روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ فروردين - شماره 3870

معاون وزیر نیرو:

منابع مالی تجدیدپذیرها ۴.۵ برابر شد

 معاون وزیر نیرو گفت: منابع مالی در حوزه تجدیدپذیر یکباره ۴.۵ برابر شده است، یعنی اگر منابع ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده، اکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از سوخت صرفه‌جویی شده، ۱۹۰۰ میلیارد عوارض، الباقی هم از بازفروش برق است.
محمد ساتکین درباره تاخیر در توسعه تجدیدپذیرها اظهار داشت: تحریم‌ها و مسائلی که در سرمایه‌گذرای پیش آمد و کل کشور با آن درگیر بود، منجر به این شد که سرمایه‌گذرای در حوزه تحدیدپذیر توسط بخش خصوصی نیز در حدی که پیش بینی‌شده بود، محقق نشود، اما برای سال ۱۴۰۰ دولت، مجلس و تمام مجموعه‌ها دست به دست هم داده‌اند که روند توسعه تسریع شود.
وی افزود: منابع مالی در حوزه تجدیدپذیر یکباره ۴.۵ برابر شده است، یعنی اگر منابع ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده، اکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از سوخت صرفه‌جویی شده، ۱۹۰۰ میلیارد عوارض، الباقی هم از بازفروش برق است.
 رئیس سازمان انرژی‌‌های تجدید‌پذیر و بهره‌‌وری انرژی برق گفت: اگر ظرفیتی که در ابتدای برنامه پنجم و ششم پیش‌بینی شده بود، محقق نشده ربطی به بی‌توجهی دولت ندارد، به شرایط جامعه کشور و جهان مربوط می‌شود، تحت‌تاثیر مسائل بین‌الملل سرعت توسعه کاهش یافت.
وی با بیان اینکه تجدیدپذیرها در سال ۱۴۰۰ تاثیر جدی خود را بر مسائل محیط زیست خواهند داشت، خاطرنشان کرد: به ازای هر یک کیلووات ساعت تولید برق ۲.۵ متر مکعب گاز مصرف می‌شود که برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر این گاز را مصرف نمی‌کند، مجلس امسال با هوشمندی این سوخت صرفه‌جویی شده را برای تحدیدپذیرها استفاده می‌کند.
ساتکین گفت: اخیرا یک تفاهم‌نامه برای همکاری در حوزه محیط زیست و تاثیرات بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر در این راستا امضا کردیم که برنامه‌های مفصلی را پیش‌رو قرار خواهد داد.
وی تاکید کرد: ما از سرمایه‌گذرای و دانش فنی خارجی استقبال می‌کنیم اما قطعا محدودیت‌های مسائل بانکی، انتقال پول و FATF، تحریم‌ها و مسائل سیاسی باید بهبود یابد تا همان‌گونه که در سال ۹۶ هجوم سرمایه‌گذاران خارجی را داشتیم یک بار دیگر برگردند. معاون وزیر نیرو یادآور شد: ایران ظرفیت بسیار خوبی برای پذیرش سرمایه‌های خارجی دارد، ما مشکلات دانش فنی نداریم در ساخت تجهیزات و‌احداث و بهره‌برداری؛ مراکز تست و آزمایشگاه مرجع ایجاد می‌کنیم و مشکلی بابت تکنولوژی و اجرا نداریم، تنها مشکل سرمایه است.

کاهش 34 درصدی ورودی آب
به مخازن سدهای کشور
 حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی جدید تاکنون برابر با ۱۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن، نشان‌دهنده کاهش ۳۴ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور است.
به‌گزارش کائنات به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، ‌ آخرین گزارش‌ وضعیت سدهای بزرگ کشور نشان می‌دهد تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ میزان ذخایر آب در مخزن سدهای کشور به ۲۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
طبق آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در سال آبی‌ ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از مجموع ظرفیت ۵۰.۵ میلیارد مترمکعبی مخازن سدها، ۵۸ درصد مخازن پر شده است.
بر این اساس، به تبع روند کاهشی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۰۰-۹۹ تاکنون برابر با ۱۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۲۹ میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۳۴ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور است.  آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب در مخزن سدها به ۲۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۹۸ (۳۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون مترمکعب) دارای ۱۲ درصد کاهش است. بر اساس این آمار، به تبع میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش مواجه بوده و تا این مدت ۱۷ میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، از کاهش ۳۰ درصدی برخوردار بوده است. رضا اردکانیان هفته گذشته در خاتمه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حالی نیمی از سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را پشت سر گذاشته‌ایم که در نیمه نخست آن بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت نزدیک به ۳۴ درصد کاهش داشته است. به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود برای فصل بهار نیز بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت بیش از ۴۰ درصد با افت مواجه باشد. اردکانیان ادامه‌داد: در مجموع در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مقایسه با متوسط بلندمدت، بارش‌های کمتری خواهد داشت، یعنی اگر بارش طبیعی کشور را در طول یک سال آبی ۲۵۰ میلی‌متر فرض کنیم، در سال آبی جاری این رقم به حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر کاهش خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد؛
گام‌های مطلوب وزارت نفت برای جلوگیری از سوختن گازهای مشعل
 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدام‌های خوبی برای جلوگیری از هدررفت گازهای مشعل انجام شده است، گفت: وزارت نفت می‌تواند در سال ۱۴۰۰ با منبع مالی مشخص از هدررفت این گازها جلوگیری کند و در تأمین و صادرات گاز گام‌های برجسته‌ای بردارد.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، قاسم ساعدی با اشاره به تکلیف مجلس به وزارت نفت مبنی بر جلوگیری از سوزاندن گازهای ارسالی به مشعل، گفت: وزارت نفت در سال‌های گذشته در زمینه جلوگیری از هدررفت گازهای مشعل اقدام‌های خوبی انجام داده است، البته با مصوبه مجلس در جریان بودجه سال ۱۴۰۰، وزارت نفت می‌تواند با منبع مالی مشخص از هدررفت این گازها جلوگیری کند و در تأمین و صادرات گاز گام‌های برجسته‌ای بردارد. وی با بیان اینکه جمع‌آوری گازهای همراه و تبدیل گازهای مشعل به خوراک، برق، سوخت و... با هدف جلوگیری از آلودگی زیست‌محیطی در مناطق نفت‌خیز ضرورت دارد، افزود: هدررفت این گازها به معنای از بین رفتن ثروت کشور است، از این رو مهار گازهای مشعل، ارزش‌افزوده و اشتغال را به‌دنبال دارد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش خصوصی آمادگی لازم را برای سرمایه‌گذاری در بخش جمع‌آوری گازهای مشعل دارد و همراهی با بخش خصوصی در این زمینه، یا ایجاد مشوق‌هایی، می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

پرداخت 75 میلیارد تومان خسارت نوسان برق به مشترکان
 سخنگوی صنعت برق کشور گفت: خسارت تمامی پرونده‌های سال ۹۸ به مبلغ ۷۵ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده و برای سال ۹۹ هم ۲۵ هزار پرونده برای دریافت خسارت از سوی مشترکان ثبت شده است.
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص آخرین وضعیت نحوه پرداخت خسارت نوسان‌های برق به مشترکان گفت: اگر وسایل برقی مشترکان به دلیل نوسانات برق دچار حادثه یا مشکل شده، خسارت دیدگان می‌توانند با مراجعه به سایت بیمه توانیر درخواست خود را ثبت کنند. رجبی مشهدی گفت: ما به لحاظ قانونی در بودجه سنواتی می‌توانیم شرکت‌های بیمه را برای پرداخت این خسارت تجهیز کنیم، خوشبختانه این امکان فراهم شده است که مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت توانیر خسارت خود را ثبت کنند.
سخنگوی صنعت برق کشور تصریح کرد: در حال حاضر تمامی پرونده‌های سال ۹۸ به مبلغ ۷۵ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده است و همچنین برای سال ۹۹ هم ۲۵ هزار پرونده برای دریافت خسارت از سوی مشترکان ثبت شده است.

«ترپلیمر» پلی‌پروپیلن جم محصول نوآور و برتر ایران شناخته شد
 محصول «ترپلیمر» شرکت پلی‌پروپیلن جم، به‌عنوان محصول برتر ایرانی در سال ١٣٩٩ انتخاب و معرفی شد. به گزارش شانا، در پنجمین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی که با حضور نمایندگان شرکت‌های برگزیده در محل مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گرید ترپلیمر شرکت پلی‌پروپیلن جم با نام JAMPILEN RP120L به‌عنوان محصول برتر ایرانی برگزیده و از این شرکت با اهدای تندیس زرین و لوح سپاس تجلیل شد.
تحول در صنعت فیلم‌های پلیمری با بهره‌گیری از دانش روز جهانی و تولید ترپلیمر پایه پلی‌پروپیلنی برای نخستین بار در کشور رقم خورد. محصول JAMPILEN RP120L به‌منظور رفع نیاز داخلی و ایجاد ارزش افزوده برای صنایع تکمیلی کشور با هدف جلوگیری از خروج سالانه ۲۰ میلیون دلار ارز از کشور، ازسوی شرکت پلی‌پروپیلن جم تولید انبوه و به بازار عرضه می‌شود.
بر اساس بررسی حجم معاملات در سال، تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار تن نیاز بازار داخلی برای مصرف این محصول بوده که این مقدار نیز از خارج وارد کشور می‌شد که اکنون با تولید گرید ترپلیمر RP120L از سوی شرکت پلی‌پروپیلن جم، افزون بر تأمین کامل نیاز داخل، امکان ایجاد بازار صادراتی حدود ۸ هزار تنی نیز فراهم می‌شود و چنانچه بازار داخل یا بازار صادراتی نیاز بیشتری را برای مصرف این گرید ارزشمند تقاضا کند، شرکت پلی‌پروپیلن جم امکان تولید چند برابر ظرفیت اعلام‌شده را خواهد داشت. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه