روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 3897

کار و بیکاری

 محمود زعفرانلو- بیکاری در کشور های مختلف با توجه به نوع فرهنگ و حتی شرایط اقلیمی و اوضاع سیاسی و اجتماعی از علل خاصی ناشی می شود و گاه از عوامل مشترک پیروی می کند. به عقیده برخی از تحلیل گران و محققان عامل اصلی ۷۰ درصد از ناهنجاریهای جامعه ناشی از بیکاری است، زیرا اشتغال می تواند از بروز بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی جلوگیری کند.
انسانها در کوشش های خود همواره سعی دارند نیازهای خود را ارضاء و به غایت مطلوب نزدیک شوند، از این رو اشتغال یکی از راههای اصلی و مهم نیل به این هدف تعریف می شود. همه انسانها به طور غریزی از بیکاری دائم رنج می برند و فراغت بیش از حد را کسل کننده می دانند. به عبارت دیگر لذت فراغت بدون کار و اشتغال قابل سنجش نیست.
اشتغال زایی یكی از مشكلات فراروی هر جامعه است و از آن جا كه بی كاری معضلات عظیم اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد، لذا توجه به رفع این مشكل در راس برنامه های اقتصادی دولت ها قرار دارد.کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال از جمله اهداف و تکالیف تصریح شده در اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز و قوانین 5 ساله توسعه کشور است.
برای پایین آوردن نرخ بیکاری راه حلهای متفاوتی از طرف متخصصین و اقتصاددانان پیشنهاد شده است که اولین و مهمترین آنها سرمایه گذاری در تولید است. دوم استفاده از تجارب سایر کشورها بر عنوان یک راهنما و الگوهای تجربه شده مورد توجه است. بر اساس گزارشات (LIO) چین از سال 1987 تا 1997 بیش از 160 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده، در سالهای 1980 تا 1990کشورهایی چون، هنگ کنگ، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی با تولید و توزیع انواع نرم افزارهای الکترونیکی مشکل بیکاری خود را حل کرده اند و به اشتغال نسبتاً کاملی دست یافته اند. سوم ایجاد ثبات و امنیت سرمایه گذاری برای تولیدکنندگان داخلی، سرمایه گذاران خارجی و بکارگیری شیوه های نوین تولید، توزیع کالاها و خدمات است
آن چه در این راستا مهم است اولویت بخشیدن برنامه های حمایتی دولت ها برای جهت دهی به آن دسته از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی است كه نیل به این هدف را در كوتاه ترین زمان و كمترین هزینه میسر سازد.
شاخصی در دنیا وجود دارد بنام شاخص بنگاه پررشد که سیاست های کارآفرینی در همین جهت هستند بنگاه پررشد طبق تعریف عبارت است از بنگاهی که طی سه سال اخیر توانسته باشد به طور میانگین 20 درصد رشد داشته باشد.در کشور ما بنگاه پررشد براساس شاخص اشتغال و رشد گردش مالی و فروش 20 درصد داشته باشد سنجیده می شود سنجش رشد مالی کار آسانی نیست اما سنجش اشتغال با توجه به شغل های ایجاد شده قابل محاسبه است( با توجه به لیست پرداخت حق بیمه کارگران در تامین اجتماعی که ملاک ایجاد شغل است قابل سنجش است)
بنگاه های پررشد در کشورهای مختلف سهم بسیار بالایی از اشتغال دارند به طوری که در برخی کشورها اشتغال های جدید به بیش از 70 درصد می رسد که این تعداد اشتغال از تعداد خیلی کمی از بنگاه های پررشد تامین می شود و این دلیل اهمیت آن برای اقتصاد می تواند باشد.در اروپا بطور متوسط 2 تا 3 درصد بنگاه های پررشد هستند. ( انگلیس 4 درصد و آمریکا 6 درصد ) و طبیعی است هرچه کشورها دارای فناوری پیشرفته تری هستند تعداد بنگاه های پررشدشان بیشتر است کارآفرینی آنها هم بیشتر است.
ما برای ایجاد شغل به یک محیط توانمند نیاز داریم این به آن معنی است که جوانان را ترغیب کنیم که نه تنها به بخش عمومی اعتماد کنند؛ بلکه بتوانند به کمک خصوصی‌سازی و بخش‌خصوصی مشاغل خود را ایجاد کنند.
ایـده اصـلی در تفکـر خصوصـی‌سازی ایـن اسـت که فضای رقابت و نظام حاکم بر بازار، بـنگاه‌ها و واحدهـای خصوصی را مجبور می‌سازد تا عملکرد کارآتری داشته باشند. اجرای این سیاست در کوتاه‌مدت سبب افـزایش درآمـد دولـت از محـل فروش بنگاه‌های دولتی و کاهش کسری بودجه می‌شود و در بلندمدت به پیشـرفت فنـاوری، افزایش کارآیی و ایجاد بخش‌خصوصی قوی و تقویت آن می‌انجامد. هرچند بنگاه‌ها در فرآیند خصوصی‌سازی در معرض کاهش‌ نیروی انسانی قرار می‌گیرند، اما پس از مدتی این روند اصلاح و سطح اشتغال افزایش می‌یابد که میزان افزایش‌ به عوامل متعددی ازجمله وضعیت اقتصادی کشور و شرایط داخلی بنگاه‌ها بستگی دارد. البته باید گفت تاثیر خصوصی‌سازی بر اشتغال به عوامل متعددی از جمله اندازه بنگاه، گستره فعالیت و نوع محصول، زمان و روش خصوصی‌سازی شدن، مالکیت قبلی بنگاه، سطح‌ تکنولوژی و ساختار نیروی انسانی آن بستگی دارد.
رئیس مرکز ملی فرش مطرح کرد؛
توسعه صادرات فرش دستباف ایرانی با راه‌اندازی خانه‌های فرش
 رئیس مرکز ملی فرش در نشست هم اندیشی برنامه های توسعه صادرات، گفت: راه اندازی خانه‌های فرش باعث می شود فرش دستباف ایرانی با شناسنامه، شفاف و با ارزش افزوده بالا در دنیا ارائه شود.
فرح ناز رافع، در حاشیه نشست هم اندیشی برنامه‌های توسعه صادرات کشور که با حضور وزیر صمت، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های امسال ما برای توسعه صادرات فرش دستباف ایرانی، راه‌اندازی خانه‌های فرش است که برابر بند (د) ماده ۴۶ برنامه ششم توسعه، وزارت صمت ملزم شده است تا خانه‌های فرش را در کشورهای هدف ایجاد کند.
وی ادامه داد: افرادی که علاقه‌مند باشند می‌توانند در کشورهای چین، مسکو، ایتالیا و عمارات خانه فرش احداث کنند، این افراد باید اعلام آمادگی کنند تا خانه‌های فرش را با همراهی بخش خصوصی داشته باشیم.
به گفته این مقام مسئول افرادی برای فرانسه، ایتالیا، چین، روسیه و عمارات اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم راه اندازی خانه‌های فرش باعث شود فرش دستباف ایرانی با شناسنامه، شفاف و با ارزش افزوده بالا در دنیا ارائه شود.
*حضور فعال ایران در نمایشگاه اکسپو و دموتکس آلمان
رافع اضافه کرد: ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و نمایشگاه‌های فرش در فرودگاه امام خمینی (ره) از جمله اقداماتی است که پیش از این اجرا شده است. نمایشگاه اکسپو و دموتکس آلمان با حضور فعال ایران برگزار می‌شود تا با نیاز سنجی و انعقاد قراردادهای فعالیت به توسعه این صنعت کمک کنیم.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو:
قیمت قطعات داخلی خودرو 25 درصد افزایش یافت
 رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور از افزایش ۲۵ درصدی قیمت قطعات خودرو خبر داد.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به واردات قطعات ساخت خودروهای چینی به کشور و تامین قطعات این خودروها گفت: اکنون تعدادی خودرو‌های چینی به صورت قطعات جهت مونتاژ وارد کشور شده است که نحوه تامین قطعات این خودرو‌ها بر عهده وارد کننده است و قطعات این خودرو‌ها در داخل ساخته نمی‌شود. اکنون ما تنها می توانیم قطعه برای تمام خودرو‌های داخلی را تامین کنیم و خط تولید برای قطعات خودرو‌های داخلی به خوبی فعالیت می‌کند.
او بیان کرد: اکنون خط تولید خودرو‌های جدید مانند دنا پلاس اتوماتیک، تارا و شاهین را داریم. هر قطعه‌ای را اگر قطعه ساز بخواهد می‌تواند تولید کند، اما اگر این قطعه برای خودرو‌های پر تیراژ باشد با قیمت مناسب‌تر خواهد بود و اگر تیراژ تولید قطعه کم باشد کمی گران‌تر می‌شود.
نجفی منش با اشاره به گران شدن قطعات خودرو با توجه به افزایش قیمت خودرو تشریح کرد: گران فروشی در حوزه قطعات رخ نداده است بلکه افزایش قیمت خواهیم داشت و این موضوع از یکدیگر جدا هستند، گران فروشی کاملا با افزایش قیمت متفاوت است. اکنون با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه افزایش قیمت داشته است، در نتیجه قیمت کالای نهایی نیز گران خواهد شد.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور تشریح کرد: به طور مثال فولاد را ما در گذشته به قیمت ۸ هزار تومان می‌خریدیم، اما امسال به ۲۲ هزار تومان رسیده است، با این تفاصیل می‌توان گفت که اکنون شاهد افزایش قیمتی ۲۵ درصدی در حوزه قطعه خواهیم بود.
نجفی منش ادامه داد: کمبودی در حوزه مواد اولیه وجود ندارد تنها مشکل تغییر روش خرید مواد است که قطعه سازان را دچار مشکل کرده است، به طور مثال در گذشته نحوه خرید فولاد اینگونه بود که قطعه ساز میزان نیاز فولاد را درخواست می‌داد و پس از طی کردن فرآیندی میزان نیاز را خریداری می‌کرد، اما اکنون باید در سامانه بهین یاب میزان نیاز را درخواست دهیم و پس از آن از بورس این کالا را خریداری کنیم.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: با توجه به خرید اینچنینی اگر میزان نیاز را از بورس تامین نکنیم، باید برای تکمیل نیاز به بازار آزاد مراجعه کنیم و خرید فولاد از بازار آزاد برایمان گران‌تر است.
او با اشاره به چرایی گران شدن مواد اولیه تشریح کرد: نیاز است که قطعا روش قیمت گذاری در کشور عوض شود، این روش قیمت گذاری به ضرر خودروساز و قطعه ساز است. قیمت کالایی مانند خودرو اگر ارزان است باید مایه تفاوت آن را مانند نان را دولت بپرداز که این کار را اکنون نمی‌کند.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: امسال سال مانع زدای و پشتیبانی از تولید نامگذاری شده است و امیدواریم که امسال موانع از سر راه تولید کنندگان برداشته شود و به دنبال آن از تولید پشتیبانی شود تا شاهد افزایش تولید باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه