روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ سه شنبه ۵ مرداد - شماره 3947

کامبیز نوروزی:

طرح مجلس خلاف اصول حقوق ملت در قانون اساسی

 کامبیز نوروزی متخصص حقوق رسانه اظهار داشت: ایراد این طرح از همان عنوانش هویدا است. این طرح در اصل نه تنها سبب صیانت از حقوق کاربران نیست؛ بلکه سبب از بین رفتن حقوق کاربران نیز می شود. بر اساس آن چه که در این طرح پیش بینی شده است؛ کاربران از دسترسی به بسیاری از پلتفرم ها محروم می شوند؛ بنابراین اساسا حق دسترسی به اطلاعات کاربران ایرانی نقض می شود.
این حقوقدان افزود: بر همین اساس این طرح نباید به عنوان صیانت شمرده شود. بلکه محروم ساختن مردم از حقوق مشروع شهروندی در راستای دسترسی به اطلاعات است.
وی ادامه داد: در این طرح پیش بینی کرده اند که شرکت های خارجی همچون تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و غیره که صاحب پلتفرم هستند، در ایران به ثبت برسند و دفاتری ایجاد کنند؛ ولی معلوم است که این امر امکان پذیر نیست. همچنین به دلیل نقض مکرر آزادی اطلاعات و دسترسی به منابع اطلاعاتی در کشور، این پلتفرم ها اگر هم بخواهند چنین اقدامی را انجام دهند عملا از اثر ساقط می شوند. بنابراین این طرح نه تنها کمترین صیانتی از حقوق شهروندان و کاربران نمی کند، بلکه در راستای محدودیت بسیار گسترده گردش اطلاعات در ایران گام برمی دارد.
این متخصص حقوق رسانه افزود: اینکه بایستی نظمی در فضای مجازی وجود داشته باشد؛ امر صحیحی است؛ اما این مبحث نیازمند بررسی ساختاری است. مشکلات عمده ای که هم اکنون فضای مجازی در کشور دارد در اصل ناشی از کم اثر شدن فضای رسانه های رسمی یعنی فعالیت مطبوعات، خبرگزاری ها، رادیو و تلویزیون است.
نوروزی گفت: هم اکنون شاهد زوال مرجعیت رسانه ها در کشور هستیم به گونه ای که  حوزه نفوذ صداوسیما در کشور به شدت کاهش یافته و تیراژ مطبوعات نیز بسیار اندک شده است. فضای کنترل و محدودسازی رسانه های رسمی کشور بسیار تنگ شده و عملا مردم نمی توانند اخبار و یا گزارش هایی که در واقعیات روزمره زندگی می بینند را در این رسانه ها مشاهده کنند.
بر همین اساس هم شهروندان ناگزیر به هجوم سمت پلتفرم ها توسط گوشی های هوشمند می شوند. اگر مطبوعات در آزادی و امنیت به سر می بردند و با رعایت اصول حرفه ای می توانستند حوزه نفوذ در بین شهروندان پیدا کنند؛ در این صورت دیگر میزان مراجعه مردم و استفاده آنان از پلتفرم ها به شدت کاهش می یافت.
نوروزی اظهار کرد: مساله اصلی در همین نکته است و تا زمانی که رسانه های رسمی کشور نتوانند در آزادی، استقلال و امنیت فعالیت داشته و در جامعه توسعه یابند؛ میزان مراجعه مردم به این پلتفرم ها کاهش نمی یابد.
وی با بیان اینکه جامعه دنبال تقاضای خویش می رود، گفت: به عنوان مثال هم اکنون در کشور روند تولید واکسن کرونا به کندی صورت می پذیرد و به همین دلیل برخی از شهروندان برای تزریق این واکسن به ارمنستان سفر می کنند.
وی با اشاره بر اینکه در امر گردش اطلاعات نیز با این مشکل مواجه هستیم، افزود: اگر در پی حاکم شدن نظم در فضای مجازی هستیم این امر نیازمند اصلاح پایه اصلی است که  بن و ریشه آن نیز در رسانه های رسمی نهفته است.
این حقوقدان خاطرنشان کرد: رسانه های رسمی باید بتوانند توسعه یابند و برای این امر هم نیازمند تضمین آزادی، استقلال و امنیت شان هستند تا به تدریج مخاطبان را جذب کنند و قطعا در صورت تحقق این امر مراجعه به این پلتفرم ها کاهش خواهد یافت.
نوروزی اظهار کرد: این طرح خلاف اصول حقوق ملت در قانون اساسی است، چرا که سبب نقض آزادی های مشروع شده و دستگاه های حکومتی کنترل کامل بر روی گردش اطلاعات پیدا می کنند.  اصولی همچون دوم، ۲۳ و ۲۴ قانون اساسی با تصویب این طرح مخدوش می شوند و نمی توان قوانین بالادستی کشور را به همین راحتی کنار گذاشت.
این متخصص حقوق رسانه ادامه داد: همچنین واگذاری این طرح برای کمیسیون فرهنگی نقض صریح دیگری از قانون اساسی کشورمان است.
بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فقط در مسایل بسیار ضروری و فوری می توان امر قانونگذاری را به یکی از کمیسیون ها واگذار کرد. شاید این طرح را به این دلیل به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده اند که در خفا و سریعا به اهداف از پیش تعیین شده خودشان برسند چرا که مذاکرات کمیسیون ها برخلاف صحن مجلس،علنی نبوده واخبارش نیز منتشر نمی شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه