روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر - شماره 4034

دبیر جشنواره بین المللی سینما حقیقت مطرح کرد:

هیچ فیلمی پس از رای هیات انتخاب «حقیقت» حذف نشده است

 دبیر جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت گفت که هیچ فیلمی پس از امتیاز گرفتن از هیات انتخاب از جشنواره حذف نشده است.
نشست خبری دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) به صورت آنلاین برگزار و جزییاتی از این رویداد تشریح شد.
محمد حمیدی مقدم در ابتدا بیان کرد که ۵۵۱ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسیده که تعدادی از آن‌ها واجد شرایط نبودند و در نتیجه ۴۴۰ اثر حائز شرایط برای حضور در جشنواره بودند.
او اتفاق مهم امسال را تاکید بر نمایش اول فیلم‌ها در جشنواره دانست و اضافه کرد که امسال ۱۱ فیلم هم در بخش کرونا و به عنوان یک بخش جنبی نمایش داده می‌شوند.
وی در بخشی از این نشست با اشاره به طرح اکران حقیقت ابراز امیدواری کرد با هر مدیریتی این شیوه در آینده ادامه پیدا کند.
حمیدی مقدم درباره برخی انتقادها از سوی مستندسازها نسبت به حذف آثارشان از جشنواره بیان کرد:‌ امسال در شورای سیاست‌گذاری مقرر شد به سمت مشاوره برویم ولی بعد با یک تعارض منافع برخورد کردم، چون مرکز گسترش متولی اصلی برگزاری جشنواره است و در نتیجه شبهاتی پیش آمد و بنده به عنوان دبیر با اختیاری که داشتم، مطرح کردم که با این ساختار نمی‌شود مسیر را ادامه داد، پس به سمت گروه‌های انتخاب برگشتیم. شاید تنها جایی که در دنیا آثار با گروه‌های انتخاب بررسی می‌شوند، کشور ماست و هیچ کشوری نسبت به این مسئله پاسخگو نیست. همه همکاران می‌دانند که وقتی در جشنواره‌ای بین‌المللی شرکت می‌کنند چطور پاسخ می‌گیرند.
او تاکید کرد:‌ هیات‌های انتخاب همیشه بحث و جدل داشته ولی به هر حال قواعد یک جشنواره که با مصالح و زیبایی‌شناسی خود تعریف می‌شود را باید بپذیریم. از میان ۴۴۰ فیلم، ۸۱ اثر انتخاب شده و این را می‌دانیم که گروه‌های انتخاب همیشه با خود یک سلیقه می‌آورند. در همه جای دنیا هم چنین مسئله‌ای وجود دارد؛ بنابراین فیلمی نبوده که از شورای ما امتیاز گرفته باشد ولی به جشنواره راه پیدا نکرده باشد.
حمیدی‌مقدم در پاسخ به سوال ایسنا درباره خبری مبنی بر حذف فیلمی با نام «خلیج فارس» به کارگردانی رامین اردستانی از جشنواره حقیقت توضیح داد: تمام گفت‌وگوها و نمره‌ها درباره هر فیلم ثبت شده و خوشبختانه اولین جایی بودیم که به شکل آکادمیک نمره و ارزش‌گذاری برای آثار شکل گرفت. تمام این‌ها سندنگاری شده و فیلم‌ها بعد از امتیازدهی دوباره بررسی شدند. ضمن اینکه هر لیستی که منتشر می‌شود همان نظر نهایی هیات انتخاب است، اما در مورد این فیلم باید بگویم که از ابتدا در پورتال ثبت نام نکرده بودند و بعد که متقاضی جشنواره فجر بود و فهمیدند که فقط آثار برتر جشنواره سینما حقیقت پذیرفته می‌شوند، در نتیجه متقاضی شدند و ما بخاطر «خلیج فارس» و همراهی با یک کار ملی دوباره شرایطی را مهیا کردیم تا با همراهی معاونت مستند فیلم برای نمایش ویژه دیده شود ولی این فیلم به صورت یک تریلر به جشنواره داده شده و امیدوارم در مکان‌های حرفه‌ای دیگر دوستان و همکاران خودشان این فیلم را قضاوت کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره آنلاین برگزار شدن جشنواره و حتی نشست خبری آن گفت:‌ ما زیرساخت‌ها را از ابتدا بر آنلاین گذاشته بودیم ولی سریع توانستیم ریل را دوگانه کنیم. بسیاری از مستندسازها از ما خواستند که این شیوه آنلاین حذف نشود بنابراین ما با همه مرارت‌ها به احترام فیلمسازها تصمیم گرفتیم با تعدادی مشخص، فیلم‌ها را در پردیس چارسو به نمایش بگذاریم. جشنواره برای برگزاری برخط تمام امور خود، از درگاه Irandocfest.ir استفاده می‌کند و سایت هاشور هم امکان خرید بلیت تکی و بسته‌ای را فراهم خواهد کرد. سامانه «نماوا» نیز امکان خرید تک بلیت را دارد. با همکاری مدیرعامل موزه سینما سه سانس را برای نمایش فیلم‌های بلند خواهیم داشت که برنامه آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
او در پاسخ به سوالی دیگر درباره جایگاه بخش آوینی گفت: این بخش یک قسمت جنبی یا سنجاق شده به جشنواره نیست. «شهید آوینی»، بخشی ویژه برای جشنواره است که همانند دیگر جشنواره‌های معتبر دنیا فیلم‌های آن با محتوا و بسته مخصوص به خود اکران می‌شوند.
به گفته حمیدی‌مقدم قیمت بلیت برای خرید در سامانه‌های برخط نمایش آثار جشنواره، برای فیلم‌های کوتاه، نیمه‌بلند و بلند به ترتیب ۶، ۸ و ۱۲ هزار تومان است.
همچنین مراسم بزرگداشت برای دو هنرمند با سابقه یعنی ارد عطارپور و حبیب والی‌نژاد برگزار می‌شود و در مراسم بزرگداشت ارد عطارپور، نمایش اول فیلم «زعفران» ساخته ابراهیم مختاری نیز اتفاق می‌افتد که با همکاری فیلمخانه ملی ایران مرمت شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه