روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت - شماره 3901

پنجره جمعیتی

 مهسا علیشاهی- راه‌های تشویق مردم برای افزایش جمعیت می‌تواند روش مؤثری برای افزایش جمعیت تلقی شود. در سطح اشخاص نیز باید محدودیت‌های افزایش جمعیت حذف شود. و نهادها و سازمان‌ها با کارهای علمی، زمینه تشویق مردم و امیددهی به آنان برای فرزند آوری بیشتر را ایجاد کنند و باید مراکز فرهنگی خانواده‌ها را نسبت به افزایش فرزند آگاه کنند، چرا که جامعه ما در آینده نیاز به افزایش جمعیت و اضافه شدن قشر جوان به جمعیت دارد.
امنیت شغلی، اقتصادی، اجتماعی باعث تشویق مردم به فرزند آوری می‌شود. سازمان آموزش و پرورش نیز می‌تواند با آموزش راه‌های افزایش جمعیت و فواید آن تأثیر مثبت و شگرفی در افزایش جمعیت داشته باشد. زیرا دانش آموزان اهمیت بیشتری به این موضوع می‌دهند و در آینده می‌تواند به عنوان یک فرهنگ در جامعه جا بیفتد.
از سوی دیگر، کاهش رشد جمعیت باعث از بین رفتن رشد و توسعه اقتصادی می‌گردد. متأسفانه شاخص‌های اقتصادی به جای کمک به رشد جمعیت باعث پیشرفت آن می‌شود. نمی‌توان رشد جمعیت را دستوری محقق کرد. بلکه بصورت علمی و با درایت و حمایت و پشتیبانی مدیران بایستی نگریست. اگر بخواهیم به این امر به صوت دستوری نگاه کنیم نتیجه آن خواهد شد که کیفیت فدای کمیت شده است و از رشد جمعیت نمی‌توانیم نتیجه مورد نظر را دریافت کنیم. اگر رشد اقتصادی در جامعه زیاد باشد میل خانوارها به افزایش جمیعت بیشتر می‌شود.
در حال حاضر بیش از یک دهه است که ایران نیز با بحران جمعیت و کاهش نرخ باروری زنان روبرو است. به طوری که به گفته کارشناسان تا ۳۰ سال آینده ایران جزو ۵ کشور سالمند جهان خواهد بود.طی سال‌های گذشته بارها بر لزوم اجرای سیاست‌های تشویقی برای ترغیب والدین به فرزندآوری تاکید شده اما این سیاست‌ها تاکنون آنطور که باید و شاید در کشور اجرا نشده است.
این در حالی است که حساسیت روسیه و چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان بر روی این موضوع بیش از پیش شده و به اجرای طرح‌های مشوق پرداخته‌اند.ارائه مشوق‌های مالی، الگوگیری از سیاست‌های جمعیت در دیگر کشورها و در کنار آن فرهنگ سازی برای افزایش فرزندآوری زوجین از جمله اقداماتی است که می‌تواند کشور از بحران کاهش جمعیت خارج کند.
تک فرزندی ممکن است آسیب های شخصیتی و شناختی را به وجود آورد. تک فرزندی موفق هم وجود دارد ولی در مجموع آسیب های زیادی به دلیل وجود تک فرزندی در خانوارها مشاهده شده است.
از سال 1410 به بعد کم کم شاهد رشد و بروز دوران سالمندی در کشور خواهیم بود و عملاً از دهه 1430 به بعد این پدیده به اوج خود می رسد. این در حالی است که پدیده سالمندی می تواند برای هر کشوری زنگ خطری بزرگ برای اضمحلال جمعیت و از دست دادن سرمایه اجتماعی، نیروی کار، امنیت مرزها، قدرت علم، تکنولوژی و فناوری به واسطه کاهش جمعیت جوان و نیروهای نخبه باشد.
باید در تمامی حوزه های کشور شاهد ارتقاء و رشد جمعیت پویا باشیم. ضمن اینکه با هدف گذاری افزایش جمعیت در کشور، اصلاح سیاست های جمعیتی کشور و تعیین چشم انداز دهه ها و صده آینده برای جمعیت کشور دنبال تعیین مشوق های جمعیتی در قوانین جمهوری اسلامی ایران هستیم و می کوشیم به رشد جمعیت کشور به نفع الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی جهت دهی کنیم.
خانوارهایی که چند فرزند دارند از خانوارهایی هستند که فرزندان در محیط ن مهارت های چندگانه را فرا گرفته و با توجه به تعاملی که با خواهران و برادران و فرزندان فامیل دارند قدرت سازگاری با محیط را در خود افزایش می دهند و توانمندی آنها و کار و تلاش در حیطه های مختلف ارتقا پیدا می کند. ضمن اینکه این مهارت افزایی منجر به رقم خوردن زندگی های مشترک سالم در آینده خواهد شد.
اگر با شکل جمعیتی فعلی در سال های آینده جلو برویم که بین 1.6 تا 1.8 فرزند به ازای هر خانواده در ایران وجود دارد متأسفانه آینده روشنی را برای جمعیت کشور متصور نخواهیم بود. این آینده جمعیتی وقتی روشن خواهد بود که حداقل ضریب جانشینی جمعیت را به 2.8 فرزند به ازای هر خانواده برسانیم که با این کار از پنجره جمعیتی با سلامت عبور خواهیم کرد.
هم اکنون فرصت خوبی است تا بتوانیم از پنجره جمعیتی استفاده کنیم که این پنجره مربوط به زنان بارور در کشورمان است. خانم های متأهل بین سن باروری 15 تا 45 سال در دایره فرزندآوری قرار دارند. این امرمی تواند فرصتی برای افزایش جمعیت کشور محسوب شود.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت :
به رغم واکسیناسیون تا پایان همه گیری راه طولانی در پیش داریم
 دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاکید کرد: به رغم اقدامات صورت گرفته برای واکسیناسیون هنوز تا پایان همه گیری کووید-۱۹ مسیر طولانی در پیش داریم.”تدروس آدهانوم” گفت: با وجود آغاز واکسیناسیون علیه کروناویروس و کاهش موارد ابتلا در برخی از کشورها، همه گیری کووید-۱۹ هنوز تمام نشده است. وی تاکید کرد: موارد جهانی ابتلا و فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ برای دومین همفته متوالی در جهان کاهش پیدا کرده اما برخی از کشورها از جمله هند همچنان با افزایش آمار مواجه هستند. وی گفت: در بسیاری از کشورها با بالاترین میزان واکسیناسیون، این تفکر شکل گرفته که همه گیری تمام شده است در حالیکه برخی کشورها با موج عظیمی از موارد ابتلا روبرو هستند. اوضاع در بسیاری از کشورها همچنان بسیار نگران کننده است. تا پایان همه گیری فاصله بسیاری داریم و تا بیماری در همه کشورها تمام نشود، در هیچ کجا پایان نخواهد یافت. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، از زمان آغاز همه گیری بیش از ۱۶۴ میلیون نفر در جهان به کروناویروس آلوده شده و بیش از ۳.۴ میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند.

اگر علائم سرماخوردگی دارید، فعلا واکسن نزنید
رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: وقتی که افراد برای تزریق واکسن مراجعه می‌کنند، اگر علائم سرماخوردگی مانند بی‌حالی، بدن درد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ دارند، باید علائم خود را به مرکزی که در آن واکسن می‌زنند اطلاع دهند چون روی علائم کرونا نباید واکسن کرونا زده شود و این کار باعث تشدید علائم می‌شود.
رزیتا خداشاهی در خصوص عوارض کرونا بیان کرد: یکسری عوارض معمول بعد از تزریق تمام واکسن‌های ویروسی مانند التهاب موضعی محل واکسن، تب، بی‌حالی، بدن درد و حالت تهوع ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت مشاهده می‌شود. طبق بررسی‌هایی که انجام شده واکسن کرونا عوارض زیادی جز برخی موارد معدود مانند آنچه که در واکسن آسترازنکا دیده شده‌، ندارد. البته این موضوع به‌ این معنا نیست که فقط واکسن آسترازنکا عوارض داشته‌ باشد؛ در واقع ممکن است واکسن‌های دیگر نیز عوارض داشته‌ باشد که در حال‌ حاضر آن را نمی‌دانیم.
خداشاهی ادامه داد: مردم نگران عوارض واکسن کرونا نباشند. عوارض خاص ثابت‌شده‌ای از تزریق واکسن کرونا تاکنون مشاهده نشده‌ و تزریق واکسن در شرایط فعلی که کرونا به شدت افزایش پیدا کرده، توصیه می‌شود.  وی تاکید کرد: اگر عوارض واکسن کرونا بیشتر از سه روز ادامه پیدا کرد، افراد باید به پزشک مراجعه کنند. همچنین افرادی که داروهای خاصی مانند داروهای نقص ایمنی مصرف می‌کنند، افرادی که پیوندی هستند و یا بیماری خودایمنی دارند، حتما باید قبل و بعد از تزریق واکسن با واحدهای مربوط در تماس باشند که اگر عوارض خاصی داشت به اطلاع برسانند. رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد اظهار کرد: برخی باورهای غلط در خصوص تزریق واکسن میان مردم وجود دارد؛ مانند اینکه بعد از تزریق واکسن نباید حمام کرد یا باید تحت سرم‌تراپی قرار گرفت که این باورها غلط هستند و باید اصلاح شوند.  عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توصیه کرد: بعد از تزریق واکسن با توجه به اینکه ممکن است افراد علائم معمول مانند تب و بدن درد و... داشته باشند، بهتر است تا چند روز بعد از تزریق واکسن، کار سنگین انجام ندهند، تعداد ساعت کاری آن‌ها کم‌تر باشد و استراحت بیشتری داشته باشند. همچنین خوردن مایعات فراوان  و رژیم غذایی سالم  توصیه می‌شود.  وی در پاسخ به این پرسش که اگر علائم ناشی از تزریق واکسن ادامه پیدا کند، افراد می‌توانند دوز دوم واکسن را دریافت کنند یا خیر گفت‌: این موضوع بستگی به عوارضی دارد که افراد بعداز واکسن پیدا می‌کنند. اگر عوارض معول مانند ضعف و بدن درد و بی‌حالی داشته باشند، می‌توانند دور دوم واکسن را دریافت کنند ولی اگر عوارض خاصی پیدا کنند، حتما باید با پزشک خود مشورت کرده و فاصله بین دو واکسن که ۲۸ روز بود، می‌تواند بر اساس شرایط خاص بیشتر شود.  خداشاهی ضمن تاکید بر اینکه حداقل چهار هفته بعداز تزریق دوز دوم واکسن، ایمنی  در بدن ایجاد می‌شود، بیان کرد: حتی پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا باز هم در هفته‌های اول امکان ابتلا به کرونا وجود دارد. مطالعات نشان داده که حتی اگر بعد از چهار هفته پس از تزریق دوز دوم، افراد کرونا بگیرند، کرونای آن‌ها خفیف خواهد بود. افراد حتی چهار هفته بعداز تزریق دوز دوم واکسن کرونا می‌توانند ناقل  بدون علامت کرونا باشند.

افزایش 15 درصدی اهدای خون در ماه رمضان امسال
 سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: اهدای خون در ماه مبارک سال ۱۴۰۰نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۱۵ درصدی داشته است. دکتر بشیر حاجی بیگی با اعلام این خبر گفت: در ماه رمضان امسال۱۷۹ هزار و ۹۲۵ نفر به مراکز انتقال خون سراسر کشور برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۱۴۲هزار و ۲۵۴ واحد خون اهدا شده است. وی افزود: ۲۳ هزار نفر برای بار اول خون اهدا کرده اند. سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه در طی این مدت ۲۷۰ نفر برای اهدای پلاسمای هیپرایمیون(کووید) در سراسر کشور مراجه کرده اند، گفت: از این تعداد ۲۱۴ واحد پلاسما اهدا شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه