روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۰ اسفند - شماره 4562

«فایننشال تایمز»:

مردم کشورهای عربی از آمریکا و غرب خشمگین هستند


  روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نوشت که مردم کشورهای عربی بخاطر حمایت تمام قد دولت آمریکا و شماری از دولت های غربی از جنگ ویرانگر ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و مشارکت در نسل کشی علیه ملت فلسطین، از آنها خشمگین هستند.
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز از طریق «ریا جلبی» خبرنگار خود در خاورمیانه به بررسی نظرات برخی از جوانان عرب درباره جنگ علیه نوار غزه و اینکه چگونه این جنگ دیدگاه آنها را نسبت به غرب و آمریکا تغییر داده، پرداخته است.
چلبی به نقل از «رشاد» یکی از جوانان عرب که مدت ها با خانواده اش بر سر سیاست های آمریکا اختلاف داشت، نوشت که این جوان، زمانی که بستگانش به دخالت های نظامی آمریکا در منطقه اعتراض می کردند، او آمریکا را یک نیروی خیر برای منطقه می دانست اما پس از حمله هفتم اکتبر ( ۱۵ مهر)، زمانی که آمریکا از رژیم اسرائیل حمایت مطلق کرد، همه چیز عوض شد.
رشاد به خبرنگار روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گفت: من متوجه شدم که آنچه ( آمریکا) از آن دفاع می کنم دروغ است زیرا آمریکا به حقوق بشر اهمیتی نمی دهد.
وی افزود: آمریکا فقط رژیم اسرائیل را نظاره نمی کند بلکه به نسل کشی این رژیم علیه فلسطینیان کمک می کند.
این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت‌: این اظهارات منعکس کننده خشم جهان عرب نسبت به آمریکا است که ناشی از درک اعمال استانداردهای دوگانه واشنگتن در مورد حمایت از حمله [رژیم] اسرائیل همزمان با افزایش بحران انسانی در غزه است.
فایننشال تایمز اشاره کرد که مقامات غربی و عربی نگران آن هستند که آمریکا به عنوان قدرت خارجی که برای مدت طولانی بر منطقه مسلط بوده است، از سوی جوانان عرب مورد تنفر قرار گیرد.
این روزنامه انگلیسی افزود: مقامات غربی و عربی، خشم ناشی از جنگ علیه غزه را به واکنش های خشمگین در منطقه پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تشبیه کردند. یک دیپلمات غربی در منطقه گفت: شرایط فعلی بدتر از سال ۲۰۰۳ است زیرا غرب بسیاری از اقتدار اخلاقی خود را از دست داده است و اکنون بیم آن داریم که نسل بعدی [منطقه ] را از دست بدهیم.
فایننشال تایمز اضافه کرد که میلیون‌ها جوان عرب که جنگ علیه نوار غزه را در طول پنج ماه گذشته دنبال کرده اند، از ویرانی‌های این منطقه، ناراحتی شدید خود را ابراز کردند.
این روزنامه افزود که بسیاری از شهروندان عرب بر این باورند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، برای توقف حملات اسرائیل علیه ساکنان غزه فشار کافی بر این رژیم وارد نکرده و واشنگتن به فروش سلاح های آمریکایی به اسرائیل ادامه داده است.
به نوشته فایننشال تایمز، نظرسنجی اخیر انجام شده از شهروندان عرب که شامل هشت هزار نفر از از ۱۶ کشور منطقه است، نشان داد که خشم آنها از واکنش آمریکا نسبت به جنگ علیه غزه به سطوح بی سابقه ای رسیده است و ۷۶ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که نگرش آنها نسبت به آمریکا منفی تر شده است.
سازمان دهندگان این نظرسنجی تصریح کردند که مردم کشورهای عربی اعتماد به آمریکا را از دست داده اند.
این گزارش روزنامه انگلیسی اشاره کرد که جوانان عرب برندهای تجاری آمریکایی را تحریم و برخی از آنها برنامه های خود را برای تحصیل در آمریکا لغو کرده اند.
به نوشته این روزنامه، برخی دیگر از جوانان عرب نیز کار در شرکت های آمریکایی را رد کرده اند.
در این گزارش آمده است که جنگ علیه غزه بحران عمیقی را در میان شهروندان عرب مقیم کشورهای غربی به وجود آورده است زیرا این گروه می گویند که تابعیت دوگانه تنها منجر به ایجاد احساس ناامیدی بیشتر در بین آنها شده است.
فایننشال تایمز در پایان به نقل از یک سرمایه‌گذار عرب که در انگلیس زندگی می‌کند، نوشت که ارتباط با کشوری که سیاست خارجی کاملاً ظالمانه ای نسبت به منطقه‌ و نسبت به دینی او دارد، برایش بسیار دشوار است.


ضربه سنگین مرزبانی به تروریست‌ها در مرز نهبندان
 ‌فرمانده مرزبانی کشور گفت: «اعضای یک گروهک تروریستی که قصد ورود به کشور برای اقدامات خرابکارانه داشتند، توسط مرزبانان هنگ مرزی نهبندان زمین‌گیر شدند و از آنان مقادیر قابل‌توجهی تجهیزات انفجاری کشف شد.»
سردار احمدعلی گودرزی ادامه داد: «مرزبانان هنگ مرزی نهبندان با اشراف و تسلط اطلاعاتی در مرزهای استان خراسان جنوبی، از قصد یک گروهک تروریستی برای ورود به داخل کشور و اقدامات خرابکارانه مطلع شدند. مرزبانان دلیر و شجاع با هوشیاری مناطق شناسایی‌شده را تحت کنترل گرفتند و طی یک درگیری مسلحانه با اقتدار ضربه مهلکی را به این گروهک تروریستی وارد و از ورود آنها به کشور جلوگیری کردند.» سردار گودرزی با بیان اینکه در این عملیات تعدادی از اعضای این گروهک زخمی و به‌سمت خاک کشور همسایه متواری شدند، ادامه داد: «از این گروهک مقادیر قابل‌توجهی تجهیزات انفجاری شامل مین جنگی، مین فلزی (tm)، انواع فرستنده و گیرنده ریموت کنترل، مهمات جنگی، دوربین دید در شب و سایر اقلام همراه کشف شد.»

لایحه حجاب برای سومین بار به شورای نگهبان ارسال شد
  حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، از ارسال لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان خبر داد.
لایحه عفاف و حجاب در دو مرحله، بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رفت و برگشت داشته که این بار سومی است که لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارسال می‌شود.
هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری که در اواخر بهمن داشته گفته بود که هنوز لایحه عفاف و حجاب از سوی مجلس شورای اسلامی برای بررسی به شورای نگهبان ارسال نشده است.

زنگنه توضیح داد
آیا لوایح بودجه و برنامه تا آخر سال
 در مجلس تعیین تکلیف می‌شود؟
 سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه به توضیحاتی درباره آخرین روند بررسی ایرادات شورای نگهبان درباره برنامه هفتم توسعه و همچنین چگونگی تعیین تکلیف لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی پرداخت.
محسن زنگنه درباره آخرین وضعیت بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی حدود یک ماه پیش به بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه پرداخت که تاکنون شورای نگهبان موردی را به ما اطلاع نداده که آیا همچنان ایراد و ابهام جدی در لایحه برنامه هفتم توسعه وجود دارد یا خیر؟
وی اضافه کرد: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در روزهای باقی‌مانده سال لایحه برنامه هفتم قطعی شده و برای اجرا ابلاغ شود لذا ان‌شاءالله از اول سال ۱۴۰۳ قانون برنامه هفتم توسعه در کشور اجرا می‌شود.
 تمام تلاش مجلس تعیین تکلیف لایحه بودجه تا پایان سال جاری است
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس گفت: قرار است دولت ظرف امروز و فردا بخش دوم لایحه بودجه سال آینده مربوط به جداول تفصیلی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند، بعد از آن جلسات کمیسیون تلفیق بودجه در هفته جاری تشکیل می‌شود. احتمالا هفته آینده هم مجلس جلساتی برای بررسی جداول خواهد داشت.
وی توضیح داد: اصرار هیات رئیسه بر این است که با استفاده از اختیارات آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی، تا قبل از پایان سال جداول در مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا کار به بودجه چند دوازدهم نرسیده و در نهایت بودجه تا آخر سال برای اجرا ابلاغ شود.
زنگنه در عین حال تصریح کرد: این‌که چقدر مجلس شورای اسلامی بتواند موفق شود معلوم نیست چون هفته گذشته سه مورد ایراد شورای نگهبان در لایحه بودجه با اصرار مجلس بر مصوبه قبلی خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد این ایرادات ناظر بر اصل ۷۵ مربوط به تحمیل بار مالی به دولت است یکی از آنها بحث اختصاص ۳۰۰۰ امتیاز به کارکنان دولت بوده که باعث می‌شود هزینه دولت در بحث حقوق و دستمزد افزایش پیدا کند، مورد دیگر پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است. با توجه به اصرار مجلس باید منتظر تعیین تکلیف این موارد در مجمع تشخیص مصلحت هم بود لذا باید منتظر ماند تا مجمع نظرات خود را قبل از رای‌گیری جداول تفصیلی در مجلس شورای اسلامی اعلام کند. وی تاکید کرد: به هرحال اصرار هیات رئیسه و کمیسیون تلفیق آن است که بودجه به یک دوازدهم نکشد و تا آخر سال تعیین تکلیف شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره روال بررسی جداول تفصیلی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به این‌که مجلس در جریان بررسی بخش اول لایحه بودجه، سقف و کف بودجه را بسته است عملا اعمال هر تغییری در جداول بودجه منوط به کم و زیاد شدن ردیف‌ها است. با توجه به این‌که هر ردیف ذینفعانی دارد احتمالا تغییرات خیلی کم بوده و بعید است تغییرات جدی اعمال شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه