روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ شنبه ۳ مهر - شماره 3985

توانمندسازی دفاعی ایران

 بهرام توکلیان - دفاع مقدس گنجینه ای عظیم و تمام نشدنی از شکوه، اقتدار، موفقیت وتوانمندی ایران اسلامی و نماد برجسته مقاومت و ایستادگی ملت در برابر زورگویان و استکبار جهانی است.توانمندی دفاعی امروز ایران از تجربیات دفاع مقدس و رهبری داعیانه معمار انقلاب و رهبر معظم انقلاب، خون پاک شهدا و حمایت و مقاومت مردم ایران نشئت می‌گیرد.دفاع مقدس ثابت کرد در گام دوم انقلاب اسلامی نیز می‌توان با اتکا به جوانان مومن و انقلابی و مقاومت در مقابل دشمن از چالش‌ها و مشکلات به سلامت عبور کرد.مرور و بازخوانی خاطرات و رخدادهای سال‌های دفاع مقدس به عنوان گنجینه‌ای عظیم برای نسل جوان ما که جنگ را درک نکرده‌اند، به مثابه دانشگاهی بزرگ است که می‌تواند آنها را به تداوم توسعه و پیشرفت در گام دوم انقلاب اسلامی راسخ‌تر سازد.
مدیریت دفاع مقدس توسط امام خمینی (ره) باعث شد که توان و ظرفیت انقلابی مردم به توانمندی دفاعی تبدیل شود. این تغییر به‌گونه‌ای رقم خورد که جمعی از رزمندگان از اقشار مختلف جامعه و با فرهنگ‌ و سلایق متفاوت از جای‌جای جغرافیای ایران وارد عرصه دفاع شدند و علی‌رغم اینکه بیشتر آن‌ها هیچ‌گونه سابقه نظامی نداشتند، اما به مرور زمان و کسب تجربیات مختلف به عناصر تأثیرگذار در فرماندهی دفاع مقدس تبدیل شدند.نام‌آوران گمنامی که در عرصه جنگ، در تراز صاحب‌نظران بین‌المللی بودند و اندیشه‌ دفاعی آنان، سرآمد زبده‌ترین کارشناسان علوم و فنون نظامی شرق و غرب بود و بسیاری از فرماندهان عالی‌رتبه جنگ دنیا در مقابل این اندیشه در حالت خوف و رجا قرار داشتند.این نسل از فرماندهان جنگ، که برخی از آن‌ها در ساختار نیروهای مسلح در قبل از انقلاب ایفای نقش می‌کردند و برخی دیگر حتی یک روز هم سبقه نظامی نداشتند و یا اگر هم سابقه‌ای داشتند در حد دوران سربازی در زمان طاغوت بود، به حدی از توانمندی‌ دست پیدا کردند که خود طراح و مجری پیچیده‌ترین و سخت‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس شدند.
امام خمینی (ره) این اعتماد به نفس و جرأت را به فرماندهان جوان بخشید. در سایه این خودباوری و اعتماد به توان داخلی بود که عَلم‌داران دفاع مقدس هم توانستند نسبت به طراحی و تولید تجهیزات نظامی اقدام و هم با جسارت و قدرت از تولیدات خود استفاده کنند.در شرایط فعلی، اندیشه‌ دفاعی جمهوری اسلامی به‌عنوان میراثی گران‌بها از دوران دفاع مقدس، توطئه‌های دشمنان و ارتش‌های مجهز آنان را به ناکامی کشانده و در میدان نبرد، متحمل شکست‌های سنگینی شده‌اند.امروز به برکت خون شهیدان انقلاب و ایثارگری رزمندگان، دفاع از منافع ایران اسلامی فراتر از مرزهای جغرافیایی رقم خورده و  فرزندان برومند ایران در هر نقطه از دنیا که منافع نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاب کند پرچم پرافتخار کشورمان را به اهتزاز در می آورند و بحمدالله ره آورد این  اقتدار، شکست هیمنه پوشالی نظام سلطه طلب بوده  است. امروز انقلاب اسلامی این مهم را به جهانیان عرضه و نشان داده است که چگونه یک ملت می‌تواند بدون تکیه به بیگانه، در جاده پیشرفت قرار بگیرد؛ حقیقتی که برای نظام سلطه، تلخ و ناخوشایند است. دستاوردهای اخیر در صنایع بویژه صنعت نظامی، این واقعیت را در تحلیل‌های سیاسی و نظامی صاحب‌نظران ثابت می‌کند که مواضع مقامات کشورمان که همواره دشمن را از هرگونه حماقت، یعنی تعرض به مرزهای جمهوری اسلامی بر حذر می‌داشتند از عقبه‌ای برخوردار بوده است. ساخت سلاح‌ها، موشک‌ها، هواپیماهای جنگنده، ناوچه‌های رزمی، بالگردها، زیردریایی‌ها، اژدرها و اخیرا پهپادهای پیشرفته از جمله دستاوردهای سخت افزاری دفاع مقدس است. هیچ کدام از این سلاح‌ها و ابزارهای جنگی را کشورهای خارجی به ما ندادند. مجموع اینها حاصل ابتکارات داخلی است. این پیشرفت‌های قابل اعتنا در حوزه صنایع دفاعی ثابت نمود جمهوری اسلامی با وجود موج تحریم‌ها از سوی بیگانگان، بویژه صدور چند قطعنامه شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، توانسته است با بی اعتنایی به آنها و با اتکا به توانمندی‌های بومی خود، برای حفاظت از مرزهای کشور در مقابل تهدیدهای احتمالی دشمنان به ابزارهای مدرن نظامی دست یابد. امروز ایران اسلامی توانسته است که قدرت خود را در منطقه به رخ جهانیان بکشاند و به قدرت اول منطقه تبدیل شود. تلاش‌های جدید جمهوری اسلامی نشان داد یک ملت می‌تواند با اتکا به توانمندی‌های بومی خود به استقلال و خودکفایی دست پیدا کند. اکنون زمان وابستگی دولت‌ها به قدرت‌های استعماری سپری گردیده است و دیگر مانند گذشته نمی توان با ایجاد محدودیت، یک کشور را از دستیابی به هدف‌ها و پیشرفت‌های صنعتی و نظامی بازداشت.

لودریان خطاب به بلینکن:
احیای روابط نیازمند زمان و اقدامات است
 وزیر خارجه فرانسه به همتای آمریکایی خود گفت، برون رفت از بحران بین دو کشور بر سر معامله زیردریایی نیازمند زمان و اقدام است.
فرانسه در پی لغو معامله زیردریایی با استرالیا که اخیرا رخ داد و این کشور با انگلیس و آمریکا شراکت امنیتی موسوم به آکوس را برای فناوری زیردریایی اتمی امضا کرد، به شدت خشمگین شده و در پی این اقدام، پاریس سفرایش را از لندن و واشنگتن مذکور فراخواند. دیدار آنتونی بلینکن و ژان ایو لودریان، وزرای خارجه آمریکا و فرانسه یک روز پس از آن صورت گرفت که جو بایدن و امانوئل ماکرون، روسای جمهوری دو کشور تماس تلفنی داشته و بر رایزنی‌های عمیق به منظور ایجاد اعتماد مجدد بین پاریس و واشنگتن توافق کردند. دو طرف همچنین توافق کردند تا در اروپا و در پایان اکتبر ۲۰۲۱ دیدار کنند. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: لودریان و بلینکن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره مفاد و مسائل اصلی که باید در این رایزنی‌ها مورد بحث قرار گیرند، گفتگو کردند. بلینکن در این دیدار با وزیر خارجه فرانسه بار دیگر به بیانیه کاخ سفید اشاره کرد و گفت، این قسمت شامل مشورت‌ها و رایزنی‌ها بین متحدان می‌شود و اذعات داشت که احیای روابط با پاریس زمان‌بر و نیازمند کار سخت است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه