روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۰ تير - شماره 3943

«ردیف» ادبیات موسیقی ایرانی است

 آیین رونمایی از آلبوم «ردیف میرزا عبدالله برای تار و سه تار با اجرای داریوش طلایی» روز دوشنبه بیست و هشتم تیر ماه توسط انجمن موسیقی ایران در تالار رودکی تهران برگزار شد.
آلبوم «ردیف میرزا عبدالله برای تار و سه تار با اجرای داریوش طلایی» از تازه‌ترین تولیدات انجمن موسیقی ایران روز دوشنبه بیست و هشتم تیر ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و مدیران فرهنگی در تالار رودکی تهران رونمایی شد.
سخنرانی تصویری مجید کیانی نوازنده پیشکسوت سنتور یکی از بخش‌های این برنامه بود که به صورت ضبط شده از تالار رودکی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
این نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی گفت: خوشحالم که امروز شاهد برگزاری مراسم رونمایی این پروژه موسیقایی به همت استاد داریوش طلایی هستم. به هر حال ما در فرهنگ موسیقایی خودمان دو نوع موسیقی داریم. اول موسیقی نواحی و دوم موسیقی ردیف است که می‌تواند مانند زبان فارسی تبدیل به موسیقی رسمی ما به حساب آید. این نوع موسیقی به حدی دارای ارزش است که می‌تواند دربرگیرنده تمام حالات موسیقی سرزمین ما باشد. وی افزود: اینها موسیقی ملی ما هستند. البته اجرای ردیف میرزا عبدالله قبلاً توسط نورعلی برومند اجرا شده بود اما از آنجا که این موسیقی در یک فرهنگ سینه به سینه به ما منتقل کرده بنابراین حالت روزآمد و بداهه‌ای دارد که می‌تواند دارای اهمیت‌های زیادی باشد. ما انگاره‌هایی از موسیقی ردیف داریم که پیشینه تاریخی زیادی دارد اما چون روایت گونه است بنابراین همیشه نو و امروزی در اختیار ما قرار می‌گیرد. پس از نظر من بسیار درست است که بتوانیم در زمان خودمان به وسیله سازهای ایرانی با اصول صحیح و درست این ردیف را به علاقه مندان ارائه دهیم. این ردیفی که توسط استاد طلایی صورت گرفته یک ردیف بسیار درست و اصولی است که هنرمند با ذوق ذاتی خود توانسته آنها را به خوبی بیان کند.
احمد رجبی از استادان حوزه فلسفه در بخشی از این برنامه که با اجرای حامد حسین زادگان همراه بود با اشاره به انگیزه‌های خود برای انتشار این پروژه موسیقایی بیان کرد: من به عنوان یکی از شاگردان استاد که توفیق استفاده از تدریس‌های وی را داشتم در اینجا حضور پیدا کردم. بنابراین سعی می‌کنم به اجمال و کوتاه نکاتی را که از این هنرمند آموختم اینجا بیان کنم. نکته اول مرتبط با شیوه آموزشی استاد طلایی است که همواره من را با یک دیدگاه جدید آموزشی مواجه می‌کرد. این دیدگاه یک نگاه جامع نگرانه در حوزه آموزش است که بحث نگاه آکادمیک و نگاه سینه به سینه را به شاگردان به صورت توامان انتقال می‌داد. وی افزود: در شیوه و کار با داریوش طلایی وجه نظری و عملی موسیقی همواره با هم به شاگردان منتقل می‌شد.این شیوه در کلاس‌های استاد طلایی همواره وجود داشت. او از تمام هنرمندان و راویان بزرگ ردیف موسیقی ایران به صورت مستقیم استفاده و با مهارت بالا به دانشجویان منتقل می‌کرد. او همواره تاکید داشت که باید نگاه جامع‌تری به ردیف داشته باشیم. این مدرس دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های روش تدریس داریوش طلایی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران بیان کرد: استاد طلایی همواره تاکید دارد که دانشجویان و هنرآموزان بر پایه ردیف کارهای خلاقانه انجام دهیم. اینها نکات بسیار مهمی است که داریوش طلایی از ردیف به عنوان یک ساختار مُدال نام می‌برد که نباید حتماً و باید وابسته به آن بود.
پژمان تدین از پژوهشگران حوزه موسیقی کشورمان هم در این برنامه در قالب یک کلیپ چند دقیقه‌ای ضمن قدردانی از تلاش‌های طلایی در عرصه موسیقی گفت: خیلی سال پیش که کتاب ردیف داریوش طلایی را دیدم برایم خیلی جالب بود این در حالی است که شاگردانم در کشور ایتالیا نیز با این کتاب ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند و این نشان دهنده شناخت درست و خوبی است که داریوش طلایی از موسیقی ایرانی در حوزه آموزش دریافت گرده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه