روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۷ شهريور - شماره 3980

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛ رشد ۱۲.۸ درصدی نقدینگی

 رییس کل بانک مرکزی گفت:‌ حجم نقدینگی در پایان مردادماه امسال به رقم ۳۹ میلیون و ۲۱۴ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.
اکبر کمیجانی در جلسه دوره‌ای با مدیران عامل بانک‌ها افزود: باید بانک‌ها مدیریت نقدینگی و کنترل رشد ترازنامه خود را جدی بگیرند؛ چراکه این امر در بلندمدت بر متغیرهای کلان اقتصادی همچون نقدینگی و تورم اثرگذار است.
وی افزود: همچنین، نقدینگی در دوازده ‌ماهه منتهی به پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹.۱ درصد رشد یافت و بانک مرکزی  در این مدت تلاش کرده است با انجام عملیات بازار باز از شتاب رشد نقدینگی کاسته شود.
رییس شورای پول و اعتبار ضمن اشاره به نرخ سود بین بانکی گفت: نرخ سود بازار بین بانکی در ۲۱ شهریور ماه سال جاری به ۱۸.۶۵ درصد رسیده و حجم معاملات نیز در این بازه زمانی حدود ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است.  
وی خواستار اقدامات جدی از سوی شبکه بانکی برای مدیریت نقدینگی و نیز کنترل اضافه برداشت‌ها شد و خاطرنشان کرد: در صورتی که شبکه بانکی کنترل لازم را بر اضافه برداشت‌های خود نداشته باشند، این بانک ناگزیر به انجام اقدامات احتیاطی و نظارتی لازم خواهد بود.  
کمیجانی با بیان اینکه تاکنون ۱۷ مرحله حراج اوراق مالی اسلامی دولت برگزار شده است، تصریح کرد: طی برگزاری این تعداد حراج، در مجموع ۳۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی توسط کارگزاری بانک مرکزی فروخته شده است. همچنین در همین زمینه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تعدیل‌های لازم درخصوص نرخ بازدهی اوراق انجام شده است.  
وی تاکید کرد: برای اجرای کامل مصوبه شورای پول و اعتبار درخصوص کنترل ترازنامه شبکه بانکی، بانک‌ها باید حداقل ۳ درصد از کل سپرده‌هایشان را به صورت اوراق مالی اسلامی نگهداری کنند و در این باره نیز ضروری است شبکه بانکی اهتمام لازم را به عمل آورد.  
رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری در خصوص نگهداری حداقل ۳ درصد مانده سپرده‌های خود به صورت اوراق مالی اسلامی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که حدود ۹۲۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی در پرتفوی بانک‌هاست که نسبت به مانده سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری معادل ۲.۴ درصد است.
وی با اشاره به حجم تسهیلات پرداختی در پنج ماهه سال جاری و تأکید بر این نکته که بانک‌ها در خصوص تسهیلات‌دهی به بخش‌های مسکن، کشاورزی و صنعت اهتمام بیشتری داشته باشند، اعلام کرد: تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۹ میلیون و هفت هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۵۱.۳ درصد افزایش داشته است.
کمیجانی در زمینه خرید تضمینی گندم، گفت: شبکه بانکی در این زمینه عملکرد نسبتاً مطلوبی داشته است و از ابتدای سال، از مجموع ۱۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده برای این طرح، حدود ۱۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان توسط شبکه بانکی پرداخت شده است. همچنین از ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده برای واردات کالای اساسی شامل گندم، حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰  میلیارد ریال از سوی بانک‌ها برای این اقدام، تسهیلات پرداخت شده است.
همچنین بنا به اعلام رییس کل بانک مرکزی طی پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۷۳۵ شرکت دانش بنیان پرداخت شده است.

کدام صنایع در دوران کرونا
بیشترین رونق را ثبت کردند؟
 هرچند هنوز بسیاری از کشورهای جهان با شیوع گسترده ویروس کرونا مواجه هستند اما به نظر می‌رسد با سرعت یافتن واکسیناسیون، برخی صنایع اقتصادی خود را آماده عبور از بحران کرونا می‌کنند.
هرچند شیوع کرونا در ابتدا به سلامت جوامع مختلف هجوم برد اما با توجه به محدودیت‌هایی که دولت‌ها مجبور به وضع آنها شدند، بسیاری از حوزه‌های اقتصادی تحت تاثیر کرونا، با افت فعالیت و رشد منفی مواجه شدند.
با این وجود در سال ۲۰۲۱، با آغاز واکسیناسیون و البته راهکارهایی که حوزه‌های اقتصادی برای فعالیت همزمان با شیوع کرونا پیدا کردند، شرایط قدری بهبود یافت و بسیاری از بخش‌های اقتصاد بار دیگر مسیر رشد را طی کردند، با این وجود بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران از وضعیت تولیدات صنعتی جهان در فصل دوم سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که همه صنایع شرایط مشابهی نداشته‌اند.
بر اساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، رشد تولیدات صنعت لاستیک و پلاستیک جهان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است. در حوزه مواد معدنی این رشد ۲۱ درصد و در حوزه فلزات حدودا ۱۷ درصد بوده است. در میان کشورهای در حال توسعه و نوظهور نیز صنایع لاستیک رشدی ۳۲ درصدی، مواد معدنی رشدی ۶۱ درصدی و فلزات رشدی حدودا ۴۰ درصدی را به ثبت رسانده‌اند.
در حوزه محصولات غذایی رشد جهانی ۵.۷ درصد و رشد اقتصادهای نوظهور کمتر از پنج درصد بوده است. در حوزه نوشیدنی‌ها اما رشد جهانی حدودا ۱۴ و رشد نوظهور بیش از ۲۷ درصد بوده است. در حوزه محصولات تنباکو نیز رشد جهانی ثبت شده کمتر از دو درصد تخمین زده می‌شود.
در حوزه نساجی، رشد تولیدات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد بوده، در حوزه پوشاک این عدد به ۲۰ و در حوزه چرم به ۱۷ درصد رسیده است. در میان اقتصادهای نوظهور رشد تولیدات پوشاک از مرز ۶۶ درصد نیز عبور کرده است.
در حوزه کامپیوتر و محصولات الکترونیکی، رشد جهانی ۲۱ و رشد اقتصادهای در حال توسعه ۲۶ درصد بوده است. در حوزه تجهیزات الکترونیکی اما اقتصادهای نوظهور رشدی بیش از ۵۳ درصدی را به ثبت رسانده‌اند. در حوزه تولیدات چوب، رشد جهانی ۱۷ و رشد اقتصادهای نوظهور ۴۰ درصد بوده است. در حوزه کاغذ نیز به ترتیب رشد هفت و ۱۰ درصدی در جهان و کشورهای در حال توسعه ثبت شده است.
در حوزه ماشین آلات تولیدات ۲۰ درصد، در حوزه وسایل نقلیه موتوری ۴۵ درصد و در سایر تجهیزات حمل و نقل تولیدات ۲۲ درصد رشد داشته است. کشورهای در حال توسعه تنها در حوزه وسایل نقلیه موتوری رشدی ۱۲۵ درصدی را به ثبت رسانده‌اند.
در آمار کلی، رشد صنعتی نسبت به فصل دوم سال ۲۰۲۰، افزایشی بیش از ۱۸ درصدی را به ثبت رسانده اما در قیاس با فصل اول سال ۲۰۲۱، رشد صنعتی تنها ۰.۳ درصد بوده است.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران:
دولت باید سند راهبردی به‌روز درباره صادرات داشته باشد
 عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران (IRICTU) تاکید کرد: تجمیع توانمندی‌های تشکل‌ها باید در شبکه ملی اطلاعات صورت گیرد.
فریبرز نژاددادگر در رویداد خودنمایی زنجیره تامین داخلی که در مرکز پژوهشگاه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: صادرات و تعاملات بین‌المللی، زمینه‌ساز رسوب دانش و ارتقای سطح استاندارد محصولات و خدمات خواهد بود. همه ذینعان  باید مسوولیتشان در سند راهبردی مشخص شود و اعضای اتحادیه با حمایت معنوی دولت، آمادگی کامل خود را برای بومی‌سازی و ارائه خدمات مهندسی در شبکه ‌ملی اطلاعات دارند.
وی بیان کرد: تسهیل در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جهت توسعه لایه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات امری کاملا ضروری است. باور اتحادیه بر این است که ما مشکلات فراوانی را پیش روی صادرات داشته و داریم که امیدواریم دولت جدید و وزیر ICT به عنوان متولی برنامه‌های حوزه ICT بخشی از آن‌ها را مرتفع سازند و ما نیز این آمادگی را داریم که در کنار سایر تشکل‌ها، با این برنامه‌ها هم‌راستا و همراهی کنیم. عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران همچنین با بیان اینکه دولت باید سند راهبردی به‌روز در خصوص صادرات داشته باشد، بر  تجمیع توانمندی‌های تشکل‌ها در شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران (IRICTU) در این رویداد به تشریح شبکه ملی اطلاعات، راهبردها و برنامه اقدام پرداخته شد. نقش کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز پژوهش‌های مجلس، رویکرد پژوهشگاه فاوا در راستای برنامه‌های شبکه ملی اطلاعات، نقش کمیسیون‌های تخصصی فاوا و ‌تحول دیجیتال، نقش تشکل‌های خصوصی فاوا، ظرفیت شرکت‌های داخلی، نقش آزمایشگاه‌های فنی ابزاری و نقش شبکه علمی کشور، از دیگر مواردی است که در این رویداد پیرامون آنها صحبت شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه