روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ شنبه ۲۸ فروردين - شماره 3878

بلوک قدرتمند شرق

امیر موسی یثربی- خروج یکجانبه آمریکا از برجام با وجود توافق پنج کشور تأثیرگذار در رابطه با برنامه  هسته‌ای ایران  و تحریم خودسرانه چین و روسیه ازسوی آمریکا ، نمونه‌های بارز اعمال سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا در زمان ترامپ و تداوم این سیاستها توسط آقای بایدن رییس جمهور فعلی آمریکا است، درواقع تأثیرگذاری کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان و انگلیس در مناسبات بین‌المللی عملاً بی‌خاصیت شده است. کشورهای دیگر برجام مانند روسیه وچین هم به‌رغم مخالفت‌های علنی با سیاستهای خودسرانه آمریکا، نتوانستند مانع از اجرای تحریمهای حداکثری آمریکا در قبال ایران شوند. آمریکا در رابطه با تحریم این دو کشور روسیه و چین، به‌نحوی قصد تحقیر نمایشی را داشت که آمریکا نقش اول آن را ایفا می‌کرد.
برای جلوگیری از شکل گیری یک بلوک قدرتمند متشکل از چین، ایران، روسیه و برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا و اتحادیه شانگهای، دشمنان جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند، مانع از شکل گیری اتحاد و پیمان بلوک شرق شوند، بنابراین فرافکنی ها و کذب گویی هایی که درباره تفاهم نامه بین ایران و چین مطرح می کنند با هدف عدم تحقق هر گونه رشد و توسعه ای در اقتصاد کشور عنوان و برجسته و رسانه ای می شود.
آنچه درباره سند جامع همکاری ایران و چین می توان به صورت واقع بینانه بیان کرد این است که این تفاهم نامه در واقع نقشه راه است، نقشه راه اقتصادی برای دو کشور تا در زمینه های مختلف اقتصادی با یکدیگر برای ٢۵ سال آینده مشارکت داشته باشند، همانگونه که ما با ژاپن تفاهم نامه هایی را در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، حتی همکاری های دفاعی امضاء می کنیم با چین هم توافق نامه ای به امضاء رساندیم، همانگونه که خود آمریکا و اروپا با چین تبادلات تجاری و قرار داد های بزرگ اقتصادی دارند آیا این قرار دادها به منزله فروختن کشورها به چین محسوب می شود؟!
لاوروف ژیش از سفر به ایران ، روز دوم فروردین ماه به چین سفر کرد. از این دو کشور می توان به عنوان متحدانی وفادار به یکدیگر نام برد که این روزها دشمنان یکسانی دارند. حالا تحریم های تازه بار دیگر می تواند پکن و مسکو را به هم نزدیک تر کند. چین و روسیه این روز ها دشمنی مشترک به نام آمریکا دارند. لاوروف در سفر خود به پکن در حالی که غرب و اتحادیه اروپا را مورد انتقاد شدیدی قرار می داد گفت:  در حال حاضر، هیچ تغییراتی در جبهه غرب وجود ندارد و این در حالی است که به نظر من در شرق، ما دستورکار بسیار فشرده‌ای داریم که هرسال متنوع‌تر می‌شود.
وانگ یی و سرگئی لاوروف در بیانیه‌ای مشترک، که پس از دیدارشان در شهر نانینگ در جنوب چین صادر شد، آمریکا را به مداخله در امور کشورهای دیگر متهم کردند و گفتند که کشورهای متبوعشان در حال تلاش برای حل معضلات جهان از تغییرات اقلیمی تا همه‌گیری کرونا هستند.
 در عین حال خبرگزاری رویترز می گوید نامه ای در دست دارد که نشان می دهد روسیه و چین به همراه سیزده کشور دیگر در صددند تا ائتلافی ضد تحریم به راه بیندازند. به نظر می رسد که با توجه به قدرت اقتصادی روز افزون چین، ایجاد این ائتلاف تازه هر چند با موانع و مشکلاتی همراه خواهد شد اما می تواند موفقیت آمیز باشد. کشورهایی که در سال های اخیر مورد تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته اند از اینکه اقتصادشان تحت تاثیر تصمیم غربی ها دچار تلاطم شود، خسته به نظر می رسد و روسیه و چین هم به عنوان دو کشوری که این روزها سخت ترین درگیری را با غرب دارند، با اوضاع فعلی کنار نخواهند آمد.
کارشناسان معتقدند که آمریکا سیطره اش را بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گسترش خواهد داد چرا که می داند این کشورها قادر به تصمیم گیری مستقل نیستند، اما به خاطر ترس از قدرت جمهوری اسلامی ایران به برجام بازخواهد گشت، روسیه از اروپا و آمریکا خواهد خواست که به تعهداتشان نسبت به برجام پایبند باشند، چین به تحریم نفتی ایران توسط آمریکا بی توجه خواهد بود، آمریکا، ترکیه را در ناتو نگه خواهد داشت، به همین دلیل، بزرگترین بازنده ، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند که محیط عربی و منطقه ای خود را نشناخته اند و برای ادامه حکومت بر ملتهایشان متکی به غرب هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه