روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد - شماره 3916

پایان جایزه «ارغوان» با یاد اصغر عبداللهی و کامبوزیا پرتوی

  چهارمین دوره جایزه داستان‌نویسی «ارغوان» با معرفی برگزیدگان و با گرامیداشت دو نویسنده فقید، اصغر عبداللهی و کامبوزیا پرتوی در مراسمی مجازی به کار خود پایان داد. مراسم پایانی این دوره از جایزه با موضوع «آخرین سال قرن» همچون دوره گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت مجازی و در صفحه این جایزه ادبی برگزار شد.در آغاز، گزارش دبیر این جشنواره، اوژن حقیقی، توسط پژمان بازغی که اجرای برنامه را بر عهده داشت، ارائه شد.
در بخشی از این گزارش آمده است: «شورای سیاست‌گذاری جایزه‌ «ارغوان» در مهر ۱۳۹۹ بعد از جلسات متعدد، موضوع، قوانین، مقررات، آیین‌نامه و فراخوان چهارمین دوره‌ این جایزه را تدوین و در مرحله‌ بعدی چینش هیات انتخاب و داوری را آغاز کرد.
با نظر این شورا، «آخرین سال قرن» به عنوان موضوع دوره‌ چهارم جایزه «ارغوان» انتخاب و شرایط سنی شرکت در مسابقه همانند سه دوره گذشته حداکثر ۳۰ سال مقرر شد. هیات انتخاب بخش داستان (بر اساس حروف الفبا) متشکل از فرشته احمدی، میترا الیاتی، فرهاد توحیدی‌، محمد چرم‌شیر، مهسا محبعلی و هیات داوران بخش داستان (بر اساس حروف الفبا) متشکل از احمد پوری، حسین سناپور، لیلی گلستان، ما را در این مهم یاری کردند که از تمامی آن‌ها بسیار سپاسگزاریم.
دوره چهارم جایزه «ارغوان» از دی‌ماه ۱۳۹۹ آغاز و با ۵ روز تمدید مهلت ارسال تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۶۰۰ داستان به دبیرخانه جایزه ارسال شد که از این تعداد ۴۷۳ داستان کوتاه واجد شرایط شرکت در مسابقه بودند. از این تعداد نویسنده ۱۹۳ نفر آقا و ۲۸۰ نفر از آن‌ها خانم هستند.
هیات انتخاب کار بازخوانی آثار را در تاریخ ۱۵ اردیبهشت‌ماه به پایان رساند و ۳۰ داستان نهایی را در اختیار هیات داوران قرار داد که از این تعداد ۱۳ نفر خانم و ۱۷ نفر آقا هستند.
هیات داوران در ۶ خرداد ۱۰ اثر نهایی را در اختیار دبیرخانه‌ جایزه قرار داد.
امروز جایزه «ارغوان» به عنوان جایزه‌ای خصوصی که داستان‌های چاپ‌نشده را داوری می‌کند، با  کسب تجربیات ارزشمند از هیئت‌های انتخاب و داوران با افتخار اعلام می‌دارد به هدف خود که معرفی جوانان مستعد بوده است، رسیده و  از حامیان این جایزه غلامعلی سلیمانی مدیر محترم کارخانجات کاله، مستانه مهاجر مدیر محترم استودیو «آوای نفس»، علیرضا رمضانی مدیر محترم نشر مرکز که کتاب این دوره از جایزه‌ «ارغوان» توسط این انتشارات به چاپ خواهد رسید، صابر ابر مدیر محترم موسسه فرهنگی و هنری «این /جا» که ۱۰ نفر برگزیده این دوره از جایزه را به یک کارگاه  داستان‌نویسی مهمان کردند و در آخر از تمام افرادی که ما را در این یک سال همراهی کرده و پشتیبان ما بوده‌اند به خصوص شورای سیاست‌گذاری دوره چهارم متشکل از  ابراهیم حقیقی، امیر اثباتی، آرش صادقی، بهرنگ تنکابنی و انتشارات «هفت رنگ» که از هیچ کمکی دریغ نکرده و بدون حضور آن‌ها این اتفاق میسر نبود، کمال تشکر را داریم.»
در ادامه، اوژن حقیقی، دبیر این جایزه ادبی در ویدیویی ابراز خرسندی کرد که دوره چهارم جایزه «ارغوان» در این سال سخت کرونایی به سرانجام رسیده است.
او گفت: بسیار علاقه‌مند بودیم اختتامیه این دوره از جایزه را دور هم جشن بگیریم ولی احتیاط کردیم و تصمیم گرفتیم اختتامیه پنجمین دوره را دور هم باشیم.
حقیقی با اشاره به این‌که امسال جایزه «ارغوان» سال پربار و شلوغی داشت، از انتشار کتاب «روشنانقطه» سخن گفت و توضیح داد: علاوه بر انتشار کتاب آثار منتخب سومین دوره جایزه از سوی نشر مرکز، کتاب دیگری نیز با عنوان «روشنانقطه» در این دوره به چاپ رسیده است.
به گفته او، شورای سیاستگذاری جایزه، ۱۰ نفر از نویسندگان منتخب سه دوره گذشته را دعوت کرد تا داستان کوتاه جدیدی درباره یک موضوع مشخص بنویسند. این کار در پاییز و زمستان انجام شد و ماحصل آن کتاب «روشنا نقطه» است که از سوی نشر «هفت رنگ» منتشر شد و هم‌اکنون در کتابفروشی‌ها در دسترس است.
دبیر جایزه «ارغوان» یادآوری کرد: در روزهایی که ادبیات و کتاب ما این‌چنین مورد کم‌توجهی قرار گرفته، وظیفه تک تک ماست که به ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و حمایت از جوانان کمک کنیم.
حقیقی با قدردانی از حامیان جشنواره، از آنان درخواست کرد در دوره بعدی هم کنار این رودیداد باشند چراکه برای دوره پنجم برنامه‌های گوناگونی تدارک دیده شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه