روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ شنبه ۲۰ شهريور - شماره 3975

آمریکا:

خواهان از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات وین هستیم

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن همچنان به نقطه رها کردن برجام نرسیده است.ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که واشنگتن خواهان ازسرگیری «هر چه سریع‌تر» مذاکرات هسته‌ای در وین با ایران است‌.وی با تاکید بر اینکه برجام موثرترین روش برای جلوگیری از دسترسی به سلاح هسته‌ای است، اظهار کرد: ما خواهان این هستیم که مذاکرات هر چه سریع‌تر دوباره آغاز شوند تا بتوانیم ببینیم که هنوز بازگشت دوجانبه به پایبندی‌ها می‌تواند به وقوع بپیوندد یا نه‌.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه واشنگتن به نقطه رها کردن توافق نرسیده است، افزود: ما همچنان باور داریم که بازگشت دوجانبه به پایندی‌ها می‌تواند به وقوع بپیوندد و تا وقتی که این مسئله در جهت منافع‌مان باشد، به پیگیری آن ادامه خواهیم داد.


پوتین:
مشخص نیست چطور اوضاع افغانستان بر امنیت منطقه و جهان تاثیر می‌گذارد
 رئیس جمهوری روسیه گفت، هنوز مشخص نیست که چطور اوضاع افغانستان بر امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیر خواهد گذاشت.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان نشست آنلاین کشورهای عضو بریکس گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان باعث بروز بحران جدیدی در این کشور شد و هنوز هم مشخص نیست که چطور این روند بر امنیت منطقه و جهان تاثیر می‌گذارد.
از نظر پوتین، کاملا توجیه پذیر است که کشورهای عضو بریکس شامل برزیل، روسیه، هند،‌ چین و آفریقای جنوبی توجه ویژه‌ای به این مساله داشته باشند.
وی افزود: روسیه به همراه دیگر کشورهای عضو حامی صلح و ثباتی با دوام در خاک افغانستان است. مردم این کشور برای چندین دهه مبارزه می‌کنند و مستحق تعیین سرنوشت کشور خودشان هستند.
پوتین همچنین گفت: در واقع اقتدار بریکس در حال افزایش است و نقش آن در امور بین‌المللی بسیار قابل توجه است. این یک نتیجه منطقی از این واقعیت است که در طول ۱۵ سال فعالیت مشترک،‌ بریکس موفق به ایجاد همکاری موثر در تمامی موضوعات در دستور کار جهانی و منطقه‌ای شده است.
رئیس جمهوری روسیه در ادامه افزود: تنش در وضعیت جهانی کمتر نمی‌شود. امنیت جهانی با چالش‌های جدی روبروست و سیستم ثبات استراتژیک به طور قابل ملاحظه‌ای افت پیدا کرده است؛ نه تنها درگیری‌های طولانی مدت منطقه‌ای ادامه دارد، بلکه با نیرویی تازه نیز بیشتر می‌شود.

هشدار سازمان ملل درباره فروپاشی اقتصادی در افغانستان
 سازمان ملل هشدار داد مسدود سازی میلیاردها دلار دارایی‌های افغانستان برای در امان ماندن از دست طالبان می‌تواند به فروپاشی جدی اقتصادی این کشور منجر و باعث شود تا میلیون‌ها افغان دیگر به فقر و گرسنگی دچار شوند.
دبورا لیونز، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت، راهی باید هر چه سریعتر برای ارسال پول به افغانستان به منظور اجتناب از فروپاشی کامل اقتصاد و نظم اجتماعی در این کشور پیدا شود و اطمینان خاطر حاصل شود که این پول از سوی طالبان در مسیر نادرست استفاده نشود.
لیونز همچنین به شورای امنیت سازمان ملل گفت که افغانستان احتمالا برای چندین نسل دچار مشکل می‌شود و افزود: باید به اقتصاد افغانستان مهلت تنفس چند ماهه داد تا به طالبان نیز این فرصت داده شود که انعطاف پذیری و هوشمندی خود را برای رفتاری متفاوت‌تر از گذشته نشان دهد که شامل حقوق بشر، دورنمای مقابله با تروریسم و برابری جنسیتی است.
وی افزود: سازمان ملل همچنین گزارش‌هایی درباره محدودیت‌ها علیه حقوق زنان در افغانستان دریافت کرده است.
بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان خارج از این کشور است که برای غرب به منزله اهرم فشاری بر طالبان محسوب می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز گفته که تحریم‌ها علیه طالبان را نه کم می‌کند و نه به این گروه اجازه می‌دهد تا به سیستم مالی جهانی دسترسی پیدا کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه