روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۵ مهر - شماره 3998

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

افزایش انتقال آب دریا به فارس در سفر استانی دولت مصوب شد

 نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ بنا بر آخرین توافق صورت گرفته با وزیر نیرو که در مصوبات سفر استانی دولت به فارس هم مورد تاکید قرار گرفته است، تخصیص آب دریا برای استان فارس از ۲۹۰ میلیون مترمکعب به ۴۰۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده است که از سه مسیر انجام می‌شود.
جعفر قادری افزود: با توجه به شروع یکی از پروژه های انتقال آب خلیج فارس به استان فارس،  قطعاً یکی از مسیرها، خط انتقال آب از طریق پارسیان به لامرد و مناطق مناطق مرکزی و شمالی استان است.
به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مسیرهای دیگر انتقال آب به استان فارس ‌می‌تواند شامل مسیر بوشهر به سمت کازرون و دیگری از جنوب شرقی یا شرق به درون استان باشد.
قادری خاطرنشان کرد:‌ تعیین دقیق دو مسیر دیگر، به تمایل سرمایه گذار و مطالعاتی که انجام می‌دهد بستگی خواهد داشت.
عضو کمیسیون جهش تولید مجلس گفت:‌ هدف این است که با این تخصیص، آب صنعت و شاید شرب کل استان بدون توجه به خشکسالی ها از سه محور تامین شود.
*لزوم تمدید قرارداد سرمایه‌گذار قبلی در پروژه انتقال آب دریا به فارس
این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی درباره علت تاکید وی بر لزوم تمدید قرارداد سرمایه‌گذار قبلی پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان فارس گفت:‌ دلیلش کاملاً روشن است، اول اینکه سرمایه‌گذار قبلی بومی است و دوم اینکه نمی خواهیم جا بیفتد که دولت و نمایندگان فارس خوش استقبال و بد بدرقه هستند و افراد را وارد سرمایه گذاری می کنند و وسط کار آنها را رها می‌کنند.
قادری گفت: دلیل سوم این است که گزینه مطمئن دیگری را سراغ نداریم و در نهایت اینکه تعطیل کردن کار کسی که بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان برای کارش هزینه کرده و بیشتر مجوز ها را گرفته از نظر اخلاقی و دینی کار درستی نیست که اجازه ادامه کار را از وی بگیریم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بعضی از افرادی که به شورای راهبردی انتقال آب خلیج فارس به استان فارس اتهام زده‌اند و سرمایه گذار را تخریب می‌کنند کارشان منبعث از رقابتهای درون استانی و تسویه حساب‌های شخصی است.
*برخی حاضرند برای پیگیری مصالح شخصی، مانع توسعه استان شوند
قادری با ابراز تاسف از اینکه برخی افراد حاضرند برای پیگیری مصالح شخصی مانع توسعه استان شوند، گفت: کدام منطق به ما اجازه می دهد تا سرمایه گذاری که با مجوز وزارت نیرو کارش را شروع کرده و همه مجوزها را از دستگاههای ذیربط گرفته و عملیات اجرایی احداث آب شیرین کن و لوله گذاری را شروع کرده را به بهانه تغییر سیاست وزارت نیرو خلع ید کنیم؟
 وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم سیاستمان را عوض کنیم روی بقیه خطوط انتقال آب دریا به فارس، سیاست جدید را بکار بگیریم.
*شفاف سازی درباره قرارداد انتقال آب دریا به لامرد
قادری در پاسخ به این پرسش که « در برخی محافل گفته شده که سرمایه‌گذار بی دلیل پول کلانی از منطقه ویژه اقتصادی لامرد گرفته و برخی نمایندگان و مسئولین هم از این اقدام حمایت می کنند؟» گفت: سرمایه‌گذاری که بنای انتقال آب به استان داشت،  تخصص ۲۹۰ میلیون مترمکعبی از وزارت نیرو گرفته بود.
وی ادامه داد: این سرمایه گذار همزمان در یک مناقصه تامین آب صنعت برای منطقه ویژه اقتصادی لامرد و شرب لامرد هم که برگزار شد شرکت کرد، متاسفانه در آن فراخوان کسی غیر از ایشان شرکت نکرد.
به گفته این نماینده مجلس، "ابتدا نهادهای نظارتی ایراد گرفته بودند که چون در مناقصه یک نفر شرکت کننده داریم مناقصه باطل و مجددا تکرار شود، برخی مسئولان استانی هم استدلال کردند که چون چندین بار مناقصه برگزارشده و کسی استقبال نکرده بهتر است کار به ایشان واگذار شود، در نهایت، با موافقت نهادهای نظارتی کار به همین سرمایه‌گذار واگذار شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه