روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين - شماره 3879

کائنات از اوضاع این روزهای سینما گزارش می‌دهد؛

رکورد شکنی «شنای پروانه» و احتمال اکران آنلاین «خورشید»

 بنیامین صادقی-  سال گذشته برای سینما ایران سال بسیار بدی بود، از تعطیلی‌ها پیاپی گرفته تا استقبال کم مردم از فیلم‌های در حال اکران سال 99 را به سالی سیاه برای سینما تبدیل کرد. با این‌حال در ماه‌های پایانی سال 99 و استقبال از جشنواره فیلم فجر خیلی‌ها امیدوار بودند سال جدید متفاوت باشد. اکران نوروز و در ادامه تغییر گروه‌بندی سالن‌های سینما باعث شد این امیدواری دوچندان شود اما با شیوع موج جدید شیوع ویروس کرونا همه‌ی این امیدواری‌ها نقش برآب شد و در نتیجه باز هم کارگردانان رو به اکران آنلاین آوردند. راه‌حلی که اگرچه در سال گذشته چندان رضایت‌بخش نبود، اما امسال گویا قرار است اکران آنلاین به چاره‌ای باشد بر مشکلات سینما، چراکه در اولین ماه از سال جدید رکورد فروش اکران آنلاین شکسته شد.
بر این اساس، فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت با فروش بیش از ۴ میلیارد در ۱۷ روز ، پرفروش ترین فیلم اکران آنلاین شد.
آخرین ساخته محمد کارت، به تهیه کنندگی رسول صدر عاملی پس از گذشت تنها  ۱۷روز از اکران آنلاین خود با فروش بالای ۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان رکورد فروش در اکران آنلاین را شکست. این در حالیست که نسخه قاچاق این فیلم یک ماه قبل از اکران آنلاین دست به دست می‌شد.
پیش از این فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف: ارتش سری» رکورددار فروش آنلاین سینمای ایران بود. به این ترتیب «شنای پروانه» که اکران آنلاینش را از  ۱۱ فروردین آغاز کرده بود در کمتر از ۲۰ روز به این رکورد دست پیدا کرده است.
فیلم‌های سینمایی خروج، زیر نظر، طلا، زن‌ها فرشته‌اند، لتیان، بی حسی موضعی، حکایت دریا و بنفشه آفریقایی در رده‌های بعدی فروش قرار دارند.
 بازیگرانی چون: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیرآقایی، علی شادمان، مهدی حسینی نیا، مه لقا باقری، ایمان صفا، ناهید مسلمی، نادر شهسواری‌، بهروز پناهنده، روح الله مهرابی، محمد مطهری پور، نیلوفر شهفری، با حضور افتخاری علیرضا داودنژاد و هنرمندی پانته آ بهرام ومعرفی آبان عسکری در  «شنای پروانه» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سرمایه‌گذاری این فیلم را محمدصادق رنجکشان بر عهده داشته و سید مازیار هاشمی مجری طرح این فیلم سینمایی است.
 محمد کارت، حسین دوماری، پدرام پورامیری فیلمنامه آن را به نگارش درآورده‌اند.
 «شنای پروانه» به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم را از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است.
* مجید مجیدی هم در تدارک اکران آنلاین فیلمش !
با توجه به وضعیت مبهم فعالیت سینماها در چهارمین موج شیوع کرونا، به نظر می‌رسد مجید مجیدی به اکران آنلاین فیلم «خورشید» رضایت داده است اما تاریخ اکران آنلاین مشخص نیست.
«خورشید» محصول سال 1398 و بهترین فیلم جشنواره فجر به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه‌کنندگی مشترک او با امیر بنان است که  در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره ونیز هم در بخش اصلی مسابقه حضور داشت و موفق به کسب جایزه شد.
این فیلم که فیلمنامه‌اش توسط مجیدی و نیما جاویدی نوشته شده، قرار است به  زودی به صورت آنلاین اکران شود اما مشخص نیست چه تاریخی؛ یک ماه ، دو ماه یا کمی بیشتر.
«خورشید» یکی از پنج فیلم اکران نوروزی است که از اواخر اسفندماه سال 1399 روی پرده سینماها رفت ولی همانند دیگر فیلم‌های در حال اکران موفقیت مورد انتظار را در جذب مخاطب و فروش (به دلیل وضعیت مبهم بازگشایی سینماها)  خوب نداشت، هر چند در مجموع و در مقایسه با همان چند فیلم وضعیت بهتری دارد. با این حال سازندگان این فیلم بر ادامه اکران پرده‌ای فیلم تاکید داشتند و محمدرضا صابری - پخش کننده - در پاسخ به سوال ایسنا گفته بود که فعلا برنامه‌ای برای اکران آنلاین این فیلم وجود ندارد. اما ظاهرا اوضاع وخیم شیوع کرونا در کشور که مشخص نیست چه زمانی اجازه بازگشایی سینماها را - که به تازگی به مشاغل گروه دو منتقل شده بودند - می‌دهد، سازندگان این فیلم را به اکران آنلاین مجاب کرده است و در برخی پلتفرم‌ها تبلیغ اکران آنلاین فیلم «خورشید» با عنوان "به زودی" و با رده‌بندی سنی بالای 17 سال منتشر شده است.
«خورشید» فیلمی در ژانر خانوادگی- درام معرفی شده که نماینده سینمای ایران در اسکار 2020 بود و روایتی از زندگی چند نوجوان است که در تلاش برای کمک به خانواده و تامین نیازهای زندگی هستند.
علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد و ابوالفضل شیرزاد از جمله بازیگران این فیلم هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه