روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ خرداد - شماره 3914

توسط معاون آب و آبفای وزیر نیرو انجام شد؛

اعتراض ایران نسبت به رعایت حق آبه هیرمند

 معاون آب و آبفای وزیر نیرو در جلسه مشترک کمیساران آب هیرمند در خصوص عدم دریافت حق‌آبه ایران در سال‌جاری اعتراض کرد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده خامسی در بیست و سومین جلسه مشترک کمیساران آب هیرمند که با حضور مقام های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برگزار شد، با توجه به مسوولیت کمیساری آب هیرمند که از طرف جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد، ضمن خوش‌آمدگویی خواستار تأمین حق‌آبه ایران بر اساس معاهده ۱۳۵۱ فی‌مابین شد.
وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌های ایران نسبت به احداث و آب‌گیری بند کمال‌خان بر روی هیرمند، گفت: براساس ماده پنجم معاهده ۱۳۵۱ هیرمند، افغانستان باید موافقت ایران را برای ساخت این بند جلب می‌کرد و ما معتقدیم این بند پیامدهای اجتماعی ناشی از مهاجرت، تعطیلی کشاورزی و توسعه کانون‌های گرد و غبار را خواهد داشت. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: مردم در منطقه سیستان تشنه هستند و آن‌چه که ما نگران آن هستیم عدم دریافت حق‌آبه در سال جاری و کمبود آب در سیستان است. ما پیگیر دریافت حق‌آبه خود به صورت درست و کامل بر اساس معاهده هستیم. احمد ویس بصیری، کمیسار افغانستان در ادامه عنوان کرد: امیدواریم با توجه به خشکسالی سال‌جاری بتوانیم در این جلسه برای برنامه‌ریزی تأمین حق‌آبه به نتایج مثبتی برسیم و معاهده را اجرا کنیم. این مستلزم همکاری دو جانبه است.  این جلسه در آینده برای تصمیم‌گیری نهایی ادامه خواهد داشت. به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، چندی پیش معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از برگزاری کنفرانس ملی روئین‌تن‌سازی سیستان با محوریت دانشگاه زابل و همکاری وزارت نیرو خبر داد و گفت: تلاش برای کاهش وابستگی این منطقه به رودهیرمند از برنامه های این کنفرانس خواهد بود.

دبیرکل اوپک:
روند کاهشی ذخیره‌سازی‌های نفت خام ادامه دارد
 دبیرکل اوپک در چشم‌اندازی خوش‌بینانه پیش‌بینی کرد ذخیره‌سازی‌های نفت خام همچنان روندی کاهشی خواهد داشت. به گزارش شانا، محمد سانوسی بارکیندو در نشست بین‌المللی نفت نیجریه که به‌صورت مجازی برگزار شد، اعلام کرد ذخیره‌سازی‌های نفت خام کشورهای توسعه‌یافته در ماه آوریل ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافت و ۱۶۰ میلیون بشکه کمتر از مدت مشابه پارسال بود. وی افزود: انتظار داریم ذخیره‌سازی‌ها در ماه‌های آینده بیشتر کاهش یابند. دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تصریح کرد: بازار نفت واکنش مثبتی نسبت به تصمیم‌های ما، از جمله تسهیل کاهش تولید از ماه مه، نشان داده است. بارکیندو با اشاره به اینکه واکسیناسیون کرونا و محرک‌های مالی گسترده به چشم‌انداز خوش‌بینانه اقتصاد جهان کمک کرده است، گفت: دسترسی نابرابر به واکسن کرونا در جهان، تورم بالا و ادامه شیوع ویروس کرونا، همچنان تقاضای نفت را تهدید می‌کنند. وی تأکید کرد که پایبندی ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) به توافق کاهش تولید در ماه آوریل ۱۱۴ درصد بوده است. دبیرکل اوپک با تأکید بر اینکه اوپک منکر تغییرات آب‌وهوایی نیست، افزود: اقتصاد جهان همچنان به نفت نیاز دارد. بارکیندو گفت: ما کشورهای عضو را به ادامه سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و در کنار آن تأمین نیاز جهان به هیدروکربن‌ها تشویق می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران مطرح کرد؛
روشنایی تهران در گروی همکاری صنایع
 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با قدردانی از همکاری مشترکان صنعتی در کاهش مصرف برق پایتخت، حفظ شرایط فعلی و تامین برق پایدار و عدم اعمال خاموشی را در گرو همکاری همه جانبه تمامی مشترکان تهرانی به ویژه صاحبان صنایع عنوان کرد.
حسین صبوری با بیان اینکه ظرف هفته گذشته شبکه برق تهران در شرایط قابل کنترل قرار داشت، این پایداری را در شبکه برق تهران ناشی از همکاری قابل تقدیر هموطنان دانست و گفت: در هفته گذشته شاهد بودیم که مشترکان تهرانی همکاری مناسبی با صنعت برق داشتند و به همین دلیل با رعایت تقریبی سقف مصرف تعیین شده، شبکه توزیع برق تهران در وضعیت نسبتا قابل قبولی قرار داشت. وی نقش صنایع را در جلوگیری از خاموشی برنامه‌ریزی شده برای مشترکان خانگی در طول هفته گذشته، غیرقابل انکار دانست و افزود: قدردان صاحبان صنایع که با استفاده از راهکارهایی همچون به کارگیری مولدهای برق و جابجایی ساعات کار و تعطیلات، در تامین برق هموطنان همراه ما بوده‌اند، هستیم و امیدواریم با تداوم این همکاری بتوانیم شرایط شبکه را در وضعیت فعلی حفظ کنیم. طبق اعلام وزارت نیرو، صبوری همچنین از تمامی مشترکان تهرانی درخواست کرد: با توجه به تداوم گرمای هوا و شکننده بودن شرایط شبکه به دلیل افزایش کم‌سابقه مصرف برق در سال‌جاری، مشترکان نهایت همکاری را در مدیریت و کاهش هرچه بیشتر مصرف برق به عمل آورند تا مانع از اعمال خاموشی و قطع برق در پایتخت شوند. وی در پایان یادآور شد: برنامه جدید خاموشی احتمالی از تاریخ ۱۷ لغایت ۲۰ خردادماه به منظور آگاهی هموطنان در پرتال خبری این شرکت قرارداده شده است. گرچه امیدواریم با همکاری مردم، نیازی به قطع برق وجود نداشته باشد اما در صورت افزایش مصرف به منظور جلوگیری از بروز خاموشی گسترده، بر اساس برنامه مزبور، اقدام به اعمال خاموشی خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق خبر داد؛
نصب ۱۹۰۰ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده در کشور
 سخنگوی صنعت برق از ظرفیت نصب شده نزدیک به ۱۹۰۰ مگاوات برق تولیدی نیروگاه های تولید پراکنده به شبکه خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا قبل از آغاز تابستان به ۲۰۰۰ مگاوات افزایش یابد.
ظرفیت منصوبه نیروگاه های تولید پراکنده در پیک سال گذشته ۱۶۶۴ مگاوات بود که این میزان به ۱۸۳۳ مگاوات افزایش یافته است. همچنین تولید این نیروگاه ها از ابتدای سال تا کنون نسبت به دوره مشابه سال گذشته تقریبا ۱۰ درصد رشد داشته است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این باره گفت: در حال حاضر ۱۸۳۳ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده که در طول سال های گذشته احداث شده اند که برق تولیدی خود را به شبکه سراسری می فروشند.
به گفته وی این نیروگاه ها براساس نرخ خرید تضمینی برای نیروگاه های جدید و نرخ تعیین شده توسط هیات تنظیم بازار برق برای سایر نیروگاه ها به شبکه برق می فروشند، نرخ هیأت تنظیم حدود ۴ برابر بالاتر از سقف قیمت بازار عمده فروشی برق است. به گزارش توانیر، شرکت برق منطقه ای تهران با ۳۶۹ مگاوات و برق منطقه ای سیستان و بلوچستان با ۱۰ مگاوات، به ترتیب بیشترین و کمترین آمار منصوبه نیروگاه های تولید پراکنده را در اختیار دارند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران:
طرح ملی جمع‌آوری گازهای مشعل میادین نفت مرکزی تعیین تکلیف ‌شد
 مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، ضمن اعلام واگذاری پروژه جمع‌آوری، فرآورش و استحصال میعانات گازهای همراه میدان خشت در استان فارس از تعیین تکلیف جمع‌آوری درمجموع ۱۰۳ میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه مشعل در این شرکت خبر داد.
به گزارش شانا، رامین حاتمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: بر اساس شیوه‌نامه نحوه دادوستد خریداران گازهای مشعل ابلاغی از سوی وزارت نفت و باهدف جلوگیری از سوزانده شدن گازهای مشعل و برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده در این شرکت در سال ۹۹، سه فقره قرارداد با شرکت‌های داخلی منعقدشده و با واگذاری جمع‌آوری گازهای مشعل میدان خشت به میزان ۱۰ میلیون فوت مکعب در روز با یک شرکت داخلی، گام پایانی در تعیین تکلیف گازهای مشعل در سطح شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برداشته شد. وی در همین رابطه اضافه کرد: این قراردادها برای جمع‌آوری گازهای مشعل میدان‌های سروستان / سعادت‌آباد، چشمه خوش، نفت شهر / سومار و خشت با حجم حدود ۱۰۳ میلیون فوت مکعب گاز در روز، اجرا و راه‌اندازی طی مدت‌زمان ۲ سال از شروع قرارداد و ۵ سال مرحله بهره‌برداری، برنامه‌ریزی‌شده که با توجه به اهمیت این پروژه و لزوم پرهیز از اتلاف منابع کشور و حفظ محیط زیست با توافق طرفین این زمان قابل تمدید خواهد بود. مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران خاطرنشان کرد، با جمع‌آوری و فروش گازهای مشعل میادین یادشده، سالیانه حدود ۱۱ میلیون دلار درآمد حاصل خواهد شد. وی در مورد پیشرفت پروژه‌ها اضافه نمود، با توجه به آماده بودن کمپرسورهای گاز چشمه خوش، این طرح حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌گردد تا پایان نیمه اول سال جاری راه‌اندازی شود. همچنین با توجه به اینکه در پروژه سروستان / سعادت‌آباد از کمپرسورهای موجود استفاده خواهد شد پیش‌بینی می‌گردد این پروژه در اواسط نیمه اول سال ۱۴۰۱ و دو پروژه خشت و نفت شهر/ سومار نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسند.
مهندس رامین حاتمی، طرح ملی جمع‌آوری گازهای مشعل را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: با انجام این مهم، ضمن جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از سوزانده شدن گازهای مشعل و هدر رفت گاز، با ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش در فرایند تولید گاز موجب کسب درآمد، رونق کسب‌وکار و ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم پیرامونی تأسیسات نفتی می‌گردد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه