روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۱ تير - شماره 3937

مدرسه ای که می رفتیم

 ارسلان حاتمی- روابط انسانى در مدرسه عامل مهم در تبيين ارزش ها مى باشد. دو ركن اساسى روابط انسانى، معلم و دانش آموز مى باشند كه معلم نقش مهمى در سلامت روانى دانش آموزان ايفا مى كند. دانش آموز نيز در فرايند تبيين ارزش با پذيرش فرهنگ، گروه خود را با خواست هاى آنان هماهنگ مى كند. همسالان نيز با برقرارى ارتباط افقى امكانات يادگيرى مهارت هاى اجتماعى انتقال ارزش ها را فراهم مى كنند.
مدرسه موسسه ای اجتماعی است که یک دانش آموز در سطوح متعدد اجتماعی، اقتصادی، هوشی و سنی با دیگر دانش آموزان و افراد برخورد کرده و ضمن هماهنگی خود را به سلاح علم مجهز نموده و در کنار آن صفات لازم تکاملی را نیز به تدریج می آموزد.لحظاتی را که کودک در مدرسه سپری می نماید از مهم ترین و حساس ترین لحظات زندگی او می باشد. فضای مدرسه تحت تأثیرعناصرگوناگونی از قبیل معلم، مدیر، ناظم، مستخدم، مسئول تربیتی و همکلاسی ها قرار داردکه همه آنان می توانند برای دانش آموزان الگو و سرمشق باشند و درشکل گیری ابعاد روحانی آنان ایفای نقش نمایند.
کودکان بیشتر از افراد بزرگتر تحت تأثیر قرار می گیرند، چراکه بزرگترها قادرند بین بعضی امور و کارها امتیاز و فرقی قائل شوند در صورتی که کودک به دلیل عدم علم کافی و بدون مطالعه و ارزیابی از تمام اعمال و رفتار و گفتار دیگران، الگوبرداری می نماید؛ کودک به درستی یا نادرستی، خوب یا بد، نفع یا ضررگفتار و کردار نمی اندیشد، بلکه فقط برای او مهم این است که اعمال، گفتارها و رفتارها را به عنوان یک قانون حتمی بپذیرد.
 تأثير فضاهاى آموزشى مانند كتاب درسى، معلم و شيوه ارزشيابى يكى از اصول برنامه ريزى درسى به شمار مى آيند. ارزش هايى كه فرد در مدرسه به دست مى آورد، چنانچه با ارزش هاى حاكم بر روابط اجتماعى سازگار نباشند، بى تأثير خواهند بود و افراد در جريان اجتماعى شدن، آرمان هاى مدرسه را فراموش مى كنند.
نوع بینش ها، اطلاعات، عقاید و آرزوهای محیط درس و مدرسه و مربیان و مسئولان سازنده ایمان کودک است. کار معلم کاری بس خطیر است. کار انتقال میراث فرهنگی، احیای مبانی فکری و عقیدتی و ساختن و به عمل آوردن کودک است. درمحیط مدرسه باید عوامل اخلاقی نظیر پاکدلی، پاکبازی، صداقت و راستگویی، گذشت و فداکاری، استقامت و شکیبایی، انصاف و عدالت حکمفرما باشد، تا شخصیت و عالم درون کودکی با این عوامل حسنه عجین شود و به صورت خوی و عادت در وجود او بروز نماید.
برای تربیت و سازندگی کودک وحدت خانه و کودک لازم و ضروری است، چرا که وابستگی کودک به مادر و خانواده از یک سو و آشنایی و وابستگی از سوی دیگر ضرورت دارد تا وحدت بین این دو نهاد پدید آید. از علل ویرانی کودک عدم توجه، و عدم وجود ارتباط بین خانه و دستگاه آموزش است. وجود اتحاد کامل بین این دو نهاد می تواند، سببی برای ایجاد استحکام تربیت و آرامش کودک باشد. این خطا و اشتباه است که والدین بار سنگین تربیت را بردوش مدرسه قرار دهند و یا مدرسه به گمان اینکه والدین کاملاً به وظیفه خود آشنا هستند، ازکار سازندگی دست بردارند.
ما می‌خواهیم کودک را تربیت کنیم، می‌خواهیم به او آموزش دهیم، می‌خواهیم آداب اجتماعی، فرهنگی یا مهارتی را به او یاد بدهیم، می‌خواهیم او را اجتماعی کنیم و.... وقتی بحث چنین مسائلی پیش می‌آید که یکی از ابزار معلم، والدین و اجتماع می‌شود تنبیه و پاداش. موضوع پاداش و تنبیه در فرایند رشد و یادگیری و آموزش از دیرباز در علم تعلیم و تربیت مطرح بوده است؛ عده‌ای تأثیر آن و یا لزوم آن را رد کرده‌اند و عده‌ای آنقدر روی آن تمرکز داشته‌اند که انواع تنبیه و پاداشت، نوع‌های مؤثر آن و… را در نظریه‌های خود تدوین کرده‌اند. تفاوت نگرش در تربیت و حتی تعلیم کودکان ریشه‌ای تاریخی دارد تا جایی که در این میان گاه با نشریه جای کاملاً متضادی در روان شناسی رشد و نظریه‌های تعلیم و تربیت رو به رو می‌شویم. اما آنچه مهم است این است که نظام تعلیم و تربیت بر مبنای کدام نظریه، کدام روش بنا نهاده شده باشد. آیا موافق وجود سیستم پاداش و تنبیه است یا مخالف! و یا لزوماً سیستم آموزشی متأثر از سیستم سنتی تربیتی حاکم بر جامعه و مطابق سنت‌های تربیتی شکل گرفته است!


با حضور شهردار تهران و نماینده یو.ان.دی.پی
مراسم رونمایی از دستگاه‌های آر وی ام برگزار می‌شود
  دستگاه‌های آر.وی.ام(دریافت خودکار پسماند) با حضور شهردار تهران، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل و سفرای کشورهای ژاپن و هلند رونمایی می‌شود.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اعلام این خبر گفت: در بحث استفاده از تکنولوژی روز دنیا، یکی از مهمترین این ابزارها که شهرداری تهران تمرکز ویژه‌ای بر روی آن دارد، جانمایی دستگاه‌های آر وی ام ( Reverse Vending Machine) یا دستگاه دریافت خودکار است.
وی افزود: در همین راستا گام چهارم اجرای طرح کاپ، برنامه هوشمندسازی و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی است که یکی از موارد آن استقرار دستگاه‌های دریافت خودکار پسماند خشک RVM است.
علیپور با بیان این مطلب که این دستگاه‌ها با همراهی برنامه عمران ملل متحد(یو.ان.دی.پی) در ایران تامین شده است گفت: هدف اصلی از بهره برداری از این دستگاه، کمک و تسریع در امر تفکیک و جداسازی پسماندهای خشک توسط شهروندان در مبدا و در نهایت کاهش هزینه‌ها همراه با بسته‌های تشویقی ویژه شهروندان است.
گفتنی است در این مراسم که روز سه شنبه 22تیرماه و در ساختمان شهرداری برگزار می‌شود، شهردار تهران، کلودیو پروویداس نماینده برنامه توسعه ملل متحد در ایران، ژاک ورنر سفیر هلند و آیکاوا کازوتوشی سفیر کشور ژاپن سخنرانی خواهند کرد.

طراحی 37 سوال خارج از کتاب و اهداف درسی در کنکور سراسری
 هفته گذشته و پس از برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰ اعتراضاتی پیرامون سختی سوالات کنکور در رشته ریاضی و تجربی شکل گرفت و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز به صورت رسمی نسبت به طراحی سوالات خارج از کتاب و خارج از محتوای کتب درسی موضع گرفت.
حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نامه ای که در همین زمینه به رئیس سازمان سنجش ارسال کرده بود تاکید کرده است که انتظار می رفت با عنایت به هماهنگی و مکاتبات قبلی به عمل آمده با آن سازمان در طراحی سوالات آزمون امسال شرایط خاص کرونایی در نظر گرفته شود تا از فشارهای روانی که در این دو سال به دانش آموزان و خانواده های آنان وارد شده؛ کاسته شود، متاسفانه نه تنها در برخی از دروس ( خاصه درس ریاضی) چنین چیزی رخ نداد بلکه شاهد عدم تطابق برخی از سوالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب های درسی بودیم.
 این در حالی است که سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به این نامه، با رد موارد مطروحه اعلام کرد که سازمان پژوهش اعلام کند کدام سئوال خارج از هدف و سرفصل بوده تا بررسی کنیم. همه سئوالات از سرفصل‌های کتابهایی که وزارت آموزش و پرورش مصوب و به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده بود، طراحی شدند.
ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جدیدترین اظهار نظر خود در این باره گفت: تعداد سوالات خارج از کتاب در رشته ریاضی هشت سوال، در رشته تجربی دو سوال و در رشته انسانی هم شش سوال بوده است. تعداد سوالات خارج از اهداف کتاب درسی نیز در درس ریاضی و رشته ریاضی ۱۲ سوال و در رشته تجربی ۹ سوال بوده است.
ملکی همچنین در خصوص تعداد سوالات اشتباه گفت: در درس ریاضی رشته ریاضی یک سوال، در رشته تجربی دو سوال بوده است.
وی خطاب به مسئولان سازمان سنجش گفت: اگر می خواهید اثبات شود ما اعلام کردیم که کارگروه تشکیل دهید تا کارشناسان ذیربط در آنجا حضور یافته و توضیحات لازم را ارائه کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه