روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۰ آذر - شماره 4030

پرتقال، کیوی، انار، سیب، نارنگی در میدان مانده است

شب یلدای نیمی از ایرانیان بدون میوه

  رییس اتحادیه بارفروشان اظهار داشت: میزان عرضه صیفی‌جات در میادین افزایش یافته اما از سوی دیگر تقاضا نیز کاهش یافته است. کاهش قدرت خرید مردم، 50 درصد مصرف میوه را در کشور کاهش داده است
مصطفی دارایی‌نژاد با اشاره به وفور انواع پیاز در میدان، گفت: انواع پیاز از جمله پیاز زرد، سفید و قرمز به میزان کافی در میدان موجود است و در زمینه عرضه سیب‌زمینی و پیاز با مشکلی مواجه نیستیم.
وی قیمت پیاز در میدان را کیلویی 4 تا 6 هزار تومان عنوان کرد و افزود: پیاز در اصفهان، تبریز و بندرعباس به اندازه کافی تولید می‌شود. هم اکنون بیش از نیاز داخلی پیاز در انبارها موجود است.
دارایی‌نژاد بابیان اینکه در سال جاری بیش از 2 هزار تن پیاز در کشور تولید شد، افزود: پیاز به عراق، ارمنستان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، افغانستان و... صادر می‌شود.
وی با اشاره به کاهش قیمت 10 تا 15درصدی برخی صیفی‌جات و سبزی‌ها در میدان، تصریح کرد: هویچ، کاهو، کاهو پیچ، شلغم، گل کلم و.... در روزهای اخیر افت قیمت را تجربه کردند.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: میزان عرضه صیفی‌جات در میادین افزایش یافته اما از سوی دیگر تقاضا نیز کاهش یافته است. کاهش قدرت خرید مردم، 50 درصد مصرف میوه را در کشور کاهش داده است. به گفته وی، پرتقال، کیوی، انار، سیب، نارنگی در میدان مانده است.
دارایی‌نژاد با اشاره به ثبات قیمت میوه‌های شب یلدا، گفت: میزان مصرف انار و هندوانه در ماه‌های آذر و دی افزایش پیدا می‌کند از این‌رو میدانی‌ها از چند روز گذشته این دو قلم را دپو کردند تا در عرضه آنها در شب یلدا به مشکلی بر نخوریم و قیمت‌ها در روزهای پایانی آذر روند افزایشی به خود نگیرند.
این فعال اقتصادی بابیان اینکه از 20 آذر میوه‌های شب یلدا در میدان عرضه خواهد شد، تصریح کرد: قیمت انار بنا به کیفیت مشخص می‌شود به عنوان مثال قیمت انار ساوه کیلویی 10 تا 18 هزار تومان، قیمت انار شیراز کیلویی 15 تا 23 هزار تومان و قیمت انار دماوند کیلویی 25 تا 30 هزار تومان در میدان خرید و فروش می‌شود.
وی با اعلام قیمت انواع هندوانه، بیان کرد: قیمت هندوانه ساکاتا کیلویی 5 هزار تومان و قیمت هندوانه بیضی صادراتی کیلویی 6 تا 7 هزار است.
به گفته دارایی‌نژاد، میدان‌داران اجازه نمی‌دهند که قیمت میوه‌های شب یلدا افزایش 5 تا 10 هزار تومانی را تجربه کنند اگر افزایش قیمتی در این اقلام ایجاد شود در حد هزار تومان خواهد بود.
بنا به اظهارات این فعال اقتصادی، بالای 22 هزار تن میوه و سبزی‌جات در یک شبانه روز وارد میدان تهران می‌شود این رقم می‌تواند نیاز تمام کشور را تامین کند.
  یک دهه میوه‌خواری
آذرماه سال ۱۳۹۱ فائو، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد سرانه مصرف میوه در ایران را بیش از ۲ برابر متوسط جهان اعلام کرد. براساس این گزارش متوسط سرانه مصرف میوه در ایران ۱۵۱ کیلوگرم در سال بود که یکی از بالاترین ارقام مصرف سرانه میوه در جهان محسوب می‌شد.
در این آمار ایرانی‌ها از نظر مصرف میوه، میان کشور‌های جهان رتبه ۱۵ را به‌خود اختصاص داده بودند. این آمار تا آذرماه ۱۳۹۴ صادق بود. تا اینکه در این سال رمضان روئین‌تن، مدیرکل اسبق میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌کند که سرانه مصرف میوه در ایران ۱۳۴ کیلوگرم است. در آن زمان این میزان در کشور‌های دیگر ۷۵ کیلوگرم بوده. روئین‌تن سرانه تولید میوه در ایران را ۲۰۰ کیلوگرم ذکر کرده و گفته: «این سرانه در جهان ۹۷ کیلوگرم است. سطح باغ‌های کشور ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار است که از مجموع این میزان ۳۹۰ هزار هکتار دیم و ۲ میلیون و ۲۱ هکتار نیز آبی است». با این حال در اسفندماه ۱۳۹۵ روزنامه اعتماد گزارشی منتشر و به شکل دیگری آمار سرانه مصرف میوه در ایرانی‌ها را بررسی کرد. این روزنامه در این گزارش نوشت: «فقط ۱۲ درصد ایرانی‌ها روزانه ۵ واحد میوه و سبزی می‌خورند». در این گزارش آمده سرانه سالانه مصرف میوه و سبزی در ایران، ۳۰ کیلوگرم و این رقم در جهان ۱۲۰ کیلوگرم است: «بیش از ۱۷میلیون ایرانی از عوارض کمبود مصرف میوه و سبزی رنج می‌برند و از هر ۱۰ ایرانی، فقط یک نفر در طول روز به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف می‌کند. بنا بر نتایج تحقیقات سال ۱۳۹۳، ۸۸ درصد ایرانی‌ها و حدود ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور مصرف روزانه ۵ واحد میوه و سبزی را ندارند. سرانه سالانه مصرف میوه در اقشار کم‌درآمد ۱۰۴.۸ کیلوگرم، اما در اقشار پردرآمد ۳۴۹.۸ کیلوگرم است».
شهریورماه ۱۳۹۶ نیز ایران با بالاترین آمار تولید میوه در خاورمیانه، در ۱۵ محصول باغی در دنیا، جزو ۱۰ تولید‌کننده برتر است و ۴ درصد از محصولات کشاورزی جهان را تولید می‌کند. در آذرماه ۱۳۹۷ رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اعلام کرد: «با اشاره به اینکه فائو مصرف سرانه میوه به ازای هر نفر را ۶۲ کیلوگرم اعلام کرده، سرانه مصرف میوه در اروپا ۱۱۷ کیلو، آمریکای شمالی ۱۱۲ و ایران ۲ برابر کشور‌های توسعه‌یافته و ۳ برابر کشور‌های درحال توسعه یعنی ۱۵۸ کیلوگرم است.» مهرماه ۱۳۹۸ نیز مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران می‌گوید: «هر خانواده تهرانی در سال ۹۷ به‌طور متوسط سالانه ۷۶ کیلو و ۳۰۰ گرم انواع میوه و ۷۱ کیلو و ۵۰۰ گرم محصولات فرنگی از میادین میوه و تره‌بار خریداری کرده است.»
اما وضعیت در سال گذشته چگونه بود؟ شهریورماه ۱۳۹۹، سرانه مصرف میوه هر ایرانی به ۱۰۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرد. گرچه سرانه مصرف میوه در دنیا به‌طور متوسط ۸۰ کیلوگرم است، اما سرانه مصرف میوه در ایران بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم شد. هرچند این رقم همچنان از نظر جهانی خوب به‌نظر می‌رسد، اما در دهه ۹۰ با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه