روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ مرداد - شماره 3948

در نشست فوق العاده ستاد فرماندهی پیک بار ۱۴۰۰ مطرح شد؛

ضرورت استفاده از تمام ظرفیت‌های مدیریت بار شبکه برق

 معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به شرایط ویژه هفته ابتدایی مرداد، بر ضرورت استفاده از تمام ظرفیت‌های مدیریت بار شبکه تاکید کرد و گفت: ظرفیت کامل مولدهای برق اضطراری ادارات فعال شود.
همایون حایری در نشست فوق العاده ستاد فرماندهی پیک بار ۱۴۰۰ که در مرکز پایش صنعت برق برگزار شد، با اشاره به افزایش و پایداری دما در اکثر نقاط کشور، بر شرایط ویژه این هفته و استفاده از ظرفیت همه برنامه‌های مدیریت بار و مولدهای اضطراری ادارات تاکید کرد.
وی ضمن تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت‌های مدیریت بار، گفت: خوشبختانه هماهنگی خوبی میان دستگاه‌ها و نهادها در این زمینه وجود دارد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در عین حال با اشاره به انتصاب داود فرخزاد به سمت معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر و مصطفی رجبی مشهدی به سمت مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اظهار امیدواری کرد: با توجه به اهمیت حوزه انتقال و تبادلات برون مرزی برق، این بخش باید به صورت ویژه و با دقت پیگیری شود.
حائری خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه‌های صادر شده، همه صنایع و شهرک‌های صنعتی موظف به همکاری با صنعت برق هستند.
همچنین محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر نیز در این نشست خاطرنشان کرد: برنامه‌های ارایه شده باید با دقت اجرا شود تا مشکل جدی پیش روی صنعت نباشد.
*نیاز مصرف به بیش از ۶۵ هزار مگاوات می‌رسد
مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز در این جلسه خواستار توجه شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع به دستورات دیسپاچینگ ملی شد و افزود: این هفته ناترازی تولید و مصرف برق افزایش یافته و نیاز مصرف به بیش از ۶۵ هزار مگاوات می‌رسد.
او همچنین بر استفاده بیشتر از ظرفیت مولدهای اضطراری ادارات و سایر دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: در این خصوص با توجه به تفاهمنامه امضا شده با بسیج، می‌توانیم از پتانسیل این نهاد نیز استفاده کنیم.
وی در عین حال با بیان این که نباید خاموشی به بخش خانگی تحمیل شود، یادآور شد: با این حال قرار گرفتن جداول خاموشی‌های احتمالی در سایت‌های شرکت‌های توزیع نیروی برق و اطلاع رسانی آن ضروری دارد چرا که هموطنان باید بتوانند برنامه‌های خود را بر اساس این جداول احتمالی، تنظیم کنند.
*هفته‌ای بی‌سابقه پیش رو داریم
در ادامه این نشست غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز با اشاره به اینکه در هفته جاری در اکثر شهرها دمای بسیار بالایی را داریم، خاطرنشان کرد: هفته‌ای بی‌سابقه از لحاظ ناترازی تولید و مصرف برق و افزایش دما را پیش رو داریم و با توجه به شرایط پیش رو، نیازمند استفاده بیشتر از ظرفیت‌های همکاری بخش کشاورزی و سایر پتانسیل‌های مدیریت بار هستیم. رخشانی مهر تاکید کرد: تا حد امکان باید از اعمال خاموشی بخش خانگی بپرهیزیم.
در این نشست همچنین داود فرخزاد- معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر نیز اظهار امیدواری کرد که بخش انتقال برق کشور نیز بتواند به هماهنگی فنی کامل برسد.
وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم دستاورد صنعت برق در رسیدن به موفقیت ۱۸ سال بدون خاموشی سراسری را حفظ کنیم.

تحقیق و تفحص از وزارت نفت در کمیسیون انرژی مجلس تصویب شد
 عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تصویب تحقیق و تفحص از وزارت نفت در نشست این کمیسیون خبر داد.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، عبدالعلی رحیمی مظفری در تشریح نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که با حضور مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و برخی مسئولان وزارت نفت برگزار شد، گفت: در این نشست درخواست تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت و اعمال ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره توسعه نیافتن و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی مشترک بررسی شد.
وی افزود: به‌دنبال تقاضای تعدادی از نمایندگان مجلس برای اعمال ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس دربارا استنکاف رئیس‌جمهوری و وزیر نفت از اجرای ۱۴ برنامه مانند برنامه پنجم و ششم توسعه، برنامه‌های سالانه، برنامه اقتصاد مقاومتی و... در بخش توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی مشترک ایران با کشورهای عراق و عربستان، این تقاضا بررسی شد، اما به‌دلیل اینکه توضیح‌های مسئولان وزارت نفت کلی بود، کمیسیون نمی‌توانست با استناد به این توضیح‌ها نسبت به اعمال ماده ۲۳۴ تصمیم‌گیری کند، از این رو مقرر شد اطلاعات بیشتری از وزارت نفت دریافت و با انجام بررسی بیشتر، این مهم در فرصت ۱۰ روزه دوباره بررسی شود.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقیق و تفحص از وزارت نفت دستور دوم این کمیسیون بود، تصریح کرد: موضوع‌هایی همچون حذف سمت‌ها در وزارت نفت، واگذاری‌ها، مشکلات پیرامون کارت سوخت، قراردادهای پژوهشی، تغییر ساختار وزارت نفت و... از جمله موارد این تحقیق و تفحص به‌شمار می‌آیند، اما در ادامه پس از انجام بررسی‌های لازم، نمایندگان کمیسیون توضیح‌های مسئولان مربوطه را قانع‌کننده ندانستند، بنابراین پس از انجام رأی‌گیری به تحقیق و تفحص از وزارت نفت رأی مثبت داده شد و مصوبه کمیسیون به هیئت رئیسه و سپس صحن علنی ارسال می‌شود.

پیشنهادی برای کسب امضاهای طلایی و مشارکت در سیاستگذاری حوزه تجدیدپذیر
 عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر ایران اعلام کرد: اگر همه فعالان این صنعت حول یک تشکل فعال شوند و نیازهای خود را مطرح کنند، به روان سازی تصمیم گیری‌ها کمک خواهد کرد، ضمن آنکه امکان ارتباط با صاحبان امضاهای طلایی فراهم خواهد شد.
دکتر موسوی در نشست انجمن سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات انرژی با عنوان زمینه‌ها و فرصت‌های استارت‌آپی انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران که در کلاب هاوس برگزار شد، با اشاره به نقش تشکل‌های بخش خصوصی در زمینه سیاست‌گذاری‌های حوزه تجدید پذیرها افزود: اگر همه فعالان این صنعت حول یک تشکل فعال شوند و نیازهای خود را مطرح کنند، به روان سازی تصیم گیری‌ها کمک خواهد کرد.
وی ارتباطات مناسب با مجلس و دولت و صاحبان امضاهای طلایی را از دیگر پیامدهای حضور فعالان این صنعت حول یک تشکل دانست و ادامه داد: خوشبختانه انجمن سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات انرژی‌های تجدید پذیر ارتباطات خوبی با بخش‌های دولتی چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک‌های علم و فناوری دارد.
موسوی خاطر نشان کرد: یکی از معضلات صنعت تجدید پذیرها در کشور نوآوری و خلاقیت در زمینه‌هایی چون ذخیره سازی انرژی و روش‌های تامین مالی پروژه‌ها است.
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر ایران اظهار کرد: از این رو پروژه‌های این صنعت بسیار هزینه بر است و نیاز است که از طریق روش‌های نوین مالی منابع مورد نیاز برای این صنعت تامین شود تا به توسعه این صنعت و بازار آن موجب شود.
در این نشست همچنین جعفرزاده، مدیر عامل یکی از شرکت‌های فناور حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: ما فعالیتمان را از سال ۷۴ به عنوان یکی از استارت‌آپ‌های حوزه الکترونیک آغاز کردیم و در حال حاضر ۱۴۰۰ نفر پرسنل در آن مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه در هر برهه زمانی با چالش‌هایی مواجه بودیم، اظهار کرد: ما با پروژه‌هایی که با همکاری شرکت‌های مختلف اجرایی کردیم، بخشی از نیاز بازار داخل را تامین کردیم.
جعفرزاده ادامه داد: ولی در روند دریافت تسهیلات مالی یکسری قراردادها و ضمانت نامه‌هایی منعقد می‌شود که همین ضمانت نامه و قراردادها محل مناقشه در اجرای پروژه‌ها است.
وی به نمونه‌ای از این مناقشات اشاره کرد و گفت: پروژه‌ای با یکی از پژوهشگاه‌ها در جهت حمایت از طرح‌های تجدید پذیر اجرایی شد، ولی در نهایت دانش فنی شرکتی که به عنوان استارت‌آپ در آن مشارکت کرده بود، به سرقت رفت!
مدیر عامل این شرکت فناور بازپرداخت تسهیلات را از دیگر چالش‌های استارت‌آپ‌ها دانست و گفت: چندین شرکت استارت‌آپی را سراغ دارم که بازپرداخت تسهیلات آنها به سرآمده، ولی از پس پرداخت آن بر نمی‌آیند و ضمنانت نامه‌های آنها به اجرا گذاشته شده است و این شرکت‌ها در حال نابودی هستند.
جعفرزاده اضافه کرد: بزرگترین چالش شرکت‌ها در حوزه تجدیدپذیرها، قیمت انرژی است و تا زمانی که قیمت انرژی واقعی نشود، زنجیره اقتصادی این صنعت که شامل استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها و تولیدکنندگان هستند، قادر به ادامه حیات نخواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه