روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ خرداد - شماره 3914

گزارش کائنات از نقش زنان در تبلیغات انتخابات سیزدهم ریاست جهوری؛

سایه به سایه با «رجال» تا تبدیل شدن به «رجل سیاسی»

  ملیحه اندرزگو- اگر می‌خواهیم چشم‌اندازهای اسناد بالادستی زودتر محقق شوند باید از ظرفیت زنان موفق در پست‌های مدیریتی دولت سیزدهم استفاده کنیم. قطعا حضور زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و در دوران‌های مختلف، از آغاز نهضت امام خمینی(ره)، ٨ سال دفاع مقدس و تاکنون در عرصه‌های علمی، ورزشی، پزشکی و ... افتخار آفرینی کردند، به سازندگی و رسیدن به جامعه ایده‌آل کمک خواهد کرد.
اگرچه باوجود مطالبات مطرح شده، به‌ویژه در جامعه زنان، برای حضور حداقل یک کاندیدای زن در رقابت‌های نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان به هیچ زنی (ازجمله زهرا شجاعی که به‌عنوان کاندیدای زن در جبهه اصلاحات امیدهای زیادی به حضورش در کارزار نهایی بود)، برگ سبز عبور نداد تا زنان در انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری نیز کاندیدایی نداشته باشند و ابهام‌های موجود در زمینه تفسیر واژه «رجل سیاسی»، همچنان مانعی برای حضور این قشر در مناصبی مانند ریاست‌جمهوری باشد، اما به‌نظر می‌رسد خلأ موجود دراین زمینه با پررنگ‌تر شدن نقش زنان در رقابت‌های انتخاباتی تاحدودی درحال کمرنگ‌ شدن است.
کلی گویی و رفتارهای پوپولیستی در مورد زنان
چند روز پیش فاطمه ذوالقدر با بیان اینکه کاندیداها باید برنامه‌های مدون خود در حوزه حقوق زنان را مطرح کنند، اظهار کرد: شعارها باید منطبق با عقل و منابع و ظرفیت‌های کشور باشند و همچنین باید کاندیداها تامین منابع مالی مرتبط با وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی را شفاف بیان و از کلی گویی و رفتارهای پوپولیستی پرهیز کنند.
ائب رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم، افزود: حضور زنان در مناصب مدیریتی دولت سیزدهم باید به دور از نگاه‌های سیاسی و جناحی باشد. در دو دولت گذشته گام‌های خوبی برای انتصاب زنان شایسته برداشته شد و در حال حاضر زنان شایسته‌ و توانمندی داریم که باید از ظرفیت آنها در دولت‌ بعدی استفاده شود تا در هنگام تغییر دولت‌ها آسیبی به جامعه زنان وارد نشود.
وی در ادامه با اشاره به وعده یکی از نامزدهای انتخابات مبنی بر پرداخت حقوق به زنان خانه دار گفت: باید توضیح، تفسیر، نحوه پرداخت و منابع مالی این حقوق مشخص شود. در غیر این صورت وعده‌های این چنینی انتظارات و توقعاتی ایجاد می‌کند که در نهایت نیز عملیاتی نخواهد شد.
کاندیداها بگویند چند وزیر و استاندار «زن» در کابینه خواهند داشت
در همین راستا معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه زنان، گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یا در حوزه زنان وعده و شعار ندهند و یا اینکه به طور مشخص بگویند چه تعداد وزیر، معاون رئیس جمهور، استاندار و سفیر زن در کابینه دولت خود می‌گذارند.
معصومه ابتکار اظهار کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در شعارهای خود کلی گویی نکنند و وعده کلی ندهند. بگویند چه تعداد وزیر و یا استاندار زن و... در کابینه خود می‌گذارند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای انتصاب زنان در دولت دوازدهم، ادامه داد: هم‌اکنون ۹۶ معاون وزیر زن داریم و رئیس جمهوری آینده حداقل می‌تواند ۱۰ وزیر زن منصوب کند و از این رو اگر کسی بگوید نیمی از کابینه یا تعدادی از کابینه‌ام زن خواهند بود، دیگر حرف شعاری نزده است چراکه بر حسب شایسته سالاری و تجربه اکنون دو معاون وزیر بهداشت، دو معاون وزیر آموزش و پرورش، دو معاون وزارت راه و شهرسازی، دو معاون  وزیر ورزش، معاون اداری و مالی وزارت ارشاد و رییس سازمان هواشناسی کشور زن هستند. بنابراین نمی‌توان گفت این کار نشدنی است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه از سال ۷۶، خاتمی راه را برای حضور زنان در مسئولیت‌های غیر امور زنان باز و افق گشایی کرد، افزود: هم اکنون ۱۶ معاون استاندار زن در کشور داریم و این دستاوردها واقعی و اتفاقات مهمی هستند. هم‌اکنون روسای سازمانهای بزرگ مثل سازمان بهره‌وری کشور، زنان موفقی هست. در این دوره پنج سفیر زن در کشور داشتیم و دکتر ظریف شجاعانه پای این قضیه ایستاد در حالی که عده‌ای از همان ابتدا مخالفت می‌کردند.
وی همچنین این را هم گفت که ما می‌توانیم در دولت بعدی وزیر زن و باید استاندار، سفیر، فرماندار و بخشدار زن داشته باشیم.
دولت بعدی اصلاح قوانین و تدوین لوایح حوزه زنان را ادامه دهد
وی با تاکید بر اهمیت تداوم تدوین و تصویب لوایح در حوزه زنان در دولت بعد، گفت: در این دوره یک ساختار خیلی خوبی و زیرساخت خیلی قوی برای لوایح گذاشته شد. معاونت ۱۵ لایحه در حوزه زنان و خانواده تدوین کرد که  سه، چهار  لایحه به نتیجه رسیده و شاید دو، سه لایحه دیگر نیز تا آخر این دوره به نتیجه برسد.بر روی سایر لوایح نیز باید کار شود. طی این چهار سال بسیار روی لوایح کار کردیم و تمام وقت ما گرفته شد. خدا روشکر مسیر بزرگی است که دولت بعد باید آن را ادامه دهد. اینها اصلاح قوانینی است که مورد مطالبه و درخواست زنان بوده است.
وی توصیه کرد: دولت بعد به این مسائل توجه داشته باشد و مطالبات مردم را دنبال کند. ببیند مردم چه می‌خواهند، زنان چه می‌خواهند و چه مشکلاتی دارند. نروند سراغ موضوعات و مسائلی که نتیجه بخش نبوده است. یک طیف و تفکری ۴۳ سال است سعی می‌کنند یک سری دیدگاه‌های خاص خود را اعمال کنند و هرچند وقت یک بار هم ورود می‌کنند؛ نظیر نگاهشان نسبت به تحصیل دختران و زنان و یا اینکه اسم دختران خود را در مجامع عمومی نیاورید و یا بحث هویت زنان که آن را یا وابسته به پدر و شوهر یا پسر می‌دانند و زن از خود هیچ هویتی ندارد.
ابتکار ادامه داد: اینها ذات تفکر یک جریان است. همان تفکری که امام خمینی (ره) چقدر با آن مقابله کرد. اینها ذات تفکر جریانی است که می‌گوید اول زن باید فرزندآوری کند، دوم فرزندآوری کند، سوم فرزندآوری کند، چهارم فرزندآوری کند و اگر جانی برایش ماند و اگر ضرورت داشت و در موضوعات خیلی خیلی خاص اجازه تحصیل و فعالیت اجتماعی داشته باشد. این طیف اصلا ضرورتی برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی نمی‌بیند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری همچنین گفت: فکر نکنیم این تفکر مربوط به اول انقلاب می‌شود و ما با آنها مقابله کردیم. این تفکر امروز هم هست. زمانی دنبال این بودند که ادارات، بیمارستانها و در همه جا زنان و مردان را تفکیک کنند و فکر می‌کردند این راه حل مشکلات در مسائلی نظیر فساد اخلاقی است. یا اینکه به دنبال بستن فضای مجازی هستند درحالی که فضای مجازی را باید مدیریت کرد و به مخاطب آموزش داد. بله آسیب‌هایی وجود دارد و ما آنها را انکار نمی‌کنیم ولی راه حل آن هیچ وقت تفکیک سازی و بستن مسیرها نیست.
جایگاه ویژه زنان در ستاد های انتخاباتی نامزدهای سیزدهم
اگرچه در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری نقش زنان در کنار کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری چندان به‌چشم نیامد و تقریبا هیچ‌کدام از ۶کاندیدای کارزار نهایی انتخابات درسال ۹۶ در روز ثبت‌نام همسران‌شان را در کنار خود نداشتند، اما به‌نظر می‌رسد قرار است این روند در سیزدهمین دوره با تغییرات اساسی همراه شود؛ تغییراتی که از همان نخستین روزهای ثبت‌نام‌ها قابل مشاهده بود.
در این میان براساس آنچه از اخبار انتخاباتی برمی‌آید، نقش زنان در ستادهای انتخاباتی کاندیداها بیشتر از آن چیزی است که تصورش می‌رفت؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد با حضور رسانه‌ای سپیده شبستری، همسر عبدالناصر همتی وارد مرحله تازه‌تری شده ‌است.
همتی که مهمان گفت‌وگوی ویژه خبری بود، برای مصاحبه قبل از بخش خبری که به نمایندگان کاندیداها اختصاص دارد، همسر ش را به‌عنوان نزدیک‌ترین فرد به‌خود به این برنامه فرستاد. شبستری در این گفت‌وگو ناگفته‌هایی از مسائل شخصی، خصوصیات و توانمندی‌های همتی را بیان کرد و با تسلط کلامی خود در این مصاحبه توانست الگوی موفقی از حضور زنان را در کنار کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به نمایش بگذارد؛ موضوعی که تا پیش از این سابقه نداشت.
حضور رسانه‌ای موفق همسر همتی که توانست با پوشش و بیانی متمایز، تصویری امروزی از زنان مسئولان کشور ارائه دهد، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و نگاه‌های بسیاری را به کمپین انتخاباتی رئیس برکنار شده بانک مرکزی جلب کرد. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد در اردوگاه اصولگرایان نیز نقش زنان در ستادهای انتخاباتی بیش از دوره‌های گذشته درحال پررنگ‌تر شدن است. گذشته از حضور زهرا شیخی، نماینده مجلس یازدهم در قامت رئیس ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده‌هاشمی، از برخی دیگر از ستادهای کاندیداهای اصولگرا خبر می‌رسد که زنان نقش ویژه‌ای در فعالیت‌های انتخاباتی برعهده گرفته‌اند.
آنچه از اخبار ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد این بار قرار است زنان نقش ویژه‌تری در فعالیت‌های این ستاد ایفا کنند. گفته می‌شود سمیه رفیعی، نماینده تهران در مجلس یازدهم و رئیس فراکسیون محیط‌زیست، به‌عنوان مسئول کمیته زنان رئیسی فعالیت می‌کند و زهره‌سادات لاجوردی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، نماینده تهران در مجلس یازدهم هم از زنانی است که نقش مؤثری در کمیته بانوان ستاد رئیسی برعهده دارد. در کنار اینها جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی و دختر سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی نیز در این دوره نقش بیشتری در ستاد انتخاباتی رئیس دستگاه قضا برعهده دارد. شنیده‌ها حاکی است او که از دانشگاه تربیت‌مدرس مدرک دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دارد و عضو هیأت علمی دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهیدبهشتی هم هست، در اتصال بدنه نخبه و دانشگاهی به ستاد رئیسی نقش ویژه‌ای برعهده دارد و مشغول رایزنی در این حوزه است.
اگرچه نقش کمرنگ زنان در کمپین‌های انتخاباتی دیگر کاندیداها ازجمله سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محسن رضایی و محسن مهرعلیزاده بیش از پیش به‌چشم می‌آید و تاکنون نقش مؤثری از زنان در این ستادها رسانه‌ای نشده‌است، اما به‌نظر می‌رسد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری عرصه تازه‌ای برای نقش‌آفرینی زنان در کنار کاندیداها به‌شمار می‌رود و بازتاب فعالیت‌های انتخاباتی سپیده شبستری، همسر عبدالناصر همتی در شبکه‌های اجتماعی موید این نکته است که نقش زنان در این دوره می‌تواند بیش از آنچه تصور می‌شود در موفقیت کاندیداها مؤثر باشد.
پست نایب رییسی برای بانوان
رقابت برسر اینکه بانوان چگونه جایگاهی در دولت آینده دارند بالا گرفته حتی یاسر مهرعلیزاده که همین دیشب به عنوان نماینده پدرش به یک برنامه تلویزیونی آمد بر همین موضوع بطور  ویژه تاکید کرد. او با اشاره به نگاه پدرش به زنان خاطر نشان کرد: پدرم اعتقاد دارد که تا وقتی که زنان جامعه به جایگاه واقعی خود نرسند، جامعه پیشرفت نمی‌کند؛ در همین راستا نیز در زمان حضور در معاونت تربیت‌بدنی ریاست جمهوری برای تمام فدراسیون ها پست نایب رییسی برای بانوان تعریف کردند.
مکالمه تلفنی قاضی زاده و دخترش
وقتی قاضی زاده یک خانم را مسول ستادش معرفی کرد، یک سکانس از مستندش را به مکالمه ای شعاری با دخترش اختصاص داد موضوع رقابتی شد.
ریحانه سادات هم آمد
هنگامی که ریحانه سادات رییسی به همان ویژه برنامه آمد، نقش بانوان در رقابت کاندیداها به یک مساله هیجانی و جذاب بدل شد. دختر رییسی گفت: در سال ۹۶ تخریبی علیه پدرم مطرح شد مبنی بر اینکه ایشان بین زنان و مردان دیوار می‌کشد در حالی که ایشان بین زنان و مردان دیوار نمی‌کشد بلکه پلی ایجاد می‌کند که باعث پیشرفت هم خانم‌ها و هم آقایان می‌شود.
همسران کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟
خبر آنلاین : در بحث انتخابات ریاست جمهوری سوالاتی درباره خانواده کاندیداها مطرح می‌شود که در این راستا آشنایی با همسران کاندیداها خالی از لطف نیست.همسران کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟ این سوالی است که با شروع کارزار انتخابات در محافل تبلیغاتی بسیار مطرح می‌شود و البته برخی از همسران هم شانه‌ به شانه شریک زندگی خود پا به میدان تبلیغات می‌گذارند.  اما شاید پاسخ به این سوال که «همسران کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟» خالی از لطف نباشد.  ابراهیم رئیسی که از همان انتخابات سال ۹۶ بیشتر به عنوان داماد امام جمعه مشهد شناخته شده بود نام همسرش «جمیله علم‌الهدی» است او استاد دانشکده علوم تربیتی و استادیار دانشگاه شهید هشتی است.  «فاطمه سجادی» همسر سعید جلیلی است. او دانش‌آموخته رشته پزشکی و پزشک عمومی است.  «سپیده شبستری» همسر عبدالناصر همتی از آن دست زنان فعال است که اتفاقا در این کارزار انتخاباتی دستی بر آتش هم داشت و مصاحبه‌ای از او درباره همسرش و فعالیت‌های انتخاباتی او منتشر شد. فاطمه شبستری لیسانس اقتصاد و دکتری مدیریت دارد.
«معصومه پاکتچی» همسر علیرضا زاکانی و دارای تحصیلات سطح حوزه علمیه است او همچنین مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران است.
«معصومه خدنگ» همسر محسن رضایی است و خانه‌دار است.
البته درمورد همسران امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محسن مهرعلیزاده اطلاعاتی در دسترس نبود.
تنها رئیس ستاد زن در میان کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری
زهرا شیخی مبارکه تنها رئیس ستاد زن در میان کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، هم‌اکنون نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان نیز است.
وی گفت: بانوان کشور فقط من نیستم، زنانی که در خانه هستند و بسیار عزیزند و کارشان هم بسیار سخت است، باید مورد توجه قرار گیرند. هم‌چنین زنان آسیب‌دیده‌ای داریم که وارد بحران‌هایی همچون طلاق، حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی شده‌اند. دخترانی داریم که می‌خواهند زنان آینده کشور باشند، باید برای همه این عزیزان برنامه داشته باشیم.
رئیس ستاد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: آمده ایم بیانیه گام دوم تحقق یابد و در جبهه انقلاب، خانم‌های بسیاری داریم که شایستگی‌های زیادی دارند.
خانم زهرا شیخی گفت: بین زن و مردم تفاوتی قائل نیستیم حتی حتی اگر تمام کابینه را زنان تشکیل دهند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه