روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۱ شهريور - شماره 3984

اکران آنلاین فیلم کوتاه بستری برای فرهنگ‌سازی

 محمدعلی حسینی فیلمساز معتقد است هر مخاطب با جهان‌بینی خودش، با جهان یک اثر روبرو می‌شود، پس تنها موردی که می‌تواند مخاطب و فیلمساز را هم‌مسیر کند، دغدغه داشتن فیلم است.محمدعلی حسینی نویسنده و کارگردان سینمای کوتاه، درباره سختی‌های ساخت فیلم کوتاه و بودجه‌هایی که در اختیار فیلمسازان قرار می‌گیرد، گفت: متأسفانه شرایط امروز برای ساخت فیلم از هر زمان دیگری سخت‌تر شده است و در کنار بحث مالی و حمایتی و بودجه‌ای که از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، مواردی نظیر پیدا کردن لوکیشن، طراحی صحنه و دکور، شرایط آب و هوایی برای آغاز کار و … جز سختی‌های ساخت یک فیلم کوتاه به حساب می‌آید.
وی بیان کرد: اگر امروز نهاد دولتی را می‌شناسید که برای ساخت یک اثر کوتاه مستقل یک ریال خرج کند، به من و دوستانم نشان دهید! درباره انجمن سینمای جوانان ایران نیز ترجیح می‌دهم صحبتی نکنم، چراکه طرحی را در شورای پیچینگ سال گذشته از بنده تأیید کردند، تا امروز یک قرانش هم واریز نشده است. این خلاصه‌ای از وضعیت اسفناک تولید فیلم کوتاه است و به گمان من، این وضعیت ماحصل بی کفایتی بخشی از مدیران است. اگر هم این روزها موفقیتی می‌بینید حاصل تلاش مستقل خود دوستان است و به اعتقاد من، هیچ مدیری حق نسبت دادن این موفقیت‌ها را به خود ندارد.
این کارگردان، درباره اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه و کمک این نوع از اکران به فیلم کوتاه گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر پلتفرم‌هایی که از وی او دی‌های معتبر نمایش و اکران آنلاین هستند، در کنار پلتفرم‌های مستقل تلاش بسیاری برای دیده شدن آثار سینمایی و ویژه سینمای کوتاه کردند که قابل تقدیر است. پیش از اینکه فیلم کوتاهم، «جایی در میان گاوها» اکران آنلاین داشته باشد، در جشنواره‌های معتبری چون بیلبائو و سه شهر آمریکا دیده شده بود و همین موضوع سبب شد در اکران آنلاین محدودش در ابتدای کرونا، با استقبال خوبی روبرو شود و به واسطه همین تجربه خوب، سبب شد به دیگر پلتفرم‌های اکران آنلاین نیز اعتماد کنیم. «جایی در میان گاوها» تنها در ۷ روز اول نمایش بیش از ۱۲ هزار بار دیده شد و تنها در یک روز بیش از ۵ هزار بار و در مجموع به مرز ۲۰ هزار بازدید نزدیک شده است و نمایش آنلاین این فیلم همچنان ادامه دارد. وی با اشاره به نکات مثبت اکران آنلاین فیلم کوتاه، تصریح کرد: فارغ از نظرات مثبت و منفی و رضایتمندی مخاطب، هیچ زمانی دیگری و در هیچ سالن سینمایی و هیچ شکل اکرانی، ما نمی‌توانستیم به این تعداد و تنوع از مخاطبان برسیم مخاطبانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی نظرات خود را مطرح می‌کنند و این، بهترین شکل تعامل در جهان مدرن امروز است. من به عنوان یک فیلمساز هرگز تأکیدی بر اکران حتمی و ۱۰۰ درصدی در سالن سینما تحت هر شرایطی ندارم، به ویژه اینکه مساله جان انسان‌ها در میان باشد. خاطرم است که دوستان زیادی پیشنهاد اکران در بسته‌های «هنر و تجربه» را دادند اما من و حسین فلاح آبادی موافق نبودیم و خدا را شکر که با استقبال مخاطبان جوابش را گرفتیم.
حسینی درباره فروش فیلم کوتاه نیز بیان کرد: بچه‌های سینمای کوتاه عمدتاً بستر نمایش و دیده شدن اصلی فیلم‌های خود را در جشنواره‌های داخلی و خارجی می‌بینند و کمتر به دنبال فروش بیشتر و تجارت هستند، چون همان‌طور که از اسمش پیداست بستر فیلم کوتاه، فضایی برای فروش و تجارت آن‌چنانی نیست و ما هم با توجه به همین دیدگاه و آگاهی ترجیح می‌دهیم صرفاً مخاطبان خود را پیدا کنیم و سعی می‌کنیم خود و اثرمان را بیشتر بشناسانیم. عمدتاً به عنوان خالق یک اثر کوتاه توقع مالی نداریم، حال اگر در این بین، یک فیلم به فروش بالایی هم دست پیدا کرد، چه بهتر. برای من به شخصه اصلی‌ترین نکته در اکران آنلاین و نمایش در بستر آنلاین فیلم کوتاه، فقط و فقط فرهنگ‌سازی و تشویق مردم برای دیدن فیلم کوتاه است برای اینکه بدانیم فیلم کوتاه هم نوعی از سینمای حرفه‌ای است که باید برای دیدنش هزینه پرداخت کرد درست مثل یک سالن سینما و خرید بلیت برای دیدن یک فیلم سینمایی.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه