روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ خرداد - شماره 3914

کاندیداها بگویند چند وزیر و استاندار «زن» در کابینه خواهند داشت

 معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه زنان، گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یا در حوزه زنان وعده و شعار ندهند و یا اینکه به طور مشخص بگویند چه تعداد وزیر، معاون رئیس جمهور، استاندار و سفیر زن در کابینه دولت خود می‌گذارند.
معصومه ابتکار اظهار کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در شعارهای خود کلی گویی نکنند و وعده کلی ندهند. بگویند چه تعداد وزیر و یا استاندار زن و... در کابینه خود می‌گذارند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای انتصاب زنان در دولت دوازدهم، ادامه داد: هم‌اکنون ۹۶ معاون وزیر زن داریم و رئیس جمهوری آینده حداقل می‌تواند ۱۰ وزیر زن منصوب کند و از این رو اگر کسی بگوید نیمی از کابینه یا تعدادی از کابینه‌ام زن خواهند بود، دیگر حرف شعاری نزده است چراکه بر حسب شایسته سالاری و تجربه اکنون دو معاون وزیر بهداشت، دو معاون وزیر آموزش و پرورش، دو معاون وزارت راه و شهرسازی، دو معاون  وزیر ورزش، معاون اداری و مالی وزارت ارشاد و رییس سازمان هواشناسی کشور زن هستند. بنابراین نمی‌توان گفت این کار نشدنی است. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه از سال ۷۶، خاتمی راه را برای حضور زنان در مسئولیت‌های غیر امور زنان باز و افق گشایی کرد، افزود: هم اکنون ۱۶ معاون استاندار زن در کشور داریم و این دستاوردها واقعی و اتفاقات مهمی هستند. هم‌اکنون روسای سازمانهای بزرگ مثل سازمان بهره‌وری کشور، زنان موفقی هست. در این دوره پنج سفیر زن در کشور داشتیم و دکتر ظریف شجاعانه پای این قضیه ایستاد در حالی که عده‌ای از همان ابتدا مخالفت می‌کردند.  وی همچنین این را هم گفت که ما می‌توانیم در دولت بعدی وزیر زن و باید استاندار، سفیر، فرماندار و بخشدار زن داشته باشیم. ابتکار با بیان اینکه عده‌ای بی‌توجه به انتصاب زنان در حوزه‌های یادشده در دولت دوازدهم تنها این موضوع را مطرح می‌کنند که چرا آقای روحانی در دولت خود وزیر زن نداشت؟، تصریح کرد: رئیس جمهوری گفتند من مشارکت زنان را افزایش می‌دهم و برای وزیر زن هم تلاش می‌کنم. رئیس جمهوری واقعا مشارکت زنان را افزایش داد اما در نقل وارونه این بحث‌ها نادیده گرفته می‌شود و صرفا بحث وزیر زن را می‌بینند، در حالی که تمام اختیارات در انتخاب وزیر با رئیس جمهوری نیست و نهایتا وزیر باید رای اعتماد را از مجلس بگیرد و به این نکته توجه نمی‌کنند. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۶ بخشدار زن در کشور داریم درحالی که پیش‌تر در وزارت کشور درباره این مسائل به طور کلی مقاومت می‌کردند، اظهار کرد: رئیس جمهوری بعدی فکر نکند می‌تواند عقب نشینی کند و بهانه‌ آورد بلکه باید روی همین خط حرکت کند. حتی مقام معظم رهبری در نخستین کنگره ملی «۱۷۰۰۰ زن شهید» که در این دولت برگزار شد؛ پیامی دادند و به دستاوردهای درخشان زنان ایرانی اعم از علمی، اجتماعی، فرهنگی و ایثارگری طی این سالها و برای نخستین بار به موضوع مدیریت زنان اشاره کردند. پس اتفاقی در این دولت افتاده که مقام معظم رهبری آن را به رسمیت شناختن و این برایمان خیلی مهم است. وی معتقد است که مهم‌ترین اولویت دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده باید اجرای «عدالت جنسیتی» و ادامه دادن برنامه‌های دولت دوازدهم در حوزه‌های مختلف آموزش، بهداشت، ورزش، اشتغال، حقوق و ... عدالت جنسیتی باشد. ابتکار از جمله حوزه‌های مهم برنامه ریزی این معاونت در دولت دوازدهم را «خانواده» دانست و گفت: تصویب شاخص‌های خانواده و تصویب سیاست‌های دوستدار خانواده در این دولت اتفاق افتاد. در این راستا برنامه‌هایی نظیر گفتگوی ملی خانواده در راستای تحکیم خانواده و افرایش مهارت‌های اعضای خانواده در ۶۸ شهر کشور با همکاری تشکل‌ها اجرا شد. جریانی برای توجه به مهارت‌های خوب زیستن و مهارت‌های زندگی در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم شکل گرفت. اینها کارهای بزرگی است که معاونت زنان در حوزه اجتماعی و خانواده انجام داد و دولت بعدی باید اینها را ادامه دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه