روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين - شماره 3879

تزریق واکسن کرونا به ۶۵ درصد سالمندان مراکز بهزیستی

 مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور مهم‌ترین اقدامات این دفتر در سال ۹۹ را تشریح کرد.مصطفی سراج ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات این دفتر در سال ۹۹، با بیان اینکه فعالیت‌های دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در قالب فعالیت‌های موسسه‌ای، فراموسسه‌ای و مبتنی بر خانواده تعریف شده است، بیان کرد: فعالیت‌های مبتنی بر موسسه مانند مراکز شبانه‌روزی هستند که افراد مقیم خدمات توانبخشی و مراقبتی در آن دریافت می‌کنند. بالغ بر ۵۱ هزار نفر اعم از سالمندان، بیماران روانی مزمن، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی و هوشی و رشدی از این مراکز خدمات دریافت می‌کنند و عمدتا نیز دارای معلولیت‌های شدید و خیلی شدید هستند که امکان مراقبت و نگهداری در خانواده‌ها وجود ندارد یا فاقد سرپرست موثر هستند.
وی درباره فعالیت‌های مبتنی بر فراموسسه گفت: خدمات فراموسسه‌ای افرادی هستند که به منازل افراد دارای معلولیت مراجعه و خدمات ارائه می‌دهند (مانند تیم‌های سیار که در قالب توانبخشی مراقبتی و ارائه خدمات توانبخشی در منزل هستند). بالغ بر ۲۵ هزار نفر از این خدمات استفاده می‌کنند.
سراج افزود: در قالب خدمات مستمر که کمک هزینه معیشت و مستمری‌هایی که از دو محل پرداخت می‌شود بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش این برنامه هستند و در قالب حق پرستاری (ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان) حدود ۵۸ هزار نفر تحت پوشش این برنامه هستند که عمدتا برنامه‌های خانواده محور و برنامه‌هایی است که افراد به سمت مراکز شبانه‌روزی هدایت نشوند و برنامه‌ریزی می‌شود که در محیط خانواده از این افراد حمایت شود.  وی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: خوشبختانه در سال ۹۹ رشد قابل ملاحظه‌ای را در این فعالیت داشتیم. کمک هزینه حق پرستاری در دو بخش حق پرستاری برای افراد دارای معلولیت در خانواده و افراد دارای آسیب نخاعی است؛ در سال ۹۸، ۱۲ هزار نفر تحت پوشش برنامه حق پرستاری بودند که در پایان سال ۹۹ به ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: در سال ۹۸، ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان سرانه‌ پرداخت می‌شد و در سال ۹۹ به ۶۱۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی از نظر کمی رشد ۱۶۰ درصدی را داشتیم و از نظر مبلغی که پرداخت می شد نزدیک به ۱۵۰ درصد رشد را داشتیم، البته هدف گذاری ما این است که این رقم را به ۳۲ هزار نفر برسانیم و سعی می‌کنیم افرادی که حائز دریافت حق پرستاری هستند را در ماه‌های اول سال به ۳۲ هزار نفر برسانیم زیرا هدف‌گذاری و تامین اعتبار بر این مبنا است.
سراج ادامه داد: در بحث ضایعه نخاعی، در سال ۹۸، ۲۶ هزار و ۲۰ نفر تحت پوشش بوده است که اکنون به ۲۷ هزار و ۳۲۰ نفر رسیده است. سرانه‌ای که در سال ۹۸ پرداخت می‌شد، ۵۵۴ هزار تومان بوده و اکنون به ۶۱۰ هزار تومان رسیده است. نکته قابل تامل این است که ما در زمینه افراد دارای آسیب نخاعی پشت نوبت نداریم و در طول سال اگر افراد جدیدی که تحت پوشش قرار می‌گیرند و به دلایل مختلف مانند حوادث و تصادفات تشکیل پرونده می‌دهند، چند مرحله بازبینی می‌شود و افراد تحت پوشش قرار می‌گیرند، لذا در زمینه افراد دارای آسیب نخاعی پشت نوبت نداریم.
مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نکته‌ای که قابل توجه و جزو اهداف کلیدی سازمان است، پیشی گرفتن برنامه‌های خانواده محور از برنامه‌های شبانه‌روزی است، گفت: در حال حاضر حدود ۵۸ هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های خانواده محور هستند. افرادی که مقیم مراکز شبانه‌روزی هستند ۵۱ هزار نفر است. سال ۹۹ این برنامه پیشی گرفته است زیرا در سال ۹۸ قریب به ۳۸ هزار نفر تحت پوشش برنامه حق پرستاری بودند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه