روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۸ فروردين - شماره 3872

وزیر نیرو خبر داد؛

تدوین برنامه‌ای گشایشی برای فعالان استخراج رمز ارز هدف از تحقق شعار سال در وزارت نیرو تولید آب و برق برای مردم است

رضا اردکانیان وزیر نیرو، هم‌زمان با نخستین پویش هر هفته_الف_ب_ایران در سال 1400، تعداد 8 هزار و 142 پروژه توسعه، احداث، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق را در قالب پنج طرح بزرگ از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رساند که بر این اساس، این پروژه‌ها با اعتباری افزون بر 2 هزار و 900 میلیارد تومان و در 31 استان کشور اجرا شده است.
وزیر نیرو در اولین پویش هر هفته الف_ب ایران در سال ۱۴۰۰ با اشاره به کلمه تولید در شعار سال که از سوی رهبری تعیین شده است، تولید آب و برق را هدف و اولویت این وزارتخانه اعلام کرد.
رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: ما پویش هر هفته الف_ب ایران در سال ۱۴۰۰ را آغاز می‌کنیم. در هفته اول در بخش توزیع، برق رسانی به چندین شهر در سراسر کشور انجام شد.
او ادامه داد: ۸ هزار کیلومتر تبدیل سیم‌های مسی به کابل‌های خود نگهدار، ۱۱ هزار دستگاه ترانسفورماتور جدید و برق رسانی به مشترکان جدید با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان اجرا می‌شود.
اردکانیان افزود: طرح‌های معینی برای توزیع آب و برق در بخش ساز و کاری و ساخت و سازی تا پایان دولت به بهره برداری می‌رسد، ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و مابقی در سازمان و خارج از دولت برای آبادانی کشور مشغول هستند.
وزیر نیرو بیان کرد: امسال سال تولید پشتیبانی و مانع زدایی‌ها است و ما می‌دانیم نام‌گذاری سال اتفاقی نیست و در طول سال با فکر انجام می‌شود. اردکانیان گفت: به طور کلی باید تمامی نهاد‌ها به این نام‌گذاری توجه کنند، ما در وزارت نیرو هدف از نام‌گذاری سال با عنوان «تولید» را تولید برق و آب می‌دانیم.
او ادامه داد: ما برای تولید، توسعه و رشد باید سقف را از آنچه هستیم بالا ببریم ما همواره به جامعه جوان نیازمندیم تا بتوانیم تولید، انگیزه و فعالیت داشته باشیم، ما باید سعی کنیم الگو برداری را مدنظر قرار دهیم.
اردکانیان گفت: پویش هر هفته الف ب ایران زیر بنای آبادانی کشور است، ما باید با توجه به شعار سال یک کنکاش برای پشتیبانی و تولید داشته باشیم تا بتوانیم موانع را از سر راه کشور برداریم.
 تدوین برنامه ای برای فعالان استخراج رمز ارز
وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو امسال برنامه‌ای برای استخراج کنندگان رمز ارزها تدوین کرده که گشایش خوبی در کار این بخش خواهد بود.
رضا اردکانیان همچنین در حاشیه افتتاح طرح‌های پویش هر هفته الف ب-ایران، افزود: استخراج‌کنندگان رمز ارزها با بهره‌مندی از این طرح می‌توانند بدون دغدغه و نگرانی از تأمین برق به فعالیت خود ادامه دهند.
وی ادامه داد: جزییات این برنامه به‌زودی از سوی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق و سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وزیر نیرو گفت: استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و برقی که تولید می‌کنند، با شرایطی به استخراج کنندگان ارز مجازی اختصاص خواهد یافت.
اردکانیان با بیان اینکه در هفته جاری دستورالعمل جدیدی درباره ایجاد گشایش برای استفاده از انرژی در تولید رمز ارزها ابلاغ کردیم، افزود: این یک کار دو منظوره است تا هم استفاده‌کنندگان مجاز برای استخراج رمز ارزها بتوانند بهره بگیرند و هم رونقی در توسعه انرژی‌های تجدید پذیر انجام شود. وی خاطرنشان کرد: مصرف غیرمجاز آب و برق هم به حکم قانون کاری خلاف و جرم بوده و هم یک کار غیر اخلاقی محسوب می‌شود و ما با ابزار و اختیارات قانونی بدون چشم پوشی با متخلفان برخورد خواهیم کرد. وزیر نیرو ادامه داد: البته از آن طرف هم شرایط و تسهیلات را فراهم می‌کنیم و از این حیث دولت وظیفه خود را انجام می‌دهد. وی گفت: مردم بدانند استفاده غیرمجاز از انرژی برای تولید رمز ارزها هیچ تفاوتی با دست در جیب دیگران کردن ندارد، وقتی راه استفاده قانونی و مجاز باز گذاشته شده مثل منزلی است که در ورودی دارد اما به‌جای ورود از در بخواهید از دیوار وارد شوید.
اردکانیان تصریح کرد: مردم این مسئله را جدی تلقی کنند، زیرا اگر با آن برخورد نشود اثر جدی بر عرضه انرژی گذاشته و همه آسیب خواهند دید.
وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان دولت گشایش در این زمینه ایجاد کردیم و ضوابط، مقررات و تسهیلات امسال به نحو مناسبی از ابتدای سال فراهم است و از طرفی، با جدیت با استفاده غیر مجاز چه در محیط آموزشی و چه جای دیگر برخورد می‌شود.
 حمایت وزارت نیرو از ساخت آب شیرین کن ها توسط انرژی اتمی
وزیر نیرو گفت: اگر هر ارگانی در خصوص آب شیرین کن ها بتواند کمکی به وزارت نیرو داشته باشد، حمایت می‌کنیم.
رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه اولین پویش هر هفته الف_ب ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حمایت نکردن وزارت نیرو از ساخت آب شیرین کن‌ها توسط انرژی اتمی گفت: ما امسال برای خرید تضمینی آب شیرین کن قرارداد می‌بندیم و از تمامی ارگان‌ها در این زمینه حمایت می‌کنیم. او ادامه داد: در بوشهر هم طرح‌هایی در دست اجرا است و اگر پیشنهاد مکتوبی از سوی انرژی اتمی داشته باشیم با کمال میل استقبال می‌کنیم. او در خصوص تامین انرژی برای تابستان ۱۴۰۰ گفت: اهمیت امسال همانند سال‌های قبل است، خوشبختانه تولید برق در شرایط خوبی است و واحد‌های اورهال سالیانه قبل از افزایش دما به مدار می‌آیند. وزیر نیرو بیان کرد: در بخش آب شرایط متفاوت است و کاهش آب در سال آبی را نسبت به سال گذشته و نسبت به بلند مدت با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصد شاهد هستیم. همکاران ما با جدیت برای تامین آب شرب در تلاش هستند و در بودجه ۱۴۰۰ احکام خوبی مدنظر قرار گرفته است. اردکانیان گفت: مصرف غیر مجاز آب و برق به حکم قانون غیر مجاز است و ما با ابزار قانون که داریم بدون اغماض عمل می‌کنیم، این هفته دستور العمل جدیدی را برای ایجاد گشایش رمز ارز‌ها اطلاع رسانی کردیم.
وزیر نیرو تصریح کرد: با حرکات غیر اخلاقی به شدت برخورد می‌شود و استفاده غیر مجاز برای رمز ارز‌ها مشابه دست کردن به جیب مردم است.
او در خصوص افزایش تعرفه انرژی افزود: مصوبه هیئت وزیران از سال ۹۷ است و بر این اساس هر سال از اول اردیبهشت فارغ از تورم هرچه مقدار است، تعرفه ۷ درصد افزایش می‌یابد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه