روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ شهريور - شماره 3978

وزیر مخالف، مجلس موافق؛

واردات خودرو به کشور در برزخ

 پس از خروج آمریکا از برجام بود که مسیر واردات خودرو به کشور پس از چند ماه پر فراز و نشیب به کلی بسته شد و مسئولان وزارت صمت نیز علت این محدودیت را محافظت از منابع ارزی کشور در شرایط تحریم ها عنوان کردند. پس از آن همزمان با افزایش نرخ ارز، بازار خودرو نیز افزایش قیمت‌های انفجاری را تجربه کرد و حالا با گذشت نزدیک به سه سال شاهد حباب قیمتی عظیمی در بازار خودروهای وارداتی هستیم که علیرغم گذشت این مدت، همچنان با بهایی گزاف بین خریداران دست به دست می‌شوند. امید می‌رود پس از گذشت سه سال راهکارهای مناسبی جهت آزادسازی واردات خودرو تدوین شود.
پس از مطرح شدن اخبار مربوط به واردات خودرو در پی طرح ساماندهی بازار خودرو که توسط مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است، گمانه زنی و شایعات زیادی پیرامون چگونگی و اجرایی شدن یا نشدن این طرح توسط کارشناسان و مقامات مختتلف بیان شده است که در تازه ترین مورد نیز مخالفت وزیر جدید صمت را شامل می شود.
فاطمی امین طی مصاحبه ای با خبرگزاری صدا و سیما و با توجه به مباحث مطرح شده طی چند روز اخیر بیان کرده که وزارت صنعت برای امسال برنامه ای برای واردات خودرو ندارد و تا پایان ۱۴۰۰ و براساس برنامه شش ماهه متمرکز بر افزایش تیراژ تولید٬ کاهش قیمت خودرو و بهبود کیفیت خواهد بود همچنین برنامه دوساله این وزارت خانه نیز در راستای دستیابی به اهداف کلان افق ۱۴۰۴ در راستای تولید سه میلیون دستگاه خودرو ترسیم شده است.
این موارد در شرایطی مطرح می شود که طی روزهای گذشته ظاهرا بند مربوط به واردات خودرو دست دوم و واردات خودروهای بنزینی نیز از دستور کار مجلس نشینان خارج شده است و براساس شایعات تنها احتمال صدور مجوز برای واردات خودروهای هیبریدی و برقی در نظر گرفته خواهد شد. این درحالیست که میزان تعرفه واردات این خودروها نیز همچنان نامشخص است.
روز گذشته قرار بود طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس بررسی شود که به هفته آینده موکول شد. اما برخی می‌گویند تعویق در بررسی این طرح به معنای مسکوت ماندن آن است و شاید خودروسازان اجازه واردات رقبای جدید به بازار خودرو را ندهند.اما حالا علی بابایی کارنامی، نماینده مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته «مجلس برای مدیریت بازار به دنبال واردات حساب شده خودرو در محدوده ۵۰ تا ۲۰۰‌ میلیون تومان است.» طرحی که به گفته بابایی بتواند انحصار در تولید خودروی داخل را بشکند.
اما پیشنهاد این نماینده مجلس هم کمی عجیب است. چون اگر قرار باشد خودروهای وارداتی با قیمت ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وارد کشور شود، باید دید ارزانترین خودروهای جهان چقدر قیمت دارند و چند خودروی زیر ۲۰۰ میلیون تومان می‌توان وارد کرد؟اگر مبنای قیمت ارز وارداتی خودرو دلار بازار آزاد باشد ایران می‌تواند خودروهایی وارد کند که در بازار جهانی بین ۱۹۰۰ تا ۷۶۰۰ دلار قیمت داشته باشد. این عدد با این فرض است که هیچ هزینه‌ای برای عوارض ورودی و گمرک و هزینه‌های واردات به قیمت نهایی خودرو اضافه نشود.
اگر مبنا دلار بازار آزاد (حدود ۲۶ هزار تومان) باشد باید گفت ایران انتخاب چندانی ندارد. چون ارزانترین خودروهای بازار جهانی حداقل از قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار شروع می‌شود.ارزانترین خودرویی که در بازار۲۰۲۱ وجود دارد، خودروی برقی «امی» (Ami)، محصول شرکت «سیتروئن» است که به تازگی به بازار اروپا معرفی شده و گفته می‌شود قیمت آن ۷ هزار دلار است، معادل ۱۸۰ میلیون تومان. جز این خودرو، ارزان‌ترین خودروی تولید سال ۲۰۲۱ در سطح جهان، در کمترین حالت، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار قیمت دارد و با دلار ۲۶ هزار تومانی، قیمت آن حدود ۳۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.
اگر مبنای واردات خودرو دلار نیمایی هم باشد باز هم دایره انتخاب ایران وسیع‌تر نمی‌شود چون نهایتا مجلس مجوز واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری را می‌دهد. اما بعید است که مبنای محاسبه واردات خودرو، دلار ۴۲۰۰ تومانی باشد. آن هم در شرایطی که تمام تلاش مجلس این است که هیچ ارزی از کشور خارج نشود و واردات خودروی خارجی در قبال صادرات کالا باشد.پس بعید است صادرکننده‌ای بخواهد و بپذیرد که کالای خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار کند. به خصوص اگر این واردکننده خودروسازان باشند.بر این اساس به نظر می‌رسد شروط مجلس برای آزادسازی خودرو به ایران شروطی است ناشدنی.حتی اگر قرار باشد خودروی دست دوم هم وارد کشور شود باز هم بعید است که ایران بتواند خودروی دست دومی وارد کشور کند که اولا تنها سه سال از سال تولید آن گذشته باشد و ثانبا قیمت آن ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد.
اکنون ارزانترین خودروی صفر کیلومتر موجود در بازار ایران پراید است که ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. حالا مشخص نیست که مجلس با چه نگاهی طرح واردات خودروهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی را دنبال می‌کند. طرحی که همه می‌دانند قابلیت اجرایی ندارد. مگر اینکه قیمت دلار نصف شود.

ذبیح‌الله مجاهد: مدتهاست ساکن کابل هستم، درست بیخ گوش آمریکایی‌ها!
 ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی شد که سال‌هاست در کابل سکونت دارد، درست بیخ گوش "دشمنانی" که در دوران جنگ او را شخصیتی "شبیه به روح" می‌پنداشتند.
این سخنگوی طالبان که ماه گذشته برای اولین بار در یک دهه پس از کنترل این گروه بر کابل یک کنفرانس خبری برگزار کرد، گفت طی این سال‌ها در کابل سکونت داشته است.
مجاهد که سال‌ها فعالیت مخفیانه داشت، همچنین مدعی شد که در دارالعلوم حقانیه واقع در شمال غرب پاکستان به تحصیل پرداخته که به دانشگاه طالبان یا دانشگاه جهاد هم شناخته می‌شود.
سخنگوی طالبان در مصاحبه با روزنامه اکسپرس تریبیون گفت: آنها (آمریکا و نیروهای ملی افغانستان) قبلا فکر میکردند که من وجود خارجی ندارم.
این سخنگوی ۴۳ ساله گفت: آنقدر از حملات و تلاش‌های آنها برای بازداشت خودم فرار کرده بودم که آنها جدا فکر می‌کردند که "ذبیح‌الله" یک شخصیت ساختگی است، نه اسم مردی که واقعا وجود خارجی دارد.
او توضیح داد: و با این وجود من آزادانه در افغانستان تردد کردم. فکر میکنم این تصور به این کار کمک کرد. مدت زمان طولانی است که ساکن کابل هستم، درست بیخ گوش آنها. من در جای جای این کشور گشتم. من همچنین میتوانستم به خط مقدم درگیری، جایی که طالبان اقدامات خود را در آنجا انجام می داد، دسترسی مستقیم داشته و اطلاعات به روز داشته باشم. این برای دشمنان ما بسیار گیج کننده بود.
با توجه به اینکه چهره او سالها دیده نشد، این گمانه زنی وجود داشت که چند سخنگو وجود داشته باشد. او گفت: اغلب اوقات نیروهای آمریکا به محلی ها پول میدادند تا اطلاعاتی درباره مکان حضور من دریافت کنند. آنها با استفاده از چنین اطلاعاتی بارها عملیاتهایی به امید یافتن من انجام دادند. اما من هرگز برای خروج از افغانستان تلاش نکردم و حتی به آن فکر هم نمیکردم.
ذبیح الله مجاهد که متولد ۱۹۷۸ در منطقه گردیز در ولایت پکتیاست، گفت او در حوزه علمیه حقانیه در شاخه فقه اسلامی مشغول به مطالعه بوده است. او گفت پس از بازداشت شدن سخنگوی قبلی، به عنوان سخنگوی جدید انتخاب شد و هرگز ملا عمر، موسس طالبان را ندیده بود. اما مجاهد با اشاره به جانشین های ملا عمر گفت: من با شیخ ملا منصور و شیخ هبت الله کار کرده‌ام.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه