روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 3900

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

طرح تشکیل وزارت انرژی در کمیسیون انرژی مجلس بررسی شد

 سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیسیون مشترک برای بررسی طرح تشکیل وزارت انرژی و نهادهای وابسته آن در کمیسیون متبوع خود خبر داد.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، مالک شریعتی نیاسر در خصوص نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه اعضای کمیسیون اتفاق‌نظر داشتند که این موضوع (طرح تشکیل وزارت انرژی)، موضوع اختصاصی کمیسیون انرژی است و به‌ویژه اینکه وزن اقتصادی و وزن تشکیلات ساختاری مجموعه نفت و نیرو در کمیسیون انرژی قرار دارد و باید به روال بسیاری از طرح‌ها و لوایح کمیسیون اصلی، کمیسیون انرژی باشد و کمیسیون‌های دیگر مرتبط با کمیسیون فرعی باشند، اما از آنجا که به هیئت رئیسه ارجاع داده شده بود، ما هفت نفر را به‌عنوان اعضای کمیسیون مشترک بررسی این طرح انتخاب کردیم که این هفت نفر را به هیئت رئیسه اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: مقرر شد رئیس کمیسیون انرژی با هیئت رئیسه مجلس صحبت کند و موضوع ارجاع آن به عنوان کمیسیون اصلی به کمیسیون انرژی به‌عنوان مسئول اصلی رسیدگی به طرح، در دستور کار قرار گیرد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از نظر کمیسیون انرژی، این تصمیم موقتی است تا در هیئت رئیسه مجلس تعیین تکلیف شود. امیدواریم موضوع‌های تخصصی به کمیسیون‌های تخصصی خود ارجاع شود و تشکیل کمیسیون مشترک اتفاق نیفتد و کمیسیون انرژی به صورت کامل به موضوع رسیدگی کند.

مدیرعامل توانیر اعلام کرد؛
300 تن گاز گلخانه‌ای نتیجه استخراج هر واحد رمز ارز
 مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: استخراج هر واحد رمز ارز ۳۰۰ تن گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند.
محمدحسن متولی زاده در نشست پیک تابستان با حضور مدیران کل روابط عمومی وزارت نیرو و توانیر و ارتباط تصویری با مدیران روابط عمومی شرکت‌های توزیع و برق منطقه ای در مرکز پایش صنعت برق، افزود: بر این اساس برخورد با استخراج کنندگان غیرمجاز ارزهای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است.
*افزایش بیش از ۶ هزار مگاواتی مصرف برق نسبت به پارسال
وی در ادامه از افزایش پیک بار شبکه سراسری به ۴۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات خبر داد و خاطرنشان‌ کرد: این میزان مصرف بیش از ۶ هزار مگاوات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.
مدیرعامل توانیر اضافه کرد: کاهش سه هزار و ۵۰۰ مگاوات از توان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کاهش ذخیره آب سدها، از دیگر مسائل شبکه در فصل گرما است.
متولی زاده بر ضرورت تأمین برق مطمئن و پایدار و تلاش جدی همکاران صنعت برق در بخش‌های فنی، همچنین لزوم پشتیبانی مؤثر روابط عمومی‌های صنعت برق از تلاش‌ها در این بخش و تمرکز بر موضوع پیک شبکه تأکید کرد.
وی گفت: بار مدیریت شده شبکه در سال گذشته بیش از پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات بود که امسال سه هزار و ۵۰۰ مگاوات به آن افزوده شده و باید حدود ۱۰ هزار مگاوات مدیریت بار در بازه زمانی نسبتاً طولانی اتفاق بیافتد.
مدیرعامل توانیر از ابلاغ سهمیه قابل تأمین هر استان با امضای وزیر نیرو خبر داد و تأکید کرد: لازم است با تدبیر استانداران و مدیران استانی و پشتیبانی روابط عمومی‌های صنعت برق، سهمیه و سقف تعیین شده برای هر استان رعایت شود تا نیازی به اعمال محدودیت‌های اضافی نباشد.
وی، عدم انتقال مشکلات ناشی از کوتاهی در رعایت سقف تعیین شده از یک استان به استان‌های دیگر را نکته کلیدی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد: با کنترلی که انجام می‌شود سهمیه‌های استانی به دقت رعایت شود و در غیر این صورت هر استانی که رعایت نکند با چالش‌های مربوط به خود مواجه می‌شود.
متولی زاده خاطرنشان کرد: پاداش به استان‌ها از افزایش قابل توجهی برخوردار شده، به گونه‌ای که نسبت به پارسال افزایش ۲ برابری یافته است.
مدیرعامل توانیر افزود: این پاداش با تصمیم هر استان به‌طور مناسب به مشترکان و مردم اختصاص می‌یابد.
وی با اشاره به لزوم تمرکز بر مصارف سرمایشی و روشنایی، تنظیم دمای کولرهای گازی روی دمای ۲۵ و بالاتر، استفاده از دور کند کولرهای آبی و کاهش مصرف روشنایی در طول روز تأکید کرد.
متولی زاده از پیشگامی وزارت نیرو و ساختمان‌های اداری بخش‌های آب و برق در مدیریت بارهای سرمایشی و روشنایی و عدم استفاده از کولرهای گازی در مناطق معتدل و مدیریت مصرف برق در ساختمان‌های اداری خبر داد.
مدیرعامل توانیر ادامه داد: ساختمان‌های اداری به کاهش ۵۰ درصدی مصارف برق در فصل گرما مکلف شده‌اند و باید این امر کنترل و نتایج آن منعکس شود.
*750 هزار مشترک پُرمصرف
وی، تعداد مشترکانی که ۲ برابر مجموع کم‌مصرف‌ها در کشور برق مصرف می‌کنند را ۷۵۰ هزار مشترک ذکر کرد.
متولی زاده در عین حال از مصارف بالای مشترکان پرمصرفی خبر داد که هریک ۲۰ برابر یک مشترک کم مصرف برق مصرف می‌کنند.
مدیرعامل توانیر ادامه داد: این‌ها باید محدود شوند و در گام نخست بروشورهای اطلاع‌رسانی که توسط روابط عمومی توانیر تهیه شده، بین آن‌ها توزیع می‌شود.
وی همچنین تعداد مشترکان کم مصرف را که از برق رایگان طرح برق امید استفاده می کنند حدود ۷.۵ میلیون مشترک ذکر کرد.
متولی زاده، مصرف برق هر دستگاه تولید رمز ارز همچنین کاهش یک تا دو درجه از برودت سیستم‌های سرمایشی را معادل مصرف ۲۰ دستگاه تنفس مصنوعی عنوان کرد.
وی در پایان، استفاده حداکثری روابط عمومی‌های صنعت برق از شبکه‌های استانی صدا و سیما و سایر رسانه ها به‌منظور ترویج برنامه‌های اصلاح الگوی مصرف برق و عبور از تابستان امسال مورد تأکید قرار داد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:
پرونده میادین مشترک گازی بسته شد
 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای قرارداد توسعه میدان گازی مشترک «فرزاد بی»، گفت: پرونده میادین مشترک گازی ایران با امضای این قرارداد بسته شد.
مسعود کرباسیان در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان مشترک فرزاد بی، افزود: این قرارداد نقطه اتمام میادین مشترک میادین گازی است.
وی ادامه داد: اواخر پارسال قرارداد توسعه آخرین فاز پارس جنوبی امضا شد و منابع مالی از طریق اوراق مشارکت تأمین شده و به پروژه تزریق می‌شود.
کرباسیان با اشاره به اینکه قرارداد میدان بلال نیز امضا شده، تأکید کرد: پایان پروژه‌های گازی در هشت سال گذشته، ۱۷ فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید و تولید گاز از این میدان مشترک از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز به بیش از ۷۲۰ میلیون مترمکعب رسید.
معاون وزیر نفت اضافه کرد: در میادین مشترک نفتی نیز تقریباً کار تمام شده است، به‌طوری‌که هشت قرارداد به امضا رسیده و ۲ قرارداد نیز در دست امضا است و در صورت موافقت شورای اقتصاد کار تمام خواهد شد.
به گفته کرباسیان، در هشت سال گذشته بهره‌برداری از میادین نفتی افزایش ۵.۷ برابری را به ثبت رسانده که بیشترین مورد آن در میادین غرب کارون بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه