روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ يکشنبه ۳ مرداد - شماره 3945

خشکسالی غیر نرمال

 ایوب صافی- خشکسالی یکی از پدیده های اقلیمی است که در پهنه وسیعی از کشور ایران به اشکال متفاوت قابل مشاهده است و یا درآینده بروز خواهد نمودکه درهمه شرایط اقلیمی ودرهمه مناطق کره زمین به وقوع می پیوندد . از جمله بلایایی است کهبیشترین خسارات مالی را بر جای می گذارد. این پدیده در سال های اخیر منجر به تغییرات قابل توجهی در عناصر هواشناسی و در نتیجه وضعیت منابع سطحی و زیرزمینی تأمین آب در نقاط مختلف شده است. خشکسالی از طریق کاهش تغذیه سفره های آب زیرزمینی از منابع آب سطحی، افزایش برداشت از طریق چاه های عمیق جهت مصارف کشاورزی، افزایش دما وتبخیر و تعرق و تغییر نوع بارش در نتیجه کاهش میزان تغذیه از بارش های جوی و... بر منابع آب های زیرزمینی موثر می باشد. بررسی گسترش مکانی خشکسالی درمدیریت خطرخشکسالی اهمیت دارد خشکسالی از مزمن ترین پدیده های طبیعی میباشد که هر ساله باعث ایجاد خسارت فراوان به جوامع انسانی میشود. از اثرات خشکسالی روی منابع طبیعی و کشاورزی از بین رفتن تالاب، کم شدن آب دریاچه ها، کم شدن تعداد دام ، کاهش محصولات کشاورزی، کاهش راندمان تولید در مراتع همچنین افزایش آتش سوزی جنگل و مراتع را میتوان نام برد.
تاثیرات خشکسالی در هر منطقه خاص و متفاوت شرایط اقلیمی آن منطقه است و مدت آشکار شدن آسیب‌های آن نیز ممکن است در مناطق مختلف، تفاوت داشته باشد، اما آنچه مشهود است آسیب‌های جدی آن بر روند طبیعی فعالیت‌های انسانی، حیات گیاهی و زندگی جانوری و همچنین تاثیر آن بر حوزه کشاورزی، صنعت، اقتصادی، اجتماعی و میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی است.در این میان گفته می شود که تغییرات اقلیمی به خصوص در میزان پراکنش و نوع بارش، خشکسالی و وقوع حوادث طبیعی در سراسر جهان را تشدید کرده است.
خشکسالی حالتی نرمال و مستمر از اقلیم است . گرچه بسیاری به اشتباه آن را واقعه ای تصادفی و نادر می پندارند . این پدیده تقریباً در تمامی مناطق اقلیمی رخ می دهد ، گرچه مشخصات آن از یک منطقه به منطقه دیگر کاملاً تفاوت می کند . خشکسالی یک اختلال موقتی است و با خشکی تفاوت دارد چرا که خشکی صرفاً محدود به مناطقی با بارندگی اندک است و حالتی دائمی از اقلیم می باشد .
خشکسالی جزء‌ بلایای طبیعی نامحسوس است . گر چه تعاریف متفاوتی برای این پدیده ارائه شده لیکن در کل حاصل کمبود بارش در طی یک دوره ممتد زمانی معمولاً یک فصل یا بیشتر می باشد . این کمبود منجر به نقصان آب برای برخی فعالیت ها ، گروهها و یا یک بخش زیست محیطی می شود . خشکسالی بایستی در رابطه با برخی شرایط متوسط درازمدت از موازنه مابین بارش و تبخیر و تعرق درنظر گرفته شود ، معمولاً در هر منطقه ای یک شرایط خاص بعنوان “ نرمال ” تعریف می شود .بطور کلی ویژگی‌ها و اثرات خشکسالی مانند شدت، مدت و بزرگی آن از محلی به محل دیگر متفاوت است. در مناطق خشک و نیمه خشک اثرات کمبود بارندگی روی منابع آب به‌سرعت آشکار می‌شود. به بیان دیگر در مناطقی که به طور طبیعی دارای محدودیت منابع آب هستند، بروز خشکسالی تاثیرات منفی بیشتری به دنبال دارد وحتی می‌تواند به بحران منتهی شود.
در بیشتر موارد خشکسالی‌های هواشناسی به وقوع خشکسالی‌های بعدی ازجمله خشکسالی کشاورزی و خشکسالی آبشناسی و درمواردی که چندین سال ادامه یابد به خشکسالی اقتصادی و اجتماعی منتهی می‌شود هر چه شدت و گستره خشکسالی‌ بیشتر باشد، تاثیرات آن عمیق‌تر خواهد بود.
مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گزارش داده است که در گذشته برخی خشکسالی‌ها به‌طور محدود و بعضا گسترده ایران را دربرگرفته بود و باعث بروز خسارت‌های فراوان به محصولات کشاورزی و دامی مناطق روستایی شده و مهاجرت دسته جمعی روستاییان به شهرها را به دنبال داشته بود.
حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ یکی از عوارض این مهاجرت‌ها است که هزینه‌های بسیار سنگینی را بر جامعه و کشور تحمیل می‌کند. نتایج سرشماری‌ها نشان می‌دهد که برخی از روستاهای کشور بر اثر این گونه خشکسالی‌ها خالی از سکنه شده‌اند. وقوع خشکسالی‌های شدید و بلند مدت به‌ویژه در مناطق حساس و شکننده موجب وارد آمدن ضررهای شدید اقتصادی و اجتماعی می‌شود.
بر اساس این گزارش، خشکسالی‌ بر خلاف سیل پدیده‌ای آرام و خزنده است که به‌تدریج محیط را تسخیر می‌کند و به یک بلای طبیعی تبدیل می‌شود. پدیده‌ای مانند سیل و زمین لرزه یکباره خسارت‌های سنگینی بر جامعه تحمیل می‌کنند این درحالیست که خسارت‌های ناشی از خشکسالی با آنکه اغلب سنگین‌تر و گسترده‌تر هستند اما به‌دلیل آنکه به‌تدریج نمایان می‌شوند برای مردم و مسئولان نامحسوس‌ هستند و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. از این رو پایش و پیش‌بینی خشکسالی یکی از نیازهای اساسی در کشور است.
از واکسن ایرانی-استرالیایی کرونا چه خبر؟
 محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی _ استرالیایی «اسپایکوژن» ، گفت: فاز دوم مطالعه بالینی این واکسن انجام شده و در صورت تایید نتایج آن از سوی سازمان غذا و دارو و اخذ مجوز، مطالعه بالینی فاز سوم این واکسن بر روی ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر انجام می‌شود.
دکتر پیام طبرسی درباره آخرین وضعیت واکسن ایرانی- استرالیایی اسپایکوژن، گفت: مرحله دوم بالینی واکسن اسپایکوژن تمام شده است و اطلاعات و نتایج آن را به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ارائه داده‌ایم که در حال بررسی است و اگر مورد تایید قرار گیرد، مجوز فاز سوم را ارائه می‌دهند تا زودتر فاز سوم مطالعه بالینی را آغاز کنیم. وی با بیان اینکه فاز دوم مطالعه بالینی این واکسن بر روی ۴۰۰ نفر انجام شده است، گفت: نتایج آن هم ارائه شده و در حال بررسی است. در فاز دوم ایمنی‌زایی آن هم مشخص شده است، اما ابتدا باید وزارت بهداشت تایید کند و سپس می‌توانیم نتایج مربوط به ایمنی‌زایی را اعلام کنیم.
طبرسی گفت: طبق برنامه‌ریزی در صورت اخذ مجوز انجام مطالعه بالینی فاز سوم، این مطالعه بر روی ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر انجام می‌شود و حدود یک ماه تا یک ماه و نیم طول می‌کشد تا واکسن را تزریق کرده و مطالعات را انجام دهیم. اگر مجوز را زود ارائه دهند، تا پایان تابستان این فاز مطالعاتی هم تمام می‌شود.
وی با بیان اینکه واکسن اسپایکوژن واکسن نوترکیب بوده و یک مکملی در کنار آن برای افزایش ایمنی‌زایی‌اش دارد، گفت: فاز پیش بالینی و فاز یک آن در استرالیا انجام شده و مورد تایید وزارت بهداشت استرالیا قرار گرفته است. فاز دوم آن در ایران انجام شده و فاز سوم هم ان‌شاءالله در ایران انجام می‌شود. البته این پلتفرم را فقط به ایران نداده اند و به کشورهای دیگری هم ارائه داده‌اند، اما فعلا ما مطالعه آن را انجام داده‌ایم.
طبرسی گفت: این واکسن هم دو دزه است و یک پروتئین نوترکیب است که یک مکمل هم به آن اضافه شده که به ایمنی‌زایی واکسن کمک می‌کند.

کووید مزمن احتمال ابتلا به افسردگی را
 ۲ برابر می‌کند
بر اساس داده های جدیدی که اداره آمار ملی انگلیس (ONS) منتشر کرده است، افرادی که کووید مزمن داشته‌اند یا گمان می‌کنند مبتلا به آن هستند، تقریبا دو برابر بیشتر از افرادی که به این ویروس مبتلا نشده‌اند به افسردگی دچار می شوند.  نظرسنجی اداره آمار ملی انگلیس که در فاصله ۷ آوریل تا ۱۳ ژوئن انجام شد، نشان می‌دهد ۶.۲ درصد بزرگسالان گزارش دادند که ممکن است به کووید مزمن مبتلا شده باشند.
از این گروه، حدود یک‌سوم (۳۰ درصد) گفتند در دو هفته اخیر علایم افسردگی متوسط تا شدید داشته‌اند، در حالی که این رقم در پاسخ‌دهندگانی که گمان نمی‌کردند به بیماری مبتلا شده باشند، ۱۶ درصد بود.
و همچنین ۲۵ درصد گفتند که دچار نوعی اضطراب شده‌اند، در حالی که این رقم در کسانی که تحت تاثیر مستقیم کووید نبوده‌اند ۱۵ درصد بود.
اداره آمار ملی انگلیس متذکر شد که از این نتایج نمی‌شود به رابطه علت و معلولی رسید، اما در ادامه افزود، شرایط فرد می‌تواند به عواملی مانند سن، وضعیت ناتوانی یا میزان محرومیت مرتبط باشد.
این نهاد دولتی از حدود ۴۰ هزار نفر از افراد ۱۶ سال به بالا در بریتانیا نظرسنجی کرد تا این نتایج را ارائه کند، و ۳.۶ درصد این افراد گفتند به کووید مزمن دچار شدند، در حالی که ۲.۶ درصد گفتند مطمئن نیستند.
زنان، بزرگسالان دچار ناتوانی جسمی، افراد بین ۳۰ تا ۴۹ سال و نیز کسانی که در فقیرترین مناطق این کشور زندگی می‌کنند بیشتر احتمال داشت بگویند که ممکن است کووید مزمن داشته باشند. به گزارش ایندیپندنت، تام ویزرد، مسئول اصلی پژوهش اداره آمار ملی، گفت: هرچند تعریف مشخصی از کووید مزمن وجود ندارد، احتمال دارد به صورت‌های متفاوت روی افراد اثر بگذارد و پژوهش‌های فعلی آثار احتمالی‌اش بر سلامت جسمی را نشان می‌دهند. پژوهش‌ امروز بر تاثیر احتمالی کووید مزمن بر سلامت روان، تندرستی و شادابی یا کار افراد تاکید و تمرکز دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه