روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ سه شنبه ۵ مرداد - شماره 3947

ناخوشی زندگی

 هوشنگ سلیمیان- آمارها حاکی از آن است که در دهه اخیر درصد طلاق بسیار بالا رفته، به طوری که می‌گویند در شهرها از هر 3 ازدواج، یکی به طلاق منجر می‌شود که متاسفانه پیامدهای جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.در گذشته‌های نه چندان دور زندگی مشترک افراد دوام طولانی‌تری داشت و طلاق به‌ندرت اتفاق می‌افتاد. اما امروزه در عصر بی‌ثباتی اقتصادی، افزایش ابتلا به بیماری‌های روانی، فشار وارده از سوی رسانه‌های اجتماعی و … طلاق دیگر امری غیرعادی تلقی نمی‌شود و به‌ویژه در خانواده‌هایی که زن و شوهر مدام با نگرانی‌های مالی قابل توجه و عدم سازگاری با یک‌دیگر مواجه‌اند، این امر تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. حتی همسرانی که بسیار متعهد و به اصول اخلاقی پایبند هستند نیز ممکن است به دلایل مختلف ناگزیر از طلاق شوند.طلاق اتفاق ناخوشایندی است که باعث شکستن دل ها و تغییر در زندگی می شود و روی زندگی اطرافیان مانند :خانواد ه های طرفین، بچه ها، دوستان و آشنایان اثر منفی می گذارد . در دهه اخیر درصد طلاق به شدت بالا رفته، به طوری که در شهرهای بزرگ از هر سه ازدواج، یکی به طلاق منجر می شود .
همه زوجین قبل از طلاق اختلاف هایی با یکدیگر دارند که گاهی ممکن است این اختلافات پیچیده شوند و هرگز حل نشوند . این اختلافات حل نشده به مرور زمان اثر خود را بر زندگی می گذارند و خیلی از چیز هایی را که با زحمت و صبر به دست آمده تباه می کنند اگر این اختلافات در زندگی را جدی نگیریم و به موقع آن هارا حل نکنیم کم کم شما را به جایی می رساند که راهی جز جدایی نمی بینید وسایه شوم طلاق بر روی زندگیمان می افتد.با بررسی نتایج پژوهش‌های دو دهه اخیر، مشخص شد «همسرگزینی نادرست»، «نقص دانش و مهارت همسران»،‌ «عملکرد نامطلوب همسران» و «شرایط نامطلوب اقتصادی» باعث طلاق در خانواده‌ها شده است. می‌توان با اجرای دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای از سوی نهادهای مسئول، الزام همسران به شرکت در آن و همچنین در نظر گرفتن ضمانت اجرای قانونی مناسب، گام‌هایی در کاهش پدیده طلاق برداشت.
پژوهشگران دانشگاه الزهرا در یک مطالعه فراتحلیل نتایج این پژوهش‌ها را ، مورد بررسی قرار دادند. این پژوهشگران با بررسی ۷۰ پژوهش، عوامل بروز پدیده طلاق و پیامدهای منفی آن را ارزیابی کردند تا بتوانند بر اساس این یافته‌ها راهکارهای مناسبی برای کاهش آن ارائه کنند.
با بررسی نتایج این پژوهش‌ها مشخص شد که عوامل موثر بر طلاق در چهار دسته کلی «همسرگزینی نادرست»، «نقص دانش و مهارت همسران»، «عملکرد نامطلوب همسران» و «شرایط نامطلوب اقتصادی» قرار دارد.ازدواج ناآگاهانه، نداشتن بلوغ لازم برای ازدواج، عدم برخورداری از سلامت روانی، شخصیتی و اخلاقی، تزلزل پایه‌های ایمان، عدم واقع‌گرایی در معرفی خود و شناخت همسر و عدم تناسب فردی و خانوادگی همسران در زمینه‌های مختلف؛ در دسته همسرگزینی نادرست قرار می‌گیرند که بخش قابل توجهی از طلاق‌ها ریشه در این موارد دارد. مهم‌ترین راهکار برای کاهش این نوع ازدواج‌ها آموزش جوانان و خانواده‌ها در زمینه نحوه صحیح انتخاب همسر است.
نقص دانش و مهارت همسران شامل انتظارات و توقعات غیرمنطقی همسران از هم، ضعف همسران در مهارت‌های رفتاری و شخصیتی، نداشتن شناخت کافی از یکدیگر، عدم تفاهم و درک متقابل، ناتوانی در حل اختلافات، نارضایتی جنسی و عاطفی همسران و برآورده‌نشدن نیازها و انتظارات است.در این موارد اگرچه همسرگزینی به شیوه صحیح صورت گرفته، ولی به دلیل نداشتن آگاهی و مهارت‌های لازم برای ایفای نقش همسری، در تعاملات زناشویی مشکلات جدی به وجود آمده است و در نهایت به طلاق منجر خواهد شد. بنابراین برای کاهش طلاق‌هایی که ناشی از این عوامل هستند، باید برای آموزش مهارت‌های مورد نیاز همسران در زندگی زناشویی برنامه‌ریزی کرد.
عدم مسئولیت‌پذیری و انجام ندادن وظایف نقش همسری، تعارض نقش و تقسیم کار نامناسب، برآورده نشدن نیازها و انتظارات، چشم و هم‌چشمی و مصرف‌گرایی، استفاده نادرست از فضای مجازی، معاشرت‌های غیراخلاقی و ناپسند، اعتیاد به مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلی و خیانت زن و مرد از عملکردهای نامطلوب همسران است که باعث طلاق می‌شوند. برای کاهش طلاق‌های ناشی از این موارد باید با شناسایی این همسران و ارائه دوره‌های آموزشی و خدمات مشاوره‌ای، عملکرد آن‌ها را اصلاح کرد.
دسته آخر از دلایل طلاق در جامعه، وجود شرایط نامطلوب اقتصادی مثل چالش تامین هزینه‌های خانواده به دلیل تورم، عدم امنیت شغلی، بیکار شدن مرد و عدم توانایی تامین مسکن مناسب است.برای کاهش این طلاق‌ها باید متولیان اقتصادی کشور با تدوین سیاست‌های اقتصادی مناسب، برنامه‌های عملیاتی در راستای ایجاد امنیت شغلی و اقتصادی و رفاه خانواده‌ها اجرا کنند.
تشکیل سالانه ۳۵هزار پرونده پزشکی در کشور
 معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ هزار پرونده پزشکی در کشور تشکیل می شود، در زمینه میزان شکایات مربوط به جراحی های زیبایی و تخلفات تعرفه ای توضیح داد.
دکتر علی فتاحی درباره میزان شکایات در حوزه جراحی های زیبایی، گفت: سالیانه حدود ۹۰۰ میلیون بار مراجعه درمانی در کل کشور داریم که مردم به مراکز درمانی سرپایی یا بستری مراجعه می کنند. بر این اساس هر ایرانی بین ۱۰.۵ تا ۱۱ بار در سال مراجعه درمانی دارد.
وی افزود: از این ۹۰۰ میلیون بار مراجعه، پرونده هایی که در حوزه های مختلف تشکیل می شود، نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ هزار پرونده است.
فتاحی با تاکید بر اینکه در کل دنیا در کنار اقدامات درمانی عارضه هم داریم، گفت: حال این عارضه؛ یا عارضه ای طبیعی یا ناخواسته است که در نتیجه اقدام درمانی ایجاد می شود یا اینکه بر اساس قصوری اتفاق افتاده است. از آن جایی که امکان تشخیص این دو از یکدیگر وجود ندارد، این موضوع منجر به شکایت می شود. وی افزود: در کل دنیا سه درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت می شود که در ایران یک دهم درصد است. یعنی یک دهم درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت در حوزه های مختلف می شود. معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: بر این اساس افراد برای طرح شکایت در این موارد می توانند به دادسرای امور انقلاب، دادسرای انتظامی نظام پزشکی یا سازمان تعزیرات حکومتی و یا به هر سه مورد هم مراجعه کنند. البته ۳۰ درصد شکایات در این حوزه با یکدیگر همپوشانی دارند، یعنی بیمار به هر سه جا مراجعه کرده است.
فتاحی گفت: نحوه توزیع شکایاتی که ما داریم با شکایت های پزشکی قانونی متفاوت است. ۹ درصد از شکایات ما به حوزه زیبایی و اعمال ترمیم و زیبایی بازمی گردد، اما فکر می کنم آمار پزشکی قانونی بیش از این باشد. زیرا فردی که به دلیل انجام اعمال زیبایی دچار مشکل شده، بیشتر به دنبال دریافت هزینه و خسارت است، اما احکام‌ ما از آن جایی که انتظامی و تنبیهی است، کمتر به ما مراجعه می کنند. وی درباره احکام صادره برای قصور در حوزه پزشکی، گفت: احکام به مورد، عارضه ای که ایجاد شده و تکرار عارضه و سابقه پزشک بستگی دارد. از تذکر و توبیخ تا محکومیت دائم جزو احکامی است که صادر می کنیم.  وی درباره وضعیت تخلفات تعرفه ای نیز به ایسنا، گفت: تقریبا می توان گفت که ۲۰ درصد شکایات ما، شکایات تعرفه ای است. البته طی این سالها افزایش شکایات در زمینه تعرفه ها را نداشتیم و همیشه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از شکایات، شکایات تعرفه ای است.  فتاحی گفت: اگر در زمینه شکایات تعرفه ای به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه شود، جریمه مالی برای متخلف در نظر گرفته می شود که آن پزشک یا بیمارستان سه تا چهار برابر مازاد تعرفه جریمه می شود. احکام سازمان نظام پزشکی نیز در این زمینه جنبه تنبیهی دارد؛ اعم از تذکر و توبیخ و بسته به شدت و تکرار موضوع احکام صادر می شود.

ابتکار: بحران امروز جامعه ما نا امیدی
 و یاس است
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با تاکید بر اهمیت آموزش مهارت‌های خوب زیستن به دانش آموزان گفت: مهارتی مثل «امید» به ظاهر بدیهی می‌آید اما واقعیت این است که بحران امروز جامعه ما ناامیدی و یاس است که متاسفانه به نسل جوان سرایت می‌کند و مشکلاتی را به وجود می‌آورد و موضوعی است که باید درست به آن پرداخت.
معصومه ابتکار در نشست حضوری با وزیر آموزش پرورش برای رونمایی از دوره های مجازی مهارتهای «خوب زیستن»، با اشاره به اهمیت آموزش مهارت‌های خوب زیستن به دانش آموزان، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی ما به فقدان مهارت‌هایی نظیر تاب آوری لازم در برابر مشکلات، تفکر خلاق، مهارت‌های ارتباطی باز می‌گردد و همه این مهارت‌ها عملا برای یک دانش آموز افق گشایی را ایجاد می‌کند.
ابتکار با بیان اینکه باید روی مهارت امید کار کرد، افزود: باید روی این مهارت که با انتخاب خوب و رویکرد عزت مندانه توسط جوانان دنبال می‌شود، کار کرد تا کمک حال زندگی آنها باشد. وی ادامه داد: این کار بسیار ارزشمندی بود. این مهارت‌ها عملا یک افق گشایی در رفتار و ارتباط دانش آموز با جامعه و آینده‌ای که طی می‌کند و برای رشد و اعتلای فردی، خانوادگی و اجتماعی دانش آموز ایجاد می‌کند. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با اشاره به اهمیت آموزش مداوم مهارت‌های خوب زیستن در طول زندگی، گفت: همیشه نیاز به آموختن و کسب و تمرین این مهارت‌ها وجود دارد که هرچه از سن کمتر این مهارت‌ها آموزش داده شود اثرگذاری اش بیشتر خواهد بود. ما توانستیم با وزارت آموزش و پرورش تعاملی در این زمینه داشته باشیم. از جمله این تعاملات رویداد مهم «گفتگوی بین نسلی» بود که زمینه برقراری ارتباط موثر با نسل جوان را فراهم کرد و در بسیاری از مدارس اجرایی شد و امیدوارم این برنامه‌های مهم مهارتی استمرار یابد و دولت آینده به این مسائل توجه داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه