روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 3900

هنوز هم اظهارنظرات بی جا با روان مردم بازی می کند؛

شایعه گرانی بنزین و نان تایید نشد

 مهتاب رستمی - دیروز وزیر نفت با تکذیب گرانی بنزین گفت: شایعات گرانی بنزین دروغ و جنگ روانی پیش از انتخابات است.«بیژن زنگنه» در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان مشترک فرزاد بی، در جمع خبرنگاران تاکید کرد: نزدیک به انتخابات برخی با شایعه گرانی بنزین می خواهند در مردم عکس العمل بدی ایجاد کنند، اما اطمینان می دهم نه بنزین و نه هیچ فرآورده نفتی دیگری گران نخواهد شد.
* شایعه بنزین ۲۰ هزار تومانی از کجا شروع شد؟
چند روز پیش بود که رامین مهمانپرست در یک برنامه برنامه خود برای اختصاص سهمیه بنزین بر اساس کارت ملی خبر داد. این طرح که همواره در روزهای قبل از انتخابات داغ می شود، پیش از این نیز از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده بود.
بر اساس این طرح به جای اینکه سهمیه سوخت به کارت سوخت خودرو ها اختصاص یابد، بر اساس کد ملی به افراد بالای ۱۸ سال تعلق می گیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه دولت احمدی نژاد در اینباره گفته که با این طرح هر فرد بالای ۱۸سال ۱۵لیتر بنزین و ۱۵ لیتر گازوئیل به کارت ملی اش واریز می شود و کارت سوخت باطل می گردد. هر کسی دوست داشته باشد از سهمیه خود استفاده می کند و اگر دوست نداشت  سوخت یارانه ای خود را به قیمت ۲۰ هزار تومان به دولت می فروشد ومی تواند ماهانه ۶۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد.  آنگونه که مهانپرست اعلام کرده با اجرایی شدن این طرح قیمت بنزین به ۲۰ هزار تومان افزایش می یابد بی آنکه بار تورمی داشته باشد، فقط مانع قاچاق سوخت به خارج از کشور می شود. او در صحبت های خود با اشاره به حجم بالای قاچاق سوخت در کشور اعلام کرد که در نوار مرزی کشور یک وانت ۲۵۰۰ لینر بنزین به قیمت  ۳ هزار تومان می زند و آن طرف مرز به قیمت ۱۹ هزار تومانی می فروشد  در ظرف مدت یک ساعت حدود ۵۰ میلیون تومان سود به جیب می زند.
به گفته او، توزیع بنزین یارانه ای در کشور، زمینه قاچاق سوخت و ثروت ملی را فراهم کرده است. این ثروت ملی باید در اختیار مردم قرار می گیرد. این کاندیدای ریاست جمهوری که شیوه توزیع بنزین سهمیه ای را غیر عادلانه می داند، می گوید : در حال حاضر بسیاری از خانواده هایی که در دهک های پایین درآمدی هستند، خودرویی ندارند در حالیکه برخی از خانواده های مرفه جامعه چندین خودرو دارند. چرا کسی که ۲۰ تا ماشین دارد، ۲۰ برابر یک فردی که خودرویی ندارد، یارانه بنزین دریافت می کند.
* افزایش قیمت نان تصویب نشده است
از دیگر سو مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در ارتباط با گرانی نان گفت: تاکنون موضوع افزایش نان تصویب نشده است و با نانوایان گرانفروش برخورد می شود.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت نان نداشتیم، افزود: معمولا براساس سیاست دولت، قیمت نان به دلیل اینکه جزو کالاهای اساسی و قوت لایموت مردم است، هر ساله طبق تورم و هزینه‌ها افزایش نمی‌یابد و پس از گذشت چند سال یک باره بهای نان بیشتر می‌شود و این مهم مطلوب نیست؛ به طور مثال اگر سالی ۱۰ درصد قیمت نان افزایش یابد بهتر از شرایطی است که دفعتی پس از گذشت ۳ سال حدود ۴۰ درصد قیمت افزایش یابد زیرا این تصمیم موجب فشار به مردم می‌شود.
مدیر کل تعزیرات استان تهران با بیان اینکه از آنجا که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی خانوار، نان است افزایش ۵۰ درصدی بهای آن قابل پذیرش برای مردم نیست، ادامه داد: هرچند مصوبه ای مبنی بر افزایش قیمت نان نداشتیم اما برخی نانوایان راسا قیمت را افزایش دادند که تخلف بوده و ما ناچار به تشکیل پرونده و رسیدگی هستیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه