روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۰ اسفند - شماره 4562

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

نتانیاهو میلی برای آتش بس ندارد


  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: نتانیاهو می داند بازگشت از این مسیر به منزله سقوط کابینه و حتی دادگاهی و زندانی شدن وی است لذا با تداوم جنگ و عدم رضایت برای ایجاد آتش بس تلاش می کند از دل ویرانه های غزه برگ برنده ای به دست بیاورد تا برگ برنده مانع از برگزاری انتخابات زودرس شود.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با کائنات درخصوص موضوع غزه و پایان نتانیاهو در جنگ کنونی گفت: با اینکه بسیار گفته می شود آمریکا مایل به پایان جنگ در منطقه است اما شواهد نشان می دهد اینگونه نیست، چرا که آمریکا با رد قطعنامه های آتش بس به وضوح نشان داده نمی خواهد مانعی در برابر اسرائیل قرار دهد و اسرائیل را وادار به آتش بس دائمی کند.
وی در این باره گفت: شواهد حاکی از آن است که از زمان تاسیس دولت اسرائیل تا کنون هیچگاه روابط آمریکا و اسرائیل به این حد از وفاق نرسیده است، ارسال کمک های انسان دوستانه غذا و دارو از سوی آمریکا برای مردم غزه حتی خوشایند سران رژیم صهیونیستی نبود .
وی در ادامه بحث یادآور شد: اسرائیلی ها معتقدند ممکن است در بسته های انسان دوستانه غذا و دارو که به غزه فرستاده می شود ممکن است اسلحه وجود داشته باشد به این خاطر آنها مراقب هستند که کمک های بشردوستانه از کدام کشور راهی اراضی اشغالی می شود ضمن اینکه کمک ها توسط اسرائیلی ها در گذرگاه رفح برای بازرسی پیاده می شود به این خاطر روند کمک رسانی با تاخیر انجام می شود.
علی بیگدلی کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل تصریح نمود: کشتار مردم گرسنه غزه توسط نتانیاهو بیانگر آن است که نتانیاهو وارد راهی بی بازگشت شده است راهی پیش روی وی باز نیست چرا که عملکرد وی در طی پنج ماه گذشته تمام راه ها را بر وی و کابینه اش مسدود کرده است.
وی در این باره بیان داشت: نتانیاهو هم در داخل اسرائیل و هم در عرصه بین الملل به چهره ای منفور تبدیل شده است به طوری که با جرات می توان گفت تا کنون در فضای بین المللی چنین جبهه گیری هایی علیه او و سیاست هایش صورت نگرفته لذا وی راه برگشتی ندارد.
علی بیگدلی معتقد است:  نتانیاهو می داند بازگشت از این مسیر به منزله سقوط کابینه و حتی دادگاهی و زندانی شدن وی است لذا با تداوم جنگ و عدم رضایت برای ایجاد آتش بس تلاش می کند از دل ویرانه های غزه برگ برنده ای به دست بیاورد تا برگ برنده مانع از برگزاری انتخابات زودرس شود و در سایه این جنگ بتواند بدنامی های فساد مالی خود و همسرش را پوشش دهد.
علی بیگدلی یادآور شد: با توجه به اینکه آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است دولت بایدن در راستای حمایت بیشتر از بایدن نمی تواند کاری صورت دهد. آقای بایدن در دوره گذشته سهم بیشتری از لابی های یهودی در رای دهی داشت اما در این دوره ممکن است با کاهش آرا مواجه شود لذا این موضوع و مساله اوکراین چالش های جدی برای دولت بایدن ایجاد کرده است.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: به نظر می رسد نتانیاهو میلی برای عقب نشینی از جنگ در غزه ندارد. به این خاطر تا اکنون در نشست هایی مثل قاهره شرکت نکرده و پای هیچ قرار دادی که درآن بحث آتش بس باشد را امضاء نکرده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه