روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۰ شهريور - شماره 3975

نام دیگر تورم مالیات پنهان است

 داوود تقوی- برخی از نمایندگان مجلس از طرحی رونمایی کرده‌اند که بر اساس آن یارانه‌های پنهان حذف شود. جالب این است که رقم یارانه پنهان در اقتصاد ایران ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی سهم هر ایرانی از یارانه پنهان روزانه ۴۵ هزار تومان است. معادل یک ماه یارانه نقدی! یارانه پنهان چیست و حذف آن چه تاثیری دارد؟
۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان، آسیب‌های آشکاری به اقتصاد ایران وارد کرده است. اما این نوع از یارانه چیست و چرا پنهانی پرداخت می‌شود؟هر زمان دولت‌ها نتوانند قیمت برخی از کالاهای اساسی و استراتژیک را به نرخ واقعی آن نزدیک کنند، برای ارزان ماندن آن کالا یارانه‌ای پرداخت می‌کنند که تنها در محاسبات بودجه‌ای مشخص خواهد شد.
برای مثال در حالی بنزین در ایران به قیمت هزار تومان برای هر لیتر فروخته می‌شود که هزینه تولید این فراورده نفتی سه هزار تومان است. بنابراین دولت ۲ هزار تومان از هزینه تولید این فراورده را به صورت یارانه پرداخت می‌کند تا بنزین ارزان بماند.
آسیب این نوع یارانه به اقتصاد زمانی مشخص می‌شود که همه افراد جامعه بهره‌مندی یکسانی از آن ندارند. در واقع این یارانه نصیب آن گروه از افرادی می‌شود که برخوردارتر هستند؛ مثلاً افرادی که قادرند بیش از یک ماشین خریداری کنند، از بنزین ارزان بهره بیشتری خواهند برد.نکته قابل تامل این است که وقتی قیمت برخی کالاها منطقی نشود، دولت مجبور است کسری آن را با افزایش قیمت کالاهای دیگر جبران کند.
دولت هر ساله مجبور است چندین برابر یارانه آشکار، به شیوه‌های مختلف یارانه پنهان به مردم پرداخت کند؛ این بخش از یارانه همیشه به دست اقشار ضعیف نمی‌رسد و ثروتمندان بیشتر از آن بهره می‌برند، از این رو مدیریت و حذف آن باید در اولویت دولت‌ها باشد.از اعلام رسمی آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، نزدیک ۱۱ سال می‌گذرد. طی این سال‌ها، همواره استفاده از ظرفیت اجرایی این قانون برای افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری و همچنین ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی مورد تاکید واقع شده است.
از سوی دیگر، انتقاداتی بر شیوه‌ اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز وارد شده و اکثر صاحبنظران و کارشناسان، شیوه‌ در پیش گرفته شده را مغایر با ارتقای عدالت اجتماعی دانسته‌اند. برای مثال یکی از انتقادات برجسته این است که اعطای یارانه‌ برابر به آحاد جامعه باعث می‌شود که نیازمندان تحت پوشش واقعی قرار نگیرند.منتقدان شیوه کنونی، ایجاد تورم، کسری بودجه، کاهش رشد اقتصادی، عدم تخصیص منابع و مشکلاتی از این قبیل را از مهمترین پیامدهای این شیوه پرداخت می‌دانند که دامن اقتصاد کشور را گرفته است.در بسیاری از کشورها، تولیدکنندگان چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی از انواع مختلف یارانه برای داشتن توان رقابت با محصولات مشابه خارجی برخوردار می‌شوند. یارانه به معنای واقعی کلمه می‌تواند در خدمت اقتصاد و مردم جامعه باشد. اما این مهم، زمانی قابل تحقق است که شکل و شیوه توزیع آن منطقی و درست باشد. مقدار یارانه، چگونگی پرداخت آن و مهمتر از همه، اینکه به چه کسانی تعلق می‌گیرد و به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد، جزو مهمترین موضوع‌های اقتصادی کشور در سال‌های اخیر بوده است.
بر اساس مبانی اقتصادی، منبع تامین یارانه‌ها مالیاتی است که از مردم گرفته می‌شود؛ بنابراین در تمام دنیا محل هزینه کرد یارانه‌ها مورد توجه وحساسیت مردم بوده‌است، به نحوی که غالباً مخالف افزایش یارانه‌ها در بخش‌های مختلف هستند؛ زیرا این واقیت را درک کرده‌اند که یارانه بیشتر متناظر با پرداخت مالیات بیشتر است.
اما در ایران شرایط متفاوت است. مالیات تنها نزدیک به ۳۰ درصد بودجه کشور را تشکیل می‌دهد و سهمی‌ در تامین یارانه‌ها ندارد. به بیان دیگر تخصیص یارانه‌ها از محل مالیات نبوده و اصلاً ذیل بودجه دولت قرار ندارد. نفت و تورم دوگان تامین منابع یارانه‌ها در ایران هستند. دولت با تحویل نفت و گاز رایگان به پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها به وسیله نفت مقداری از این منابع را تامین می‌کند اما به دلیل کافی نبودن این منابع، اقدام به تامین آن با گرفتن مالیات پنهان که نام دیگر آن تورم است می‌کند. تورم حاصل استقراض دولت از بانک مرکزی است و بخاطر اینکه ارزش دارایی‌های نقد مردم را کاهش می‌دهد از آن به عنوان مالیات پنهان یاد می‌شود. در واقع دولت یارانه‌هایی که به مردم می دهد را با این کار پس می‌گیرد. ظاهر سیاست پرداخت یارانه و یا اعطای برق و گاز مجانی است اما در باطن شاید بیشتر یارانه پرداختی به وسیله تورم پس گرفته می‌شود.
با امضای تفاهم‌نامه مشترک فراهم شد:
پرداخت تسهیلات بانک آینده
 به متقاضیان بیمه زندگی باران
 تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین بانک‎ آینده و شرکت بیمه زندگی باران، توسط نادرخواجه حق وردی، معاون امور شعب و بازاریابی بانک آینده و علیرضا هادی، مدیرعامل و بابک جهان‌آرا عضو هیات مدیره شرکت بیمه زندگی باران به امضاء رسید.
به گزارش کائنات، این تفاهم‌نامه با هدف ارتقای سطح همکاری مشترک و ارائه انواع خدمات ‌و تسهیل ارتباط میان طرفین در حوزه ارائه خدمات بانکی و مالی بانک‎ آینده به شرکت بیمه زندگی باران، منعقد شد.
مشارکت‌های مالی، ارائه تسهیلات ویژه در قالب طرح‌های آینده‌داران و کارگشا، عرضه سبدهای متنوع تسهیلات و خدمات نوین بانکداری الکترونیکی به تمامی کارکنان، نمایندگی‌ها، شبکه فروش و مشتریان حائز شرایط معرفی شده از سوی شرکت، از دیگر موضوعات مطرح شده در این تفاهم‌نامه است.
هم‌چنین، ارائه انواع خدمات بانکی در حوزه‌های مختلف از جمله: اعتباری، ارزی، بانکداری الکترونیکی و بانکداری شرکتی در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری لقمان خبر داد؛
برنامه تبدیل شرکت لقمان به بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در بازار سرمایه
 مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری لقمان اعلام کرد: سرمایه ثبتی شرکت پس از افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده سهامداران در 22 اردیبهشت ماه امسال از 200 میلیارد ریال به حدود 905 میلیارد ریال رسیده است.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی گروه مالی گردشگری، حمید آرام گفت: نماد شرکت سرمایه گذاری لقمان از 30 خرداد ماه امسال  به بازار پایه زرد منتقل شده و در حال حاضر با دامنه نوسان 3 درصد مثبت و منفی و روزانه معامله می شود. وی افزود: با توجه به فعال بودن شرکت لقمان در بازار سرمایه، هرگونه فعل و انفعال در این بازار، سود و زیان شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار را تحت الشعاع خود قرار  می‌دهد، لذا هیات مدیره و مدیران شرکت در تلاش هستند تا بازدهی بیشتری از بازدهی بازار در سال مالی 1400 کسب و سهامداران را از این موضوع منتفع کنند. آرام با بیان اینکه بخش عمده و اصلی آن فعالیت در بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است، ادامه داد: شرکت لقمان برای سال مالی جدید سه سناریو در برنامه کاری داشت و هر سه به گروه مالی گردشگری اعلام شد که در نهایت سناریوی سوم مورد تایید قرار گرفت اما شروط هر سه سناریو در برنامه راهبردی شرکت و هیات مدیره قرار دارد .  وی گفت: اخذ مجوز افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری لقمان همزمان با درج نماد سال گذشته از اقدامات مهم هیات مدیره بود که در راستای برنامه‌های توسعه ای صورت پذیرفت و موضوع افزایش سرمایه‌های دیگر نیز در برنامه هیات مدیره به منظور تقویت سرمایه شرکت پس از ثبت افزایش سرمایه فعلی قرار دارد.  آرام اظهار کرد: برنامه اصلی و هدف کلی شرکت سرمایه گذاری لقمان، تبدیل شدن به بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در بازار سرمایه است. در این زمینه مطالعات، تهیه استراتژی‌ها و برنامه تاسیس هلدینگ خدمات بازار سرمایه و همچنین شرکت‌های سبدگردانی، مشاور سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه صورت گرفته است. وی افزود: همچنین اقدامات اولیه برای فراهم کردن زمینه درخواست تاسیس از جمله تغییر در ترکیب سهامداری شرکت به عنوان یکی از موانع درخواست مجوزها در بهار 1400 صورت پذیرفته است. از دیگر برنامه های شرکت برای سال جدید، علاوه بر اقدام به توسعه حوزه فعالیت در بازار سرمایه در راستای استراتژی کلان گروه مالی گردشگری، تقویت پرتفوی بورسی شرکت در بازار سهام به صورت فعال است. آرام تصریح کرد: مهم‌ترین هدف شرکت سرمایه گذاری لقمان، توسعه شرکت در راستای برنامه های استراتژیک کلان گروه مالی گردشگری است که هیات مدیره در این زمینه بسیار مصمم است تا به سرعت به نتیجه مطلوب دست یابیم.

واردات ۴۰۰ هزار و ۶۰۰ تن گندم از بندر شهید رجایی به کشور
 مدیر کل غله وخدمات بازرگانی استان هرمزگان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بالغ بر 400 هزار و 600 تن گندم از بندر شهید رجایی وارد کشور شده است.
به گزارش شرکت خدمات بازرگانی دولتی؛ مسعود دشوارگر افزود: واردات این مقدار گندم به منظور تامین نیاز کشور به سفارش شرکت بازرگانی دولتی ایران  طی چند مرحله صورت گرفته است.
دشوارگر از ارسال  بیش از  223 هزارو 589 تن گندم  از بندر عباس به سایر نقاط کشور خبر داد. وی اعلام کرد: تاکنون بیش از 81 هزارو 52 تن گندم به صورت حمل ریلی و 242 هزار و 106 تن گندم نیز به صورت حمل و نقل جاده ای از بندر عباس  به مقاصد مورد نظر فرستاده شده است. دشوارگر درادامه به پهلوگیری و آغاز تخلیه ی،  بارگیری  محموله 66 هزار تنی گندم اشاره کرد و افزود: از چند روز گذشته بارگیری محموله گندم این کشتی نیز آغاز شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه