روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۱ شهريور - شماره 3984

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت:

مراکز تجاری ایران در اوگاندا و امارات تاسیس می‌شود

 مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت از تاسیس مراکز تجاری ایران در اوگاندا و امارات در راستای اهداف توسعه بازار خبر داد.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن با بیان خبر تاسیس مراکز تجاری ایران در اوگاندا و امارات گفت: بر اساس سیاست‌های سازمان در زمینه تسهیل حضور شرکت‌ها و کالاها و خدمات ایرانی در بازارهای هدف صادراتی و بر اساس دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت مراکز تجاری و بازاریابی محصولات و خدمات ایرانی در خارج از کشور و مطابق تصمیمات کارگروه ذی‌ربط در سازمان توسعه تجارت ایران، موافقت اصولی تاسیس مراکز تجاری ایران در کشورهای اوگاندا و امارات توسط بخش خصوصی کشور صادر شد. وی با اشاره به اینکه این مراکز تحت نظارت سازمان توسعه تجارت ایران تاسیس شده و فعالیت می‌کنند افزود: بر اساس دستورالعمل‌های موجود، متولیان مراکز تجاری مذکور به مدت یک سال مهلت خواهند داشت امکانات و مقدمات لازم را جهت تاسیس این مراکز و اخذ مجوز نهایی از این سازمان فراهم کنند.
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت خاطرنشان ساخت: در مراکز تجاری ایران در خارج از کشور خدماتی شامل مشاوره‌ها و خدمات حقوقی و بازاریابی، خدمات اداری، انبارداری، اجاره محل نمایش محصولات یا تاسیس دفتر توسط صادرکنندگان ایرانی، خدمات گردشگری تجاری، برگزاری رویدادهای تجاری و ... به شرکت‌ها و تجار ایرانی که علاقمند به حضور در بازار کشورهای مذکور هستند یا تجار کشورهای محل احداث مرکز تجاری ارائه می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کشور:
تعرفه صادراتی شیرخشک حذف نشود، واحدهای تولیدی تعطیل می شوند
 رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کشور گفت: از سال گذشته برای صادرات شیرخشک تعرفه ۱۶هزار تومانی در نظر گرفته شده بود. اما مبنای این تعرفه شیر با نرخ ۴۵۰۰ تومان است. حالا که قیمت شیر به ۶۴۰۰ تومان رسیده طبیعتا صادرات با پرداخت این تعرفه امکانپذیر نیست و اگر حذف نشود واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد. سیاوش سلیمی در پاسخ به این سوال که آیا صادرات شیرخشک آزاد شده است یا خیر؟ گفت:صادرات شیرخشک ممنوع نبود که در  حال حاضر آزاد شده باشد. آن چیزی که اخیرا مطرح شده  درخواست تعدیل یا حذف تعرفه صادراتی شیرخشک به دلیل افزایش نرخ شیرخام است.
*اضافه شدن ۲۵ هزار تومانی به قیمت تمام شده شیرخشک
وی ادامه  داد: اسفندماه سال گذشته برای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک تعرفه ۱۶ هزارتومانی تعیین شد. اما دوماه قبل قیمت هر کیلو شیرخام ۱۹۰۰ تومان افزایش یافت و با توجه به ضریب تبدیل ۱۲.۵کیلوگرمی شیر به شیرخشک و خامه، حدود  ۲۵ هزار تومان فقط به ماده اولیه شیرخشک اضافه شد. افزایش قیمتی که صادرات را دچار مشکل کرده است. به همین دلیل تولیدکنندگان از وزارت جهاد کشاورزی درخواست حذف تعرفه را داشتند که با آن نیز موافقت شد.
*اگر تعرفه صادراتی حذف نشود واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کشور اضافه کرد: با وجود اینکه وزارت جهادکشاورزی موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است اما هنوز به گمرکات اعلام نشده و تولیدکنندگان به ناچار شیرخشک ها را در انبار نگه داشته اند و امکان صادرات ندارند و اگر تعرفه در همین هفته حذف نشود واحدهای شیرخشک کشور تعطیل خواهند شد.
*موافقت  با پرداخت تعرفه به جای تخصیص سهمیه
وی یادآور شد:صادرات شیرخشک از سال ۱۳۹۳  با رشد صنعت گاوداری شروع و سال ۱۳۹۵ هم مشوق صادراتی یک دلاری به آن داده شد. این روند تا سال ۱۳۹۷ ادامه یافت تا اینکه در آن سال صادرات شیرخشک برای ۳۰ ماه ممنوع شد. با اعلام ممنوعیت کارخانجات با انباشت شیرخشک مواجه شدند و در نهایت تصمیم بر این شد که سهمیه صادراتی به تولیدگنندگان تعلق گیرد.
سلیمی افزود: طی دو مرحله سهمیه صادراتی ۱۰هزار تنی تخصیص داده شد. اما اصولا سهمیه بندی اقدام نادرست و فسادزایی است و به همین دلیل پیشنهاد کردیم به جای تخصیص سهمیه تعرفه صادراتی پرداخت شود.
*تعرفه صادراتی ۱۶هزار تومانی به ازای شیر ۴۵۰۰تومانی
به گفته وی در آن زمان تعرفه ۱۶ هزار تومانی بر اساس قیمت شیر ۴۵۰۰ تومانی آن زمان تعیین شد. ولی حالا که قیمت شیر به ۶۴۰۰ تومان رسیده طبیعتا این تعرفه قابل پرداخت نیست.
*قیمت شیر خام را نهاده های  دامی تعیین می کنند
این فعال بخش خصوصی علت تعلل وزارت جهاد کشاورزی در اعلام حذف تعرفه ها را هراس از افزایش مجدد قیمت شیر خام می داند و می گوید صادرات شیرخشک و قیمت شیر خام ارتباطی به یکدیگر ندارند و آن چیزی که بر قیمت تمام شده شیرخام اثر گذار است قیمت نهاده های دامی و سایر هزینه های تولید است. سلیمی به بازارهای صادراتی نیز اشاره کرد و گفت: صادرات شیرخشک ما به چند کشور منطقه محدود است و اگر در صادرات استمرار نداشته باشیم هدف های صادراتی خود را از دست می دهیم. وی  با بیان اینکه قیمت شیر درب گاوداری ها۶۴۰۰ تومان و درب کارخانه ها ۶۵۰۰ تا ۶۵۵۰ تومان است، گفت: قیمت تمام شده هر کیلو شیرخشک  برای تولیدکننده ۶۱ هزار و ۲۹۰ تومان است. قیمت جهانی شیرخشک نیز ۲.۸ دلار است ولی ما در بالاترین حد ممکن می توانیم آن را ۲.۷ دلار بفروشیم. با یک محاسبه ساده می توان به این نکته رسید که قیمت تمام شده تولید ما با قیمت فروش صادراتی یکسان است و پرداخت عوارض یعنی پرداخت هزینه اضافی از جیب تولیدکننده.
*می توانیم کره صادر کنیم
وی در پایان همچنین به صادرات کره نیز اشاره کرد و گفت: به دنبال آزادسازی صادرات کره نیز هستیم، زیرا صادرات کره در کشور ممنوع است. باید به این نکته توجه کرد که  کشور نه تنها نیاز به کره خارجی ندارد بلکه کره مازاد نیز دارد و آماده صادرات است.

عضو اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد؛
مالیات بر سود سکه و مسکن
 چطور اجرایی می‌شود؟
 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، طرح مالیات بر عایدی سرمایه که پیگیری آن آغاز شده، می‌تواند مسیری شبیه به تجربه کشورهای توسعه یافته را طی کند.
عباس آرگون در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه از سوی مجلس تصویب شده و در حال حاضر کمیسیون اقتصادی کار بر روی جزئیات آن را ادامه می‌دهد. این نوع مالیات در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اجرایی می‌شود و در ایران نیز پیگیری برای اجرایش آغاز شده است. وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها این نوع مالیات با هدف محدود کردن فعالیت‌های غیر مولد اجرایی می‌شود، بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین معضلاتی که اقتصاد ایران در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده، فعالیت‌های سوداگرانه است و این مالیات می‌تواند مسیر این سودجویی را محدود کند. عضو اتاق بازرگانی تهران درباره نحوه اجرای این نوع از مالیات توضیح داد: املاک با انواع کاربری و کاربرد و حق واگذاری محل، مسکوک طلا، شمش طلا، طلای آب‌شده، زیورآلات از جنس طلا و پلاتین و جواهرآلات، انواع ارز خارجی و انواع وسیله نقلیه موتوری زمینی از جمله دارایی‌های مشمول این طرح هستند. طبق این قانون در صورتی که فرد از خرید و فروش طلا، ارز، مسکن و خودرو سود کند باید بخشی از آن را به عنوان مالیات پرداخت کند. هرچه سود ناشی از رشد قیمت‌ها در بازه زمانی کوتاه‌مدت‌تری اتفاق افتاده باشد، نرخ آن بالاتر خواهد رفت. او در ادامه با اشاره به هدف نمایندگان مجلس از تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، کاهش میزان سود سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد و کم کردن جذابیت این بازارها، حمایت از تولید و افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد و رونق‌بخشی به تولید از طریق هدایت سرمایه‌ها، کاهش نوسانات بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز، کاهش سفته‌بازی و واسطه‌گری و جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی در بازارها را جزو دیگر اهداف این طرح برشمرد. آرگون در بخش دیگری از سخنان خود به برخی نکات قابل تامل در این طرح از منظر تورم، ضرورت وجود قوانین جامع و شفاف، خروج سرمایه، کند شدن نقدشوندگی دارایی‌ها، ضرورت اجرای همزمان در تمام بازارها و فراهم بودن زیرساخت‌ها پرداخت و گفت: در کشور ما به دلیل تورم بالا، آنچه به عنوان تفاوت قیمت خرید و فروش مشاهده ‌می‌شود، عایدی سرمایه نیست بلکه به طور مشخص منعکس‌کننده تورم است. بنابراین، در کشوری مانند ایران که میزان تورم بالاست، مالیات بر عایدی سرمایه باید با کسر تورم اجرا شود و مالیات از خالص درآمد اخذ شود. دریافت این مالیات بدون کسر تورم ناعادلانه است. به بیان ساده‌تر، در شرایطی که برای مثال نرخ تورم ۴۰ درصد است و قیمت دارایی ۲۰ درصد رشد کرده، اگر صاحب آن دارایی، نه‌تنها سود نکرده بلکه ارزش واقعی سرمایه‌اش کاهش هم پیدا کرده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه