روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ شهريور - شماره 3978

خطیب‌زاده اعلام کرد

برای واردات فایزر و مدرنا محدودیت نداریم آژانس هیچ دسترسی به محتویات دوربین‌ها ندارد

  سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر رییس‌جمهور کشورمان به تاجیکستان خبر داد.
سعید خطیب‌زاده صبح روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر اخیر الکاظمی نخست وزیر عراق به تهران و دیدار وی با رئیس جمهور و اخبار منتشر شده از این دیدار در ارتباط با افزایش سهمیه زائران ایرانی در اربعین حسینی و لغو روادید بین دو کشور گفت: سفر آقای الکاظمی به تهران در راستای روابط بسیار نزدیک بین دو کشور انجام شد و نخست وزیر عراق به عنوان اولین مقام ارشد خارجی پس از مراسم تحلیف به ایران آمدند. در این سفر گفت‌وگوهای خوبی بین دو کشور در حوزه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی با تمرکز بر مسائل اقتصادی، تجاری و پروژه های در دست اجرا مثل پروژه راه آهن بصره به شلمچه و نفت و گاز گفت‌وگو و تبادل نظر شد.
خطیب زاده همچنین در مورد تعامل ایران با گروه های افغانستانی و اینکه آیا ایران طالبان را به رسمیت می شناسد، گفت: ایران جزو معدود کنش گرانی است که با تمام طرف های فعال در افغانستان روابط دارد. با برخی گفت وگوهای فراگیری انجام داد و با برخی این گفت وگوها محدودتر بوده است. ما همواره سعی کردیم با گروه های مختلف در افغانستان مذاکره و رایزنی داشته باشیم و در جریان نشست تهران نیز تلاش کردیم که گروه های مختلف افغانستانی در این نشست حضور داشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما بارها تأکید کرده ایم مسیری که به برادر کشی ختم شود مسیر درستی نیست. جنگ راه حل نیست و باید دولتی فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی این کشور باشد در افغانستان تشکیل شود و چنین دولتی می تواند در این کشور صلح پایدار ایجاد کند. هیچ دولت اقلیتی نمی تواند در درازمدت صلح و ثبات و مشارکت حداکثری در افغانستان ایجاد کند. ما تأکیدمان بر تحقق خواسته مردم افغانستان و عدم دخالت خارجی در این کشور است. مردم افغانستان بارها ثابت کرده اند که حضور خارجی ها را در کشور خود برنمی تابند و تمام کشورها باید به اراده و خواست مردم افغانستان احترام بگذارند.
این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در وزارت خارجه بعد از بحران موجود در افغانستان، ستاد عالی افغانستان ذیل نماینده ویژه وزیر امور خارجه در امور افغانستان شکل گرفته است. تلاش داریم خواست و اراده مردم افغانستان محقق شود واینکه مردم افغانستان از خدمات کنسولی ما محروم نباشند. سفارتخانه ما و کنسولگری های ما در افغانستان فعال و به ارائه خدمات مشغول هستند و آن هایی که نیمه فعال شده اند شکل و شمایل جدیدی برای ارائه خدمات خواهند گرفت. اراده ما تقویت روابط با مردم افغانستان و کمک جهت تحقق خواسته آن هاست.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران همواره تأکید کرده که باید دولتی فراگیر در افغانستان ایجاد شود و آیا ایران دولتی که در حال حاضر طالبان معرفی کرده است را یک دولت فراگیر می داند، گفت: آنچه که به عنوان سرپرستی امور از سوی طالبان معرفی شده است دولت فراگیر مورد نظر ایران و جامعه جهانی نیست. طالبان گفته که این تدبیر امور برای سرپرستی وزارتخانه هاست و باید منتظر باشیم و ببینیم که نوع پاسخگویی که طالبان به خواسته ها و مطالبات بین المللی انجام می دهد چیست و چگونه است. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق آخرین اخبار منتشر شده وضعیت مردم در پنجشیر که تحت محاصره طالبان قرار گرفته اند وضعیت مناسبی نیست و آیا ایران برنامه ای برای کمک به مردم این منطقه دارد، اظهار کرد: باید آرامش مردم، جان، مال و ناموس آن ها محترم شمرده شود. خط قرمز اصلی همین است. باید از برادرکشی اجتناب و خودداری شود. باید از محاصره پنجشیر، قطع آب در این منطقه و مسائلی که به گرسنگی دادن مردم پنجشیر منتهی می شود اجتناب شود. پنجشیر و افغانستان جز گفت وگو راه حل و مسیر دیگری ندارد. ما همه طرف ها را دعوت می کنیم که گفت وگو انجام دهند و ما از انجام گفت وگوهای اصیل بین الافغانی حمایت می کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد هدف قرار دادن مقرر تروریست‌ها در اقلیم کردستان و به شهادت رساندن چندین مرزبان ایرانی در این منطقه در مبارزه با گروهک های تروریستی گفت: این اقدام در پاسخ به تجاوزهای مکرری است که از قرارگاه های خودخوانده این گروهک های تروریستی در مرز ایران و عراق صورت گرفته است و چندین نفر از مرزبانان غیور ایران به شهادت رسیده اند. ایران بارها اعلام کرده که تحمل نمی کند که امنیت مرزهایش توسط گروهک های شکست خورده تروریستی که در اقلیت نیز قرار دارند مورد خدشه قرار بگیرد. در گفت وگوها و نشست های رسمی با مقامات عراقی بارها متذکر شده ایم که ترتیباتی در نظر گرفته شود که از خاک عراق برای انجام این اقدامات تروریستی علیه ایران استفاده نشود. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در جریان سفر روز گذشته آقای الکاظمی به تهران مقامات کشورمان تأکید کردند که باید عراق بدهی های خود به ایران را پرداخت کند و آیا میزان این بدهی ها مشخص است، گفت: در خصوص میزان مطالبات ایران از عراق با توجه به اینکه این مطالبات در چند بخش است مناسب است که مجموعه آن را از بانک مرکزی جویا شوید. خطیب زاده ادامه داد: این یکی از موضوعاتی است که به صورت لاینقطع  به عنوان یکی از موضوعات گفت وگو بین ایران و عراق مطرح بوده و در مورد آن همواره رایزنی و گفت وگو شده است. بخشی از این مطالبات پرداخت شده است ولی بخش عمده آن باقی مانده است. پیش از این توافق های قبلی در مورد این موضوع شده بود که اجرای بخشی از آن ها بر روی زمین مانده بود و در این سفر بر اجرای آن ها تأکید شد و بخش های فنی و تکنیکی در مورد این موضوع با یکدیگر جلساتی داشته اند. در ارتباط با این مسئله در بستر دوجانبه پیشرفت هایی وجود داشته است ولی قابل قبول نبوده و ما این موضوع را پیگیری می کنیم و سفیر ما در عراق نیز بعد از بازگشت به عراق با دستورالعمل مشخص چند مسئله از جمله موضوع بدهی ها را پیگیری خواهد کرد و در دستور کار خواهد داشت. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در مورد سفر اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی رافائل گروسی به تهران و توافقات انجام شده بین ایران و این سازمان بین المللی گفت: مراودات بین ایران و آژانس مراودات معمول و فنی است و مادامی که جنبه غیرسیاسی و غیرتبعیض آمیز آژانس با ایران حفظ شود ایران روابط خود را با آژانس حفظ کرده و پیگیری می کند.
خطیب زاده با بیان اینکه سفر آقای گروسی به تهران پیش از نشست شورای حکام در چارچوب حل و فصل مسائل فی مابین بوده است، تصریح کرد: در این سفر رایزنی های خوبی انجام شد. این موضوعات مسائل جدیدی نبوده و نیست و در بستر همکاری های فی مابین در حال انجام است و به خاطر اجلاس شورای حکام به صورت فشرده تر صورت گرفته است و توافق شد در چارچوب فنی بدون اجازه به طرف های دیگر که موضوعات سیاسی را وارد روابط ایران و آژانس کند این روابط ادامه پیدا کند. سفر آقای گروسی سفر موفقی بود و قرار است آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی برای حضور در کنفرانس عمومی آژانس به وین سفر کند و توافق شد که آقای گروسی نیز سفرهای خود به تهران را  به صورت منظم تری انجام دهد و بعد از نشست شورای حکام بار دیگر به تهران خواهند آمد تا گفت وگوها و رایزنی ها ادامه پیدا کند.
خطیب زاده در عین حال گفت: ما با دقت و از نزدیک نشست اخیر شورای حکام را پیگیری می کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که به خاطر شیوع گسترده کرونا در کشور به صورت برخط و آنلاین برگزار شده بود در پاسخ به این سوال که آیا توافق روز گذشته ایران با آژانس براساس مصوبه مجلس بوده است یا نه، گفت: مصوبه مجلس کاملا روشن و لازم الاجرا است و دولت از زمانی که مصوبه مجلس لازم الاجرا شد تمامی دسترسی های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد و این دسترسی ها همچنان هم متوقف است.
وی با تأکید بر اینکه فعالیت دوربین ها هیچ گاه برخط نبوده و نیست و فیلم ها ضبط شده اند و اکنون نیز ضبط می شوند و آژانس در حال حاضر به این فیلم ها دسترسی ندارد، گفت: دسترسی آژانس به محتویات دوربین ها زمانی خواهد بود که تعهدات طرف مقابل برجام براساس مصوبه مجلس انجام شود. خطیب زاده با بیان اینکه حافظه این دوربین ها ذیل مهروموم ایران و آژانس نگهداری می شوند، افزود: اگر روزی به توافق مرضیالطرفینی در مورد برجام رسیدیم و اجرای کامل برجام از سوی ایران از سر گرفته می شود و محتویات دوربین ها در اختیار آژانس قرار می گیرد ولی در حال حاضر هیچ دسترسی به محتویات دوربین ها از سوی آژانس وجود ندارد.
خطیب زاده با بیان اینکه ایران اعلام کرده گفت‌وگوهای وین حتما در تاریخ نزدیکی از سر گرفته می شود، اظهار کرد: ما قطعا انتظار داریم که طرف های دیگر وقتی پای میز مذاکره در وین حضور پیدا می کنند با رویکرد واقع بینانه و در نظر گرفتن واقعیات روی زمین به وین بیایند. همان طور که بارها گفته ایم ایران هیچ تعهد فرابرجامی را نمی پذیرد و هیچ منفعت کمتر از برجام هم برای مردم ایران متصور نیست. خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد واردات واکسن های فایزر و مدرنا به کشور و همچنین سیاست دولت در ارتباط با موضوع واردات واکسن کرونا و اینکه یکی از رهیافت های دولت جدید استفاده از راه های غیربرجامی برای تأمین منافع اقتصادی کشور بوده که در بحث واردات واکسن کرونا آن را مشاهده کردیم، تصریح کرد: ما در خصوص واردات واکسن کرونا به کشور هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم. البته همان طور که پیش از این نیز گفته ام مرجع صلاحیت دار قطعی و یگانه تأیید اینکه کدام واکسن وارد کشور شود از روز اول بر عهده وزارت بهداشت بوده است و وزارت خارجه از همان روز اول تمام امکانات واردات را برای تحقق این موضوع به کار برده است. وزارت بهداشت در مقاطعی مصلحت ندانسته و یا این اینکه تصور این بوده که منابع قابل اعتمادی نیستند و یا شرکت های وارداتی دارای ویژگی های واردات نبوده اند برخی از آن ها تأیید نشد ولی در یکی، دو ماه اخیر به صورت حداکثری تمامی درخواست ها تأیید شده اند و این ها از مسیرهای مختلف باعث تسریع واردات واکسن به کشور شده اند. خطیب زاده ادامه داد: ما از مسیر کواکس و از مسیر همکاری با کشورهایی مثل چین که گفت وگوها با مقات این کشور برای واردات چند ده میلیون دوز بوده مسیر را پیش برده ایم. وی گفت: در مورد واکسن هایی که اسم برده شد نیز هیچ محدودیتی نداریم. موارد به وزارت بهداشت منتقل و این وزارتخانه تأیید کرده و اگر مسائل فنی آن نیز تأیید شود این موضوع انجام خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه