روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۰ شنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 3897

گزارش کائنات از شهروندانی که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به وزارت کشور مراجعه کردند و می دانند که تایید نمی شوند؛

سندروم «من هم می‌خواهم ثبت نام کنم»

   صدار جلیلوند - رئیس‌جمهوری ایران عالی‌ترین مقام رسمی کشور ایران بعد از ولایت فقیه است که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود. مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهوری مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را عهده‌دار است.
 امضای عهدنامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها و مسائل مربوط به دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، برنامه‌ریزی ملی، بودجه و وظیفه گماشتن‌های دولتی، گماشتن وزیرها، استاندارها و سفیرها تابع تصدیق مجلس شورای اسلامی، از جمله وظایف رئیس‌جمهوری است. همچنین رئیس‌جمهوری در ایران رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست.
هر رئیس‌جمهور می‌تواند با رای مردم یک دوره ۴ ساله دیگر نیز در مقام خود باقی بماند.حسن روحانی از تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ رئیس جمهور ایران است و دوران ریاست جمهوری حسن روحانی در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ به پایان می رسد.
این روزها حرارت احساس تکلیف شیفتگان خدمت بالا رفته است. در روزهای منتهی به ثبت‌نام نامزدهای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، به هر طرف که نگاه کنی فعالان و حتی غیرفعالان سیاسی با احساس تکلیف نسبت به حضور در انتخابات، نامزدی خود را اعلام می‌کنند و سندروم «من هم می‌خواهم رئیس‌جمهور شوم» در حال سرایت در میان سیاسیون است.
وزارت کشور در پی دستور رئیس‌جمهوری، ثبت نام از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را بر اساس قوانین و مقررات آغاز کرده و به همین دلیل همانند سال‌های گذشته افرادی با سنین گوناگون و از قشرهای مختلف برای ثبت نام به ستاد انتخابات وزارت کشور آمده‌اند.
مشکل حضور تعداد زیادی از کسانی که خود را شایسته ریاست جمهوری می‌دانستند از انتخابات دوره هشتم در سال ۱۳۸۰ آغاز شد و تعداد ثبت‌نام کنندگان از ۲۳۸ نفر در سال ۱۳۷۶ به ۸۱۷ نفر در سال ۱۳۸۰ رسید که از این میان صلاحیت ۱۰ نفر هم احراز شد.
در انتخابات سال ۱۳۸۴ وضع ثبت‌نام عجیب‌تر شد و ۱۰۱۴ نفر برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند که با فراز و نشیب فراوان در نهایت صلاحیت هشت نفر احراز شد.در انتخابات سال ۱۳۸۸ پس از ثبت‌نام ۴۷۵ نفر . احراز صلاحیت چهار نفر،تایید شد.انتخابات سال ۱۳۹۲ با ثبت‌نام ۶۸۶ نفر و احراز صلاحیت هشت نفر برگزار شد.انتخابات سال ۱۳۹۶، با ثبت‌نام ۱۶۳۶ نفر و احراز صلاحیت شش نفر، برگزار شد.
تا به حال صف کسانی که برای ثبت‌نام در این انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند به صف بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم تنه می‌زند. صفی که البته هنوز در آن از چهره‌های سرشناسی که از ماه‌ها پیش گمانه‌زنی‌هایی از احتمال حضورشان مطرح می‌شد، خبری نیست، اما از سوی دیگر بسیاری از کسانی که نه تنها برای مردم شناخته شده نیستند، بلکه سوابق اجرایی چندانی هم ندارند خود را در این صف جا کرده‌اند.
به نظر می‌رسد در روند انتخابات ۱۴۰۰ اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است و هنوز آرایش دقیقی از جناح‌های سیاسی کشور دیده نمی‌شود. این در حالی است که در انتخابات ادوار گذشته دست کم از سه ماه قبل از انتخابات تکلیف کاندیداهای اصلی روشن بود اما فضای سیاسی کشور به سمتی رفته که در فاصله کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری نه تنها کاندیدای شاخصی اعلام حضور نکرده بلکه تعداد زیادی از کسانی که شاید توانایی مدیر کلی یک وزارتخانه را هم ندارند خود را نامزد انتخابات معرفی می‌کنند. نگاهی به سوابق کاندیداهای اصلی انتخابات سال‌های گذشته و کسانی که امسال خود را شایسته ریاست جمهوری می‌دانند تفاوت فاحش آنان را نشان می‌دهد. اگر از دهه اول انقلاب که بسیاری از سیاسیون انقلابی تجربه مدیریتی چندانی نداشتند بگذریم، از انتخابات سال ۱۳۷۶ کم کم رقابتی جدی میان جناح‌های سیاسی و سیاسیون سرشناس کشور برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری شکل گرفت.
با این اوصاف شاید آن پیرمردی که مدتی است فیلم او در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود و در دوره قبل انتخابات قصد داشت رئیس‌جمهور شود اما تفاوت «کابینه» و «کابینت» را نمی‌دانست چندان هم مقصر نبوده چرا که گویی بدون داشتن سوابق اجرایی کلان و با اعتماد به‌نفسی مثال‌زدنی می توان خود را یکی از نامزدهای کاندیداتوری ریاست جمهوری اعلام کرد. هرچند به گفته برخی ناظران، بسیاری از کسانی که خود را کاندیدا می‌نامند نه برای رئیس‌جمهور شدن، بلکه برای معروف شدن و رسیدن به مناصب بالای مدیریتی و یا وزارت و سهم‌خواهی از رئیس‌جمهور آینده و یا جریانات سیاسی کشور، خود را به عنوان نامزد انتخابات مطرح می‌کنند که البته همین موضوع هم جای انتقاد دارد؛ چرا که شان مقام ریاست جمهوری که شخص دوم مملکت و نفر اول اجرایی کشور است با کاندیداتوری خیلی از مدعیان، آن هم بدون سابقه خاص اجرایی و مدیریت کلان، پایین می‌آید. به هر حال این روزها همه می‌خواهند رئیس‌جمهور شوند، شما چطور؟
  ثبت‌نام‌های متفاوت روز اول
یک بانوی موتورسوار از نخستین ثبت نامی‌های متفاوت وزارت کشور بود که علت حضور خود را در انتخابات خدمت به مردم دانست و تأکید کرد که عاشق کشورم ایران هستم.
«امیررضا علیپور» شهروند بیست‌وهفت ساله هم از شهروندان جوانی بود که در تالار وزارت کشور برای ثبت نام حاضر شد.
یک داوطلب دیگر هم که خود را اولین نامزد زن انتخابات ریاست‌جمهوری می‌داند، گفت که دکتری علوم سیاسی دارد و حقوقدان و اقتصاددان است. او با شعار انتخاباتی «ما می‌توانیم چون می‌خواهیم» در انتخابات ثبت نام کرد.
نامزد دیگری با دغدغه محیط زیستی و نگرانی از خشک‌شدن دریاچه‌ها و مناطق مختلف کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد.
حجت‌الاسلام جواد رویین‌تن ازجمله چنین افرادی بود که در وزارت کشور به عنوان داوطلب ثبت نام کرد.
ابوالقاسم عربیون، رئیس هیأت مدیره شرکت توسعه سرمایه‌گذاری پیشگامان پویای بانک ملی، هم از دیگر ثبت نامی‌های روز نخست بود که از رسانه‌ها خواست صدای رسای ملت باشند و ایده‌های موجود در جامعه را به اطلاع مردم برساند.
حمید زاهد دانش‎‌آموخته حقوق هم زمان ثبت نام اعلام کرد که از هیچ جریان سیاسی خیری ندیده و مستقل در انتخابات حضور خواهد یافت.
داوطلب دیگری با دسته‌ای از ریموت اتومبیل‌سواری در محل ثبت نام وزارت کشور حاضر شد.
جوان‌ترین داوطلب ثبت نامی روز نخست متولد سال ٧٧ است که با شعار تغییر در آموزش و پرورش و رفع تبعیض ثبت نام کرد.
کفن‌پوشی یکی دیگر از داوطلبان نامزدی در انتخابات هم از دید خبرنگاران حاضر در وزارت کشور دور نماند. او که با قرآن و ماسک پرچم ایران وارد وزارت کشور شد خود را نوکر ملت ایران خواند و دلیل حضورش را نجات کشور از مشکلات اعلام و تأکید کرد: «باید به هر ایرانی ۲۴۰ هزار یورو به صورت نقد پرداخت شود.»
  ثبت‌نام‌های متفاوت روز دوم
علی رنجبر فرزند شهید دفاع مقدس از نخستین شهروندان عادی و ثبت نامی‌های متفاوتی بود که در تالار وزارت کشور دلیل حضور خود در انتخابات را مبارزه با بی‌عدالتی و سوءاستفاده در کشور اعلام کرد.
شهروند دیگری اولویت دولت آینده خود را حمایت مردم برای مردم در کنار مردم اعلام کرد و گفت که رئیس‌جمهوری باید مسئولیت‌پذیر باشد.
شهروند دیگری با این خواسته عجیب که می‌خواهم ریاست‌جمهوری برود طبیعت بیاید مدعی شد تا ٢٠ سال دیگر منابع و زمین و دریای خزر تمام می‌شود.
خانم دیگری که خود را عضو هیأت علمی وزارت بهداشت معرفی کرد، از اعلام سن خود امتناع و هدفش را احقاق حقوق زنان و رفع تبعیض زنان در ادارات دولتی اعلام کرد.
لیدر سابق تیم ملی فوتبال ایران با شعار روزی ایران بهتر می شود؛ در ساختمان وزارت کشور برای ثبت نام در انتخابات حاضر شد.
ناصر غضنفری،  خبرنگار، هم میان ثبت نامی‌ها بود که شعار انتخاباتی خود را «مبارزه با فساد در گرو احیای جمهوریت» اعلام کرد.
نویسنده حوزه کودک و نوجوان با شعار ارز یک هزار تومانی و یارانه دلاری برای ثبت نام در وزارت کشور حاضر شد.
دندانپزشکی با هدف خدمت به جمهوری اسلامی ایران و مردم شهیدپرور، حقوقدانی با شعار دولت حمایت از مردم هم در انتخابات ثبت نام کردند.
همچنین سیدحسین حسینی کوه کمری مدیر مسئول موسسه پیام سبز کوثر هم به منظور ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در تالار وزارت کشور حضور یافت.
خسرو نصیرزاده، دبیرکل مجمع متخصصین ایران، هم از دیگر ثبت نامی‌های بعدازظهر روز دوم ثبت نام بود.
داوطلبی هم با سربند سبز در تالار وزارت کشور حضور یافت و هدف خود را از این حضور مبارزه با ظلم و دزدی اعلام کرد.
  ثبت‌نام‌های متفاوت روز سوم
بهمن لامعه‌ای معاون بین‌الملل بیمه ایران نخسین چهره‌ای بود که در ستاد انتخابات حضور یافت و ثبت نام کرد.
علاوه بر او پیرمردی هفتادوچهار ساله مدارک خود را برای ثبت نام تحویل داد.
پرویز شیرین بنیاد رئیس بیمارستان شهید بهشتی مراغه هم جزو اولین نفراتی بود که با حضور در وزارت کشور ثبت نام کرد.
یک مهندس پرواز بازنشسته ثبت نامی دیگر انتخابات بود که برای دومین بار در وزارت کشور حاضر شده است. او وعده استفاده از افراد صالح در کابینه خود را داد.
مصطفی صادقی نسب، از فرهنگیان هم فرد دیگری بود که دقایقی قبل با حضور در ستاد انتخابات ثبت نام کرد.
مجید گودرزی کارشناس ارشد مدیریت دولتی کارمند وزارت نیرو هم چهره دیگری بود که  ثبت نام کرد. او به خبرنگاران گفت که برنامه دارم و به نفع کسی کنار نمی‌روم.
سعید کافی انارکی، دانشجوی مقطع دکتری حقوق هم با ثبت نام در انتخابات از ضرورت تغییر در زیرساخت‌های کشور و حرکت به سمت دولت رفاهی با اسلوب اسکاندیناوی سخن گفت.
محمدرضا تقوی فرهی، افسر بازنشسته نیروی دریایی با شعار هر چیزی را سر جای خود می گذارم در انتخابات ثبت نام کرد.
خلیل عبدی، دکتری روانشناسی و بازنشسته نیروهای مسلح هم نگفتن شعار دولتش را ترجیح داد.
یزدان بیجوند، دانشجوی دکترای میکروبیولوژی هم حضور خود را حرکت نمادینی دانست تا کارگروهی برای شنیدن صدای جوانان تشکیل شود.
سعید یاری با شعار دولت نجات ملی و با نماد رنگ سفید داوطلب دیگر ثبت نامی بود. او پیش از ورود به ساختمان وزارت کشور به همراه گروهی از طرفداران خود دیدگاه‌های خود را اعلام و در اقدامی عجیب تعداد ۱۳ کبوتر به دلیل برگزاری۱۳ دوره انتخابات آزاد کرد.
داوطلب دیگری بنگاه معاملات املاک داشت و با فرزند خود برای ثبت نام به وزارت کشور آمده بود.
فرد دیگری با ادعاهای عجیب پس از ثبت نام از محسن مهرعلیزاده درخواست مناظره کرد.
  ثبت‌نام‌های متفاوت روز چهارم
در دقایق اولیه چهارمین روز از ثبت نام انتخابات 1400 یک کارشناس بازنشسته آتش نشانی با هفتاد سال سن که هم اکنون دانشجوی رشته حقوق است برای ثبت نام به وزارت کشور آمد و گفت: هدفم این است که مرام مولا علی و اولاد علی را به معنی واقعی در این مملکت پابرجا کنم.وی که دو دوره است در انتخابات شرکت کرده است اعلام کرد برنامه اش این است که هیچ بیکاری وجود نداشته باشد. وی در ادامه اظهاراتش گفت که خانمها گل هستند و گل باید آنقدر نوازش شود که در پارک دربیاید.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود ۲۰ درصد از حقوق را به خانم‌ها می‌دهم و ۸۰ درصد را به جوانانی می‌دهم که به پارک‌ها می‌روند و به مشکلات می‌خورند. خانم‌ها گل هستند و نباید از آنها کار کشید.
در چهارمین روز از ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری یکی از کاندیدها در وزرات کشور از خودش عکس سلفی گرفت که به سوژه عکاسان تبدیل شد.
همچنین یک مرد متولد سال ۱۳۵۸ اهل تبریز که برای ثبت نام ریاست جمهوری به وزارت کشور آمده بود به هیچ کدام از سوال‌های خبرنگاران نتوانست پاسخ بدهد.این کاندیدای انتخابات در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره برنامه آینده اش برای ریاست جمهوری گفت که برنامه‌ها انشاالله برای بعد؛ در این چند دقیقه نمی‌شود برنامه ارائه داد.او که به نظر می‌رسید شعار خاصی ندارد گفت که شعارها زیاد هست حالا برای بعد و اعضای کابینه اش هم معلوم نبود و سوال اصل ۱۱۵ قانون اساسی را هم بی جواب گذاشت.
یک مرد جوان که از استان همدان به همراه برادر کوچکترش برای ثبت نام آمده بود پس از ثبت نام به دلیل سر و صدا کردن توسط مامور نیروی انتظامی به بیرون از وزارت کشور برده شد.
بهزاد خاطری ۳۴ ساله از سنندج می گوید با اتوبوس به تهران آمده است.مدرک تحصیلی اش فوق لیسانس است. خاطری عنوان می کند که ما جوانان برای کشورمان ارزش قائلیم و حتما به پای صندوق رأی خواهیم آمد.
او تصریح کرد که چون ۳۴ سال دارد شرایط اولیه ریاست جمهوری براساس مصوبه شورای نگهبان را ندارد اما آمده تا پیام خود را برساند.
 در ادامه ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یکی از بازنشستگان نیروی انتظامی که قصد ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را داشت با توقف خودرویش مقابل درب شماره ۵ وزارت کشور حاشیه ساز شد. ماموران نیروی انتظامی پس از اینکه به خودروی وی برای توقف نکردن تذکر دادند متوجه شدند که پلاک این خودرو مخدوش شده است.وی در همین زمینه به خبرنگاران گفت که خودرو در مالکیت وی نبوده است.
همچنین یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات با لباس محلی به ستاد انتخابات کشور آمد و خود را سلطان خنده نامید.
یک پسربچه ۱۰ ساله برای دادن پیامی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مسئولان به وزارت کشور آمد. این پسربچه با لباس پاسداری به ستاد انتخابات آمده بود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه