روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۹ شهريور - شماره 3982

برنامه‌ریزی برای طرح گردشگری قنات سنگلج:

احیا و بازسازی قنات سنگلج و مهرگرد در قلب طهران

 شهردار منطقه 12 از برنامه‌ریزی برای احیا و بازسازی قنات سنگلج و مهرگرد با مقاصد گردشگری در این منطقه خبر داد.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 12، علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه ضمن اعلام این خبر گفت: در کنار پرسنل پرتلاشی که حیات و زندگی را به قنات‌های تاریخی تهران هدیه خواهند کرد، بازدید از قنات سنگلج و مهرگرد به منظور برنامه‌ریزی و اجرای پروژه احیا و بازنمایی این آثار هویتی و تاریخی در قلب طهران در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: به همین سبب بناست بخشی از قنات سنگلج که در پارک شهر باقی مانده، مرمت شود که جمع‌آوری گل و لای کف قنات به منظور آماده‌سازی برای تردد بازدیدکنندگان و در مرحله بعد، تعبیه ورودی و خروجی‌ها از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام خواهد شد.
در این باره محمدرضا ندرلو، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه نیز طی بازدید از قنات گفت: قنات سنگلج، قناتی بوده که آب را از محله بالادست به محله سنگلج می‌آورده و ویژگی‌های این قنات شامل قدمت و ارزش تاریخی قنات، موقعیت مکانی استراتژیک در مرکز پارک شهر، نزدیکی به اماکن تاریخی و گردشگری تهران تاریخی، دیواره آجرچینی‌شده و منحصربه‌فرد، امکان دسترسی به میله‌چاه‌ها، وجود فضای مورد نیاز برای ساخت مسیر دسترسی به قنات و امکان استفاده از فضای زیر و روی قنات به منظور گردشگری است.
گفتنی است قنات سنگلج که مادرچاه آن در پارک لاله قرار دارد، در خیابان حافظ، تقاطع سرهنگ سخائی وارد منطقه 12 شده و مظهر آن در جنوب پارک شهر در خیابان عدالت‌خواه و خیابان انصاری می‌باشد. این قنات فعلاً در محدوده منطقه 12 آب ندارد. طول مسیر این قنات در این منطقه حدود 1500 متر است و با هرنج سرپوشیده به 3000 متر نیز می‌رسد.
قنات، سازه‌ای بومی برای استحصال آب‌های زیرزمینی است که از حدود 3000 سال پیش در ایران کاربرد داشته است. کلانشهر تهران بیش از 600 رشته قنات دارد که قنات سنگلج، یکی از قدیمی‌ترین آنهاست.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران عنوان کرد؛
استمرار یارانه ۹۰ درصدی بلیت حمل ونقل
 توسط شهرداری تهران
 رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در شهرداری تهران به دنبال مسائل سیاسی نخواهیم بود و اصولاً معتقدم مجموعه مدیریت شهری، عرصه بازی‌های سیاسی نیست، گفت: شهردار تهران با تمام توان، پای کار میدانی برای شهر و شهروندان آمده و ما هم به عنوان اعضای شورای شهر، تمام‌قد از ایشان حمایت خواهیم کرد تا گره‌ای از گره‌های این شهر و مشکلات مردم آن باز شود.
سید جعفر تشکری هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا از انتخاب شهردار تهران دفاع می‌کنید، تاکید کرد: نه تنها از شخص دکتر زاکانی دفاع می‌کنیم بلکه در طول ۴ سال فعالیت‌ به عنوان شهردار تهران، حتماً از ایشان حمایت هم خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه در شهرداری تهران به دنبال مسائل سیاسی نخواهیم بود و اصولاً معتقدم مجموعه مدیریت شهری، عرصه بازی‌های سیاسی نیست، گفت: شهردار تهران با تمام توان، پای کار میدانی برای شهر آمده و ما هم به عنوان اعضای شورای شهر تمام‌قد از ایشان حمایت خواهیم کرد تا گره‌ای از گره‌های این شهر و مشکلات مردم آن باز شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه عدم تامین منابع مالی و حمایت دولت‌ها از توسعه حمل و نقل عمومی، یک واقعیت تلخ تاریخی است، گفت: حتماً دولت، مسائل و مشکلات مختلفی دارد و در تخصیص منابع اهم و فی‌الاهم می‌کند اما معتقدم مهم‌ترین مسئله حمل و نقل  شهر تهران، این است که با نظام یارانه‌ای اداره می‌شود و به همین دلیل، نیازمند حمایت‌های دولت است.
وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد قیمت واقعی بلیت مترو و اتوبوس از مردم گرفته شود، طبیعی است که تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش می‌یابد، گفت: به همین سبب است که دولت‌ها باید حمایت کنند تا این سامانه‌ها با یارانه‌ای که دریافت می‌کنند، قادر به ادامه خدمات‌رسانی به مردم باشند.
تشکری هاشمی یکی از راهکارهای تامین منابع از دولت را پیگیری مستمر عنوان و خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته هم با مشکل تامین منابع از سوی دولت‌ها مواجه بودیم اما یاد گرفتیم از دولت با جدیت پیگیری کنیم و پیگیر مطالبات بر حق شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی باشیم و همزمان، با تکیه بر منابع شهرداری تهران، توسعه حمل و نقل عمومی را در اولویت اقدامات خود قرار دهیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، با بیان اینکه خرید واگن جدید به‌دلیل گران بودن با مشکلات عدیده مواجه است، ادامه داد: برای ساخت یک کیلومتر متروی جدید و تجهیزات آن باید یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم، قیمت  ۳۰ کیلومتر مترو برابر با ۳۶ هزار میلیارد تومان است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا بیش از پیش، اهمیت نیاز به توسعه حمل ونقل عمومی را به ما یادآور می شود، گفت: معتقدم یکی از مکان‌هایی که کرونا در آن لانه کرده است، ایستگاه‌ها و واگن‌های مترو و اتوبوس‌هاست که کمبود وسایل نقلیه شهری به تراکم جمعیت در ناوگان عمومی دامن زده است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دکتر زاکانی شهردار تهران اعلام کردند قیمت بلیت مترو ۲۰ هزار تومان خواهد شد، یادآور شد: البته دکتر زاکانی این مطلب را تکذیب کرده‌اند و موضوع هزینه واقعی بلیت مترو در یک جلسه تخصصی و بر اساس برآوردهای کارشناسی مطرح شده است، هزینه‌ای که تنها ۲ هزار تومان آن از مسافران دریافت می‌شود و مابقی آن در قالب یارانه از سوی مدیریت شهری تامین می‌شود.
تشکری هاشمی در واکنش به شایعه افزایش قیمت بلیت مترو تا سقف ۲۰ هزار تومان، با ذکر این مطلب که طی ۱۶ سال گذشته مردم قیمت واقعی بلیت مترو و اتوبوس را پرداخت نکرده‌اند، گفت: شهروندان تهران، تنها ۱۰ درصد قیمت واقعی حمل و نقل عمومی را می‌پردازند و الباقی آن ۹۰ درصد از طریق یارانه از جانب مدیریت شهری جبران می‌شود و به شهروندان اطمینان خاطر می‌دهیم که این رویه حتماً تغییر نخواهد کرد.
بر اساس گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در پایان اظهار داشت: محدوده طرح ترافیک برای کاهش تردد در هسته مرکزی شهر طراحی شده است، به زودی تمامی نقاط قوت و ضعف طرح فعلی بررسی و اصلاحات لازم در لایحه سال آینده اعمال خواهد شد.

لزوم غربالگری روانشناختی دانش‌آموزان
 رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به بازگشایی تدریجی مدارس به صورت حضوری، گفت: در صورت بازگشایی حضوری مدارس توصیه می‌کنیم وزارت آموزش و پرورش از طریق تعامل سازنده با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برای هر مدرسه یک الی دو روانشناس و مشاور قرار دهد چراکه دانش آموزان ۱.۵ سال تحت فشار روانی، اختلافات و فرسودگی زیادی در داخل خانواده بوده و تمام آنها نیازمند غربالگری و آموزش روانشناختی هستند تا در صورت وجود نقص روانی بتوان سریعا آن را بر طرف کرد.
دکتر محمد حاتمی با تاکید بر لزوم بازگشایی مدارس به دلیل کاهش آسیب‌زای مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان، اظهار کرد: با توجه به پاندمی کووید ۱۹ و حضور دائمی دانش آموزان در منزل، حضور در مدرسه که بستر اجتماعی رفتار ساز برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود حذف شده و در واقع نقش پذیری و رشد اجتماعی دانش آموزان به خطر افتاده است. از این رو لازم است با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون شاهد بازگشایی حضوری مدارس باشیم.
حاتمی افزود: پیش بینی ما این است دانش آموزانی که یک سال و نیم به دلیل پاندمی کووید ۱۹ در قرنطینه بوده‌اند نیاز به برنامه های ویژه ای برای کسب مهارت‌های ارتباطی و زندگی دارند. باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون هرچه سریع تر مدارس باز شوند در غیر این صورت باید هزینه های بیشتری برای کنترل آسیب های اجتماعی بدهیم.
وی با بیان اینکه یک سال  نیم است که در شرایط بحران به سر می‌بریم و خانواده‌ها علاوه بر درگیری با کرونا تحت فشارهای اقتصادی و روانی قرار گرفته و بستر رشد اجتماعی کودکان و نوجوان از آنها گرفته شده است، یادآور شد: طی یک سال و نیم گذشته به دلیل پاندمی کووید ۱۹، مدارس تعطیل است، کودکان و نوجوانان در مراحل تحول رشدی جسمانی و روانی و آموختن نحوه تعامل با دیگران قرار دارند و از طریق تعامل اجتماعی می‌توانند هویت خود را به دست آورند. این در حالی است که در پاندمی کووید ۱۹ تنها در تعامل با خانواده بوده و نقش پذیری اجتماعی خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر برای هویت یابی نیازمند پرسش و پاسخ هستند و بستر پرسش و پاسخی که پیش‌تر در مدارس فراهم بود حذف و جای خود را به فضای مجازی داده است. این در حالی است که در حقیقت ما نمی‌دانیم دانش آموزان در فضای مجازی افسار گسیخته چگونه و از چه طریقی پاسخ پرسشهای خود را به دست می‌آوند و این امر نیز نگران کننده است.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر اینکه مدرسه باید “مدرسه زندگی» باشد، خاطر نشان کرد: علم آموزی تنها یک بخش قضیه است و باید مهارت های زندگی و تعامل با دیگران را در مدرسه به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم که این مهم نیز در ایام پاندمی کووید ۱۹ حذف شد و نهایتا منجر به این می‌شود که دانش آموزان نتوانند در آینده بهره وری لازم را داشته و در اجتماع سازنده باشند.
حاتمی معتقد است که شرایط ایجاد شده به واسطه پاندمی کووید ۱۹ و در عین حال “حاکمیت مطلق” فضاهای مجازی و تکنولوژی منجر به تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شده و از این رو باید وزارت آموزش و پرورش با توجه به شرایط جدید تحولاتی را در ساختار خود ایجاد کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه