روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۰ اسفند - شماره 4562

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تشریح کرد؛

آخرین اقدامات مدیریت سیلاب در هرمزگان

   معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: مدیران استانی آب باید قادر باشند بر اساس پیش‌بینی‌ها و مدل‌ها نزدیکترین تخمین‌ها را از آنچه که رخ می‌دهد، داشته باشند .
به گزارش کائنات و به نقل از وزارت نیرو، در جلسه‌ای که با حضور محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوضه‌های جنوبی، جمشید عیدانی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، معاونان و کارشناسان صنعت آب و برق هرمزگان برگزار شد، آخرین اقدامات مدیریت سیلاب در هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت.
جوانبخت در این جلسه اظهار داشت: موضوع میزان و حجم بارش‌ها و ذخایر آب ناشی از بارندگی‌ها در همه سطوح مدیریتی صنعت آب و برق دارای اهمیت است ولی در کنار آن موضوع، مدیریت و مهار روان آب و جلوگیری از بروز خسارات ناشی از سیلاب از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت جغرافیایی برخی مناطق کشور نظیر هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسانات به دلیل وسعت منطقه، شرایط به گونه‌ای است که جمع‌آوری آب‌های سطحی و تأمین ذخایر آبی برای نیازهای مردم و اقداماتی که بتواند همه نیازهایی که منجر به مهار ۱۰۰ درصدی و مدیریت سیلاب شود، کار دشواری است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: مدیران ما باید توجه کنند که همه اقدامات در حد کفایت کامل و به روش جهادی، به طور مؤثر و کافی برای اینکه همین نزولات اندکی که اتفاق می‌افتد در جایی موجب خسارت به مردم نشود انجام شود، لذا شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان باید بر اساس پیش‌بینی‌ها یک برآورد و تقریب نزدیک به واقعیت داشته باشد.
جوانبخت تأکید کرد: مدیران استانی آب باید قادر باشند بر اساس پیش‌بینی‌ها، مدل‌ها و شرایط حوزه‌های آبریز منطقه و با تجربه‌ای که از گذشته دارند، نزدیکترین تخمین‌ها را از آنچه که رخ می‌دهد، داشته باشند و صرفاً برآورد میزان و ارتفاع بارش‌ها کفایت نمی‌کند. وی خاطرنشان کرد: باید پیش‌بینی کرد در شرایط واقعی بر اثر این بارش‌ها چه اتفاقاتی رخ خواهد داد یا بر اثر روانآب‌ها در چه نقاط و مراکز جمعیتی احتمال بروز سیلاب وجود دارد؛ لذا اگر در مسیر این سیلاب مخازن و سدهایی وجود دارد باید مدیریت لازم انجام شود تا نیازمندی‌ها ذخیره شود و آن بخشی که ممکن است موجب خسارت در پایین دست شود، تنظیم شود. اقدامات باید به نحوی باشد که با بروز هر مقدار روان آب و سیلاب، زندگی مردم تحت تأثیر منفی قرار نگیرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه