عضو شورای شهر تهران خواستار شد؛
از لزوم برخورد با ساختوسازهای غیرمجاز پایتخت تا وصول طلبهای شهرداری تهران
یک عضو شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم وصول طلب های شهرداری تهران از دستگاه ها و نهادهای مختلف، گفت: باید موضوع برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز مورد توجه شهردار تهران قرار گیرد، موضوعی که علاوه بر آسیب به محیط زیست دهن کجی به قانون است و بعضا این اقدامات توسط مجموعه هایی انجام می شود که دارای قدرت فراوان هستند.
اقراریان در تشریح انتظارات خود به عنوان یک عضو شورای شهر تهران شهردار جدید تهران گفت: به عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم ارتقاء میزان رضایتمندی شهروندان از خدماتی که شهرداری تهران ارائه می کند را دنبال کنیم قطعا این یکی از اصلی ترین و مهم ترین اقدامات است، چرا که رضایت خداوند هم در رضایت بندگان خداوند است لذا باید تلاش کنیم این رضایتمندی در چارچوب شرع و قانون افزایش پیدا کند.
وی افزود: گاهی برخی کارها وظیفه مدیریت شهری نیست؛ برای مثال ایجاد اشتغال و کارافرینی وظیفه شهرداری تهران نیست و دستگاه های دیگری این مسئولیت را برعهده دارند. ما در شورا وظایفی داریم ولی تلاش می کنیم به عنوان زبان مردم برخی خواسته ها را به مسئولین منتقل کنیم و با برخی شهروندان و مردمی مواجه هستیم که فاقد رسانه هستند و ما به عنوان نمایندگان آنها رسانه شان خواهیم بود و دغدغه های آنان را منتقل می کنیم.
اقراریان ادامه داد: یکی از این حوزه ها که نیاز دارد ما رسانه آنها باشیم در حوزه بانوان است، لذا از شهردار تهران نیز انتظار داریم توجه ویژه ای به بانوان در مدیریت شهری داشته باشد و ارتقاء رضایتمندی در ارائه خدمات به بانوان و گروه های خاص را در دستور کار خود قرار دهند؛ همچنین باید تلاش کنیم شهر دوستدار معلولین در سرلوحه اقدامات شهری قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: موضوع دیگری که از شهردار تهران می خواهیم این است که نظارت بر عملکرد باید تبدیل به نظارت سیستمی و میدانی شود. سیستمی شدن نظارت یعنی اینکه مردم به راحتی بتوانند با یک تماس با مجموعه ۱۳۷ شهرداری دغدغه ها را منعکس کنند و در مرحله بعد این دغدغه ها پیگیری شود.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در دوره قبلی مدیریت شهری سطح رضایتمندی مردم از ارائه خدمات کاهش پیدا کرده است، افزود: به صورت کلان و راهبردی با شهری مواجه هستیم که هزینه های گوناگونی به آن تحمیل می شود؛ هزینه های مدیریت کلان کشور مثل حضور وزارتخانه ها و نهادهایی که به تهران تحمیل می شود، لذا از شهردار تهران انتظار می رود با توجه به جایگاه ملی که دارند در گفتگو با ارکان و بازیگران قدرت در کشور مثل وزارتخانه ها و مجلس نهادهای نظامی و انقلابی تلاش کند حقوق مردم تهران مثل سهم دولت در حمل و نقل عمومی سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده طلب هایی که داریم اما به دلیل اینکه این مجموعه ها دارای قدرت هستند این طلب ها داده نمی شود.
اقراریان تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری تهران برای بدهی های خود سود مرکب پرداخت می کند که نسبت به این موضوع معترض هستیم و این مسئله را پیگیری می کنیم؛ در شرایطی که طلب های ما داده نمی شود و چندین میلیارد از دستگاه ها و نهادهای مختلف طلب داریم این دستگاه ها حاضر نیستند طلب شهرداری را بدهند، اما بانکها در حال افزایش بدهی های شهرداری هستند.
وی ادامه داد: مسئله دیگر دقت به ساخت و سازهای غیرمجاز است که متاسفانه در حال انجام است؛ معضلی که هم به محیط زیست تهران اسیب می زند هم ضوابط و قوانین شهرسازی و ایمنی در آن رعایت نمی شود و در حقیقت متاسفانه دهن کجی به قانون محسوب می شود که بعضا این اقدامات توسط مجموعه هایی انجام می شود که دارای قدرت فراوان هستند.
نحوه جذب کمکهای مردمی در «جشن عاطفه»
معاون مشارکتهای مردمی و معاون اداری و مالی کمیته امداد نحوه جذب کمکهای مردمی در جشن عاطفهها را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر کمیته امداد ۷۰۰ هزار دانشآموز را تحت پوشش دارد که اگر وسایل آموزشی به ویژه تبلت برای دانشآموزان تهیه نشود، آنها نمیتوانند ادامه تحصیل دهند و ممکن است یک یا دو سال ترک تحصیل کنند که این امر خطرناک و دامنه آن میتواند کل زندگی دانشآموز را تحت تاثیر قرار دهد.
علیرضا عسگریان با اشاره به برگزاری جشن عاطفهها در سال جاری، گفت: با جشن عاطفهها جشنی به نفع محرومان به ویژه دانشآموزان محروم صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه امسال که با بیماری کرونا مواجه هستیم و همچنین در سال ۹۹، مشکلاتی که برای دانشآموزان ما ایجاد شد بسیار بیشتر از سالهای گذشته بوده است و در زمینه تهیه لوازم آموزشی به ویژه تبلت، برخی از دانشآموزان مجبور به ترک تحصیل هم شدند، اظهار کرد: پویش بزرگی در سال ۹۹ ایجاد شد و آموزش و پرورش و نهادهایی مانند کمیته امداد و بسیج به این پویش ورود کردند و درصد بسیار زیادی از این تبلتها تهیه شد.
معاون مشارکتهای مردمی و معاون اداری و مالی کمیته امداد با بیان اینکه سال آموزشی امسال برای ما بسیار مهم است اگرچه همانند جشنهای قبلی تهیه لباسهای دانشآموزان شامل کفش و کیف به ویژه نوشتافزارها مانند دفتر مهم است، اما تبلت در اولویت قرار دارد، یادآور شد: امسال جشن عاطفهها ۲۰ شهریور ماه شروع شد و تا ۱۱ مهر ادامه پیدا میکند و «زنگ عاطفهها» نیز ۷ مهر به صدا در میآید و ۲۴ ،۲۵ و ۲۶ شهریور سه روز اصلی برای جمعآوری کمکهای مردمی تعیین شده است.
وی با اشاره به نحوه جذب کمک های مردمی اظهار کرد: کمکها میتواند به صورت نقدی باشد و مردم از طریق دو درگاه شامل شماره حساب ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۹۱۹ یا کد #۸۸۷۷* کمک خود را پرداخت و یا مستقیما از طریق سایت ekram.emdad.ir وجوهات خود را به ایتام و فرزندان تحت پوشش واریز کنند. همچنین خیران میتوانند از طریق مراکز نیکوکاری و دفاتر امداد و بسیج کمکهای خود را اهداء کنند.
عسگریان با اشاره به اینکه کمیته امداد در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار دانشآموز را تحت پوشش دارد، گفت: اگر وسایل آموزشی به ویژه تبلت برای دانشآموزان تهیه نشود، آنها نمیتوانند ادامه تحصیل دهند و ممکن است یک یا دو سال ترک تحصیل کنند که حتی یک سال ترک تحصیل هم بسیار خطرناک است و دامنه آن می تواند کل زندگی دانشآموز را تحت تاثیر قرار دهد.
معاون مشارکتهای مردمی و معاون اداری و مالی کمیته امداد در پاسخ به این سوال که آیا امسال پایگاههای فیزیکی برای دریافت کمکهای مردمی برپا میشود، گفت: امسال پایگاههای فیزیکی نداریم، البته به تناسب، برخی از استانها میتوانند پایگاههای فیزیکی داشته باشند. همچنین اکنون ۸۰۰۰ مرکز نیکوکاری داریم که ۸۰ درصد آنها مساجد هستند و مردم میتوانند برای پرداخت کمک به این مراکز مراجعه کنند.
مهاجرهای خزنده به بالای شهر
از آنجایی که از نظر جمعیتشناسی، حاشیهنشینی به حاشیهنشینی فیزیکی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم میشود و مهمترین نوع حاشیهنشینی، حاشیهنشینی فرهنگی است، به این معنی که افرادی که با فرهنگ جامعهای که در آن زندگی میکنند آشنایی ندارند و رفتارهایشان مطابق با آن جامعه نیست؛ اکنون تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان میدهد که حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد از افراد جامعه ما قانونگریز هستند.
شهلا کاظمیپور با اشاره به پدیده حاشیهنشینی در ایران که به حاشیهنشینی فیزیکی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم میشود، بیان کرد: به کسانی که در حاشیه شهر هستند، مسکن متعارفی ندارند و در کپر، چادر و کارتن یا در محلهایی که موردتایید دولت نیست زندگی میکنند، حاشیهنشین گفته میشود که به نظر آنها حاشیهنشینهای فیزیکی و مشهود هستند، زیرا در ساختار غیراستاندارد قرار دارند، دولتها این محلات را قبول ندارند، اما به مرور زمان که افراد در آنجا مستقر میشوند، وضعیت زندگی آنها از نظر آب و برق و... بهتر میشود.
وی معتقد است که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد فضای شهر تهران به صورت حاشیهنشینی گسترش پیدا کرده است؛ به این صورت که افراد در محلههایی که در حاشیه شهر تهران قرار داشته است، ساخت و ساز کردند و به مرور برق، جاده آسفالت و دیگر امکانات آن مناطق بهتر شده است که به این نوع حاشیهنشینی «حاشیهنشینی فیزیکی» یا فضایی گفته میشود.
این جمعیتشناس با بیان اینکه حاشیهنشینی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز وجود دارد، اظهار کرد: به افرادی که دزدی، قاچاق، واسطهگری و... میکنند و مشاغل غیرقانونی دارند، حاشیهنشینان اقتصادی میگویند؛ همچنین به کسانی که از نظر اجتماعی طبق هنجارهای جامعه رفتار نمیکنند، حاشیهنشینان اجتماعی گفته میشود. کاظمیپور با بیان اینکه مهمترین نوع حاشیهنشینی، حاشیهنشینی فرهنگی است، ادامه داد: حاشیهنشینی فرهنگی به معنی آن است که افراد با فرهنگ آن جامعهای که در آن زندگی میکنند آشنایی ندارند و رفتارهایشان مطابق با فرهنگ آن جامعه نیست.
وی با بیان اینکه ممکن است فردی در شهر یا منطقهای متولد شده و رشد کرده باشد، اما رفتار او به صورت حاشیهنشینی فرهنگی باشد، یادآور شد: هر جامعهای دارای آداب، رسوم، قراردادها و زیربناهای فرهنگی است که افراد باید طبق آن زیربناهای فرهنگی رفتار کنند، اما ممکن است افرادی انگشتنمای جامعه باشند و اگر طبق قانون و مقررات آن جامعه رفتار و رعایت نکنند، در اصل به حقوق دیگران احترام نگذاشتهاند؛ به طور مثال افرادی در آپارتمان زندگی کنند اما سر و صدا کنند، در رانندگی سبقت بگیرند و قوانین را رعایت نکنند و در اصل به حقوق دیگران تجاوز میکنند که به این افراد حاشیهنشینهای فرهنگی گفته میشود.
این جامعهشناس با اشاره به اینکه هرچقدر جامعه وسیعتر، گستردهتر و سرعت تغییرات بیشتر باشد میزان حاشیهنشینی فرهنگی هم بیشتر میشود، یادآور شد: به دلیل اینکه فرهنگپذیری زمان بر است، زمانی که مهاجری به شهری میرود ۲۰ سال طول میکشد که به فرهنگ آن جامعه عادت کند و رفتارهای آن جامعه را بیاموزد و اگر در جامعه مقصد نتواند از نظر تحصیلی و شغلی جذب شود، میزان حاشیهنشینی بیشتر میشود.