روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ دوشنبه ۴ مرداد - شماره 3946

سهم ما از دنیا کوچکتر می شود؟

 فرهاد طلایی- در پنج دهه‌ی گذشته، اینترنت زندگی انسانی را متحول ساخته‌ است. از پرداخت‌هایمان گرفته تا خندیدن‌هایمان،‌ اینترنت به‌طور باورناپذیری زندگی ما را در زمانی بسیار کوتاه شکل داده و در بطن آن رسوخ کرده‌ است.درآغاز قرن 21 و هزاره سوم، ارتباطات، فن‌آوری و اینترنت جزءلاینفک زندگی بشر شده‌است. افزایش نمایی کاربران اینترنت، توسعه ارتباطات، شبکه‌های اطلاع‌رسانی، تنوع کاربردهای اینترنت، ایجاد شهرهای الکترونیکی و اینترنتی و طرح حکومت الکترونیکی از جمله شواهد موجود در تاثیرگذاری سریع این پدیده ارتباطی درجهان است. یکی از ویژگیهای اینترنت در مقایسه با سایر امکانات ارتباطی، درآن است که برخلاف روزنامه، سینما و رادیو و تلویزیون که اخبار و اطلاعات موردنظر را یکسویه انتقال می‌دهند، اینترنت ابزاری دو سویه است و همه می‌توانند بدون تبعیض، از اطلاعات آن استفاده کنند و یا به انبوه اطلاعات آن بیفزایند. نقش محوری اینترنت به عنوان ابزار اطلاع‌رسانی، چنان مهم است که بدون درنظر گرفتن آن، امکان برنامه‌ریزی، توسعه و بهرهوری در زمینه‌های فرهنگی، علمی، اقتصادی، آموزشی و ارتباطات در جهان آینده امکان‌پذیر نخواهد بود.
توسعه اینترنت در آینده آن را به مرزهایی خواهد رساند که تا همین چند سال گذشته قابل تصور نبودند. آینده اینترنت جنبه‌های مثبت و منفی گوناگونی برای بشریت خواهد داشت.آنچه مسلم است دانستن آینده اینترنت می‌تواند کمک شایانی برای ایجاد کسب‌وکار داشته باشد. مگاترندهای امروزی بیشتر از هرچیزی بر پایه اینترنت بنا شده‌اند. دانستن آینده اینترنت و مگاترندها و کمی خلاقیت می‌تواند شما را صاحب یک کسب‌وکار بزرگ کند. چشم‌انداز اینترنت به سرعت در حال رشد است. در حال حاضر رایانه، لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها تنها اشیا مورد علاقه نیستند. بسیاری از دستگاه‌های جدید که معرفی می‌شوند قابلیت اتصال به اینترنت در آنها گنجانده شده است. همه دستگاه‌ها در حال هوشمند شدن هستند. آینده عجیب و غریبی که بعضاً در داستان‌های علمی تخیلی دیده‌ایم بسیار نزدیک به واقعیت شده‌اند.
حالا با طرح مجلس باید دید چه در انتظار اینترنت آینده ایران است. در طرح به این نکات اشاره شده: کلیه خدمات مهم و اثرگذار فضای مجازی که به آنها در این قانون «خدمات پایه کاربردی» گفته میشود (مثل پیام رسان، شبکه اجتماعی، موتور جستجو و..) چه داخلی (مثل بله، سروش و ایتا و..) و چه خارجی (واتس اپ، اینستاگرام، توییتر و..) باید مجوز فعالیت بگیرند، قوانین کشور و تعهدات ابلاغی کمیسیون را رعایت کنند و در داخل ایران هم نماینده داشته باشند (ماده ۱۱)، داده های کاربران را از کشور خارج نکنند (ماده ۲۴ بند ۳) هویت همه کاربران برای آنها مشخص و احراز شده باشد (ماده ۲۴) و ظرف حداکثر ۱۲ ساعت محتوای مجرمانه موجود در شبکه و پلتفرم خود را طبق دستور کمیته فیلترینگ پالایش کنند (ماده ۲۵). (نکته: تکالیف متعدد دیگری نیز بر عهده صاحبان این پلتفرمها هست که به موارد مهمتر اکتفا کردم. برای تفصیل ماده ۲۴ را ببینید)سران قوا، وزرا، نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان، استانداران و معاونین وزرا در چارچوب ضوابط مصوب، حق حضور در پلتفرمهای خارجی فاقد مجوز را دارند (ماده ۴ بند ۲۲)مرزبانی فضای مجازی به ستادکل نیروهای مسلح واگذار میشود.(ماده ۷)کمیته ای زیر نظر دادستان کل، اجرای اصل ۲۵ قانون اساسی (جلوگیری از شنود غیرقانونی و ضابطه مند کردن شنود قانونی اطلاعات ) را بر عهده میگیرد (ماده ۸)با تغییر قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات مصوب ۱۳۸۲، کل وزارت ارتباطات و نهادهای ذیل آن و حتی وزیر ارتباطات مجری مصوبات کمیسیون عالی خواهد بود و عملاً کمیسیون تنظیم مقررات (بالاترین مرجع تصمیم‌گیر در وزارتخانه) به نحو تحقیرآمیزی اخته میگردد ( بر روی این کلمه تحقیرآمیز اصرار دارم و بعدا توضیح میدهم چرا؛ گویا لذتی که در تحقیر هست در انحلال نیست) (ماده ۶)با تشکیل یک صندوق که منابع آن از محل درآمد، حق امتیاز و جرایم اپراتورها تامین میشود از خدمات پایه کاربردی حمایت میشود.(ماده ۱۳)برای استفاده از خدمات خارجی در کشور سقف تعیین میشود.(مثلا ترافیک خدمات خارجی نباید از ۳۰% کل ترافیک اینترنت کشور بیشتر شود-مثال از بنده است)(ماده ۱۶)ارائه خدمات پرداخت الکترونیک فقط برای پلتفرمهای دارای مجوز داخلی مجاز است (خارجی حتی مجوز هم بگیرد نمیتواند) (ماده ۱۷)تبلیغ، ترویج و اشاعه خدمات پایه خارجی ممنوع و جرم است حتی اگر مجوز داشته باشند اما تبلیغ تجاری در پلتفرمهای خارجی دارای مجوز اشکال ندارد (هم شامل دستگاه‌ها میشود و هم مردم). (ماده ۱۹ و ۲۶)دعوت به عضویت افراد ساکن ایران یا اتباع ایران در پلتفرمهای خارجی فاقد مجوز ممنوع است (ماده ۱۹)استفاده دستگاه های دولتی از خدمات خارجی (چه مجوز داشته باشند چه نداشته باشند) برای کارهای اداری و اطلاع رسانی ممنوع و جرم است (بجز در مواردی که کمیسیون اجازه دهد) (ماده ۲۱ و ۲۹)تمام گوشیها و تبلتها و ادوات هوشمند وارداتی اگر اپلیکیشن های خدمات پایه فاقد مجوز را به صورت پیش فرض نصب داشته باشند یا امکان نصب اپلیکشهای خدمات پایه داخلی به صورت پیشفرض را نداشته باشند، در حکم قاچاق به حساب می آیند (ماده ۲۳)خدمات پایه خارجی اگر در مهلت مقرر مطابق ضوابط این قانون مجوز نگیرند فیلتر میشوند (ماده ۲۷ تبصره ۲)برای تقریباً همه تکالیفی که به دوش دستگاه های مختلف اجرایی و.. در این قانون گذاشته شده است، ضمانت اجرایی از طریق جرم انگاری مناسب صورت گرفته است (پدر مسئولین متخلف را در میآورند) (ماده ۲۹)تولید، تکثیر، توزیع، فروش،انتشار و در دسترس قرار دادن فیلترشکن جرم است و مجازات آن حبس و جزای نقدی است. (ماده ۳۱)

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه