روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۰ تير - شماره 3943

چرا نرخ مهاجرت فارغ‌التحصیلانِ دانشگاهی بالاست؟ درس خواندن فقط برای خارج رفتن

 مدیر امور اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف گفت: آنچه که در این سال‌ها بر رفتن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از کشور تاثیر گذاشته، صرفا مسائل غیرعلمی بوده است.
«علی محمد افشین همتیار» مدیر امور اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف ، درباره میزان مهاجرت فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بیان داشت: برای ادامه تحصیل، دانشجویان زیادی به خارج از کشور می‌روند، اما من آمار اینکه چه تعداد ماندند و چه تعداد برگشتند را ندارم. وی ادامه داد: در همین سال‌های اخیر هم برخی از دانشجویانی که قصد رفتن دارند، اولویت‌شان درس خواندن نیست، یعنی برای درس خواندن به خارج از کشور نمی‌روند، بلکه به خاطر خارج رفتن است که می‌خواهند درس بخوانند و متاسفانه بعضا آینده روشنی برای خود در کشور قائل نیستند. مدیر امور اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف گفت: آن‌ها فقط می‌خواهند به خارج از کشور بروند و برای همین پذیرش می‌گیرند، البته اینطور هم نیست که درس خواندن را دوست نداشته باشند.
* صنعت ما آنقدر پیشرفته نیست که به تحقیقات روز وابسته باشد
وی ادامه داد: یکی از دانشجویانی که اهل خارج رفتن هم نبود به من گفت برای ادامه تحصیل خود چه کاری باید انجام دهد؟ من به او گفتم که اگر می‌خواهی استاد دانشگاه شوی تا مقطع دکتری ادامه تحصیل بده، اما اگر می‌خواهی وارد صنعت شوی تا مقطع لیسانس کافی است، زیرا صنعت ما آنقدر پیشرفته نیست که به تحقیقات روز وابستگی داشته باشد. همتیار در پاسخ به این سوال که مهاجرت دانشجویان بعد از لیسانس چقدر برای اساتید مشهود بوده است؟ گفت: این نرخ تقریبا بالاست، البته خیلی از دانشجویان هم در جو موضوع قرار دارند و از سال‌های گذشته هم مطرح بوده است، زیرا تصور می‌کنند چون سایر دانشجویان قرار است به خارج از کشور بروند، اگر اینها نروند یعنی یک چیزی کم دارند. بعضی جوها در زندگی و خانواده افراد غالب شده که آن را پیش می‌گیرند، اما در نهایت موفق نمی‌شوند. این استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف گفت: دانشگاه شریف، میزبان داوطلبانی است که مسیر سختی را طی کردند و بالاخره موفق شدند به این دانشگاه بیایند. در این میان دانشجویانی هستند که از آینده تصوراتی دارند که فکر می‌کنند در کشور شدنی نیست. به طور مثال آینده روشنی نمی‌بییند و می‌گویند درست است که با خارج رفتن ممکن است خیلی چیز‌ها را از دست بدهم، اما حداقل یک ثباتی در آنجا وجود دارد که در ایران وجود ندارد. وی افزود: من به دانشجویان می‌گویم که هر چیزی خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد، به طور مثال در ایران ماندن یا رفتن خوبی و بدهای خاص خودش را دارد و هرکسی باید نسخه زندگی خودش را با توجه به شرایطی که دارد بپچید. اکنون فقط یک نسخه در دست همه وجود دارد که پارامترهای بیرونی مانند شغل، قیمت مسکن و… در آن تاثیرگذار است.
* دانشجویان شریف شرایط بهتری برای خروج از کشور دارند
مدیر امور اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشجویان شریف امکان این را دارند که از کشور بروند، زیرا نسبت به سایرین استعداد بالاتری داشته و در دانشگاه معتبری‌تری درس خوانده‌اند، از این رو شرایط برایشان فراهم‌تر است. وی خاطرنشان کرد: البته این جو در دانشگاه‌های دیگر هم وجود دارد، اما شرایط رفتن برایشان فراهم نمی‌شوند. اینطور نیست که دانشجویان دانشگاه‌های درجه دو نمی‌خواهند از کشور بروند، بلکه شرایطش را ندارند. همتیار تاکید کرد: آنچه که در این سال‌ها روی رفتن دانشجویان و فارغ التحصیلان تاثیر گذاشته است، مسائل غیرعلمی است، اغلب چون از اینجا ناامید شدند، سراغ هرچه که در خارج از کشور باشد، می‌روند، حالا یا با دید باز یا با چشم بسته.
* کار پیدا کردن برای دیپلمه‌ها راحت‌تر از لیسانسه‌هاست
وی درباره نگرانی بابت تامین شغل برای فارغ التحصیلان گفت: پشنهاد کار برای دیپلمه‌های بیکار راحت‌تر از پیدا کردن کار برای لیسانسه‌های بیکار است. زیرا آن‌ها می‌گویند ما این همه درس خوانده‌ایم که فلان شغل یا فلان درآمد را داشته باشم؟ پس اصلا سرکار نمی‌روم تا شغلی که می‎خواهم پیش بیاید. مدیرامور اجتماعی دانشگاهی صنعتی شریف درباره کاهش آمار داوطلبان کنکور گفت: طی سال‌های گذشته آمار ورودی‌ها به مجموعه‌های آموزش عالی کمتر شده، زیرا جمعیت کاهش پیدا کرده است. در سال ۷۹ تعداد داوطلبان کنکور بیش از دو میلیون نفر بود که تعداد زیادی از آن‌ها در رشته ریاضی و فیزیک بودند اما امسال این آمار به حدود یک میلیون نفر رسیده و بیشتر آن‌ها در رشته تجربی بوده‌اند. وی گفت: یکی از دانشجویان ما در پردیس دانشگاه دولتی دندانپزشکی می‎خواند و در کنار آنهم در رشته کامپیوتر پردیس شریف تحصیل می‌کند. وقتی از او پرسیدم چرا هم زمان در دو رشته دشوار تحصیل می‌کند، پاسخ داد که شاید آینده شغلی دندانپزشکی مناسب نباشد بنابراین تصمیم گرفتم که کامپیوتر هم بخوانم!

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه