کشور کوچکی در آمریکای مرکزی تلاش کرد آلمان را به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی به دادگاه بکشاند و حتی رابطه خود با این کشور را قطع کرد.
وی تاکید کرد: حتما کشورهای مسلمان هم می‌توانستند اقدامی شبیه آفریقای جنوبی و نیکاراگوئه انجام دهند اما این کار را نکردند، چون مساله فلسطین دغدغه آنها نبود. این کشورها شعار می‌دهند ولی هیچ اقدام عملی از آنها در این مورد دیده نشد و کوتاهی آن‌ها در قضیه فلسطین و فاجعه غزه به مثابه لکه ننگی بر دامن آنها نشست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در بعضی از این کشورها گروه‌هایی وارد ماجرا شدند، خاطرنشان کرد: گروه‌هایی مثل مقاومت لبنان و عراق وارد این ماجرا شدند و بخش‌هایی از جامعه عراق و لبنان حامی مساله فلسطین بوده و هستند، اما کلیت حاکمیت آن کشورها دغدغه ورود جدی به این مساله نداشتند.
مستندات خسارات وارده به صهیونیست‌ها در عملیات «وعده صادق» منتشر می‌شود
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اخبار اطلاعات و مستندات حمله موشکی ایران به مواضع رژیم صهیونیستی به اطلاع مردم خواهد رسید تا ملت ایران در جریان جزئیات اخبار و اطلاعات مربوط به خسارات این حمله موشکی قرار گیرند.
«اسماعیل کوثری» با اشاره به حمله موشکی و پهپادی ایران به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی گفت: اخبار، اطلاعات و مستندات مربوط به این حمله و میزان تاثیرگذاری آن به اطلاع مردم خواهد رسید تا ملت ایران در جریان جزئیات اطلاعات مربوط به خسارات این حمله موشکی قرار گیرند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به استیصال رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان‌الاقصی، این رژیم سعی کرد تا با حمله موشکی به کنسولگری ایران، شکست‌هایش در طوفان‌الاقصی را پنهان کند.
وی افزود: حمله به کنسولگری هر کشور حمله به خاک آن کشور است و حمله موشکی و پهپادی ایران به مواضع رژیم صهیونیستی در پاسخ به این رفتار یک دفاع مشروع به شمار می‌رود.
کوثری خاطرنشان کرد: در جریان عملیات حمله موشکی ایران به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی با وجود دفاع و پدافند چند لایه که رژیم صهیونیستی با کمک آمریکایی‌ها در برابر حمله موشکی ایران داشتند، بیشتر موشک‌های ایران به اهداف خود اصابت کرد و خسارات سنگینی را به دشمن صهیونیست تحمیل شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در این حمله آسیب جدی به فرودگاه تل‌آویو که هواپیمای اف ۳۵ با پرواز از این فرودگاه، کنسولگری ایران را هدف قرار داده بود،وارد شد که این موضوع یکی از اهداف حمله موشکی ایران به خاک سرزمین‌های اشغالی بود، که محقق شد. اصابت موشک‌های ایران به اهداف خود در خاک سرزمین‌های اشغالی فلسطین با وجود پدافند چند لایه نشان دهنده قدرت موشکی و قدرت بازدارنده ایران در این حوزه است و قطعاً حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به مواضع رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی، هم به لحاظ گستردگی و هم به لحاظ تاثیرگذاری، بسیار قابل توجه بود و اخبار و اطلاعات اولیه از خسارات سنگین این حمله به رژیم صهیونیستی حکایت دارد.
نشست شورای امنیت، پیروزی ایران بود
رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه موفقیت در شورای امنیت یکی از مهمترین نتایج هماهنگی خوب میدان و دیپلماسی برای تامین امنیت و منافع ملی است، اظهار داشت: حمایت روسیه و چین از ایران در شورای امنیت نیز نتیجه هماهنگی میدان و دیپلماسی است.
حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی ،با بیان اینکه در کارزار سیاسی شورای امنیت، چین و روسیه به نحو مطلوبی به نفع ایران وارد عمل شدند، گفت: با حمایت چین و روسیه تلاشهای اسرائیل، آمریکا و برخی دیگر از هم پیمانان آنان برای تحت فشار گذاشتن سیاسی ایران نیز بی‌نتیجه ماند. این حمایت نیز نتیجه هماهنگی میدان و دیپلماسی است.
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه موفقیت در شورای امنیت یکی از مهمترین نتایج هماهنگی خوب میدان و دیپلماسی برای تامین امنیت و منافع ملی است، اظهار داشت:در دولت مردمی نه میدان در برابر و مزاحم دیپلماسی است و نه دیپلماسی بدون میدان می‌تواند کاری از پیش ببرد؛ همدلی و هماهنگی این دو با یکدیگر، حتماً به نفع کشور است و موجب پیروزی دیپلماتیک ایران شد.
عضو فراکسیون انقلاب با اشاره به حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی فلسطین یک هشدار جدی به کشورهای متجاوز بود.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: این پاسخ تنبیهی قدرت موشکی و پهپادی و به طور کل قدرت بازدارندگی ایران را به همگان ثابت کرد و نشان داد که قدرت بازدارندگی ایران یک ادعا نیست و در صورت تهدید منافع ایران، جمهوری اسلامی با قدرت به رفتار متجاوزان پاسخ خواهد داد.
عملیات موشکی ایران نه یک جنگ بلکه تنبیه یک متجاوز بود
وی افزود: عملیات موشکی ایران نه یک جنگ بلکه تنبیه یک متجاوز بود و این اقدام ایران باعث ایجاد ثبات و آرامش در منطقه خواهد شد.
غضنفرآبادی خاطرنشان کرد: تصور رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آنها این بود که موشک‌های ایران از پدافند چندلایه آنها عبور نخواهد کرد اما عبور موشک‌های ایرانی از دفاع موشکی چندلایه آنها قدرت موشکی ایران را به رژیم صهیونیستی و حامیانش به اثبات رساند.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: عملیات موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی فلسطین در پاسخ به تجاوز موشکی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران صورت گرفت و طبق منشور سازمان ملل اقدامی کاملاً حقوقی و قانونی بود.
وی افزود: توصیه من به ساکنان سرزمین‌های اشغالی فلسطین که تحت عنوان اتباع رژیم صهیونیستی در این سرزمین‌ها ساکن هستند این است که در صورتی که رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند و بخواهد به حمله موشکی ایران پاسخ دهد بهتر از خانه و کاشانه‌شان را ترک کنند و برای ادامه زندگی به سرزمین دیگری بروند.
همه چهره‌های سیاسی پای کار «وعده صادق»
اتفاق نظر همه شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی در حمایت قاطع از عملیات «وعده صادق» حاوی این پیام بود که ملت ایران در هر موضوعی با یکدیگر اختلاف سلیقه داشته باشند، اما بر سر امنیت، منافع، تمامیت ارضی این سرزمین با احدی تعارف ندارند و به کوچک‌ترین تعرضی با واکنشی پشیمان‌کننده پاسخ می‌دهند.
در این راستا، ظرف دو روز گذشته موجی از پیام‌های حمایتی شخصیت‌ها و احزاب از هر دو جریان عمده سیاسی منتشر شده است. در جریان اصولگرا احزاب و تشکل های سیاسی با صدور پیام های جداگانه ای حمایت خود را از عملیات«وعده صادق» اعلام کردند که در این راستا می توان به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به ریاست «غلامعلی حدادعادل»، شورای وحدت اصولگرایان که با محوریت جامعه روحانیت مبارز در سپهر سیاست فعالیت می کند، جامعه اسلامی مهندسین از تشکل های اصولگرای سنتی به دبیر کلی«محمد رضا باهنر»، جبهه پایداری انقلاب اسلامی که در دهه ۹۰ با حضور نیروهای امین آیت الله مصباح اعلام موجودیت کرد و از آن مقطع تا به امروز در صحنه سیاست فعالیت دارد، شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی یا همان شریان که سال ۱۴۰۱ با حضور نیروهای جوان پابه عرصه نهاد از جمله تشکل‌های شناخته شده در اردوگاه اصولگرایان محسوب می شوند که در پیام‌هایی به بررسی ابعاد عملیات سپاه پاسداران پرداختند.
علاوه بر اصولگرایان، چهره های شاخص در جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی هم پای کار «وعده صادق» آمدند و از کیان انقلاب و خط مقاومت دفاع کردند.
صهیونیست‌ها درس بگیرند و حماقتشان را تکرار نکنند
حسن روحانی رئیس جمهور پیشین کشورمان در دیدار جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی، مدیران اقتصادی، روزنامه‌نگاران، وزیران و استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم با اشاره به شرایط خاص منطقه‌ و پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی اقدام اسرائیل در حمله به ساختمان کنسولی ایران در دمشق را یک کار احمقانه توصیف کرد و گفت: همه دنیا شاهد است که جمهوری اسلامی ایران آغازگر اقدام نظامی نبوده است. اسرائیل حمله را شروع کرد و ایران فقط پاسخ داد. امیدوارم صهیونیست‌ها درس گرفته باشند و تنبیه شوند و دست از تجاوز بردارند و اگر بخواهند به تجاوز ادامه دهند به طور طبیعی پاسخ آن را خواهند دید، گرچه ما امیدواریم حماقتشان را بار دیگر تکرار نکنند.
علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به عملیات «وعده صادق» در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با بازنشر توئیت یحیی ابوزکریا روزنامه‌نگار جهان عرب‌ که از ایران برای پاسخ‌دهی به حمله تروریستی صهیونیست‌ها در دمشق قدردانی کرده است، نوشت: «نتیجه راه مجاهدانه انقلاب اسلامی».
رژیم صهیونیستی پاسخی در خور دریافت کرد
محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان و معاون اول دولتِ اصلاحات هم در بیانیه‌ای به مناسبت پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی این پاسخ را نشانه اقتدار ایران و ایستادگی بر خطوط قرمز ملت و نظام که همان حیثیت ، اقتدار و امنیت ملی است دانست و ضمن دستمریزاد به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: رژیم صهیونیستی که با زیر پا نهادن ِ اصول انسانی و قوانین و قواعد ِ بین المللی، با کشتار بی‌رحمانه افراد بی‌گناه در غزه بالاخص کودکان و زنان و انسان‌های بی‌پناه و مظلوم، جنایت علیه بشریت را در دورانی که ادعای حقوق بشری برخی قدرت‌ها، گوش فلک را پر کرده است، بی‌مسئولیتی انسانی و حقوقی خود را بیش از هر زمانی آشکار کرده است، در اقداماتی تروریستی و بر خلاف موازین حقوقی و بین المللی، ساختمان کنسولی ما را مورد هجمه ناجوانمردانه قرار داده و سزاوار برخوردی شدید و مقتدرانه بود که بحمدالله با درایت و مسئولیت شناسی نیروهای مسلح و در یک عملیات استراتژیک و هوشمندانه با ملاحظه همه جوانب نظامی و امنیتی، پاسخی در خور دریافت کرد .
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم هم صبح امروز در دیدار نوروزی جمعی از اعضای سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به تداوم اقدامات شرارت‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه نیروهای ایرانی در سوریه، عنوان کرد: در نهایت در جنایتی که نقض آشکار حقوق بین الملل بود، با هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق و شهادت ۷ نظامی و مستشار ایرانی، چاره ای جز پاسخ برای ایران باقی نگذاشت. به این علت همگان بر ضرورت پاسخ حساب شده با هدف اجتناب از گسترش جنگ در منطقه تاکید کردند و این پاسخ به صورت محدود و در چارچوب دفاع مشروع صورت گرفت. باید از هر اقدامی که به تقویت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران منجر شود حمایت کرد و این یک مساله ملی است.
حمایت همه‌جانبه شخصیت‌ها و تشکل‌های سیاسی کشور را در برداشت تا این پیام روشن را به دشمنان خارجی این آب و خاک مخابره کند که ملت ایران در هر موضوعی با یکدیگر اختلاف سلیقه داشته باشند، اما بر سر امنیت، منافع، تمامیت ارضی این سرزمین با احدی تعارف ندارند و به کوچک‌ترین تعرضی با واکنشی پشیمان‌کننده پاسخ خواهند داد.
عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نمایش اقتدار، امنیت بود
حجت‌الاسلام سید حسن خمینی همان روز اول و پس از انتشار خبر عملیات سپاه، در بیانیه‌ای در واکنش به پاسخ موشکی- پهپادی جمهوری اسلامی به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسول‌گری کشورمان، عملیات شجاعانه «وعده صادق» را موجب افتخار عنوان کرد و نوشت: تقابل ایران با رژیم غاصب صهیونیستی به دلیل وقاحت و تحلیل‌های غلط دشمن به یک ضرورت گریز ناپذیر تبدیل شده بود و این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود.
سید محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی دولت اصلاحات، کنشگر دیگری بود که سکوت نکرد و در واکنش به عملیات موشکی- پهپادی سپاه در حمله به سرزمین‌های اشغالی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «جنگ پدیده شومی است. رسالت دنیا و بشریت جلوگیری از آن است. اسراییل به کنسولگری ایران حمله کرد. جمهوری اسلامی پاسخ قدرتمندانه و با کمترین ‌تلفات انسانی داد.‌ پس از آن ایران به سهم‌خود اعلام کرده قصد ادامه ندارد. اکنون وظیفه دنیاست که از ادامه این تنش جلوگیری کند. خدا نگهدار ایران و ایرانیان»
فقط موضع گیری محدود به فعالان سیاسی نشد بلکه روزنامه‌نگاران و اساتید بازنشسته هم به صف حمایت از عملیات نیروی هوافضای سپاه اضافه شدند و این اقدام را در مقطع فعلی هوشمندانه ارزیابی کردند؛ ماشاالله شمس‌الواعظین روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگویی با اشاره به عملیات تلافی جویانه بامداد یکشنبه ایران به اسرائیل، تدوین نقشه این عملیات و انجام آن را کاملاً هوشمندانه توصیف کرد و اظهار داشت: این عمل در سطح توقع مردم بود.
وی پیش از این در گفت و گویی با یک روزنامه اصلاح طلب از راهبرد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ هوشمندانه به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را یک ضرورت عقلانی برشمرده بود.
از اقدام سپاه با تمام وجود دفاع می‌کنم
بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه در واکنش به عملیات «وعده صادق» در پیامی در کانال تلگرامی خود نوشت: اینجانب، بیژن عبدالکریمی، به عنوان عضو بسیار کوچکی از جامعۀ فلسفی و دانشگاهی کشور، از اقدام نیروهای دفاعی کشور عزیزمان، ایران، با تمام وجود و به نحو تمام قد دفاع می‌کنم و از خداوند بزرگ سلامت، عزت و مؤفقیت همۀ نیروهای نظامی و دفاعی کشورم را آرزومندم و هر گونه سخن یا حرکتی در جهت تضعیف آنان یا تعمیق شکاف های اجتماعی در شرایط تاریخی کنونی، از هر دو قطب اجتماعی، را خیانت به این سرزمین و مردم مظلوم و رنج کشیدۀ آن می دانم.
علاوه بر چهره‌های سیاسی، شخصیت‌های فرهنگی از جمله آیت‌الله جوادی آملی و شیخ حسین انصاریان در پیامی از پاسخ نیروهای نظامی کشورمان به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی قاطعانه اعلام حمایت کرده و آن را زمینه‌ساز پیروزی‌های بزرگ‌تر برشمرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه