روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۴ خرداد - شماره 3917

نرخ رشد اعتیاد 3 برابر نرخ رشد جمعیت؛

انقلاب «مصون سازی» به جای «محدودسازی»

 علی هاشمی دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور درباره مهم‌ترین مطالبات در حوزه پیشگیری، درمان، مقابله و کاهش آسیب مواد مخدر گفت: در سال ۶۷ و در اواخر جنگ امام(ره) سران قوا را احضار و تاکید کردند بعد از جنگ اولویت اول کشور حل معضل مواد مخدر باشد.
کوتاهی دولت نهم و دهم در سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر
دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به آمار معتادان در سال ۸۴ گفت: زمانی که من ستاد را به دولت نهم تحویل دادم، در سال ۱۳۸۴ حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مصرف‌کننده مواد در کشور داشتیم، اما براساس آخرین شیوع‌شناسی و آمارگیری که در سال ۹۴ انجام شد، این تعداد به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید. یعنی در عرض یک دهه از سال ۸۴ تا ۹۴ متاسفانه حدود ۶۰۰ هزار جوان جدید از دست رفت.
هاشمی گفت: متاسفانه به این سیاست کلی در دولت نهم و دهم به طور جدی پرداخته نشد. البته همه دستگاه‌ها به آن پرداختند، اما به آن اولویتی که امام و مقام معظم رهبری مد نظر داشتند، توجه جدی نشده است.
وی با بیان اینکه بر مبنای پژوهشی که در سال ۱۳۸۳ انجام شد، خسارت اقتصادی مواد مخدر ۱۲ میلیارد دلار بود، تصریح کرد: در حال حاضر اگرچه دوستان در ستاد مبارزه با مواد مخدر زحمات زیادی می‌کشند، اما یک سری از مشکلات در این حوزه وجود دارد که به مشکلات کلان کشور برمی‌گردد. مانند مشکلات بین‌المللی  اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که سرریز این مشکلات را در تشدید وضع اعتیاد، ستاد مبارزه با موادمخدر باید پاسخ دهد.
۳۴ سال از عمر ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گذرد
دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۳۴ سال از عمر ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گذرد، گفت: این ستاد نمی‌تواند دیگر از پس این معضل بر آید و اولین اقدامی که باید در دولت آینده انجام شود، از نظر من ایجاد یک سازمان و ساختار ملی پاسخگو است. چراکه این ستاد دیگر پاسخگو نیست و دستگاه‌ها با عملکرد جزیره‌ای، ستاد را جدی نمی‌گیرند و دستگاه‌هایی که باید فعال برخورد کنند، اینطور برخورد نمی‌کنند.  
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نرخ رشد اعتیاد بر مبنای سال ۹۴، ۵.۵ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: من در این مدت ۶ سال گذشته آمار جدیدی ندیده‌ام و این آمار که در سال ۹۴ اعلام شده، از بین افراد ۱۵ سال تا  ۶۵ سالی بوده که خوداظهاری کرده‌اند، اما باید توجه داشته باشیم بر مبنای نرخ رشد جمعیت در سه دهه گذشته کف نرخ رشد اعتیاد ۳برابر نرخ رشد جمعیت بوده است.
باید از محدودسازی به سمت مصون‌سازی برویم
دبیرکل پیشین ستاد مبارزه با مواد مخدر، مهم‌ترین اقدام دولت آینده در خصوص مبارزه، درمان، کاهش آسیب و پیشگیری از مواد مخدر را «پیشگیری» عنوان کرد و گفت: اعتقاد من این است که ما در مرحله اول باید به این ۹۵ درصد جامعه سالم توجه کنیم تا از این جامعه کسی آلوده مواد مخدر نشود. یعنی باید معیاری داشته باشیم که نرخ بروز اعتیاد را سالانه رصد کنیم. نرخ بروز مهم‌تر است.
هاشمی گفت: قرار بود در آخر برنامه توسعه ششم که کم‌کم به پایان آن نزدیک می شویم، ۲۵ درصد از آمار مصرف‌کنندگان اعتیاد در کشور کاهش پیدا کند. البته دوستان زحمات بسیاری کشیدند، اما در خصوص تامین داروهای ارزان‌قیمت، بیمه معتادان و توانمندسازی ترک‌کرده‌ها به ویژه اشتغال آنها چالش‌های جدی وجود دارد. بنابراین اولین و اساسی‌ترین راهبرد با توجه به مجموع شاخص‌ها برای کشور راهبرد پیشگیری است.
او افزود: ما ۹۵ درصد جامعه سالم داریم که باید از آنها در مراکز آموزشی، نهاد خانواده به ویژه نسل جوان به عنوان جدی‌ترین سرمایه انسانی در توسعه کشور مراقبت کنیم. با این روش‌های سنتی نمی‌توانیم اقدامات پیشگیرانه اثربخش داشته باشیم.
هاشمی تاکید کرد: باید انقلابی در استراتژی و راهبردهای  فرهنگی ما اتفاق بیفتد. ما باید در استراتژی فرهنگی از محدودسازی به سمت مصون‌سازی برویم. در مصون‌سازی باید مهارت‌های مختلف زندگی آموزش داده شود. باید تحول اساسی در سیستم آموزشی کشور و در آگاهی بخشی ایجاد کنیم. این فرهنگ‌سازی را باید از مهدهای کودک شروع و نهادینه کنیم.
هاشمی گفت: هدف اول قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در حال حاضر نسل جوان است. الزام اساسی توسعه کشور داشتن سرمایه انسانی سالم و جوان است که در حال حاضر این سرمایه مورد هدف قاچاقچیان است. بنابراین باید در دهه آینده و رییس جمهور  آینده در این زمینه اولویت اولش پیشگیری باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه